Bidragsrätter för får

F

Fritte

Hur funkar det? Har varit och kollat på Jordbruksverkets hemsida, men får inte riktigt rätt på det ändå. I vilket syfte, och är det både för pälsfår och köttfår? Det verkar som om det hänger ihop med tackbidrag på något vis? :confused:
 
Jag är verkligen inget proffs på det hela, men bidragsrätter ger dig rätt att få EU-bidrag för dina tackor. Det är alltså bara tackorna man får bidrag för.
Du måste ha minst 10 bidragsrätter och följdaktligen minst 10 tackor för att få bidrag alls.
Gäller för alla får. Lantraser med stamtavla (tror jag krävs) kan man dessutom få extra bidrag för.

(Ni sóm vet bättre än jag, rätta mig gärna om jag har fel nånstans... :))
 
Så bidragsrätterna kommer först, liksom? Spelar det nån roll vilken sorts får eller hur man håller dom eller så? Jag har förgäves försökt hitta nån bra hemsida som beskriver det där, men ännu inte lyckats!
 
Spelar ingen roll vilken sorts får du har. Du måste dock "hålla" fåren, dvs HA dem, mellan februari och juni. Så du kan köpa dem i februari och slakta de4m i juli om du vill... Sen måste ud väl ha den på ett djurskyddsmässigt godtagbart sätt, antar jag, som med all djurhållning. I övrigt känner jag inte till några begränsningar...

Du måste ha bidragsrätter för att kunna få bidrag, ja...
Det finns ju ett begränsat antal bidragsrätter/land, så det kan inte betalas ut hur mkt bidrag som helst.
jag tycker också det är knepigt det där med bidragsrätterna, men det är nog inte meningen att man ska förstå...
 
det är alltsp bara att TACKA o ta emot. :D

kunde inte låta bli.... :smirk:
 
:bow: :rofl:
Javisst! :)

Jag frågade faktiskt rakt ut i våras, då vi hade kontroll här (de kom ut och räknade att vi hade det antal får vi angett på ansökan...), om man var tvungen att betäcka tackorna eller om det räcker att man HAR dem..
Och det räcker att man HAR dem, de behöver INTE få några lamm... :)
 

Liknande trådar

Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
570
Senast: gulakatten
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 904
Senast: mars
·
Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
634
Senast: MiaMia
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 154
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp