Bihåleinflammation

Mirtai

Trådstartare
Hittar bara väldigt gamla trådar så startar en ny.

min häst (SWB valack som är 3 år) har sedan några dagar ett ensidigt näsflöde med gult snor. Ingen feber och inte allmänpåverkad.
Veterinär är kontaktad och jag har tid på klinik på måndag.

mest troligt är det något som krånglar med en av de tänder han håller på att tappar och det har blivit en inflammation i bihålan.

hittar väldigt lite på nätet så frågar här. Vad har ni för erfarenheter? Hur behandlar man bäst? Läste någonstans att bara penicillin inte är optimalt utan man måste skölja också?
 
Jag vet inte var i Sverige du bor men jag hade nog övervägt Djurtandvårdskliniken i Söderköping. Där finns både veterinär och Torbjörn. Tandproblem kan ge problem i bihålan och jag hade börjat där då de flesta veterinärer har begränsad kunskap om munhålor mm. Finne även en duktig tjej i Danmark, om det är närmare.
Precis som du skriver så är inkapslat var ofta svår att komma åt med enbart antibiotika.
 
Jag vet inte var i Sverige du bor men jag hade nog övervägt Djurtandvårdskliniken i Söderköping. Där finns både veterinär och Torbjörn. Tandproblem kan ge problem i bihålan och jag hade börjat där då de flesta veterinärer har begränsad kunskap om munhålor mm. Finne även en duktig tjej i Danmark, om det är närmare.
Precis som du skriver så är inkapslat var ofta svår att komma åt med enbart antibiotika.
Bor i Norrland så tyvärr är Söderköping lite långt borta i nuläget. Danmark ännu längre bort 😂

jag är helt inne på att en tand orsakat problemet, och att det sitter i bihålan. Frågan är mest hur man behandlar 😊
 
Man brukar behandla med antibiotika och sedan sätter de en slang i pannan där man får spruta in och skölja med koksaltlösning dagligen. Kommer dock inte ihåg hur länge men ett par veckor kanske..?
 
Man brukar behandla med antibiotika och sedan sätter de en slang i pannan där man får spruta in och skölja med koksaltlösning dagligen. Kommer dock inte ihåg hur länge men ett par veckor kanske..?

har du någon koll på vad det är för prognos?
 
Min ena häst fick bihåleinflammation pga tandproblem. Beslutet togs att tanden skulle ut. Jag gjorde allt på klinik med expertis. Först var vi där på undersökning (det var då beslutet togs) samt röntgen.
Sedan åkte vi in dagen innan operationen så hon fick sova över på kliniken, de opererade sedan ut tanden stående (de ville helst ta den på stående häst men kunde inte garantera det pga tanden hade fraktur) som tog runt 6 timmar. De borrade hål i pannan för att skölja ur bihålorna. De sköljde ur tills det var rent vatten som kom ut, flertal gånger under hennes klinikvistelse (har bilder på det). Sedan sydde de igen, hon sov över på kliniken en natt till för att de skulle ha koll på hur hon mådde efteråt och att hon åt som hon skulle. Sedan hämtade jag henne och hon fick inga biverkningar osv. Hon kunde gå ut direkt vid hemkomst med lapp för pannan och en plugg i hålet där tanden hade funnits.
Hon fick antibiotika och smärtstillande x antal dagar (minns ej hur många men jag har allt på papper så vill du veta detaljer kan jag kolla), 10-14 dagar senare återkoll för att se läkningen.

Hon har inte haft problem sen dess men tandläkarbesök en gång om året.
 
@Hippocampus tusen tack för svar!

så hon behövde inte ha slangen när hon kom hem från kliniken? Läst om flera som fått fortsätta spola hemma.

lite nyfiken på hålet i pannan, hur läkte det och syns det ngt idag?
 
@Hippocampus tusen tack för svar!

så hon behövde inte ha slangen när hon kom hem från kliniken? Läst om flera som fått fortsätta spola hemma.

lite nyfiken på hålet i pannan, hur läkte det och syns det ngt idag?
Vår fick vi fortsätta att spola hemma. Slangen var bara sedan att ta loss och sätta kompress över. Hålet läkte fint och syns inte alls idag.
 
Hoppas bilderna syns. Man ser inte idag att hon är sydd, kanske något vitt hårstrå där.
Nej de sydde ihop pannan innan jag åkte hem med henne så jag behövde bara ge antibiotika och smärtstillande. Bilden på hela hästen är återbesök.

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
Bilden kan innehålla: häst, himmel, moln och utomhus
Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
 
Hittar bara väldigt gamla trådar så startar en ny.

min häst (SWB valack som är 3 år) har sedan några dagar ett ensidigt näsflöde med gult snor. Ingen feber och inte allmänpåverkad.
Veterinär är kontaktad och jag har tid på klinik på måndag.

mest troligt är det något som krånglar med en av de tänder han håller på att tappar och det har blivit en inflammation i bihålan.

hittar väldigt lite på nätet så frågar här. Vad har ni för erfarenheter? Hur behandlar man bäst? Läste någonstans att bara penicillin inte är optimalt utan man måste skölja också?
Många gånger löser sig problemet så fort tanden är borta. I vissa tillfälle behöver man skölja bihålan.
 
Hej! Lite sent men jag skriver ändå eftersom jag tänker att det kan hjälpa någon!
Jag importerade en häst från Ungern förra sommaren. Efter ett par dagar i stallet började han snora i ena näsborren och rinna i ögonen. Vi var oroliga för kvarka och tog ut veterinär och gjorde test som var negativt. Det fortsatte så vi tog någon vecka senare ut tandläkare som konstaterade att det såg OK ut i munnen men att en tand var utdragen sedan tidigare. Åkte in till SLU och gjorde ytterligare tandkoll, röntgen av munnen och ultraljud av ansiktet. Jag höll på att svimma när hon som gjorde ultraljudet sa:
- Det är en ojämnhet här på kinden, ett hål... Runt 2-3 ungefär.
- Va?! Millimeter?! Utbrast jag som tyckte att det var ett stort hål.
- Nej, centimeter svarade veterinären och jag blev yr i skallen. Det visade sig att den där tanden hade tagits ut genom kinden vilket innebar att det var ett stort hål i skallbenet på sidan av ansiktet.

Den samlade bedömningen var bihåleinflammation som skulle dräneras. Jag gissar att det legat bakterier och äcklat sig och att inflammationen blossade upp efter den långa resan till Sverige i värmen. Jag åkte ett par veckor senare in med honom igen till SLU för själva operationen. De behövde inte borra in i bihålan eftersom det redan var ett stort hål där. De öppnade kinden och rengjorde bihålan och hittade gamla benrester och koagulerat blod. Satte dränage (slang) och jag skulle sedan spola med koksalt (en liter åt gången) ett par gånger om dagen i någon vecka tills vätskan som rann ur näsan var klar. Antibiotika. Sagt och gjort. Jag tog sedan ut slangen själv hemma vilket var extremt obehagligt, då jag misslyckades med att "tömma kuffen" (ta ut luften ur den ballong som är uppblåst inne i kinden för att slangen ska hållas på plats) så jag drog ut den med fylld luftkudde. Måste gjort mycket ont på hästen! Det kom ut diverse skit ur hålet och vi klippte stygn och plåstrade om.
MEN! Kontentan är: Operation gick bra, dränering gick bra - det var 1.5 år sedan och hästen har inte visat några symptom och inga komplikationer. Var väldigt nervös och orolig för honom men nu in efterhand inser jag att det inte var the end of the world. Det kommer gå bra för era hästar också!
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 506
Senast: Dopy
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 760
Hästvård Min 8åriga shetlandskille har stora problem med sin mun... Jag tar det från början; I somras upplevde jag en konstig lukt från honom +...
Svar
5
· Visningar
2 605
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 363
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp