Bihåleinflammation

soom

Trådstartare
Har lyckats dra på mig bihåleinflammation och har förstått att det kan vara en långdragen historia. Men är det nån som vet hur länge jag ska räkna med att ha sprängande värk i halva ansiktet? På nivån kan inte sova. Alvedon hjälper inte och nåt annat får jag inte ta pga gravid. Uppe i ett dygn nu och vet snart inte var jag ska bli av.
 
Får du ta otrivin så gör det. Det är den klassiska behandlingen mot bihåleinflammation eftersom den öppnar upp och släpper ut. Se till så att det är den vanliga otrivin och inte comp!
 
Hade bihåleinflammation nu i veckan, satan vad ont det gör 😭 Första och andra dagen var värst, sen började det ge med sig. Alvedon + nässpray funkade för mig. Andas in varma ångorn från vatten och dricka peppermyntste hjälpte lite också
 
Har lyckats dra på mig bihåleinflammation och har förstått att det kan vara en långdragen historia. Men är det nån som vet hur länge jag ska räkna med att ha sprängande värk i halva ansiktet? På nivån kan inte sova. Alvedon hjälper inte och nåt annat får jag inte ta pga gravid. Uppe i ett dygn nu och vet snart inte var jag ska bli av.
Min sambo brukar få bihåleinflammation och köpte ngn form av spray som man fick blanda till hemma och stark som bara den, men det hjälpte.
 
Jag har sprayat upp hypoklorsyra i näsan då jag haft bihåleinflammation. Då är jag helt bra på 2-3 dagar. 👍
 
Förutom att använda nässpray brukar jag skölja näsan med koksaltlösning när jag har bihåleinflammation. Det är jätteäckligt men ack så skönt när det kommer ut lite gojs och släpper lite på trycket. Jag har en från Nasaline som jag tycker är enkel att använda.
Det bästa är att skölja näsan x2, i med nässpray och låt det vara 10-15 minuter, sen skölja x2 igen.

Annars brukar jag ligga och liksom slå tungan upp mot gomen, så hårt jag kan, och peta och trycka med tungspetsen så hårt jag kan upp i gomen. Samt picka hårt med fingrarna på bihålorna. Upplever att det då kan lossna ännu mer gojs när jag sköljer näsan sen.
 
Det finns cortisonspray som är avsvällande men jag fick kronisk bihåleinflammation och den satt i över ett år innan vi till slut fick bukt med det. Två gånger till läkare för att spola bihålorna, första gången gick det knappt att få ut något, andra gången hade jag fått avsvällande innan men det luktade verkligen inte gott när han fick ut varet. 🤢 Två olika antibiotikakurer senare så har jag varit besvärsfri sen dess.
 
Var i kontakt med läkare i fredags pga stod "rådgör med läkare" på alla sprayer. Fick en kortisonspray som dämpar svullnaden (jag kan andas genom näsan), men ont gör det ändå. Lite gojs kommer det, men inte så värst mycket och det är väl det som är problemet. Han rekommenderade också nässkölj så en sån där nasaline har jag skaffat, skitäckligt. Tycker inte det släpper nåt på trycket, men ska testa @Hoarfrost s x2och resten av tipsen.

Hypoklorsyra vågar jag mig nog inte på just nu, rinexin står ok under grav så det ska jag skaffa, otrivin står "rådgör med läkare".
 
Var i kontakt med läkare i fredags pga stod "rådgör med läkare" på alla sprayer. Fick en kortisonspray som dämpar svullnaden (jag kan andas genom näsan), men ont gör det ändå. Lite gojs kommer det, men inte så värst mycket och det är väl det som är problemet. Han rekommenderade också nässkölj så en sån där nasaline har jag skaffat, skitäckligt. Tycker inte det släpper nåt på trycket, men ska testa @Hoarfrost s x2och resten av tipsen.

Hypoklorsyra vågar jag mig nog inte på just nu, rinexin står ok under grav så det ska jag skaffa, otrivin står "rådgör med läkare".

Jag hade bihåleinflammation och feber hela hösten får et antal år sedan. Krävdes två penicillinkurer för att bli fri från det. Sedan dess har jag haft det flera ggr men inte behövt penicillin. Jag har dock använt Rinexin då det varit som värst, har först efteråt hört att det inte är helt bra. Men man får ju väga för och nackdelar mot varandra. Det kräver dock recept.

Vad jag däremot alltid gör vid förkylningar är att spola med koksalt, Nasalinespruta. Och då snackar vi inte att skölja med ett par deciliter som det står att man ska göra, utan jag sköljer litervis. På ett dygn utan problem 1-3 liter. Och så använder jag kortisonspray, Nasonex eller motsvarande. Går också att få på recept så får du ner kostnaden. Vet ej om det är skillnad för dig som är gravid men en läkare sa att Nasonex kan man överdosera rejält mkt för att få mer effekt när man är som sämst och det gör jag således om det krävs.
 
Nasonex säger jag!! Fast det kanske är det du har fått? Är ju en kortisonspray 🙂
Som sagt kan det ta någon dag innan det hjälper, men det gör det!

Jag vet att många blir hjälpta av Rinexin men, jag fick biverkningar med ångest, inte lite oro utan nattsvart som att inget var värt något längre. Fruktansvärt! En kollega hade fått hemska mardrömmar. Och övriga biverkningar är ganska läskiga också… Jag hade inte tagit dem om jag var gravid.
 
Jag hade det i flera veckor för några år sen. Fick en nässpray utskriven (den var receptbelagd) men den hjälpte bara måttligt. Efter 6 veckor fick jag antibiotika utskrivet för det var det enda läkaren kunde komma på. Det hjälpte till slut.
 
Jag får alltid bihåleinflammation efter varje förkylning, så jag börjar alltid spraya med nasonex när jag känner första förkylningssymptom. Jag får ju fortfarande bihåleinflammation, men jag lyckas alltid få ur mig skiten tillslut iallafall med hjälp av nasonex. Har fått äta penicillin en och fler gånger innan, men efter jag började med nasonex så har jag klarat mig utan penicillin. Brukar också passa på att spraya nasonex en stund innan duschen, sen duscha riktigt varmt, sen snyta mig efter. Brukar vara lättare att släppa lite då iallafall.

Jag blir alltid lika förvånad när det väl släpper. Fyfan vad det kan gömma sig mycket äckel i bihålorna! 🤯
 
Rinexin är jättebra. Det dämpar svullnaden inte bara i näsan ,utan hela vägen. Det var min räddning på den tiden jag fick bihåleinflammation flera gånger om året.
Nu har jag börjat med ett naturläkemedel som heter Sinupret. Det är kanske inget för gravida, men senare. Jag tar det så fort jag börjar känna av att det är på gång.
 
Rinexin, nässkölj och nasonex.

Får mardrömmar av rinexin men det enda som hjälper när de inte går över på 2 veckor...
Rinexin säljs inte i vissa länder då det ger ökad risk för bland annat hjärnblödning.
När jag är som sjukast kan jag bara halvligga i soffan i mörker utan ljud, i veckor. Tillslut skiter man i om man får hjärnblödning eller ej...
 
Jag fick en riktigt rejäl bihåleinflammation när jag gick på gymnasiet och efter det får jag det i stort sett varje gång jag blir förkyld. Det kan till och med vara mitt enda symptom, att det gör jätteont i just bihålorna. För mig funkar Nasonex, och det kan du köpa receptfritt på typ Ica. (Vågar dock inte uttala mig om graviditet eftersom det inte har varit eller kommer bli aktuellt i mitt fall.) Men precis som någon annan skrev tar det några dagar innan det hjälper.
 
Jag får alltid bihåleinflammation efter varje förkylning, så jag börjar alltid spraya med nasonex när jag känner första förkylningssymptom. Jag får ju fortfarande bihåleinflammation, men jag lyckas alltid få ur mig skiten tillslut iallafall med hjälp av nasonex. Har fått äta penicillin en och fler gånger innan, men efter jag började med nasonex så har jag klarat mig utan penicillin. Brukar också passa på att spraya nasonex en stund innan duschen, sen duscha riktigt varmt, sen snyta mig efter. Brukar vara lättare att släppa lite då iallafall.

Jag blir alltid lika förvånad när det väl släpper. Fyfan vad det kan gömma sig mycket äckel i bihålorna! 🤯
Är det meningen att allt klegg ska komma ut på en gång alltså? :eek:
 
:angel:Är det meningen att allt klegg ska komma ut på en gång alltså? :eek:

Med risk för att vara lite äcklig, men oftast så kommer det i flera omgångar under några dagar. Däremot så minns jag en gång när jag snöt och snöt och snöt, och det tog fan aldrig slut. :wtf::yuck: Då var det som om allt tryck bara försvann på direkten, och det kändes som om jag tömde hela hjärnan.

Jag brukar känna hur det ”klickar till” i bihålorna, och då är det läge att snyta ur sig. Och oftast så går det att få ur sig lite, sen sätter det stopp igen, sen fortsätter det så i några dagar tills allt är borta. Men denna gång som jag fortfarande minns så tydligt så tog det aldrig slut. Fyllde servett efter servett. :yuck:

Jag tror det var då jag hade fått antibiotika just för att jag blev inte av med den, och det värkte så det kändes som om tänderna blev ommöblerade och jag kunde inte ens vara på jobbet. Jobbade då som personlig assistent och det var mycket böjandes fram och sitta på huk och då svimmade jag nästan av smärtan.

Det var på gränsen till fascinerande när det väl släppte om vi säger så! :angel:🤣
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 895
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 614
Senast: Saigon
·
Hundhälsa När kan man räkna med att såret är läkt och "säkert" efter en pyo-op? 11 dagar sen op, och har inte varit intresserad av såret...
Svar
3
· Visningar
456
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 712
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp