Bil i enskilda firman

A

anni0001

Driver en enskild firma och eftersom jag kör så pass mkt bil i företaget så var det någon klok människa som tyckte att jag skulle köpa en bil i företaget för att det var SÅÅÅ bra.

Nu, ett år senare, har liksom den blå färgen från mina ögon falnat och jag inser att jag kanske gjort något heldumt för det verkar vara i princip omöjligt att INTE åka på förmånsbeskattning?! Jag har fört körjournal men jag bla jobbar som frilansande journalist (till största del, nästa del är jordbruket) och enligt Källskyddet så kan jag ju inte uppge vilka jag träffat och intervjuat, bara var jag åkt och hur långt.

Så. Jag räknar kallt med att förmånsbeskattas. Vad är det för summor jag har att vänta mig? :( Har en hyfsat fräsch bil från 2004 och kört ca 3000 mil under 2009.
 
Sv: Bil i enskilda firman

Jag var på träff på Skatteverket innan vi startade och det var ungefär det enda rådet som fastnade.

Vill du slippa trubbel med redovisningen, ifrågasättande och en massa svårbedömda kostnader - köp inte en bil på firman om den inte används uteslutande i firman. Det upprepades gång efter annan..... Uppenbarligen är det något som många gör och ångrar sig.

Rådet var istället att föra journal och dra av för kostnader på lånet av en privat bil (ungefär samma regler som för anställda, dvs milavdrag).

Men nu är det ju försent - dock brukar de vara snabba och hjälpsamma på SKV om du har frågor när du läst på.
 
Sv: Bil i enskilda firman

Mmm, det var väl ungefär vad jag lärt mig också vad gäller mindre företag/enskilda firmor. Bättre att ta en ordentlig milersättning för att använda egna bilen istället.
 
Sv: Bil i enskilda firman

Håller med.

Svårt att ej åka på förmånsbeskattning...

Mycket bättre att hålla koll på resor, mil etc och dra av som kostnad.
 
Sv: Bil i enskilda firman

Mmm, det var väl ungefär vad jag lärt mig också vad gäller mindre företag/enskilda firmor. Bättre att ta en ordentlig milersättning för att använda egna bilen istället.

Jo, fast vill man göra redovisningen så enkel som möjligt så håller man sig till den skattefria ersättningen på 18kr/mil. Tar man mer måste man in och rådda i skattekontona i alla fall eftersom man måste skatta för allt utöver det. Men det är iofs inget jättejobb....
 
Sv: Bil i enskilda firman

Det beror ju lite på var man lägger ambitionsnivån och hur insatt man är i redovisning. Vill man göra det enkelt är det 18 kr som gäller, men personligen skulle jag inte köra för den ersättningen, bilen kostar mer per mil så det blir förlust. Nu är det enskild firma så de är pengar från höger till vänster ficka i princip, men för en extern arbetsgivare hade jag inte kört för 18 kr/mil.
 
Sv: Bil i enskilda firman

Till att börja med: Har du en annan vettig bil privat? Kan du visa med din privata bil att du kört dina normala mil under året trots att du har haft "företagsbil"

Annars får du nog acceptera att du har tjänstebil. Om du menar att du kört 3000 mil i tjänst om året så ska du ansöka om jämkning för att du använder bilen så mycket i tjänst. Kan du visa att du inte kört bilen privat mer än max 10 mil under året så skulle jag iallafall försöka få igenom att bilen inte varit tjänstebil utan företagsbil...

Man kan alltid försöka iallafall :)
 
Sv: Bil i enskilda firman

Precis det går bara från höger till vänster - allt över 18 kr måste tas upp och beskattas som inkomst, samtidigt som man får dra beloppet som kostnad (dvs ta bort från beskattning).

I alla instruktioner jag läst står det att man SKA redovisa endast det fastställda milavdraget så det kanske är en mer bindande regel. Det påverkar ju vinstsiffrorna för företaget på ett otillbörligt sätt om man skulle dra i med extrema belopp - även om skatten blir densamma. (Observera att ovanstående endast gäller enskild firma.)
 
Sv: Bil i enskilda firman

Jag tror det hade varit svårt att hävda att man behöver 45 kr/mil för en vanlig personbil, men normalt för anställda som använder bilen i tjänst ligger väl runt 22-25 kr, och det tror jag inte hade varit några problem att få igenom. de 4-7 kr över 18 kr ska ju givetvis vara inkomst och skattas som sådan, men så länge det sköts underar jag om det verkligen hade blivit något problem.

Sedan är ju också frågan hur många mil det gäller, d v s hur mycket det rör sig om i slutänden. 3000 mil á 7 kr är ju 21 000 kr extra i inkomst om man kör på 25 kr/mil... (och sedan kommer ju också frågan om man kan debitera kunden i slutänden, då blir det nog betydligt lättare att ta en högre milersättning, om den är debiterbar)
 
Sv: Bil i enskilda firman

Jag uppfattar det som att du räknar med att förmånsbeskattas för resor du gjort i ditt arbete som journalist eftersom du inte kan "bevisa" att de skett i tjänsten? Det borde väl gå att koppla ihop resorna med slutprodukter? Vet du säkert att du måste skriva så detaljerat att det hamnar i strid med de regler du måste följa som journalist? Du kan ju knappast vara den första frilansare som har företagsbil, jag tycker att du ska ringa Skatteverket och prata med dem. De resor du gör i företaget med företagsbil ska du ju inte skatta för som om de vore privatresor.

Jag köpte en 4-hjuling i företaget för att sladda ridbanan med. Den är använd strikt till företagssysslor men jag antar att jag skulle få problem att få igenom det om de plockade ut mig för kontroll. Jag kan ju inte ange någon till - från-sträcka utan jag drar ju kostnaderna för bränsle och delar direkt på företaget. Dock vet jag med mig att jag har rent samvete i frågan, så jag kommer att fortsätta dra av och använda den på samma sätt, för det är ju trots allt riktigt oavsett vad Skattemyndigheten sedan tycker.
 
Sv: Bil i enskilda firman

jag har pratat med min revisor OCH med skatteverket och ingen av dem säger att jag måste "bevisa" vem jag pratat med eller vad jag gjort - bara just antal mil och datum. Jag kör inte privat i den öh och det lät inte på Skatteverket som att det borde vara några problem öh, men man vet ju aldrig när det kommer till kritan ;)
 
Sv: Bil i enskilda firman

Jag har ställt många frågor till SKV där de sedan gjort en kovändning och krävt något helt annat. De har t o m utskrivet på sina sidor och i sin information att de inte kan hållas ansvarig för den information de lämnat ut.

Men det är ju vad du har att gå på, så det är bara att köra på och hoppas på det bästa.
 
Sv: Bil i enskilda firman

jag har pratat med min revisor OCH med skatteverket och ingen av dem säger att jag måste "bevisa" vem jag pratat med eller vad jag gjort - bara just antal mil och datum. Jag kör inte privat i den öh och det lät inte på Skatteverket som att det borde vara några problem öh, men man vet ju aldrig när det kommer till kritan ;)

Det (brukar) kräva i princip att du/ni har tillgång till en annan bil. Annars är defaulttolkningen att man visst använder den till privat körning.

Och visst räcker det med körjournalsinformation. Däremot brukar kravet vara att varje resa ska motiveras med en anteckning om syfte.
 
Sv: Bil i enskilda firman

Ja som sagt, min revisor sköter alla papper och jag kan inte göra annat än låta honom ha ansvaret.

Ang privatbil - min verksamhet är min gård och mitt yrke som journalist. Jag har mitt kontor hemma och åker ingenstans privat i min bil, då åker vi i min sambos bil. De kan ju knappast kräva att JAG ska ha två bilar personligen när vi bor tillsammans.

Anteckning om syfte i körjournal - ja det står ju "jobb" eller om det är i den andra verksamheten så står det "köpa foder" etc.
Mer än så kan jag inte skriva. De kan ju heller inte matcha alla mina resor med publikationer - då alla intervjuer inte är för publikation utan för research eller artikeln kanske blir ställd (går aldrig i tryck) Men enligt revisorn så var det heller inga problem - skatteverket har inget att göra med vem jag pratar. och med tanke på den erfarenhet han har så får jag lita på honom.
 
Sv: Bil i enskilda firman

Nja, första meningen måste jag korrigera. Du har alltid ansvaret, du kan delegera uppgiften men inte ansvaret.

Sedan är det ju en avvägningsfråga. Risk ./. vinning - som med allt annat. Personligen hade jag nog förut upp t ex "intervju", "materialinköp" etc, inte bara jobb.
 
Sv: Bil i enskilda firman

ja ursäkta fel ordval... Jag menade att jag måste lita på honom eftersom han är den som är kunnig i detta fall och jag har överlåtit honom att sköta företagets ekonomi då jag själv är alldeles för grön ännu!

Vad är skillnaden mellan ordvalen i "intervju" och "jobb"?

Min sambo har företagsbil, fast han är anställd och det är hans arbetsgivare som står för bil, de skriver aldrig vad de gör om det inte är något annat än det vardagliga arbetet - då skulle han skriva "kör skördare" på varje rad år ut och år in.... de lär ju veta på Skatteverket vad det är man sysslar med ;) Ska han däremot åka på verkstad så kan han skriva "in på verkstad, service" eller liknande.

samma som för mig, i de fall jag gör annat än just jobbar som journalist - som är 99.9% av min tid, så skriver jag ju istället "foderinköp" eller "hämtning av spån" eller vad det nu kan vara.

tråkigt att SKV inte kan stå för det de säger och ändra sig mitt i alltihopa och inte vara stringenta i sina behandlingar :( Då vet man ju aldrig vad som egentligen är rätt och riktigt. Dum Storebror!
 
Sv: Bil i enskilda firman

Jag har tjänstebil och det är JÄTTEVIKTIGT att jag skriver vart jag åker, till vem jag åker, och vilken km-sträcka jag har kört - varje dag. Detta har Skatteverket påbackat min arbetsgivare om och pekat med hela handen att "så ska vi göra". Så jag tror nog det kan vara viktigt... Men det beror helt säkert på vilken handläggare på SKV som handlägger just din körjournal.

Jag har också en privat bil som jag använder dels privat, dels i min egen enskilda firma. Som körjournal på den enskilda firman skriver jag körd sträcka + har verifikat på vad jag gör (exv kvitton på aktuell butik) om det är möjligt. Ibland åker man ju t ex på hingstvisning och då är det svårt att visa kvitto, men det går ju iaf att bevisa att evenemanget ägt rum. Ibland går inte det att bevisa (ex åkt och löshoppat med unghästar...).

Men just tjänstebilen, som går så många mil per år och uteslutande används till företagande - där är det jätteviktigt!
 
Sv: Bil i enskilda firman

Jobb säger ju ingenting om vad du gjort. Lite mer beskrivande måste det nog vara för att du ska få igenom det vid en revision. Det finns ju rimligen andra körningar än bara intervjuer. Det ska vara så beskrivande att du faktiskt kan återkalla vad det var du gjorde.

Har sambon en lastbilsreggad bil kanske - eller annan typ av bil där journal inte krävs? Personbil kräver nämligen alltid körjournal.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp