Bil i enskilda firman

A

anni0001

Driver en enskild firma och eftersom jag kör så pass mkt bil i företaget så var det någon klok människa som tyckte att jag skulle köpa en bil i företaget för att det var SÅÅÅ bra.

Nu, ett år senare, har liksom den blå färgen från mina ögon falnat och jag inser att jag kanske gjort något heldumt för det verkar vara i princip omöjligt att INTE åka på förmånsbeskattning?! Jag har fört körjournal men jag bla jobbar som frilansande journalist (till största del, nästa del är jordbruket) och enligt Källskyddet så kan jag ju inte uppge vilka jag träffat och intervjuat, bara var jag åkt och hur långt.

Så. Jag räknar kallt med att förmånsbeskattas. Vad är det för summor jag har att vänta mig? :( Har en hyfsat fräsch bil från 2004 och kört ca 3000 mil under 2009.
 
Sv: Bil i enskilda firman

Jag var på träff på Skatteverket innan vi startade och det var ungefär det enda rådet som fastnade.

Vill du slippa trubbel med redovisningen, ifrågasättande och en massa svårbedömda kostnader - köp inte en bil på firman om den inte används uteslutande i firman. Det upprepades gång efter annan..... Uppenbarligen är det något som många gör och ångrar sig.

Rådet var istället att föra journal och dra av för kostnader på lånet av en privat bil (ungefär samma regler som för anställda, dvs milavdrag).

Men nu är det ju försent - dock brukar de vara snabba och hjälpsamma på SKV om du har frågor när du läst på.
 
Sv: Bil i enskilda firman

Mmm, det var väl ungefär vad jag lärt mig också vad gäller mindre företag/enskilda firmor. Bättre att ta en ordentlig milersättning för att använda egna bilen istället.
 
Sv: Bil i enskilda firman

Håller med.

Svårt att ej åka på förmånsbeskattning...

Mycket bättre att hålla koll på resor, mil etc och dra av som kostnad.
 
Sv: Bil i enskilda firman

Mmm, det var väl ungefär vad jag lärt mig också vad gäller mindre företag/enskilda firmor. Bättre att ta en ordentlig milersättning för att använda egna bilen istället.