Bukefalos 28 år!

Bil som får dra minst 2 000 kilo

LadyCovergirl

Trådstartare
Jag har ett tag funderat på att köpa en ny bil. Tidigare har jag p.g.a. hundbur varit tvungen att ha en kombi men nu är hunden såld och därmed ökar utbudet något.
Frågan är dels om jag kommer avsky att ha så litet bagageutrymme som andra bilar har och dels vilka bilar som får dra minst 2 000 kilo?

Jag vill dessutom att bilen är rolig att köra, reagerar snabbt och går att köra snabbt med utan att det känns som att bilen kommer skaka sönder.
Diesel eller bensin spelar inte så stor roll utan beror mest på hur de ligger till skattemässigt. (Minns jag rätt så ligger äldre dieselbilar högt men de nyare ligger på bara 3-4 000 kronor per år.)

Tipsa på så jag kan kika runt på mer specifika märken och modeller :)
 
Jag har ett tag funderat på att köpa en ny bil. Tidigare har jag p.g.a. hundbur varit tvungen att ha en kombi men nu är hunden såld och därmed ökar utbudet något.
Frågan är dels om jag kommer avsky att ha så litet bagageutrymme som andra bilar har och dels vilka bilar som får dra minst 2 000 kilo?

Jag vill dessutom att bilen är rolig att köra, reagerar snabbt och går att köra snabbt med utan att det känns som att bilen kommer skaka sönder.
Diesel eller bensin spelar inte så stor roll utan beror mest på hur de ligger till skattemässigt. (Minns jag rätt så ligger äldre dieselbilar högt men de nyare ligger på bara 3-4 000 kronor per år.)

Tipsa på så jag kan kika runt på mer specifika märken och modeller :)
Jag tipsar som alltid i dessa trådar om min BMW x1. Med ngn av de större motorerna (tror min är typ 180 hästar?) får du dra 2 ton. Den är dessutom riktigt rolig att köra för att vara en bil i den prisklassen och med fyrhjulsdrift och andra släpfinesser. Kanske ingen bil man kör i 300 med men den gjorde sig fint i dryga 200 gnm Tyskland och kupéljudet är i vart fall drägligt även i dessa hastigheter, till skillnad från typ Mercedes billigare varianter.

Dessutom är bilen tämligen bränslesnål även för mig (en hel del "dyr" körning), snittar 6,3 trots en del släpkörning och stadig och bra att dra med.
 
Jag tipsar som alltid i dessa trådar om min BMW x1. Med ngn av de större motorerna (tror min är typ 180 hästar?) får du dra 2 ton. Den är dessutom riktigt rolig att köra för att vara en bil i den prisklassen och med fyrhjulsdrift och andra släpfinesser. Kanske ingen bil man kör i 300 med men den gjorde sig fint i dryga 200 gnm Tyskland och kupéljudet är i vart fall drägligt även i dessa hastigheter, till skillnad från typ Mercedes billigare varianter.

Dessutom är bilen tämligen bränslesnål även för mig (en hel del "dyr" körning), snittar 6,3 trots en del släpkörning och stadig och bra att dra med.

BMW X1 skriver jag upp på min lista! Tack för tipset :bow:
 
Jag har ett tag funderat på att köpa en ny bil. Tidigare har jag p.g.a. hundbur varit tvungen att ha en kombi men nu är hunden såld och därmed ökar utbudet något.
Frågan är dels om jag kommer avsky att ha så litet bagageutrymme som andra bilar har och dels vilka bilar som får dra minst 2 000 kilo?

Jag vill dessutom att bilen är rolig att köra, reagerar snabbt och går att köra snabbt med utan att det känns som att bilen kommer skaka sönder.
Diesel eller bensin spelar inte så stor roll utan beror mest på hur de ligger till skattemässigt. (Minns jag rätt så ligger äldre dieselbilar högt men de nyare ligger på bara 3-4 000 kronor per år.)

Tipsa på så jag kan kika runt på mer specifika märken och modeller :)

Vår bil får dra 3500 (med rätt körkort). Men låter som du kanske vill ha en mindre bil?
Vi har en Dodge Laramie Eco Diesel.
Kvick(!) för sin strl, underbar comfort. Kul bil!
Sämst att parkera med IOM att man inte får plats. ;)
 
Vår bil får dra 3500 (med rätt körkort). Men låter som du kanske vill ha en mindre bil?
Vi har en Dodge Laramie Eco Diesel.
Kvick(!) för sin strl, underbar comfort. Kul bil!
Sämst att parkera med IOM att man inte får plats. ;)

Jag tror tyvärr inte att den funkar så himla bra inne i Malmö ;)
 
Jag har kikat runt lite snabbt och hittat några modeller som kanske kan funka:
Ford Kuga?
Hyundai Santa Fe?
Kia Sportage?
Nissan Qashqai?
Volkswagen Tiguan?
 
Kia Sportage är en himla trevlig bil, liksom Tiguan.Dock tycker jag att kvalitetsmässigt är Tiguanen bättre. Min favoritbil är Mecedes B-en fantastisk rymlig liten bil. Vet dock ej hur mkt den får dra? Jag hade en sådan i några år, bytte enbart pga att jag behövde större. Kör Cayenne nu men nästa bil blir nog en Mercedes B (eller C )igen!
 
Kia Sportage är en himla trevlig bil, liksom Tiguan.Dock tycker jag att kvalitetsmässigt är Tiguanen bättre. Min favoritbil är Mecedes B-en fantastisk rymlig liten bil. Vet dock ej hur mkt den får dra? Jag hade en sådan i några år, bytte enbart pga att jag behövde större. Kör Cayenne nu men nästa bil blir nog en Mercedes B (eller C )igen!

Jag får kolla upp vad Mercedes får dra. Tack för tipsen i övrigt!
 
Jag har kikat runt lite snabbt och hittat några modeller som kanske kan funka:
Ford Kuga?
Hyundai Santa Fe?
Kia Sportage?
Nissan Qashqai?
Volkswagen Tiguan?

Mitt ex har en Kia Sportage, den får iofs dra 2000 kg men han säger att den är för lätt för att kännas som en säker dragbil till husvagnen med totalvikt på 2000 kg (plus att den iom detta slirar på kopplingen vilket gör att han ska byta bil). Har ingen aning om det skiljer mellan modeller etc. men bara ett litet inlägg.

Får känslan av att det är någon slags SUV-liknande modell du är ute efter? Annars är jag himla nöjd med min Ford Mondeo (diesel 175 hk), den går billigt, får dra 2000 kg och drar bra.
 
Mitt ex har en Kia Sportage, den får iofs dra 2000 kg men han säger att den är för lätt för att kännas som en säker dragbil till husvagnen med totalvikt på 2000 kg (plus att den iom detta slirar på kopplingen vilket gör att han ska byta bil). Har ingen aning om det skiljer mellan modeller etc. men bara ett litet inlägg.

Får känslan av att det är någon slags SUV-liknande modell du är ute efter? Annars är jag himla nöjd med min Ford Mondeo (diesel 175 hk), den går billigt, får dra 2000 kg och drar bra.

Intressant gällande Kian. Kör jag båda hästarna har jag ju transport med totalvikt 1990 kilo vilket isf borde vara liknande upplevelse som med husvagnen.
Jag kan tänka mig en kombi också beroende på hur den är på att dra. Har gärna fyrhjulsdrift även om det inte är ett krav. Har Mondeo det?
 
Jag kör Skoda Superb med många ponnyhästar under huven så det händer saker när man gasar. Kombi visserligen. 2000 på BE med den motorn vi har.

4*4 och känner ingen direkt skillnad på 1 eller 2 ponnyer i släpet och med båda connemarorna är vi ganska nära 2 ton i brutto.
 
Jag kör Skoda Superb med många ponnyhästar under huven så det händer saker när man gasar. Kombi visserligen. 2000 på BE med den motorn vi har.

4*4 och känner ingen direkt skillnad på 1 eller 2 ponnyer i släpet och med båda connemarorna är vi ganska nära 2 ton i brutto.

Jag är inte emot kombi och Skoda Superb har jag haft koll på tidigare. Det är en modell att fortsätta hålla koll på helt enkelt.
 
Mitsubishi outlander! Älskar min!! Diesel, automat, 2000kg på BE kort. Drar ca 0,7 blandad körning. Skatt 3300:-/år om jag inte minns fel (min är en 2014) Köpte ny och har kört 4200mil utan nåt krångel öht.
 
Jag får kolla upp vad Mercedes får dra. Tack för tipsen i övrigt!

Mercedes får dra väldigt mycket jmf med andra märkens likvärdiga modeller. Vi drar med en ML 430 och den får dra 3.2 ton! 8 cylindrar och 4.3 liters motor, många hästar under huven. Kollade på andra SUVar och det var ingen som fick dra så mycket.

Jag tycker att det ska finnas en del att gå på, annars brukar det bli svårt att komma upp backar, köra på dåligt underlag osv. Hade aldrig vågat dra med en bil som var precis laglig.
 
Jag har ett tag funderat på att köpa en ny bil. Tidigare har jag p.g.a. hundbur varit tvungen att ha en kombi men nu är hunden såld och därmed ökar utbudet något.
Frågan är dels om jag kommer avsky att ha så litet bagageutrymme som andra bilar har och dels vilka bilar som får dra minst 2 000 kilo?

Jag vill dessutom att bilen är rolig att köra, reagerar snabbt och går att köra snabbt med utan att det känns som att bilen kommer skaka sönder.
Diesel eller bensin spelar inte så stor roll utan beror mest på hur de ligger till skattemässigt. (Minns jag rätt så ligger äldre dieselbilar högt men de nyare ligger på bara 3-4 000 kronor per år.)

Tipsa på så jag kan kika runt på mer specifika märken och modeller :)

Jeep Cherokee/Grand Cherokee. Toyota Landcruiser; kungen av dragbilar! Lexus RX***. Volvo XC70/XC90.
 
Intressant gällande Kian. Kör jag båda hästarna har jag ju transport med totalvikt 1990 kilo vilket isf borde vara liknande upplevelse som med husvagnen.
Jag kan tänka mig en kombi också beroende på hur den är på att dra. Har gärna fyrhjulsdrift även om det inte är ett krav. Har Mondeo det?
Nya Ford Mondeo finns med fyrhjulsdrift, ingen aning om den är bra. Min är lite mindre ny och har inte fyrhjulsdrift.
 
Vi har en Tiguan från -12 som vi är jättenöjda med. Tror den får dra 2,5 ton. Vi har lilla bensinmotorn och den tror jag du skulle uppleva som svag om du drar mycket, men de större dieslarna är det bra kräm i!

Åker ni bara två personer så kan man skjuta fram baksätet och på så sätt få ännu mer bagageutrymme, men åker man fyra vuxna + packning är den inte jättestor.
 
Jag har liksom @Elegant machinery en Tiguan som vi är supernöjda med. Min får dra 2200 kg och när jag kör mitt förhållandevid tunga släp (1050 kg) lastat med min 750 kg häst så känns det knappt att jag har en transport bakom. Den är toppen för mig att dra med, och den är en rolig leksak för sambon med tanke på att det är över 200 hk i den så den kan man trycka på ganska bra med.
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 340
Senast: Smurfoff
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 597
Senast: mars
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: aiquen
·
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 814
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp