Bil stänger av sig vid tomgång

Linn-Nora

Trådstartare
Jag har haft lite fel på min bil det senaste men har med hjälp av verkstad och vän fått hyfsad ordning. Det började med att den helt plötsligt inte gick att starta. Trots att den var varm.. Bytte två givare, tändstift och nu senast nån el-dosagrej som hade glapp och som tydligen var relevant. Jag är inget ess på bilar så att säga ;) Men nu går bilen i alla fall och startar som den ska.

Dock stänger den av sig vid tomgång, när man skrapar rutor till exempel. Kanske efter en tre-fyra minuter. Den har en sån start stopp funktion, men jag kan inte minnas att den gjort såhär tidigare... Är det någon som varit med om något liknande?
Det är en Skoda från 2014... Blir galen på bilar som inte går som dom ska!
 
Jag har haft lite fel på min bil det senaste men har med hjälp av verkstad och vän fått hyfsad ordning. Det började med att den helt plötsligt inte gick att starta. Trots att den var varm.. Bytte två givare, tändstift och nu senast nån el-dosagrej som hade glapp och som tydligen var relevant. Jag är inget ess på bilar så att säga ;) Men nu går bilen i alla fall och startar som den ska.

Dock stänger den av sig vid tomgång, när man skrapar rutor till exempel. Kanske efter en tre-fyra minuter. Den har en sån start stopp funktion, men jag kan inte minnas att den gjort såhär tidigare... Är det någon som varit med om något liknande?
Det är en Skoda från 2014... Blir galen på bilar som inte går som dom ska!
Men behöver du starta den igen sen? Tänker på start/stopp-funktionen, då räcker det ju att släppa bromsen så ska den starta själv igen. Eller så funkar min iallafall. Men om den stänger av helt, kanske tomgången är för lågt inställd? Kanske kan din vän hjälpa till att justera den?
 
Hmm, detta är när den står stilla och jag då till exempel skrapar rutorna, så bromsen är inte nedtryckt. Nu känns minnet lite luddigt bara för det, men jag vill minnas att jag fick starta manuellt, men att den då startade direkt och gick att köra utan problem.

Bra tips! Tack! Ska be honom kolla det :) Han har tillgång en diagnosdator så han kan kolla felkoder, men jag tycker dom är lite luddiga. Hade ju varit bra om det stod vilken exakt del som behövde lagas men det står typ att det är orimlig signal... :crazy:
 
Du kan ju själv börja med att kolla om varvräknaren sjunker när bilen stått på en stund.
 
Är det en Skoda med start/stopp-funktion så kan du stänga av den funktionen för att se om det är orsaken. Knappen sitter ofta i närheten av växelspaken och har en symbol som ser ut ungefär såhär:
23-Memory-Modul-Start-Stopp-Automatik-Skoda-01.jpg
 
Är det en Skoda med start/stopp-funktion så kan du stänga av den funktionen för att se om det är orsaken. Knappen sitter ofta i närheten av växelspaken och har en symbol som ser ut ungefär såhär:
23-Memory-Modul-Start-Stopp-Automatik-Skoda-01.jpg
Ska testa! Låter inte så omöjligt att det är den funktionen som har nåt fel.. Tack!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blir galen. Vet inte vad jag ska ta mig till. Känns som jag har testat allt. Min dalmatiner gnäller/piper/ylar/skriker i bilen. Den...
2
Svar
29
· Visningar
11 486
Senast: Migo
·
Äldre Jag har haft problem med min bil ett bra tag nu. Den går inte igenom besiktningen pga felaktig ljusbild höger fram. Har bytt lampor...
Svar
10
· Visningar
2 618
Äldre Jag och min sambo träter ganska ofta om vår bil. Tidigare bilar har bytts ut efter ca 3 år, och de har då gått runt 1000 mil. Den...
2
Svar
36
· Visningar
5 242
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 256
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp