Julienne

Trådstartare
Nu bukefolk ska vi se om ni kan hjälpa mig, jag skulle vilja byta bil så jag slipper de där 2000kr per månad i avbetalning..

Krav;
*4wd
*Inte så dyr i skatt (nuvarande har 3200kr)
*Ligga på ca 0,7-0,8 i förbrukning
*Kunna dra ett hästsläp någorlunda okej (har ingen häst nu men hoppas på det)
*AC
*Helst fjärrstyrt centrallås

Och priset Max 30,000

Finns denna bil?
Jag tycker mig ha letat men inget funnit :(
 
Kanske möjligt att finna en cross country i den prisklassen. Annars säger jag att om du inte har häst så sänk kraven, köp en billig bil och det du vinner i månaden på det lägger du på häst och hästbilskonto :)
 
Kanske möjligt att finna en cross country i den prisklassen. Annars säger jag att om du inte har häst så sänk kraven, köp en billig bil och det du vinner i månaden på det lägger du på häst och hästbilskonto :)

Jo fast sänka kraven innebär ju i princip att få dyr skatt alt dyr förbrukning och då blir det ju inte mycket billigare ändå :/

Ska kanske lägga till at jag kör runt 3000mil/år..
 
Nödvändigtvis behöver det inte betyda dyr skatt och dyr förbrukning :). Nu har inte jag fyrhjulsdrift på min bil men det går alldeles utmärkt att dra hästsläp med under sommarväglagstiden. Övriga punkter uppfyller den dock. En hyundai elantra -06, Jag åker ca 2h i bilen varje vardag och något mindre på helgen och lägger 2700:- på bensin i månaden inkl. när jag åker en gång i veckan på träning med släp (ca 30min enkel väg). Har inte varit mycket strul med den heller. Jag vill också ha 4w med nästa bil men är väldigt nöjd med denna sålänge tills jag kan utöka min bilbudget något.
 
Nödvändigtvis behöver det inte betyda dyr skatt och dyr förbrukning :). Nu har inte jag fyrhjulsdrift på min bil men det går alldeles utmärkt att dra hästsläp med under sommarväglagstiden. Övriga punkter uppfyller den dock. En hyundai elantra -06, Jag åker ca 2h i bilen varje vardag och något mindre på helgen och lägger 2700:- på bensin i månaden inkl. när jag åker en gång i veckan på träning med släp (ca 30min enkel väg). Har inte varit mycket strul med den heller. Jag vill också ha 4w med nästa bil men är väldigt nöjd med denna sålänge tills jag kan utöka min bilbudget något.

Haha glömde faktiskt 4wd kravet xD utan den är det ju lättare.. Men har endast kört 4wd i drygt 4 år nu och har man vinter 8 mån om året är det sååå guld värt :p men visst skulle jag klara mig utan, men frågan är ju om man verkligen vill släppa den guldbil jag har för det :S hmm klurigt men värt att tänka på kanske..
 
Då skulle jag inte byta! Tycker det är nog jobbigt utan 4w de få dagarna om året det är vinterväglag där jag bor. :p
 
Kanske möjligt att finna en cross country i den prisklassen. Annars säger jag att om du inte har häst så sänk kraven, köp en billig bil och det du vinner i månaden på det lägger du på häst och hästbilskonto :)

Cross countryn är rätt törstig av sig.
 
Nu bukefolk ska vi se om ni kan hjälpa mig, jag skulle vilja byta bil så jag slipper de där 2000kr per månad i avbetalning..

Krav;
*4wd
*Inte så dyr i skatt (nuvarande har 3200kr)
*Ligga på ca 0,7-0,8 i förbrukning
*Kunna dra ett hästsläp någorlunda okej (har ingen häst nu men hoppas på det)
*AC
*Helst fjärrstyrt centrallås

Och priset Max 30,000

Finns denna bil?
Jag tycker mig ha letat men inget funnit :(
Hm, Kia sportage och hyondai tucson samt santa fe bör uppfylla dina krav.
 
Jaså? Har hört från cc-ägare att de ligger runt 0.8 har jag för mig.

Lär ju vara svårt att hitta i den prisklassen. Visst kan du få en som drar så lite, men då blir det diesel (dyrare i inköp, dyrare i skatt med hänvisning till åldern). En bensindriven XC i den prisklassen lär ha så många mil och år på nacken att du får räkna med runt 1 liter/mil. Min drog 0,8 liter/mil innan den svängde över 25 000 mil. nu ligger den stadigt runt litern trots att jag aldrig kör i stan.
 
Jaså? Har hört från cc-ägare att de ligger runt 0.8 har jag för mig.

Ts: finns hyggliga framhjulsdrivna som tuggar sig igenom vinterväglag riktigt bra också :)

Jag hade en -01 bensinare innan, vilket jag tror är ungefär vad TS får för 30', och den pimplade glatt i sig över litern. Jäkla bil :rofl:
Fyrhjulsdrivet är nog svårt att hitta snåla alternativ...
 
Jag tror du får ta ställning till om fyrhjulsdriften är värd de där pengarna du betalar av eller om det är viktigare att ha en bil som är mer ekonomisk att köra. Har själv bytt från subaru till framhjulsdrivet, i vintras hade jag en 850 som dragbil. Inte lika lyxigt när man kör släp och man får planera sin körning mer men det funkar absolut. Jag tycker det är värt den lägre förbrukningen med en mindre bil utan awd men frågan är om du gör det? Annars tycker jag inte du ska byta alls.
 
Jag tror du får ta ställning till om fyrhjulsdriften är värd de där pengarna du betalar av eller om det är viktigare att ha en bil som är mer ekonomisk att köra. Har själv bytt från subaru till framhjulsdrivet, i vintras hade jag en 850 som dragbil. Inte lika lyxigt när man kör släp och man får planera sin körning mer men det funkar absolut. Jag tycker det är värt den lägre förbrukningen med en mindre bil utan awd men frågan är om du gör det? Annars tycker jag inte du ska byta alls.

Ja jag får väl ta mig en funderare men hittar jag inget av det jag skrev upp så blir det nog att jag behåller den.. Ligger på runt 0,65/l, 3200 i skatt, drar släpen utmärkt och 4wd på vintern samt perfekt för sambons fisketurer då det är en outback så lite extra hög.. Så skönt att slippa tänka :D
 
Ja jag får väl ta mig en funderare men hittar jag inget av det jag skrev upp så blir det nog att jag behåller den.. Ligger på runt 0,65/l, 3200 i skatt, drar släpen utmärkt och 4wd på vintern samt perfekt för sambons fisketurer då det är en outback så lite extra hög.. Så skönt att slippa tänka :D

Jag skulle inte byta bort den om den fungerar idag. Du behöver ju ha en lika billig i drift för att spara i de 2000 kronorna och det blir nog svårt.

Vi kör 7-10.000 mil var varje år och har uppgraderat vagnsparken till lite dyrare men mycket mer driftsäkra bilar. I längden lönar det sig och sambon slipper skruva bil efter sina långa arbetsdagar.
 
Nu bukefolk ska vi se om ni kan hjälpa mig, jag skulle vilja byta bil så jag slipper de där 2000kr per månad i avbetalning..

Krav;
*4wd
*Inte så dyr i skatt (nuvarande har 3200kr)
*Ligga på ca 0,7-0,8 i förbrukning
*Kunna dra ett hästsläp någorlunda okej (har ingen häst nu men hoppas på det)
*AC
*Helst fjärrstyrt centrallås

Och priset Max 30,000

Finns denna bil?
Jag tycker mig ha letat men inget funnit :(
Den där beskrivningen stämmer bra på min bil, en Subaru Legacy bensinare. Enda nackdelen är att om man ska ha en vettig hamnar man lätt över 50 000kr minst. Jag vet inte hur de äldre modellerna är, min är en -05 och funkar suveränt, bästa bilköpet jag någonsin gjort även om jag fick låna till det.
 
Finns denna bil?
Jag tycker mig ha letat men inget funnit :(
Gå till Den Stora Annonssajten. Välj Hela Sverige, kategori Bilar, kryssa i Fyrhjulsdrift och sätt maxpris till 30 000 kr.
Jag får 1400 träffar.

Sen är många 15-20 år gamla och/eller har väldigt(!) många mil bakom sig, somliga är direkt olämpliga som dragbil, somliga sannolikt rejält törstiga, och somliga har högre skatt än du vill ha. Kvar finns Passater, Golfar, A4: or, V70: or och en del udda fåglar. Bara att börja gallra. :)
 
...

Och priset Max 30,000

Den där beskrivningen stämmer bra på min bil, en Subaru Legacy bensinare. Enda nackdelen är att om man ska ha en vettig hamnar man lätt över 50 000kr minst. Jag vet inte hur de äldre modellerna är, min är en -05 och funkar suveränt, bästa bilköpet jag någonsin gjort även om jag fick låna till det.

Men är det verkligen sant, att det din bil stämmer på beskrivningen om 30 000 kr max i inköpspris? Har den inte gått abnormt mycket då, och gått upp i förbrukning.
 
Den där beskrivningen stämmer bra på min bil, en Subaru Legacy bensinare. Enda nackdelen är att om man ska ha en vettig hamnar man lätt över 50 000kr minst. Jag vet inte hur de äldre modellerna är, min är en -05 och funkar suveränt, bästa bilköpet jag någonsin gjort även om jag fick låna till det.
Min har gått 13000 och jag har fått erfara hur dyra reservdelar Subaru har. Tillräckligt många gånger sista 2-3 åren för att vi ska ligga i bilbytarplanering. Måste dock klara av en halvdyr renovering av huset innan vi lägger pengarna på en ny bil.
 

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil men ingen matchar mina önskningar som jag kan hitta :( Jag söker en rel liten bil då jag vill ha låg bensin/diesel...
Svar
7
· Visningar
879
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 714
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp