Bila (båta?) i Sthlms skärgård alt Västkusten aug/sep?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag har varit runt en del i Sverige, men det finns självklart mycket jag inte sett ännu! Till exempel hade jag velat se mer skärgård! Antingen på Sthlms-sidan eller på Västkusten.

Men, nu lär det ju krylla av folk = jag vill inte dit. Men, om man far i aug eller kanske ännu hellre september, brukar det vara mycket folk då också?
Vart åker man om man inte vill vara där alla andra är, men fortfarande se fina ställen?
"Kan" man fortf bada i sep? Alltså typ sommarbad. Beror ju på årets väder såklart, men vanligtvis.
När jag tittar på kartan kan man se rätt mycket med bil, eller? Finns det lättåtkomliga, inte för dyra färjor annars?

Tack tack 😊
 
Jag har mest erfarenhet av västkusten (bohuslän) och där brukar allt turistliv "dö" så fort skolorna börjar i slutet av augusti. Så då kan man åka även till ställen som "alla andra" normalt är på, eftersom det är tämligen glest med folk då. Turista med bil i bohuslän funkar, men det är ett ganska "flikigt" landskap med djupa fjordar som skär in genom landet, så du måste ut en bit från huvudlederna för att se hav och öar. Det finns färjor på de flesta ställen, till skärgårdarna utanför Göteborg går det färjor som körs av Västtrafik (du kan alltså åka vidare på samma biljett som du åkte till färjan med buss eller spårvagn). Du kommer också till t.ex. Marstrand med Västtrafik (buss från Kungälv, sedan färja sista lilla biten ut till marstrandsön). Längre norrut kommer du t.ex. ända ut på Smögen med bil, eller du kan åka ännu längre norrut till Strömstad och därifrån ta färjan ut till Kosteröarna (där är riktigt, riktigt fint).

Även Stockholms skärgård är rätt "lättillgängligt" med färjor som går ända in från stan och i princip så långt ut i skärgården man vill komma.

På båda ställena gäller ju dock att om man inte vill dit alla andra är, så får man nog ha egen båt. "Alla" kommer ju lätt dit färjorna lägger till. Å andra sidan är det ju som sagt väldigt mycket mindre trängsel så fort skolorna börjat.
 
Jag har varit runt en del i Sverige, men det finns självklart mycket jag inte sett ännu! Till exempel hade jag velat se mer skärgård! Antingen på Sthlms-sidan eller på Västkusten.

Men, nu lär det ju krylla av folk = jag vill inte dit. Men, om man far i aug eller kanske ännu hellre september, brukar det vara mycket folk då också?
Vart åker man om man inte vill vara där alla andra är, men fortfarande se fina ställen?
"Kan" man fortf bada i sep? Alltså typ sommarbad. Beror ju på årets väder såklart, men vanligtvis.
När jag tittar på kartan kan man se rätt mycket med bil, eller? Finns det lättåtkomliga, inte för dyra färjor annars?

Tack tack 😊
Det är lugnt i skärgården i stockholm efter att skolorna börjat. Man kan ofta bada i augusti om vädret tillåter, september beror nog på dels hur gärna man badar när det är kallt och ibland har det ju varit väldigt kallt i september. Sådär att det bara regnar, blåser och är mössa på. Särskilt kvällar och morgonar är ofta daggblöta och kalla men sen kan det bli varmt på dagarna om man har tur.

Finns så många olika skärgårdsöar att välja emellan beroende på vad man vill ha. Vissa har hotell, affär, flera restauranger medan andra knappt har någon service alls.
 
När det gäller västkusten så tycker jag att det är superfin väg om man utgår från Ellös på Orust och sen tar bilfärja över till Malö. Vacker skärgårdsnatur, massa ställen där man kan stanna med bilen och bra matställen utmed vägen. Om man bortser från passagen vid Stenungsund så har det inte varit överdrivet mycket folk ens i semestertider de gånger jag har åkt. Man kan fortsätta norrut och bo i exempelvis Lysekil.

Stockholms skärgård kan jag inte så mycket om, men Roslagen är vackert. Rekommenderar att ställa bilen i exempelvis Norrtälje och åka med båten Blidösund ut till öarna.
 
Stockholms skärgård kan jag inte så mycket om, men Roslagen är vackert. Rekommenderar att ställa bilen i exempelvis Norrtälje och åka med båten Blidösund ut till öarna.

Såg nu att Blidösundsbolaget bara kör enligt tidtabell en bit in i augusti, så det kanske inte fungerar den här gången.
 
Jag tillbringar somrarna i Stockholms Skärgård men på vår lilla ö finns inga hotell eller liknande. Däremot har jag sett att det finns en del AirBnB att bo på. Bada kan du troligen göra, om du inte är badkruka. Vi bor lite innanför Möja i Mellanskärgården och det är runt 20 grader i vattnet nu. Det finns vandrarhem på Finnhamn, Sandhamn, Grinda (tror de har rätt populär "galmping") och Utö. Tror att det finns på Möja också. På Norra Stavsudda har man kunnat hyra kanot om det är intressant. För resor i Mellanskärgården rekommenderar jag Waxholmsbolaget. Det ska sägas att det inte är resväskor som gäller på de flesta öar utan ryggsäckar. Båtar går från Strömkajen i Stockholm, Stavsnäs (värmdö) eller Sollenkroka på Djurö/Värmdö, Vaxholm eller många andra ställen på vägen. Jag skulle rekommendera Skärgårdsstiftelsen för mer uppdaterad info, känns som om jag mest sitter här i huset och inte rör på mig så mkt som en turist nog gör.
F8AB4908-CB6C-4A8E-B7A8-085DDFE726C1.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp