J

joveel

Min Medryttarhäst är hur rädd som helst för bilar. Ibland räcker det att han bara ser stillastående bilar på stallgården för att han blir spänd och vill bara försvinna o springa ifrån. Finns det något sett att träna bort det? Eftersom man måste rida över en 90 väg för att komma till 1 av de 2 ställen man kan rida på.

Rider ca 2-3 ggr i veckan. så de ska ju helst inte vara något man ska göra varje dag för att det ska bli bättre. Och ägaren rider knappt något. kanske 1-4 ggr par månad.

Så ja, finns det något ( ganska lätt) sett att bli av med bilrädslan?

/Johanna
 
Sv: Bilar

hur är hästen när det kommer en bil när den är i hagen? är den rädd då med? och hur "rädd" är hästen? får den panik?
jag hade börjat så här.
Led hästen där du har en bil, led den tills den är lugn och avslappnad.. låt det ta tid!! nästa steg är att starta bilen, led hästen igen så länge det behövs!! sista steget är att möta en bil som kör.

är hästen enbart rädd för bilar? hur är det med mopeder, traktorer, lastbilar osv?
hoppas du kommer tillrätta med problemet! min unghäst var rädd för mopeder innan men med denna träning har han blivit enormt mycket bättre!! lycka till!!
 
Sv: Bilar

Det bästa sättet att lära hästen är av en annan häst. Rid tillsammans med någon lugn och cool häst. Börja hemma på stallplan och låt den lugna hästen gå mellan dig och bilen. När ni sedan rider ut på riktigt låt den coola hästen gå närmast bilarna med dig jämte som en ett skydd. Då brukar de känna sig trygga.
 
Sv: Bilar

hur är hästen när det kommer en bil när den är i hagen? är den rädd då med? och hur "rädd" är hästen? får den panik?
jag hade börjat så här.
Led hästen där du har en bil, led den tills den är lugn och avslappnad.. låt det ta tid!! nästa steg är att starta bilen, led hästen igen så länge det behövs!! sista steget är att möta en bil som kör.

är hästen enbart rädd för bilar? hur är det med mopeder, traktorer, lastbilar osv?
hoppas du kommer tillrätta med problemet! min unghäst var rädd för mopeder innan men med denna träning har han blivit enormt mycket bättre!! lycka till!!

Hagen är inte vid vägen så det är knappt några bilar som åker där. och har nog aldrig varit i hagen när det kommit bil, så det vet jag inte.

När man sitter på honom så står han o dansar på stället elr om man är i rörelse blir han jätte nervös och tittig. för han går jätte lätt i form. men en bil i närheten vill han hela tiden ha koll på bilen och inte alls vara stilla med huvudet.

Men när man leder brukar det inte alls vara så stort problem men när man är på ryggen så kommer alla problem.

Nej det är med alla fordon.
 
Sv: Bilar

Det bästa sättet att lära hästen är av en annan häst. Rid tillsammans med någon lugn och cool häst. Börja hemma på stallplan och låt den lugna hästen gå mellan dig och bilen. När ni sedan rider ut på riktigt låt den coola hästen gå närmast bilarna med dig jämte som en ett skydd. Då brukar de känna sig trygga.


Det finns bara två hästar till i stallet. en ponny som jag inte vet ens vem ägaren är. har aldrig sett henne/honom och en liten shettis som ägaren till min medryttarhäst har på foder. så det finns ingen häst direkt som man kan låna o ha som stöd för honom..
 
Sv: Bilar

ok, låter lite konstigt, men ligger stallet lång ut i skogen? har du tillgång till bil? i så fall kan du ju öva på det som jag skrev i föregående inlägg. och som sagt så måste ledaren vara trygg, nämligen du. du ska vara trygg så att han kan lita på att bilar inte är så farligt, men du hade väl inte ridit hästen så länge?
i så fall rekomenderar jag dej att bara göra ledarskapsövningar, från marken och att miljöträna, bla med bilar.
det bästa borde ju om det gick att fixa en hagen en bit i från en mindre väg som det kom bilar då och då.
hur gör du när det kommer en bil, när ni är ute och rider??
 
Sv: Bilar

ok, låter lite konstigt, men ligger stallet lång ut i skogen? har du tillgång till bil? i så fall kan du ju öva på det som jag skrev i föregående inlägg. och som sagt så måste ledaren vara trygg, nämligen du. du ska vara trygg så att han kan lita på att bilar inte är så farligt, men du hade väl inte ridit hästen så länge?
i så fall rekomenderar jag dej att bara göra ledarskapsövningar, från marken och att miljöträna, bla med bilar.
det bästa borde ju om det gick att fixa en hagen en bit i från en mindre väg som det kom bilar då och då.
hur gör du när det kommer en bil, när ni är ute och rider??

Nej, men mellan stora vägen och hagen är det en liten skog.
Nej det har jag inte. är 15 ^^

Nej jag bryr mig inte att det kommer bilar men när jag ser bilar elr hör att snart kommer det en så försöker ju avleda honom så att han inte börjar göra sina dumheter.
Men när han börjar så börjar jag prata med honom lungt o så o verkligen sitter ner så att jag blir tung o slappnar av så han inte ska bli mer stressad av om jag skulle bli det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bilar

blir svårt at lösa problemet om man inte har träningsmöjligheter.. kan inte dina föräldrar hänga med om dom har bil?
 
Sv: Bilar

Ja, de skulle de nog. men de är ganska häst rädda så de är ju inte de bästa att ha med. ;)
 
Sv: Bilar

Ge hästen morötter ur en bil, både med motorn igång och avstängd. Låt bilen rulla fram till er sträck fram en morot, kör iväg. Osv. Upprepa efter några dagar. ;) Du som leder fram hästen måste vara självsäker.


Och viktigast av allt, förvä'nta dig inte att hästen ska bli rädd. Om du sitter och stirrar på bilen och håller hårt i tytglarna och rycker till när hästen reagerar tror hästen att du också är rädd för bilen och tror att det är jättefarligt. Ha självförtroende. Men rid inte ensam längs vägarna innan hästen är helt säker!
 
Sv: Bilar

Ja ingen ny bil. Min häst (alias bilmördare) sparkade en bil fördärvad när jag skulle vänja honom vid den då motorn var igång. Han har även sparkat efter bilar som kört förbi. Så gammal bil som ingen är rädd om är ett säkrare kort.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 872
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 770
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp