Bilbälte - tips?

Myrten

Trådstartare
Mina hundar har alltid åkt i bur, men i nuläget har jag ingen egen bil. Hittills har Rhiannon åkt i en stor kattbur som har varit lätt att flytta mellan bilar och bära i handtaget, men nu har hon nästan vuxit ur den. Alltså behövs det något nytt och den enda lösningen jag ser är sele för bilbälte. Den kan jag ha med i väskan och enkelt montera i vilken bil vi nu åker i.

Kan någon rekommendera lämplig bilsele? Jag bryr mig inte om utseendet över huvud taget. Selen ska bara användas vid bilfärder. Rhiannon är en cocker spaniel. Som vuxen lär hon väga ca 12 kg och bli knappt 40 cm över manken och samma längd på ryggen. Hennes mamma är 55 cm runt bröstkorgen.
 
Den enda "krocktestade" bilselen jag känner till är Mim allsafe bilsele. Sen vilket skydd den ger hunden är ju dock osäkert. Men som sagt av de bilselar som finna skulle jag välja min allsafe
 
Mina hundar har alltid åkt i bur, men i nuläget har jag ingen egen bil. Hittills har Rhiannon åkt i en stor kattbur som har varit lätt att flytta mellan bilar och bära i handtaget, men nu har hon nästan vuxit ur den. Alltså behövs det något nytt och den enda lösningen jag ser är sele för bilbälte. Den kan jag ha med i väskan och enkelt montera i vilken bil vi nu åker i.

Kan någon rekommendera lämplig bilsele? Jag bryr mig inte om utseendet över huvud taget. Selen ska bara användas vid bilfärder. Rhiannon är en cocker spaniel. Som vuxen lär hon väga ca 12 kg och bli knappt 40 cm över manken och samma längd på ryggen. Hennes mamma är 55 cm runt bröstkorgen.

Säger som @Acto, det är den enda jag skulle fundera över och har den själv. Använder den sällan då vi har bur, men bra att ha om hon åker i någon annans bil.
 
Den enda "krocktestade" bilselen jag känner till är Mim allsafe bilsele. Sen vilket skydd den ger hunden är ju dock osäkert. Men som sagt av de bilselar som finna skulle jag välja min allsafe
Kanske ska förtydliga att vi har just mim allsafe. Den används dock mkt sällan då vi har bur (sist var nog över 3 år sen), men den är bra att ha om man åker i någon annans bil.
 
Tack för förslag! Har kollat nu och selen ser ju bra ut och hyfsat pris. Har läst lite recensioner och den minsta storleken tycks vara ganska stor på en del väldigt små hundar. Så jag tror att den blir bra för Rhiannon som ligger rätt högt i viktspannet som anges för den.
 
Tack för förslag! Har kollat nu och selen ser ju bra ut och hyfsat pris. Har läst lite recensioner och den minsta storleken tycks vara ganska stor på en del väldigt små hundar. Så jag tror att den blir bra för Rhiannon som ligger rätt högt i viktspannet som anges för den.

Finns en del på marketplace och tradera 👍
 
Mina hundar har alltid åkt i bur, men i nuläget har jag ingen egen bil. Hittills har Rhiannon åkt i en stor kattbur som har varit lätt att flytta mellan bilar och bära i handtaget, men nu har hon nästan vuxit ur den. Alltså behövs det något nytt och den enda lösningen jag ser är sele för bilbälte. Den kan jag ha med i väskan och enkelt montera i vilken bil vi nu åker i.

Kan någon rekommendera lämplig bilsele? Jag bryr mig inte om utseendet över huvud taget. Selen ska bara användas vid bilfärder. Rhiannon är en cocker spaniel. Som vuxen lär hon väga ca 12 kg och bli knappt 40 cm över manken och samma längd på ryggen. Hennes mamma är 55 cm runt bröstkorgen.
Tips om att köpa allsafe på zooplus, den brukar ligga billigare i pris där.
Min sambo och min mamma har köpt sina Allsafe där. Min sambos whippet och mina Dvärgschnauzrar har båda storlek S för övrigt, den är väldigt ställbar. Nu har jag mina i krocktestad bilbur men det är smidigt att ha en sele i mammas bil när hon passar dom.
 
Det viktiga när det gäller bilselar är att kolla så att spännena på selen är i metall. Plastspännen skulle bara brista i en eventuell krock. Förutom den selen som nämnts så har jag nästan bara sett Biltemas som har metallspännen. Själv har jag dock ingen av dem på mina hundar eftersom de sitter för uselt, tyvärr. Känns inte som någon större vits att ha på hunden en sele som ramlar av dem redan innan krock :cool:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp