Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

kpist

Trådstartare
Lillskiten har hunnit bli 7 månader och växer snart ur sitt babyskydd. Och jag håller på att bli tokig på att leta efter en bilbarnstol! :crazy:

Vad ska man ha? Vilket märke? En som går att vända framåt senare eller en som bara går att ha bakåt? Vilken är bäst och säkrast?
Hur ska man kunna välja?

Hur har ni tänkt och valt? Vilken blev det?

Hjääälp! ;)
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

:bow: precis en sån här tråd har jag tänkt starta, min skit är 7½ månad nu. Lugnt om jag nallar på din tråd:angel:
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

Självklart! :)
Jag har sökt och läst tills jag blivit helt snurrig.
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

Barnens hus har just nu utförsäljning av förra årets färger på ett Gracoskydd. Minns inte vad det heter. Men det är en bra stol! Passar från 5 månader och uppåt och är vändbart när den tiden kommer.
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

Det var inte så länge sedan jag var i er situation - dottern är nu 1,5 och vi bytte när hon var 10 månader(? minns ej exakt).

Jag tänkte man kunde spara in genom att köpa en som kunde vara både bakåt och framåt men beslutade till sist för att ta en enbart bakåtvänd. Jag har inte uttryckligen läst att de är säkrare, men det jag har hittat är att de som kan vändas åt båda hållen inte är optimala för varken det ena eller andra (de har fått kompromissa i designen/funktion för att göra det möjligt att ha dem åt båda hållen).

Vi har en Britax Highway och en Britax Freeway (två bilar). Highway är en nyare variant av Freeway. Stolarna är de minsta på marknaden och ska gå att ha i alla bilar. Jag tycker dock Freeway är bättre på så vis att den ska luta mot instrumentbräda/framstol (beroende på om den i framsätet eller baksätet), medan Highway INTE får göra det (den har ett stödben som ska hålla emot vid smällen). Freeway tar således något mindre plats eftersom det inte behöver lämnas några centimeter i mellanrum. Freeway går enbart att köpa begagnad.

Båda stolarna går utmärkt för barnen att sova i - inga framfallande huvuden inte (de är inte ställbara under färd, men går med hjälp av en bygel att ställa i olika vinklar vid inmontering).

Vilken stol man väljer beror nog mycket på bilen också. I vår stora bil ser vi inte backspegeln på passagerarsidan där Highway:en står, medan i lillabilen går det utmärkt... Men enligt försäljaren hade det inte varit bättre med någon annan stol eftersom de flesta är ännu större...

Här kommer lite länkar som kan vara intressanta:

Test av bilbarnstolar:
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=5969
Lite andra länkar:
http://www.ntf.se/konsument/fraga3924.asp?katid=1
http://www.ntf.se/konsument/fraga1188.asp?katid=1
http://www.ntf.se/konsument/fragekategori.asp?RecID=1


PS. Ursäkta långt inlägg! DS
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

Tack för ett toppeninlägg! :laugh:

Har också läst det där med att det kanske inte är det bästa med en vändbar stol. Men samtidigt verkar sådana rekommenderas av ntf? Fast bara för användning bakvänt. Och då kan man ju lika gärna köpa en som bara får vara bakvänd... Hm. Jag blir inte alls klok på det här! :p

Har kollat på Britax HiWay, men nu minns jag inte riktigt vilken i raden den var... Får ta ett nytt varv. :crazy:


Brandgul: Tack för tipset!Hade det inte varit för att jag börjat fundera på det här om det är bra med en som man kan vända så hade jag åkt dit på en gång! :laugh:
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

Vi hyr våran stol. Den är upp till 1 år.

NTF var ut och hade info på bvc när barnen var runt 6 månader. Har inte ni också det? Efter att ha känt på en modell av ett barnhuvud som tillhör en 3 åring så kommer Rasmus åka baklänges tills de absolut inte går längre. De väger mycket mer än man tror!
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

Ni hyr från If eller hur? Det kan inte vi och jag har inte hittat någon annanstans att hyra ifrån...

Hm. Jag tror inte det, har inte fått någon information om just det tror jag. Kanske ingår i barnolycksfall?
Jag vill också att han ska åka bakvänt så länge det bara går. Tills han är 35 eller så ;)
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

Ja, och det finns nån mer som hyr ut (Trygg hansa?) de har acta graco.

Vi hade varje månad föräldraträff som bvc drog ihop nere på öppna förskolan. Kom dietist, från NTF, barnmorska, tandsköterska osv osv.
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

Jag tyckte att det var svårt att hitta en som INTE gick att vända... Vi ville ha en liten stol eftersom att vi har en rätt så liten bil. Men nu inser jag ju att jag skulle kollat upp allt bättre :( Jag litade på dem på affären som sa att det var en riktigt bra stol :(
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

Nu när jag vet "hur det blev" så skulle jag valt en icke vändbar stol. Alltså ha en som bara är bakåt (eller vändbar, spelar ju ingen roll förresten) tills de är minst 110 cm långa, alltså drygt 4 år.

Det går ju bra att vända stora stolen men otroligt klumpigt. De sitter bättre tycker jag i en bilbältesstol när man väl vänder på dem.
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

De jag tittar på nu är sådana som inte går att vända och som rekommenderas av ntf för alla 3 olika platser i bilen.

Då har jag kvar på min lista: Britax HiWay, Britax Secura och Maxi Cosi Mobi.
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

Vi har HiWay stolar. Tycker de funkar bra. Gossen sitter bra i dem.

Nu vet inte jag riktigt hur en vändbar stol ser ut för jag tittade inte på sådana men om det nu är så (som någon annan skrev) att HiWay stolarna är bland de som tar minst plats i bilen så är jag glad att det är sådana vi har eftersom de ändå tar en del plats i bilarna.

Kommer inte vända på gossen förräns det är absolut nödvändigt och jag är rätt säker på att när den dagen kommer sitter han inte särskilt bra i sin HiWay stol längre. Han kommer växa ur den längdmässigt. Till vilken nytta hade en vändbar stol då varit? Kanske hade den varit större men hur länge vill man ha en sån här typ av stol? Och en större stol hade varit en nackdel nu när han åker bakåtvänd.

Sen känns det väl som att en vändbar stol är en kompromiss. En bakåtvänd och sedan en framåtvänd (bältesstol?) känns säkrare än en som går att ha till båda.
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

Att du inte skrev det här IGÅR innan vi köpte stolen!! Vi ville ju också ha en sådan liten stol som möjligt...

Vi kanske får flytta denna till framsätet i andra bilen (utan airbag) och köpa en ny till den bilen som vi verkligen behöver en liten stol i ;)
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

Vi köpte en Akta Graco Cosmic XTP till vår äldsta dotter, och är så nöjda med den att barn nr 2 nu har en likadan stående i förrådet och väntar på att hon ska växa i den (vilket hon snart har gjort, 4 månader gammal så sitter bältet i babyskyddet nästan för långt ner på ryggstödet för att hon ska kunna fortsätta använda det). Passade på att köpa stol åt henne när de hade kampanjpris på babyproffsen;)
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

Var med på en kurs idag där vi fick lära oss mer om barnens säkerhet i bilar. :idea:
Och det allra säkraste sättet för ett barn är att sitta bakåtvänd.
Framåt behöver de inte sitta förrän det är dags att sitta på bältesstol (ungefär efter fyra års ålder). Det är också allra bäst att sitta bakåtvänd i baksätet, hellre än framsätet. Och att i baksätet använda sig av ett stödjeben. (i fram stöds skyddet mot instrumentpanelen i stället).

Bilbarnstolarna som vunnit många "bäst in test" och som även testar sina stolar i högre hatigheter än vad testerna kräver är stolarna från Be safe. Av vad jag lärde mig så är de de allra säkraste alternativen.

De har babyskydd från 0-12 månader, därefter bilbarnstol 0-4 år (alltså kan man ha den direkt till den nyfödde, men babyskyddet rekommenderas ändå i början). Sen blir det bältesstol framåtvänd i baksätet från 4-12år.

Det var skrämmande att se statistiken, att så många installerar sina bilbarnstolar fel. Eller spänner fast bältet fel i bältesstolen. :eek: En mycket nyttig kurs kan jag säga! Har själv inga barn men arbetar i babybutik så jättenbra så man kan lära ut vidare.

Många vänder också på barnen alldeles för tidigt tydligen. de tror att de växt ur den bakåtvända bilbarnstolen för att benen börjer sig. Men det gär tydligen ingen skillnad alls hur benen får plats, böjda ben är helt ok. Det viktiga är huvud och nacke. Öronen bör inte hamna ovanför kanten på stolen, men innan det ska den passa.
Säkerheten är så mkt större om de sitter bakåtvända.

Förlåt om jag kidnappade tråden lite hehe.
Men har ju även rekommenderat en bilbarnstol högre upp: Be safe :idea:
 
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

På If kan man hyra för ca en hundralapp i månaden. BeSafe heter den. Jag har BeSafe Izi Kid. Otroligt nöjd med säkerheten för den, det känns verkligen som att han sitter säkert. Den fick han efter att han vuxit ur babyskyddet. Hyr man deras paket får man den sista stolen.

Du kan söka vidare på deras hemsida!

Men som voltis sa, de har genomgått många bra tester och fått bäst i test.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilbarnstol efter babyskydd, vilken?!

Jag har redan skrivit i denna tråd att vi inte kan hyra från If, men tack ändå. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 380
Senast: Sofie.S
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
669
Senast: Sorgsen
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 085
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp