Bilbarnstol eller babyskydd? (Utbruten från Vårföräldrar 2018 del 2)

@Sedna jag läste ditt svar igen och jag tror du och jag försöker få fram samma sak. Så ta inte mitt inlägg som att jag säger emot dig, för så är det inte menat :)
 
Och jag tolkar alla tre svaren som att man utan problem kan byta till bilbarnstol så fort det går, dvs när stolen passar storleksmässigt. I ett av svaren står det att stolen bör vara mer upprätt när barnet blir större, vilket jag tolkar som att det är ok att ha den mer lutad med ett mindre barn, så länge det är inom stolens rekommendationer oj att man såklart eftersträvar minsta möjliga lutning. Det är ju fortfarande mindre lutning än i ett babyskydd.

De betonar vikten av att sitta stabilt. I ett svar står det ”Bilbarnstolen är mer upprätt, därav att barnet helst ska kunna sitta själv utan stöd”. I ett annat svar står det ”Först och främst är det viktigt att barnet kan sitta stadigt själv innan man byter till bilbarnstolen.” Håller med om att det inte är betonas som ett absolut krav i första läget, men jag har så svårt att få ihop att ett barn som inte sitter stadigt ska kunna hålla dig upprätt en längre stund i bilbarnstol, i synnerhet om barnet somnar. Kanske funkar om man åker 3 mil, men om man åker 30 mil?

Vi bytte vid 7 mån med stora barnet, först och främst för att hon tyckte babyskyddet blev pest och pina. Hon satt då stadigt själv när vi bytte, men hon tappade ändå huvudet och föll något framåt när hon somnade. I det avseendet kunde vi väntat någon månad till med att byta. Så att jag skulle byta vid 5 månader kommer inte på fråga. Ett babyskydd är inte så osäkert. Det är forfarande mer säkert än en framåtvänd stol, så jag tycker man tappar perspektivet lite när man ska byta stol så fort bältet inte glappar. Barnet ska ju orka sitta i stolen också.
 
@Sedna jag läste ditt svar igen och jag tror du och jag försöker få fram samma sak. Så ta inte mitt inlägg som att jag säger emot dig, för så är det inte menat :)

Nu hann jag ändå svara, så den stora frågan är om du fortfarande tror vi försöker få fram samma sak.;)

Men det tror jag, för nog kan vi enas om att om man tycker barnet är för ostadigt för en barnstol så är det bäst att behålla babyskyddet ett tag till? :)
 
Ser att ni har samma stol som oss @superstar. Det blir väldigt bra lutning på den i vissa bilar och då förstår jag att det kan fungera tidigt. Men för oss som hade djupa sportsäten blev lutningen inte alls så stor. Det är många parametrar att ta hänsyn till, både barn, stol och bil.:)
 
Tack för input! Tar den stolen mkt plats i bilen? Vi har inte det rymligaste baksätet och izi modular känns som en av de mindre stolarna, men man vill ju också som du säger att bebis ska kunna sitta bakvänd länge. Har kikat på plusen eftersom den fått bäst i test hos Folksam men hittar inte mått på stolen någonstans...

Åh besafes plus är stor! Är modular mindre alltså? Vi fick byta bort vår Audi A6 för att den blev för liten för två besafe stolar. Hade ju kunnat byta stolar också, men behövde en anledning att slita oss från bilen.:p
 
Ser att ni har samma stol som oss @superstar. Det blir väldigt bra lutning på den i vissa bilar och då förstår jag att det kan fungera tidigt. Men för oss som hade djupa sportsäten blev lutningen inte alls så stor. Det är många parametrar att ta hänsyn till, både barn, stol och bil.:)
Så vart det i min bil också, hade då kontakt med tillverkaren som tipsade om en hårt ihoprullad handduk att sätta under på den sidan där sätet lutar nedåt. Då hamnade stolen som den skulle och alla tre olika lägen blev som dom skulle!

I början när vi hade bytt hade vi stolen i det mest lutade läget. Alltså sovläget. Ju större hon blev desto rakare hade vi stolen. Nu är den nästan alltid på samma läge, lutar lite bakåt om hon somnar enbart.
 
Åh besafes plus är stor! Är modular mindre alltså? Vi fick byta bort vår Audi A6 för att den blev för liten för två besafe stolar. Hade ju kunnat byta stolar också, men behövde en anledning att slita oss från bilen.:p
Och jag som tycker att den inte tar så jättemycket plats..
vi har en Kia sportage från -16 och man kan sitta rätt okej framför bilstolen (har den dock oftast fram pga väldigt gnälligt barn). I baksätet får man lätt plats med två stolar.
 
Här är de pappren som vi fick med oss, står väll ungefär samma på hemsidan antagligen! Jag är, utifrån den föreläsningen vi hade, enig med @superstar att man kan byta till barnstol tidigt! Därför hon menade på att alla barn som var där hade kunnat sitta i en vanlig stol för att alla kunde sitta/stå och hålla upp sina huvudet utan problem, men bara för det menade hon inte att ett babyskydd skulle kunna funka lika bra för dem.

Och angående lutningen på en stol så ska den vara 30grader vilket är som 10 i (klockan). Lutar den på annat sätt är den felmonterad.

Dessutom berättade hon att det finns inget barn i Sverige som dött i en bakåtvänd stol om inte bilen börjat brinna eller blivit så förstörd att det inte finns någon bil kvar! Så tror de gärna vill att man byter så fort barnet sitter bra i en barnstol för säkerhetens skull.
 

Bifogade filer

  • 6402E38C-4F81-4CFA-80B9-42E5585A8D31.jpeg
    6402E38C-4F81-4CFA-80B9-42E5585A8D31.jpeg
    215,6 KB · Visningar: 34
Och jag som tycker att den inte tar så jättemycket plats..
vi har en Kia sportage från -16 och man kan sitta rätt okej framför bilstolen (har den dock oftast fram pga väldigt gnälligt barn). I baksätet får man lätt plats med två stolar.

Vi hade fått plats med två stolar, men då hade sambon inte kunnat köra. Sedan är A6 inte så otroligt rymlig, men det är ju ändå en stor bil. Vad jag vet är besafes plus känd för att vara stor.
 
Så vart det i min bil också, hade då kontakt med tillverkaren som tipsade om en hårt ihoprullad handduk att sätta under på den sidan där sätet lutar nedåt. Då hamnade stolen som den skulle och alla tre olika lägen blev som dom skulle!

I början när vi hade bytt hade vi stolen i det mest lutade läget. Alltså sovläget. Ju större hon blev desto rakare hade vi stolen. Nu är den nästan alltid på samma läge, lutar lite bakåt om hon somnar enbart.

Tror inte vi hade kunnat lösa det så i vår bil. Blev nyfiken att testa, men nu har vi bytt till en bil där vi definitivt inte har ett sådant problem.:p
 
Och angående lutningen på en stol så ska den vara 30grader vilket är som 10 i (klockan). Lutar den på annat sätt är den felmonterad.

Nu ska jag vara kritisk igen :p
Men max 30 grader. Mer upprätt är ännu säkrare, men det orkar knappast en mindre bebis med. En del stolar har olika lägen som ger olika lutning.
 
Åh besafes plus är stor! Är modular mindre alltså? Vi fick byta bort vår Audi A6 för att den blev för liten för två besafe stolar. Hade ju kunnat byta stolar också, men behövde en anledning att slita oss från bilen.:p

Satte babyskyddet besafe izi modular idag bredvid bilstolen izi modular och de tog lika mkt plats mellan bak- o framsäte. Sen är bilstolen givetvis högre men iom att den inte lutar så mkt så tar den inte särskilt mkt mer plats. Den funkar dock bara upp till 18kg har jag för mig.

Edit: kanske ska tillägga att jag uppskattade detta med ögonmått.
 
Ser att ni har samma stol som oss @superstar. Det blir väldigt bra lutning på den i vissa bilar och då förstår jag att det kan fungera tidigt. Men för oss som hade djupa sportsäten blev lutningen inte alls så stor. Det är många parametrar att ta hänsyn till, både barn, stol och bil.:)

Har man sportstolar köper man en kil. Det behövs även senare för lutningen blir kajko om sitsen lutar mot ryggen (sk sportsits). Vi körde maxway från 7 mån.
 
Vi hade föreläsning om detta förra veckan på föräldrakursen. NTF var där och visade stolar och berättade en massa. Enligt henne så behöver de inte kunna sitta själva men de ska orka sitta upp om man håller dom och vara stadiga i huvudet, hon sa "sitta". Hon uttryckte att det var mycket säkrare med en riktig stol än ett babyskydd. Hon sa även att de kan sitta i en vanlig stol redan från födseln om man har ett speciellt ilägg. Så jag skulle utan tvekan köpa en vanlig stol och ha och helt struntat i ett babyskydd. Enligt föreläsaren kunde våra barn som var med på föreläsningen (födda i mars/april) börja använda vanlig stol redan nu! Fick en lapp från dom som jag kan ta kort på och lägga upp här om en stund :)
När jag var på föreläsning med NTF för tre år sen sa de att det där med att man ska byta ut babyskyddet så tidigt som möjligt var en gammal myt. Väldigt märkligt.

Jag tror nog på det som många är inne på, när bilstolen är lagom stor kan man byta till den. Vi hade babyskydd tills barnet blev för lång, och det var runt 6 månader.
 
Har precis bytt till stol på min 6månaders, hon hatar babyskyddet. Hon kan sitta själv. Utvecklingen går otroligt fort, på två månader händer det massor.

Om jag inte har helt fel för mig så finns det stolar som har en bebisinsats, som de kan sitta i från nyfödd, det kanske kan vara ett alternativ om bebis känns för liten för stol när det närmar sig.

Vi valde en besafe izi plus och den är stor. Monterad bakom passagerarsätet i Volvo v70 och det är ingen som får plats framför. (Går nog att få till det lite bättre genom mindre fotutrymme för barnet)
 
Vi bytte från babyskyddet till bakåtvänd bilstol i helgen, barnet är 6,5 månad men stor så började närma sig maxgränserna för babyskyddet (10,3 kg och 72 cm lång när han var på bvc vid 6 månader) babyskyddet är godkänt för upp till 75 cm så vågade inte vänta längre.

Har Maxi Cosi Pebble Plus (Babyskydd) och deras Pearl XP som bilstol


storleksmässigt så blev jag faktiskt förvånad att Pearl XP tog mindre plats framåt, ställde inte om sätet framför då jag bytte och helt plötsligt var det värsta utrymmet över
 
Testade det men tyckte det plattade ihop sig och rörde sig mer. vi har dock skinnklädsel.

Frågade sambon om detta och då påminde han mig om att vi hade ett litet täcke. Haha. Hade jag helt glömt. Har som sagt bytt bil sedan dess och ja.. tur någon annan har minne. :D Men detta var bara problem första månaden. Ett större barn har ju inga problem att hålla huvudet i mer upprätt läge än 30 grader.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
618
Senast: Kilauea
·
Småbarn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
3
· Visningar
740
Senast: pollex
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 147
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
4 989
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp