Bilbarnstol eller babyskydd? (Utbruten från Vårföräldrar 2018 del 2)

vi behöll lutningen ett tag till. Vår son har alltid hållt huvudet dock men tycker man ser ofta barn som sover med huvudet trillat mot bröstet eller sidan. varpå de inte gillar att sova i bilen.
 
vi behöll lutningen ett tag till. Vår son har alltid hållt huvudet dock men tycker man ser ofta barn som sover med huvudet trillat mot bröstet eller sidan. varpå de inte gillar att sova i bilen.

Vi har en stol med tre lägen, så man kan välja att öka lutningen just när barnet sover. Det man ska tänka på är max 30 graders lutning.
 
När jag var på föreläsning med NTF för tre år sen sa de att det där med att man ska byta ut babyskyddet så tidigt som möjligt var en gammal myt. Väldigt märkligt.

Jag tror nog på det som många är inne på, när bilstolen är lagom stor kan man byta till den. Vi hade babyskydd tills barnet blev för lång, och det var runt 6 månader.

Intressant. Den statistik jag hittat via Folksam visar att skadefrekveksen går upp markant först i åldersintervallet 3 till 4 år (när man i Sverige ofta vänder barnet framvänt). Skaderstastiken är något lägre i ålder 0-1 än i åldern 1-2. Den statistiken är inte till babyskyddets nackdel.

Förstod det som att risken var något högre för svåra skallskador vid frontalkollision i babyskydd. Men då undrar jag om det beror på babyskyddet eller om det har betydelse var babyskyddet är placerat i bilen. Jag skulle nämligen gissa att det är vanligare att placera babyskydd än bakåtvänd stol i passagerarstätet fram. Men jag vet inte. Hittar faktiskt väldigt lite som berör babyskydd vs bakåtvänd stol. Däremot är det jättetydligt att bakåtvänt är mycket säkrare än framåtvänt, där råder inga tvivel.
 
Läste på NTF att de rekommenderar bilbarnstol/babyskydd fram om man åker själv med barnet. Ändrar ni plats beroende på hur många ni är som åker? Tycker det verkar meckigt.
Sonen gillar inte åka bil så undviker göra det själv då jag blir stressad om han sitter där och skriker utan nån bredvid. Men tror inte jag skulle ha bättre fokus om han satt fram, tvärtom.

Vårt babyskydd räcker till 13 kg, men tycker redan nu han börjar bli lite lång i förhållande till bältet. Han är dock inte stabil eller stark nog i nacken än.
Vi ska nog börja kolla på bilbarnstolar, men som med så mycket annat verkar det vara rena djungeln.
 
Läste på NTF att de rekommenderar bilbarnstol/babyskydd fram om man åker själv med barnet. Ändrar ni plats beroende på hur många ni är som åker? Tycker det verkar meckigt.
Sonen gillar inte åka bil så undviker göra det själv då jag blir stressad om han sitter där och skriker utan nån bredvid. Men tror inte jag skulle ha bättre fokus om han satt fram, tvärtom.

Vårt babyskydd räcker till 13 kg, men tycker redan nu han börjar bli lite lång i förhållande till bältet. Han är dock inte stabil eller stark nog i nacken än.
Vi ska nog börja kolla på bilbarnstolar, men som med så mycket annat verkar det vara rena djungeln.
Vi har båda barnen bak. Undantaget när vi åkte till fjällen dvs jättelångt.

Börja med att kolla vilka som är plustestade.
 
Läste på NTF att de rekommenderar bilbarnstol/babyskydd fram om man åker själv med barnet. Ändrar ni plats beroende på hur många ni är som åker? Tycker det verkar meckigt.
Sonen gillar inte åka bil så undviker göra det själv då jag blir stressad om han sitter där och skriker utan nån bredvid. Men tror inte jag skulle ha bättre fokus om han satt fram, tvärtom.

Vårt babyskydd räcker till 13 kg, men tycker redan nu han börjar bli lite lång i förhållande till bältet. Han är dock inte stabil eller stark nog i nacken än.
Vi ska nog börja kolla på bilbarnstolar, men som med så mycket annat verkar det vara rena djungeln.

Börjar det bli för litet trots att ni har plockat ut inlägg och justerat bälten maximalt? Det låter tidigt att växa ut det redan, hur lång är han?
 
Läste på NTF att de rekommenderar bilbarnstol/babyskydd fram om man åker själv med barnet. Ändrar ni plats beroende på hur många ni är som åker? Tycker det verkar meckigt.
Sonen gillar inte åka bil så undviker göra det själv då jag blir stressad om han sitter där och skriker utan nån bredvid. Men tror inte jag skulle ha bättre fokus om han satt fram, tvärtom.

Vårt babyskydd räcker till 13 kg, men tycker redan nu han börjar bli lite lång i förhållande till bältet. Han är dock inte stabil eller stark nog i nacken än.
Vi ska nog börja kolla på bilbarnstolar, men som med så mycket annat verkar det vara rena djungeln.

Håller med om att det verkar vara en djungel! Men jag tänkte att man kanske spanar in testerna o några modeller/något märke online som verkar falla en i smaken o sen åker till en affär o provar ut. Vill inte gärna köpa något som man sen inte får in i bilen:nailbiting::laugh:
 
Börjar det bli för litet trots att ni har plockat ut inlägg och justerat bälten maximalt? Det låter tidigt att växa ut det redan, hur lång är han?
Bältet sitter redan på översta platsen. Han är under 65, kanske bara är jag som tycker det kommer ut lite långt ner. Får fota nån dag och visa.
Inlägget har vi inte tagit ur. Det ska vi nog prova.
 
Bältet sitter redan på översta platsen. Han är under 65, kanske bara är jag som tycker det kommer ut lite långt ner. Får fota nån dag och visa.
Inlägget har vi inte tagit ur. Det ska vi nog prova.

Kolla vid vilken längd man ska plocka ut inlägget, det kan göra skillnad. Med den längden borde det ju räcka ett tag till, men ta bild om du inte får till det. :)
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


En fråga till er, hur hade ni gjort, valt att sätta bebis i bakåtvänd stol (izi modular har vi tänkt) vid ca 6 max 7 mån ålder alt köpa ett babyskydd för den resterande tiden från 6-7mån tills bebis växer ur den?

Bebis känns så liten ännu så jag har svårt att tänka mig att hon kan sitta vettigt i stol om 2 månader, men samtidigt är det ganska mkt pengar att köpa ett babyskydd att ha i typ tre månader.. Har tittat på begagnat som hamnar runt 1000-1500kr men vet inte om man vågar lita på säljaren när det gäller krockskada.

Jag kan tipsa om stolen BeSafe izi plus, då den är ställbar är den väldigt bra för små barn. Vi fick byta på vår vid ca 5.5 månad för hon gallskrev i babyskyddet. hatade det. så fort vi bytte gick det mkt bättre. Izi plusen går att fälla ganska mycket i början, vilket gör att steget från ett babyskydd till stol 2 inte blir lika stort. Sedan ska man självklart fälla upp stolen när bebis fixar det.
 
Jag kan tipsa om stolen BeSafe izi plus, då den är ställbar är den väldigt bra för små barn. Vi fick byta på vår vid ca 5.5 månad för hon gallskrev i babyskyddet. hatade det. så fort vi bytte gick det mkt bättre. Izi plusen går att fälla ganska mycket i början, vilket gör att steget från ett babyskydd till stol 2 inte blir lika stort. Sedan ska man självklart fälla upp stolen när bebis fixar det.

Jag har kikat lite på den iom att den utnämnts som bäst i test av Folksam 2017. Tror dock att den är alldeles för stor för vår bil.
 
Jag har kikat lite på den iom att den utnämnts som bäst i test av Folksam 2017. Tror dock att den är alldeles för stor för vår bil.

Vi har haft den i en passat, fiat freemont, nissan qashqai och en skoda octavia. Där får den plats, jag älskar verkligen stolen, lillasyster har fått ta över den efter storasyster och storasyster fick en axkid minikid.
 
Var köper man bäst en bilbarnstol? Hos bilhandlare? Vågar man köpa på nätet, packas de ordentligt?

Jag har faktiskt provat in vilket stol som funkar i butik och sedan köpt på nätet. båda stolarna har vart i fantastiskt skicka när de kommit fram, inte en buckla på kartongen.
 
Vad har ni för bil? Min svägerska har en i en pytteliten gammal Skoda...

Jaha hehe okej ja då borde det väl funka för oss också! Har en V60 o en V40 i nuläget. Lite OT kanske men när vi ändå diskuterar plus: Är den svår att bälta? Måste man göra det varje gång barnet ska i eller sitter bältet inte ivägen på den stolen/bältade stolar? Är sugen på en Isofix-stol eftersom bältning känns omständigt men min enda erfarenhet är ju babyskyddet o det kan man inte ha bebisen i då det sätts fast..
 
Jaha hehe okej ja då borde det väl funka för oss också! Har en V60 o en V40 i nuläget. Lite OT kanske men när vi ändå diskuterar plus: Är den svår att bälta? Måste man göra det varje gång barnet ska i eller sitter bältet inte ivägen på den stolen/bältade stolar? Är sugen på en Isofix-stol eftersom bältning känns omständigt men min enda erfarenhet är ju babyskyddet o det kan man inte ha bebisen i då det sätts fast..
Bilens bälte sätter du bara på en gång, det är sen inte i vägen för barnet :)
Superlätt att montera den och jag gillar framförallt den delen där man spänner bältet efter att man fäst allt - hela stolen känns så fast och stabil när man fått fast allt! 🙌🏻😁

Vi valde den med bältesmontering istället för Isofix då det är högre maxvikt!
Isofix får bara ha max 18kg i vikt, tror izi plusen har 25 (om jag inte minns helt fel..) så det är ganska många kilo det skiljer!
 
Läste på NTF att de rekommenderar bilbarnstol/babyskydd fram om man åker själv med barnet. Ändrar ni plats beroende på hur många ni är som åker? Tycker det verkar meckigt.
Sonen gillar inte åka bil så undviker göra det själv då jag blir stressad om han sitter där och skriker utan nån bredvid. Men tror inte jag skulle ha bättre fokus om han satt fram, tvärtom.

Vårt babyskydd räcker till 13 kg, men tycker redan nu han börjar bli lite lång i förhållande till bältet. Han är dock inte stabil eller stark nog i nacken än.
Vi ska nog börja kolla på bilbarnstolar, men som med så mycket annat verkar det vara rena djungeln.

V har suttit fram i min bil och bak i pappans och så har vi tagit pappans bil när vi åkt alla.

Nu när jag behövde flytta upp nackstödet en bit flyttade stolen bak i min bil också pga sikten.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
622
Senast: Kilauea
·
Småbarn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
3
· Visningar
741
Senast: pollex
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 147
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
4 998
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp