Bilbarnstol modell mindre

Flixon

Trådstartare
Vi är på jakt efter en ny bilbarnstol till en snart 3-åring. Vi har en Maxi Cosi Mobi idag,men dels är jag skittrött på att knappt kunna använda passagerarsätet fram, och dels är den så vansinnigt bred att vi inte ens med vilja och vaselin hade fått plats med någon i mittensätet (den har också utstickande delar på sidorna för fastsättandet som väl är det som tar mest plats). Vi har en Citroen C5 så det är ingen minibil direkt.

Hon är ca 95 cm, 14 kg och sitter bra storleksmässigt i stolen. Det vi är ute efter är alltså en stol som tar mindre plats. Den vi har nu är lutningsbar, det tar ju lite extra plats antar jag. Det använder vi knappt någonsin nu förtiden, så det klarar vi oss utan. Någon som har förslag på stol som kan passa oss?
 
Vi har en Britax Römer, den får plats i vår lilla Kia Picanto. Det är inte mycket plats för den som sitter i sätet framför, men det funkar!
 
Vi har vår Maxi Cosi Mobi numera som extra stol, rymlig och stabil men avskyr att den är så stor!
Kolla på Axkid modellerna. :)
 
Vi har en axkid minikid. Vi har bra med plats i framsätet framför i vår Skoda Yeti. Vår kompis på 1.90 kunde sitta där utan problem.
 
Axkid minikid och britax maxway brukar rekommenderas som modell mindre bilbarnstolar (i den grupp jag hänger i på Facebook). Har ingen erfarenhet av maxway, men är nöjd med de två minikid vi har.
 
Britax hi way är också ofta omtalad som en lite mindre stol, betydligt smidigare än maxi cosi.
 
Tack för tips allihopa! Vi får googla runt lite och se vad som kan passa oss bäst :)
 
Vi valde mellan Axkid minikid och Britax Maxway när vi skulle köpa ytterligare en stol. De var väldigt lika storleksmässigt. Vi valde Axkid, dels för att den kändes mer ombonad och genomarbetad, men framför allt för att den var mycket lägre vid sidan sv barnets lår/knän. Det gör att man får mycket bättre plats för armarna om man sitter bredvid. :) Vi är mycket nöjda! Min man är 187 cm och han kan utan problem sitta framför stolen på både förar- och passagerarsidan i vår Skoda Octavia.
 
Vi har två Axkid minikid och det är precis att dom går in i vår Toyota corolla verso. Den nya modellen verkar även något större. Vi sitter inte bekvämt dock och maken får inte plats med benen på förarsidan.
 
När vi sökte bilstol var just ett kriterium (utöver säkerheten då) att den inte skulle ta så mycket plats. Vi valde en Britax hiway och den är verkligt smidig (Har inte isofix dock om du vill ha det). Min en kompis skaffade en Britax maxway, som också lär vara små då de är en uppdaterad version av hiway. Den tar dock betydligt mer plats!
 

Liknande trådar

Småbarn Vad ska man tänka på när man letar framåtvänd stol? Har nu båda barnen i varsin maxi cosi och älskar de stolarna. Sonen på 3,5 år har...
Svar
17
· Visningar
3 913
Senast: ako
·
Småbarn Japp, sonen är ungefär 4,5 månader och babyskyddet börjar bli trångt... funkar ett tag till med tanke på att han är ju oftast är ganska...
Svar
18
· Visningar
2 741
Senast: Comfort
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp