Bukefalos 28 år!

Bilbarnstol

Blueberry

Trådstartare
Bebisen växer ur babyskyddet vilken dag som helst, och jag har börjat spana in bilstolsdjungeln.

I kväll ska jag på ett event där de har väldigt bra pris på Maxi Cosi Mobi, och känner att jag kanske borde slå till?

Den har ju fått bra omdöme i tester, och känns rätt smidig. Vi har gott om plats i bilens baksäte, och bebisen är bara fem månader så stolen lär ju få hänga med ett tag...

Har ni något att tillägga om den stolen, några andra förslag eller tips?

Ett minus var att den inte hade någon kudde, men vi har en lös fjärilskudde så det är egentligen inte något problem.
 
Bebisen växer ur babyskyddet vilken dag som helst, och jag har börjat spana in bilstolsdjungeln.

I kväll ska jag på ett event där de har väldigt bra pris på Maxi Cosi Mobi, och känner att jag kanske borde slå till?

Den har ju fått bra omdöme i tester, och känns rätt smidig. Vi har gott om plats i bilens baksäte, och bebisen är bara fem månader så stolen lär ju få hänga med ett tag...

Har ni något att tillägga om den stolen, några andra förslag eller tips?

Ett minus var att den inte hade någon kudde, men vi har en lös fjärilskudde så det är egentligen inte något problem.
Vi har haft den och kommer köpa den igen! Kolla så att det är en XP och inte SPS. XP:n har 5 cm längre rygg så J kan sitta längre. Visst är J rätt stor eller kommer jag ihåg fel? Sonen är lång (3 över kurvan och har alltid varit) och han växte ur SPS:en vid 4,5 år.

Vi var iaf jättenöjda med stolen!

Mvh Miks
 
Bebisen växer ur babyskyddet vilken dag som helst, och jag har börjat spana in bilstolsdjungeln.

I kväll ska jag på ett event där de har väldigt bra pris på Maxi Cosi Mobi, och känner att jag kanske borde slå till?

Den har ju fått bra omdöme i tester, och känns rätt smidig. Vi har gott om plats i bilens baksäte, och bebisen är bara fem månader så stolen lär ju få hänga med ett tag...

Har ni något att tillägga om den stolen, några andra förslag eller tips?

Ett minus var att den inte hade någon kudde, men vi har en lös fjärilskudde så det är egentligen inte något problem.

Vi har Maxi Cosi Mobi i båda våra bilar och är supernöjda! Det bästa är att det finns flera lutningslägen som är lätt att ställa in under färd. Den är även jätteenkel att installera. Hade en Izi Kid X3 i ena bilen förut, men den var mycket klumpigare och krånglig att installera jämfört med Mobin, och den saknade lutningslägena.
 
Vi har haft den och kommer köpa den igen! Kolla så att det är en XP och inte SPS. XP:n har 5 cm längre rygg så J kan sitta längre. Visst är J rätt stor eller kommer jag ihåg fel? Sonen är lång (3 över kurvan och har alltid varit) och han växte ur SPS:en vid 4,5 år.

Vi var iaf jättenöjda med stolen!

Mvh Miks

Han är än så länge normallång, men med lite extra fyllning. Tycker dock att han har blivit lite längre och smalare senaste två veckorna. Vägning och mätning i morgon!
 
Vi har en mobi som vi är jättenöjda med. Dock skymmer den sikten om den sitter i framsätet på ena bilen (funkar på den andra), så oavsett vilken stol ni väljer, prova att den sitter bra i er bil på den plats ni tänker ha den!
 
Köpte en Maxi Cosi Mobi för någon månad sedan, är väldigt nöjd med den!
Enda minus är att det inte finns någon nackkudde, men "stöttar upp" huvudet med en liten handduk när hon somnar.
Glöm inte att köpa solskydd till rutan, det ingår nämligen inget solskydd.
Jag köpte ett solskydd som är som en rullgardin, super smidigt!
 
Smart med rullgardin!

Vi ska tona rutorna på bilen (typ 90 eller 95 = väldigt mörka) men extra solskydd är såklart bra :)

Det låter i alla fall som att det är en bra och rekommenderad modell :up:
 
Smart med rullgardin!

Vi ska tona rutorna på bilen (typ 90 eller 95 = väldigt mörka) men extra solskydd är såklart bra :)

Det låter i alla fall som att det är en bra och rekommenderad modell :up:

Vi hade jättemörka bakrutor i vår förra bil och det blev jättetråkigt för sonen när det var mörkt ute; han såg knappt någonting och ville åka i våran andra bil istället.
 
Vi köpte en Cybex Sirona som vi varit väldigt nöjda med. Bästa funktionen är att den går att svänga runt så att man slipper ryggskott varje gång barnet ska i och ur men tycker även att lutningsfunktionen är enkel och bra. Har även bra nackstöd men tyvärr inget solskydd i original men jag köpte nåt löst som egentligen är till barnvagn och det funkar bra.
 
hur gammal är han? när ska man räkna med att bebis övergår från babyskydd?

Han är fem månader, och det finns en nedre och övre viktgräns för bilstolarna. 9 kilo är väl ganska standard, tror jag?

Han väger 8,5 kilo och får snart inte plats i babyskyddet, så då blir det bilstol :)

(De ska vara stadiga och kunna sitta upp också, men just den här stolen har flera olika rygglägen så den är väl lite mer skonsam.)
 
Babyskydd gäller oftast från 0 - 13 kg och/eller 0- 9 månader :)

Min minste vägde runt 11 kg, 5 månader gammal, då han knappt fick plats :laugh:

Precis. :)

Jag har uppfattat att rekommendationerna är att byta till bilbarnstol så snart man kan och att inte använda babyskyddet längre än nödvändigt.
 
Precis. :)

Jag har uppfattat att rekommendationerna är att byta till bilbarnstol så snart man kan och att inte använda babyskyddet längre än nödvändigt.

Det är ungefär den uppfattningen jag har med men helst att barnet kan sitta själv. Men sen beror det ju på vad den nya bilbarnstolen har för rekommendationer, tex vi hade en bilbarnstol från 0-15 kg (0 år till 3 år) i vår raggarbil. Den gick att använda direkt från födseln, och man ändrade stolen allt eftersom de växte. Tyvärr gick sonen över 15 kg innan han var 15 månader, så den stolen blev kortvarig :grin:
 
Precis. :)

Jag har uppfattat att rekommendationerna är att byta till bilbarnstol så snart man kan och att inte använda babyskyddet längre än nödvändigt.
Precis :)

Vi är också i letartagen. Bastian är 7mån nu och sitter fortfarande bra i babyskyddet å han får ha det ett tag till. Vi väntar nämligen på vår nya bil och vågar inte köpa innan vi kan prova det i bilen.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi är på jakt efter en ny bilbarnstol till en snart 3-åring. Vi har en Maxi Cosi Mobi idag,men dels är jag skittrött på att knappt kunna...
Svar
10
· Visningar
1 180
Senast: Exit
·
Övr. Barn Precis som med barnvagnar så känner jag att det är rena djungeln gällande bilbarnstolar, så tänkte att vi kunde ha en tråd för detta...
2
Svar
36
· Visningar
4 030
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp