Bilbarnstol

Pellegnillot

Trådstartare
Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut vad det är för stol vi ska köpa till 3,5-åringen? Han sitter bakåtvänd i en Besafe izi plus (?) men det börjar bli väldigt trångt åt benen. Samtidigt så ska de sitta bakåtvända så länge som möjligt, gärna till fem års ålder?!

Är det en framåtvänd stol jag ska köpa ändå nu, fastän han inte ens är fyra år? Tips om vilken?

Vi måste ha en till stol för lillebror har snart vuxit ur babyskyddet, annars hade storebror fått knöla ner sina ben ett tag till... Tacksam för råd i den här djungeln av bilstolar!
 
Personligen skulle jag inte vända en 3,5-åring framåt utan hen hade fått sitta bakåt minst ett år till. Varför kan ni inte ha kvar stolen han sitter i och köpa en ny åt lillebror?
 
Personligen skulle jag inte vända en 3,5-åring framåt utan hen hade fått sitta bakåt minst ett år till. Varför kan ni inte ha kvar stolen han sitter i och köpa en ny åt lillebror?
Det känns som en onödig och stor utgift om storebror ändå inom max ett år hur som helst kommer att växa ur sin stol? Dessa stolar man kan ha åt båda hållen, finns det någon sådan som är bra? Tar gärna emot erfarenhet av sådana! :)
 
Vissa ämnen kan jag nörda ner mig hur djupt som helst i. Detta är definitivt inte ett sådant ämne. Det känns som jag har teflon på hjärnan just nu. Jag hittade i alla fall denna nu:

https://www.jollyroom.se/bilstolar/...EzKrznIGjPuhQ9cQnn863YQl4l0zAaVEaAg6wEALw_wcB

Är det smart att köpa en sådan tro? Då kan ju lillebror ta gamla stolen, och storebror kan ta nya stolen och sitta i den så länge som möjligt bakåt, och sedan vända den framåt?
 
Vissa ämnen kan jag nörda ner mig hur djupt som helst i. Detta är definitivt inte ett sådant ämne. Det känns som jag har teflon på hjärnan just nu. Jag hittade i alla fall denna nu:

https://www.jollyroom.se/bilstolar/...EzKrznIGjPuhQ9cQnn863YQl4l0zAaVEaAg6wEALw_wcB

Är det smart att köpa en sådan tro? Då kan ju lillebror ta gamla stolen, och storebror kan ta nya stolen och sitta i den så länge som möjligt bakåt, och sedan vända den framåt?
NTF rekommenderar inte 5-punktsbälte framåt.
https://ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/baltesstolar-kuddar/tre-eller-fempunktsbalte-i-baltesstol/
 
Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut vad det är för stol vi ska köpa till 3,5-åringen? Han sitter bakåtvänd i en Besafe izi plus (?) men det börjar bli väldigt trångt åt benen. Samtidigt så ska de sitta bakåtvända så länge som möjligt, gärna till fem års ålder?!

Är det en framåtvänd stol jag ska köpa ändå nu, fastän han inte ens är fyra år? Tips om vilken?

Vi måste ha en till stol för lillebror har snart vuxit ur babyskyddet, annars hade storebror fått knöla ner sina ben ett tag till... Tacksam för råd i den här djungeln av bilstolar!
Hur lång och tung är han?
 
Det känns som en onödig och stor utgift om storebror ändå inom max ett år hur som helst kommer att växa ur sin stol? Dessa stolar man kan ha åt båda hållen, finns det någon sådan som är bra? Tar gärna emot erfarenhet av sådana! :)

Förstår att det är tråkigt med den stora utgiften men med tanke på de rekommendationer som finns skulle jag inte vilja vända barnet framåt ändå. Har tyvärr ingen erfarenhet av de stolar som går att ha åt båda håll.

Även om han uppnår längden och vikten för en framåtvänd stol är inte barn i den åldern tillräckligt starka i kroppen för att sitta framåt.
 
Vändbara stolar är urvuxna när de går att vända, och oftast rent farliga framåt. Jag rekommenderar fb gruppen Bilbarnstolar eller bloggen dyrbarlast.

Stolar som räcker länge är Besafe Stretch och Axkin One bla.

En treåring i framåtvänd stol löper stor risk att dö i en krock vid så låg hastighet som 50 km/h.
 
Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut vad det är för stol vi ska köpa till 3,5-åringen? Han sitter bakåtvänd i en Besafe izi plus (?) men det börjar bli väldigt trångt åt benen. Samtidigt så ska de sitta bakåtvända så länge som möjligt, gärna till fem års ålder?!

Är det en framåtvänd stol jag ska köpa ändå nu, fastän han inte ens är fyra år? Tips om vilken?

Vi måste ha en till stol för lillebror har snart vuxit ur babyskyddet, annars hade storebror fått knöla ner sina ben ett tag till... Tacksam för råd i den här djungeln av bilstolar!

För mig finns det inte på världskartan att vända en 3,5-åring. De är inte bara på tok för små för att sitta framåt pga skelettmognad och huvudets vikt kontra kroppen. De är också rent fysiskt i 99 fall av 100 för små för att sitta korrekt i en framåtvänd stol (samma gäller för övrigt 4-åringar...).

Nu har vi en Klippan Opti till vår 118 cm långa 5-åring. Där kommer hon få sitta åtminstone ett år till. Finns även andra stolar som räcker länge. Det är också stor skillnad på olika stolar hur mycket plats de tar i bilen och hur lång ut de kan monteras på sätena.

Vissa bilstolstillverkare har fattat detta med att sitta bakåvänt länge. På exempelvis Axkids hemsida är kategorierna 0-7 år (bakåtvänd) och 7+ år framåtvänd.
Vändbara stolar är en märklig produkt. Dels pga att interntbälte framåt inte är att rekommendera. Och dels för att om barnet har vuxit ur stolen bakåtvänd så är den även urvuxen framåtvänd.
 
Även om han uppnår längden och vikten för en framåtvänd stol är inte barn i den åldern tillräckligt starka i kroppen för att sitta framåt.

Det är också så att "uppnå längd och vikt" för en framåtvänd stol inte är samma sak som att man sitter säkert i en sådan. I princip alla framåtvända stolar är godkända från 100 cm, eftersom det är så europeisk teststandard ser ut. 100 cm eller 15 kg är det en stol kan godkännas för.

Det är lite samma sak som att många bakåtvända stolar är godkända från 0 kg. Det är precis lika godkänt att ha en 2 kilos prematurbebis i en sådan stol som att ha ett 100 cm långt barn i en framåtvänd stol. Men av någon anledning följs det väldigt olika.
 
Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut vad det är för stol vi ska köpa till 3,5-åringen? Han sitter bakåtvänd i en Besafe izi plus (?) men det börjar bli väldigt trångt åt benen. Samtidigt så ska de sitta bakåtvända så länge som möjligt, gärna till fem års ålder?!

Är det en framåtvänd stol jag ska köpa ändå nu, fastän han inte ens är fyra år? Tips om vilken?

Vi måste ha en till stol för lillebror har snart vuxit ur babyskyddet, annars hade storebror fått knöla ner sina ben ett tag till... Tacksam för råd i den här djungeln av bilstolar!

Brita maxway, bra pris och bra storlek. Vände min normalkurveunge endast pga skitliten bil, huvudet tog nästan i vindrutan. I andra bilar sitter hon fortfarande bra i stolen. 4,5 år.

Ta inte hiway, den har kortare användningstid pga kortare rygg/huvudstöd.
 
Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut vad det är för stol vi ska köpa till 3,5-åringen? Han sitter bakåtvänd i en Besafe izi plus (?) men det börjar bli väldigt trångt åt benen. Samtidigt så ska de sitta bakåtvända så länge som möjligt, gärna till fem års ålder?!

Är det en framåtvänd stol jag ska köpa ändå nu, fastän han inte ens är fyra år? Tips om vilken?

Vi måste ha en till stol för lillebror har snart vuxit ur babyskyddet, annars hade storebror fått knöla ner sina ben ett tag till... Tacksam för råd i den här djungeln av bilstolar!

Vi ska byta till en Besafe Stretch :)
 
Denna har vi till vår 3-åring.
Han är 105 lång och väger 17 kilo.

Är otroligt nöjda med stolen, han åker väldigt bra i den 🙏🏼

Ja vår 3 åring (Född i Augusti så lite mer än 3 dock) är strax där på både vikt och längd så stolen är beställd i detta nu, ska bli skönt att kunna ha honom fram hos mig om än bakåtvänd :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Precis som med barnvagnar så känner jag att det är rena djungeln gällande bilbarnstolar, så tänkte att vi kunde ha en tråd för detta...
2
Svar
36
· Visningar
3 995
Senast: Amha
·
Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
1 943
Senast: MaRomer
·
Småbarn Vi har en dotter på ca 1,5 år och väntar tvåan i mars. Dottern har en besafe izi plus och har kvar babyskyddet brio primo med bas som vi...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
16 097
Senast: leia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp