Bilbarnstol

P

Piffelina

Japp, då var det snart dags med en bilbarnstol. Babyskyddet börjar bli för litet. Det är 10 cm kvar upptill men fötterna dinglar långt utanför :p

Men när jag börjar kolla så inser jag nästa djungel av saker som man ska ha koll på. Vi har henne i framsätet bakåtvänd idag (ingen airbag), så det vill vi gärna fortsätta ha. Jag kollar på bakåtvända stolar och de finns från 0-18 kg, 0-25 kg och 9-25 kg, finns kanske fler också. Hon väger 7.1 kg och är 6,5 månad nu så jag antar att det får bli en från 0-25 kg. Så hon kan ha den några år framöver. Men vad är skillnade på bakåtvända och vändbara? Är det att när barnet är större så kan man ha det framåtvänd t ex i baksätet? Ja alltså dessa stolar har jag ingen koll på. Någon som kan förklara? Kollat på olika tester och alla säger olika vilken som är bäst, så där gick det inte att få några bra tips. :grin:
 
Sv: Bilbarnstol

Om du bor i Stockholm så finns det en barnsäkerhetsbutik som säljer bilstolar, som är mer pålästa än många andra affärer.
Det är lite olika vilken stol som passar bäst i vilken bil.

Vändbara brukar inte vara tillräckligt bra framåt, så jag skulle köpt en som är gjord bara för bakåtvänt, det är bäst om de sitter bakåt tills de är minst 4 år iaf.
 
Sv: Bilbarnstol

Jag bor i Göteborg och vad jag vet finns det ingen liknande affär utan här är det vanliga barnaffärerna. Med tanke på säkerheten i de olika stolarna vill man gärna ha det bästa :grin:
 
Sv: Bilbarnstol

har ni isofix fästen i bilen??vi har en akta graco duo logic å den har vi haft sen vi lämnade BB å e kalas bra.den e från 0-25 kilo å vi e jätte nöjda med den.lite små dyr men man har ju den de först 4 åren iaf.kostar runt 3500.gå in på www.akta.se
 
Sv: Bilbarnstol

Nej, det har vi inte.

Vi får nog åka till en affär och prova oss fram med vad som passar i bilen och hur bra dottern sitter i dem olika. Priset spelar ingen roll när det gäller en bilstol, där går säkerheten först.
 
Sv: Bilbarnstol

Annars kan man hyrköpa från sitt försäkringsbolag. Åtminstone från folksam.
 
Sv: Bilbarnstol

Vårat försäkringsbolag har inte den möjligheten, redan kollat. Tack ändå!
 
Sv: Bilbarnstol

Då jag jobbar i barnbutik där vi säljer bilbarnstolar så rekommenderar jag alltid samma stol: Besafe izi kid. Den kan du ha från 0-ca 4 år. Bakåtvänd är det säkraste sättet, i första hand i baksätet men även i framsätet.
Inte den billigaste bilstolen på marknaden, men av de jag jämfört en av de allra säkraste. Främst för att de gör tester i högre hastigheter än var som "behövs" enligt lag.
Men besök ngn butik och be om att få prova lite olika stolar, fråga personalen och be också om att få prova stolarna i er bil och se hur de passar, hur de fungerar etc.
 
Sv: Bilbarnstol

Tack för svaret! En fråga till bara. Är det säkrare att ha barnet i baksätet och varför isåfall?
 
Sv: Bilbarnstol

Besafe izi kid. Den kan du ha från 0-ca 4 år. Bakåtvänd är det säkraste sättet, i första hand i baksätet men även i framsätet..

Hade Eskil i en sådan i baksätet när vi i 245:an blev påkörda tre ggr av samma långtradare på E18. Bilen stod emot rätt bra men blev totalskrot, jag fick en lätt krossad axel men barnet inte en skråma.

Gissa om jag köpte en likadan igen?

(ja, både bil och bilbarnstol faktiskt :p)
 
Sv: Bilbarnstol

Nej, det är inte säkrare att ha barnen i baksätet. Har du ingen airbag fram kan du placera barnet vart du vill. Kanske är risken för att som förare bli distraherad av barnet under körning större om det sitter fram men annars är det ingen skillnad. Har nyligen läst studier gällande detta, kan se om jag hittar dem.

BeSafe Izi kid är en av de säkraste stolarna om man utgår från flera av de tester som bland annat publicerats i Vi föräldrar och liknande. Vi tänkte först köpt en sådan till vår son men tyvärr passade den inte alls bra i vår bil (har stolen fram i en Saab 9-3). Av den anledningen köpte vi en Britax Secura, en stol som också fått väldigt bra betyg i diverse säkerhetstester.

Köp en stol som är enbart avsedd för bakåtvänt åkande, en vändbar stol blir alltid en kompromiss som funkar "sådär" både bakåtvänt och framåtvänt. Se också till att köpa en så stor och rymlig stol som möjligt, detta för att barnet skall kunna sitta bakåtvänt så länge som möjligt (minst till 4 års ålder). Bakåtvänt åkande är det säkraste sättet att åka, speciellt för barn med outvecklade nackar!

Bor du i Göteborg så kan du kontakta NTF Väst för att få hjälp och råd med att välja ut rätt bilbarnstol för just din bil, kompetensen hos personalen i babyaffärerna brukar vara minst sagt varierande....
 
Sv: Bilbarnstol

Hur menar du att en framsätesplats kan vara lika säker som en baksätes, barnstol eller ej?

Säkrast är i baksätet i mitten. Där är du längst från allt som krockar med bilen.

Många stolar är säkrare att ha fram för de inte blir stabila bak (gäller inte Izi som är bra även bak), men baksätesplatsen är säkrare i sig.
 
Sv: Bilbarnstol

Jag har nu tre stycken som vi funderar på. Nu ska vi bara ta en besök i en affär och se hur de ser ut i verkligheten och även prova dem i vår bil. Vi har två butiker väldigt nära. Den ena är billigare men jag upplever att de inte har lika bra kompetens som den andra butiken har, som dock är lite dyrare. Därav att jag kollar runt nu innan. Det är en djungel detta med barnsaker :grin:

NTF ska jag kolla upp. Vet att de finns inne i stan. Jag ska in imorgon så jag kan gå förbi kontoret om man nu kan besöka dem.
 
Sv: Bilbarnstol

Hittar tyvärr inte den senaste studien jag läste just nu men kan hänvisa till vad Folksam säger i frågan framsäte vs. baksäte. Här kommer en länk:

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/r6448.pdf/$FILE/r6448.pdf

Sid 8-9 i broschyren behandlar just detta.
 
Sv: Bilbarnstol

Folksam går ju på olycksstatistik där alla typer av barnbilstolar är med. De allra flesta är inte så säkra bak eftersom de bygger på att de ska luta sig mot instrumentbrädan.

Men IZI-stolen som är lika säker bak som fram dödar det argumentet.

Baksätesplatsen är liksom säkrare i sig, om stolarna är likvärdigt säkra på båda platserna. Älgarna hamnar inte så ofta i baksätet.

De andra argumenten för framsätesplacering handlar om uppsikt och kontakt över/med barnet, och benutrymme, och det kan ju vara olika. En som knäpper sig lös är dumt att ha i baksätet :p men för min 3½-åring som skriker i högan sky om bilen rullar en meter utan att han är fastspänd spelar det knappast någon roll. Han ser lika gärna mig i spegeln och får fortfarande plats utan problem.
 
Sv: Bilbarnstol

Köpa på blocket skulle jag aldrig göra. Man vet aldrig vad stolarna vart med om... Då betalar jag hellre extra.
 
Sv: Bilbarnstol

En oskadad stol i nyskick som du inte kan hitta något fel eller instabilitet på är knappast krockad. Min begagnade höll hur bra som helst när det verkligen gällde ;)

Men du måste så klart undersöka den så den inte redan förbrukat sin skyddseffekt.
 
Sv: Bilbarnstol

Baksätesplatsen är liksom säkrare i sig, om stolarna är likvärdigt säkra på båda platserna. Älgarna hamnar inte så ofta i baksätet.

Jag tycker man titt som tätt hör om personer i framsätet som även vid "mildare" olyckor får benen/fötterna fastklämda. Och vad händer då med en bilbarnstol?


Till min föräldragrupp kom NTF ut och sa att i baksätet i mitten sitter man som säkrast. Oavsett om man är vuxen eller nyfödd och i sin bilbarnstol.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis som med barnvagnar så känner jag att det är rena djungeln gällande bilbarnstolar, så tänkte att vi kunde ha en tråd för detta...
2
Svar
36
· Visningar
4 003
Senast: Amha
·
Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
1 949
Senast: MaRomer
·
Småbarn Hej! Jag ska snart åka till Sverige på lite semester och tänkte jag skulle köpa en bilbarnstol där, eftersom det endast finns...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 055
Småbarn Japp, sonen är ungefär 4,5 månader och babyskyddet börjar bli trångt... funkar ett tag till med tanke på att han är ju oftast är ganska...
Svar
18
· Visningar
2 747
Senast: Comfort
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp