Bilbarnstolar - går det att få plats?

Skugga

Trådstartare
Vi har alltid velat ha minst tre barn, väntar just nu vårt andra. När vi installerade nya babyskyddet i bilen slog det mig - går det ens att få plats med 3 bilbarnstolar i en vanlig bil? :confused: De är ju jättestora! Vi har ändå en VW passat dvs en bil med mycket utrymme, men jag har inte nog fantasi att se hur 3 bilbarnstolar och två vuxna ska få plats.. .

Hur har ni med 3 barn gjort? Vilka bilar kör ni? Vilka stolar?
 
Vi har alltid velat ha minst tre barn, väntar just nu vårt andra. När vi installerade nya babyskyddet i bilen slog det mig - går det ens att få plats med 3 bilbarnstolar i en vanlig bil? :confused: De är ju jättestora! Vi har ändå en VW passat dvs en bil med mycket utrymme, men jag har inte nog fantasi att se hur 3 bilbarnstolar och två vuxna ska få plats.. .

Hur har ni med 3 barn gjort? Vilka bilar kör ni? Vilka stolar?

Vi har en Ford Galaxy, den finns som 5-sitsig och 7-sitsig och vi har den 7-sitsiga, men använder normalt bara de fem ”ordinarie” sätena (de två sista är uppfällbara) - vi vill dock ha möjlighet att skjutsa kompisar vid behov. Vi har inte provat att ha mer än en bakvänd stol i den, de två stora barnen åker framåtvända sedan ett par år, men jag tror nog det skulle gå att klämma in. Nu har vi en bakåtvänd stol på passagerarsidan fram och två framåtvända stolar bak, en normalstor vuxen sitter bra mellan dem.
 
Jadå, men det går ju inte i vilken bil som helst. Man får testa och se vilka stolar som funkar. Tre bakåtvända stolar har vi haft i en Seat Alhambra (det är ju dock en 7-sits så jag vet inte om den faller utanför med det du benämner som "vanlig" bil...?) och i en äldre Suzuki Vitara.

Nu har vi två framåtvända och en bakåtvänd. Går bra i mannens V70. Jag kör en Citroen Grand Picasso (den är också 7-sitsig men defintivt "vanlig bil", ingen buss) och det går ju fint i den också, i mars ska det in ett babyskydd också... :D
 
Vi har alltid velat ha minst tre barn, väntar just nu vårt andra. När vi installerade nya babyskyddet i bilen slog det mig - går det ens att få plats med 3 bilbarnstolar i en vanlig bil? :confused: De är ju jättestora! Vi har ändå en VW passat dvs en bil med mycket utrymme, men jag har inte nog fantasi att se hur 3 bilbarnstolar och två vuxna ska få plats.. .

Hur har ni med 3 barn gjort? Vilka bilar kör ni? Vilka stolar?
Vi har en sk familjebuss. med 7 säten.
 
Vi köpte 7-sitsig bil när trean var liten. Sen hann det komma ett fjärde barn också innan den bilen sade upp sig. Sen dess har vi överlevt genom att aldrig kunna åka hela familjen i samma bil...
 
Vi hade en Fiat Doblo och fick plats med tva bakatvända + babyskydd med bas.
Det är en vanlig bil om en lite skapbil i utseendet men praktiskt gick förre snygghet för oss.
 
Det borde finnas en lista på bilar som rymmer bakåtvända bilbarnstolar.. vi kommer leta ny familjebil då vi inte är nöjda med vår Toyota verso, den är för liten. Men har ju ingen lust att dra med stolarna och sätta in/ta ur i varje bil man ska prova.
 
Vi har en vw golf och en Skoda superb. I båda har vi haft tre bakåtvänd stolar i bredd i baksätet. I golfen kan dock inte mannen köra med en bakåtvänd stol bakom förarsätet men för min del funkar det fint.

Allt handlar om vilka stolar man använder, man får prova sig fram till vilka som är breda på olika ställen för att passa bredvid varandra och vilka som passar bäst i den aktuella bilen.

Nu är min äldsta snart sex år och har precis bytt till framåtvänd bältesstol så nu har vi två bakåtvända och en framåtvänd i varje bil.
 
Det borde finnas en lista på bilar som rymmer bakåtvända bilbarnstolar.. vi kommer leta ny familjebil då vi inte är nöjda med vår Toyota verso, den är för liten. Men har ju ingen lust att dra med stolarna och sätta in/ta ur i varje bil man ska prova.

Det blir ju väldigt svårt att få ihop en sån lista eftersom det beror mycket på vilka stolar man har tillsammans, hur man monterar dem och hur man har framsätena inställda. Det kan vara lite pussel. Gruppen Bilbarnstolar på fb är en stor erfarenhetskälla man kan vända sig till för att få lite tips.
 
Risken är väl att en får sitta väldigt obekvämt mellan två i baksätet. Passaten är hyfsat lång, iaf nya modellen. Kommer tre behöva sitta bakåtvända samtidigt? tänker om en har babyskydd och sen har en framåtvänd sparar man en del plats.

Min syster med 3 barn bytte också till 7sitsig, ford max. Även efter barnstolstiden var det inte skönt för barnet som behövde sitta i mitten bak på en passat.
 
Min brorsa har 3 barn. De har en Seat Leon med ett framåtvänt barn fram, ett framåtvänt barn och ett bakåtvänt bak. En vuxen får sitta lite trångt i mitten bak men det fungerar ändå bra. De kommer köpa en 7sitsig bil men inte just nu.
 
Vi hade plan OM det skulle bli ett till barn, att ha två bilar de gånger vi behövde åka allihop. Det blev billigare än att köpa en gigantisk för att köra runt med ständigt. Vi bor på landet så två bilar har vi ändå.
 
Vi har alltid velat ha minst tre barn, väntar just nu vårt andra. När vi installerade nya babyskyddet i bilen slog det mig - går det ens att få plats med 3 bilbarnstolar i en vanlig bil? :confused: De är ju jättestora! Vi har ändå en VW passat dvs en bil med mycket utrymme, men jag har inte nog fantasi att se hur 3 bilbarnstolar och två vuxna ska få plats.. .

Hur har ni med 3 barn gjort? Vilka bilar kör ni? Vilka stolar?

Vi har tre barn i baksätet på vår femsitsiga bil (Subaru Outback). Nu har vi två framåtvända (MaxiCosi Rodifix, fick tips här om att den är smal/smidig eftersom sidorna kan tryckas ihop vid behov - om barnet får plats såklart) och en bakåtvänd bakom föraren (Besafe Izi Kid).
Innan det hade vi två bakåtvända och en framåtvänd, då hade vi en Britax Römer MaxWay i mitten. Jag håller med @Dillan här ovan som skrev att allt beror på vilka stolar man har. Dessa två bakåtvända passade bra bredvid varann hos oss, eftersom de var breda/smala på olika ställen.

Jag skulle säga att det funkar i femsitsig bil, men hade gärna haft en sju-sitsig. Vi hade ganska nyligen bytt bil när vi blev med tredje barnet, därför har vi inte velat byta igen. Men annars hade jag nog satsat på en sju-sitsig bil, så att man kan skjutsa kompisar etc. vid behov.
 
Ja du.. vi har i dagsläget en 7-sitsig bil (Peugeot 5008) som funkar kanon för vår familj som består av två vuxna, en 12-åring, en 10-åring och en 9-månaders. Nu väntar vi dock tillskott igen till nästa sommar och det kommer bli tight alltså! Det funkar bra som det är nu men sen kommer det inte gå att få med någon vidare packning direkt. Takbox funkar ju men när vi ska till fjällen får vi nästan sätta på en släpkärra också :angel:
 
Vi har alltid velat ha minst tre barn, väntar just nu vårt andra. När vi installerade nya babyskyddet i bilen slog det mig - går det ens att få plats med 3 bilbarnstolar i en vanlig bil? :confused: De är ju jättestora! Vi har ändå en VW passat dvs en bil med mycket utrymme, men jag har inte nog fantasi att se hur 3 bilbarnstolar och två vuxna ska få plats.. .

Hur har ni med 3 barn gjort? Vilka bilar kör ni? Vilka stolar?
Men hur tätt tänkte ni få barnen? De sitter ju inte i bilbarnstol särskilt länge, och en bälteskudde tar ju inte mer plats än ett vanligt säte.
 
Men hur tätt tänkte ni få barnen? De sitter ju inte i bilbarnstol särskilt länge, och en bälteskudde tar ju inte mer plats än ett vanligt säte.
Inte så länge vet jag inte om jag håller med om men allt är väl relativt. Bakåtvända stolar bör de ju ha till minst ca 5 år och därefter bältesstol ett antal år till. Även att få in en bälteskudde bredvid övriga stolar kan vara lite meckigt pga hornen som tar plats på bredden.
 
Min syster gav upp och de köpte först en VV transporter första tiden när de små var väldigt små så att säga. De har tre stora tsm sedan innan. Nu kör hon en seat 7 sitisig och när man åker i den fast de fortfarande har två barn i stolar så känns den väldigt rymlig :up: tror de faktiskt är bättre att köpa en 7 sitisig istället för att försöka krångla in i en vanlig bil. Tänker att man vill väl ha plats för packning, vagn osv.
 
Vi har alltid velat ha minst tre barn, väntar just nu vårt andra. När vi installerade nya babyskyddet i bilen slog det mig - går det ens att få plats med 3 bilbarnstolar i en vanlig bil? :confused: De är ju jättestora! Vi har ändå en VW passat dvs en bil med mycket utrymme, men jag har inte nog fantasi att se hur 3 bilbarnstolar och två vuxna ska få plats.. .

Hur har ni med 3 barn gjort? Vilka bilar kör ni? Vilka stolar?
Vi fick plats i en V70 (2011) Passaten har smalare baksäte och där fick vi inte plats.
 
Vi har alltid velat ha minst tre barn, väntar just nu vårt andra. När vi installerade nya babyskyddet i bilen slog det mig - går det ens att få plats med 3 bilbarnstolar i en vanlig bil? :confused: De är ju jättestora! Vi har ändå en VW passat dvs en bil med mycket utrymme, men jag har inte nog fantasi att se hur 3 bilbarnstolar och två vuxna ska få plats.. .

Hur har ni med 3 barn gjort? Vilka bilar kör ni? Vilka stolar?
Mina kusiner hade en bil som liknar eran, när de var mindre. Deras tre barn är födda inom loppet av 5 år, så alla har använt barnstolar samtidigt.

Ska försöka förklara hur det såg ut i deras bil... ja, det var trångt men det gick. De har gjort på lite olika sätt. Men till en början satt alla barnen bak, två bakåtvända stolar och en sån man sitter i, typ som större barn har men med ryggstöd och sånt att luta huvudet mot. De hade de två bakåtvända stolarna på varsin sida och den frammåtvånda i mitten, med en bältesförlängare för att öht göra det möjligt att klicka i det bältet. Hon som satt i mitten fick gå in i passagerarsätet fram och klättra mellan sätena för att komma bak och sätta sig där, de två små lyftes in från varsin dörr som vanligt.

Efter ett tag var det ohållbart, då tog de bort den bakptvönda stolen på vänster plats (alltså bakom föraren) och satte i framsätet. Anledningen var att slippa klättra i bilen och för att kuna ha en vuxen bak som kan typ ge vattenflaska/liknande när det kastas bort.

Sedan när även mellanbarnet började åka i frammåtvånd stol (sån med ryggstöd och huvudkudde på sidorna) flyyttades igen alla stolar bak, den bakåtvända på höger sida (antagligen för att kunna se barnet när man kör) och de två frammåtvånda i mitten och på vänster sida. Då klättrade de till mittenstolen från vänster dörr (båda frammåtvånda stolarna hade bältesförlängare för att bältena öht skulle kunna klickas i utan att trixa och fixa och flytta stolarna i tre evigheter)

Sedan hade de en av de frammåtvånda stolarna i framsätet ett tag, för att de två äldsta bråkade så mycket. Mittensätet lämnades tomt för att de två där bak inte skulle bråka och den vuxna som inte körde fick på något underligt sätt klämm sig in där bak mellan stolarna.

Visst blev det trångt och nästan lite klaustrofobiskt hehe, men det fungerade. De kunde dock inte ta med kompisar i bilen utan att planera det i förväg vilket var deras största nackdel, men som boende i sveriges näst största stad ville de ha en vanlig bil - det är ju en fördel när man ska försöka hitta p-plats inne i stan.
Jag har tyvärr ingen aning om stolarnas namn, men hoppas ändå du förstått hur jag menat. Hoppas inte heller jag missat någon fråga nu.. :)
 
Vi har en cheva-pickup som är riktigt rymlig inuti.
Alla andra bilar vi försökt få plats med tre bilstolar i bak har blivit riktigt trångt och knöligt, men i chevan får det plats och det blir utrymme över också :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 930
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 259
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp