Bilbarnstolar

Nikki o Fabian

Trådstartare
Idag har vi varit runt och tittat, känt och klämt samt lyssnat på olika försäljare ang bilbarnstolar och det finns ju för och nackdelar med alla.

Så vad har ni valt för märken och varför?

Vi var inne på en acta graco duo logic 2 först för att slippa hålla på att byta, men den var lite osmidig att ta med sej och sen kan det ju hända att ungen växer ur den för fort så man måste ha en mellanstol iaf. Sen sa en av dom vi pratade med att om det skulle bli syskon så är det smidigt att ha ett babyskydd man kan ta till den yngsta medans ettan då gått över till en större varriant, de går ju inte om man har actas duo logic då måste ju en ny stol köpas.

Jag vet inte hur vi ska resonera för att komma fram till nått vettigt så det vore kul att höra era åsikter.
Självklart är säkerheten allra viktigast, men hur vet man vad som är säkrast lixom?
 
Sv: Bilbarnstolar

Vi har köpt en Acta Graco Triologic S HP då den har varit bäst i flest tester och bara hört gott om den av både vänner och på nätet. Visst den är något tung men den känns stabil och säker och tycker den är snyggast av alla. Vi har den i färgen Gabriel.

Sen det där med att det praktiskt med ett babyskydd när syskon kommer för första barnet är ju oftast minst 1år då och då är det ju iaf dax för ny stol som säljaren sa.
 
Sv: Bilbarnstolar

Jag har en acta graco duologic 2 och jag tycker inte att den är ett dugg osmidig att bära med sig.
Jag är jättenöjd med den.

Vi har basen i min bil och använder bara babyskyddet utan bas i sambons bil och det är lika enkelt att använda bas som att använda bälte.

Har även provat teutonias babyskydd och brio primo, men jag tycker inte att de är lika bra.
 
Sv: Bilbarnstolar

Vi har en Akta Graco Logico S.
Är jättenöjda med den. Lätt att bära och att koppla in i bilen.
Va lite inne på en Brio Primo, men bara stolen va lika dyr som Gracon med bas.
Brions bas får man köpa till.

Och så gillar jag att det är en så stor suflett på den, jättebra att fälla ner när det regnar ute.
 
Sv: Bilbarnstolar

Till Emilia köpte vi ett babyskydd pa Ellos, det var inte alls bra. Satt väldigt ostadigt i bilen. Sa fort hon var tillräkligt stor köpte vi en akta graco cosmic cosmic comfort (godkänd fran ca 6 man till 25 kg).

Nu när Liten kommer ska vi köpa ett nytt babyskydd.
Väljer mellan tva olika

1. Köpa akta graco duologic. Fördelar är att den gar att använda länge, men babyskyddet verkar lite klumpig att ta med sig. Eftersom vi redan har en stol som är godkänd till 25kg sa hoppas jag att om Liten växer ur D.L är Emilia tillräckligt gammal för att ga över till bältesstol.

2. Köpa ett vanligt babyskydd med bas. Just nu lutar det at Brio Primo, har hört mkt gott om den stolen. Men vi ska aka till varan favoritförsäljare och disskutera, har inte heller jämfört priser än.
 
Sv: Bilbarnstolar

Köpte britax vad deras stol nu heter för de hade ett erbjudande innan jul och då fick man basen på köpet. Guldvärt att bara klicka fast stolen.
 
Sv: Bilbarnstolar

Jag hade iaf valt ett babyskydd till första tiden. Det är smidigt när man kommer hem till folk- är ju lite gungstol också om det behövs lite avlastning en stund...
Med bas verkar skitsmidigt- det har jag köpt. Tycker den ingår i många med nu...

Sen vet jag inte. HAde du tänkt köpa en speciell vagn gör det ju inget om de är kompitibla med varandra. Jag tycker min verkar jättebra. Men så har jag ju bara testkört den till bilen och in i huset ;)

På en del ställen kan man hyra från NTF tror jag... Kolla i vårtråden var exakt. Vissa län hyr ut gratis den första tiden...
 
Sv: Bilbarnstolar

kl

Vi har Brio primo babyskydd, mest för att den går att klicka på barnvagnen, det har varit ovärdeligt för oss!

I nästa steg blir det en Be safe izi kid, själv sålt dessa och gillade konstruktionen och att de alltid får bra betyg i säkerhetstesterna.
 
Sv: Bilbarnstolar

Vi kommer inte på köpa något babyskydd utan vi kommer hyra på NTF. Förr kunde man välja mellan Acta Graco Locigo och Brio Primo (både men bas), har alltid varit inne på Brion, tycker den ser smidigare och snyggare ut. Nu behöver vi inte ens fundera då NTF här i Umeå endast har Brion som dom hyr ut. Dom flesta jag känner har också hyrt Brion och alla är jättenöjda!
 
Sv: Bilbarnstolar

Vi hade en Akta Graco Logico-S med bas, jättesmidigt att bara kunna klicka i och ur bilen och bära med sig stolen fastän dottern sov (gungar gör den också som någon sa, urbra!). Vid ca 9 månader bytte vi över till en Akta Graco Cosmic Xtp, som också fungerat jättebra, nu finns ju inte längre behovet att bära med barnet. Men jag skulle definitivt inte vilja ha en fast stol till en baby, det verkar väldigt osmidigt.
 
Sv: Bilbarnstolar

*kl*

Acta Graco Duologic 2 ( som TS skriver om i början ) är ett babyskydd och barnstol i ett. Dvs när bebisen är liten så tar man lätt ur delen som är ett babyskydd, den har gungfunktion och fungerar som vilket annat babyskydd med bas som helst.

Vi tittade på testfaktas betygsättning och körde sedan på Babyskydd ( Brio Primo ) + bas + isofix.
När hon vid 8 månader började tycka bilåkningen var tråkigt ( såg inte så mycket ) så köpte vi Acta Graco Duologic 2 och vi är jättenöjda med den som andra stol.

Däremot är den klumpigare och otympligare att använda som babyskydd jämför med Brio exempelvis.

Nikki & Fabian:
Hur menar du med att barnet skulle växa ur den för fort så man behöver en mellanstol?
 
Sv: Bilbarnstolar

kl

Vi hade en Britax rock a tot eller vad den heter. En av de lättaste babyskydden på marknaden, vilket vi tyckte var bra när man skulle bära med sig bebisen. Jag tänkte flera gånger under tiden vi använde babyskyddet, att till nästa bebis blir det ett babyskydd med bas som man kan klicka fast lätt både i bil och vagn, för när My blev tyngre var det helt klart klumpigt att bära omkring på!

Men vi kommer nog ändå köra på samma till nästa och köpa en ny stol när det är dags att byta. My bytte till en Britax Hiway vid ca 6 månader, och där trivdes hon mycket bättre än i babyskyddet.

//Julia
 
Sv: Bilbarnstolar

Jag tror hon menar att den bara är godkänd till 15 kg, sa om barnet väger över 15 kg innan det är dags för bältesstol maste man köpa en mellanstol. Det var iaf ngt vi funderade pa när vi skulle köpa ny stol till Emilia.
 
Sv: Bilbarnstolar

Vi hade en brio primo (sån med bas), vet ej varför det blev just den, men vi har inte upplevt något negativt med den iaf.
Nu använder dottern besafe izi kid.
 
Sv: Bilbarnstolar

Vi valde mellan Brio Primo och Acta Graco Logico S, men den blev till slut en Brio. Vi har stolen i baksätet pga airbag och Brion är kortare i djupled än Actan. Har man inte en jättestor bil och man är kort själv så kan det annars bli obekvämt för personen dom sitter framför babyskyddet.

Vi är nöjda med Brion, men har ju heller inte provat nån annan stol.
 
Sv: Bilbarnstolar

Den är godkänd tom 18 kg som många andra ex Besafe Izi kid ?

Just det, 18 kg var det :) Men som du skriver är det manga som bara är godkända till det. Har man ett stort barn finns det nog en risk att dom växer ur det innan bältesstol, men annars klarar dom nog det (tror jag).
 
Sv: Bilbarnstolar

till vårt första barn har vi hyrpaket från if, de har besafe izi serien där får man den sista stolen (4år och uppåt) fördelen med den serien är att de är riktigt stadiga men tyvärr medför de även att de är lite tyngre. sen har vi oxå två acta graco duo (köpta) då har vi 1 i varje bil och 1 som bara är o ta med sig om han ska sova hos farmor eller mormor..
vi har köpt ett babyskydd acta graco logico s HP med bas nu till barn nr 2. eftersom vi redan har två egna "nr2-stolar" så hyr vi inte en omgång till.
 
Sv: Bilbarnstolar


Nikki & Fabian:
Hur menar du med att barnet skulle växa ur den för fort så man behöver en mellanstol?

Stolen ska ju funka upp till 4 år eller 18 kg, men man vet ju aldrig hur stor ungen blir så har man otur så kanske ungen väger mer än 18 kg innan den är 4 år, men längden kanske inte säger att den måste/bör byta till en framåtvänd stol redan då och då kanske man måste köpa en mellanstol, alltså stolen man har efter ett babyskydd och den framåtvända stolen.
Jag har inte någon jätte koll på hur fort barn växer och hur mycket dom brukar väga vid 4 års ålder, jag vet bara att jag vägde runt 18 kg när jag var 4 år efter att ha frågat min mamma. Jag kan tänka mej att dom flesta kanske ligger där runt i den åldern men man vet ju aldrig hur ens egen unge kommer växa på längd och bredd.

Det var en av försäljarna som påpekade detta för oss och då började vi tveka då målet var att slippa byta stol så ofta och därför kollat på just actas duo logic 2.

Vi vet ännu inte till 100% hur vi ska göra.
 
Sv: Bilbarnstolar

vi valde en acta graco Logico S som första stil. Den kan sonen ännu använda utan problem. Han är nu 76 cm lång och väger 10 kg. Han är 1 år. Vi valde den för att vi bara hört positivt om den, vi ville ha en stol med bas och för att de i butiken kunde bara rekomendera den. (De hade många olika märken)

Stol nr 2 blev en Britax Multi Tech. Av samma anledning som den första. Har bara hört positivt om den och de i affären rekomenderade denna stolen. Det föll mycket på att man med ett enkelt tryck kan höja både nackstöd och bälte samtidigt. Utan att behöva ta ur stolen och trä ut och sen in bälten i annat hål. Dessutom är det den enda (mig veteligen) Där man får använda sig av 5-punkts bältet även framåtvänd. Vilket vi tycker är en fördel ur säkerhettsynpunkt. Den tar även mindre plats i bilen än tex aktas Cosmico S. Har bara positivt om den stolen!

Vi använder båda stolarna beroende på i viken bil som sonen åker i!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp