Bilbarnstolar

Riru

Trådstartare
Precis som med barnvagnar så känner jag att det är rena djungeln gällande bilbarnstolar, så tänkte att vi kunde ha en tråd för detta problem med :idea:
Så in med era tips, vad ni har för erfarenheter av olika bilbarnstolar, vilka bilar som passar vilken stol (finns det möjligen någon sida där man kan se om tex bältet i bilarna når runt, om det går att sitta bekvämt i framsätet osv?), eller ställ frågor om ni själva är på jakt efter en passande bilbarnstol!



Vår bebis är påväg att växa ur sitt babyskydd och vi vet inte vilken stol vi ska köpa. Kikade på något test där BeSafe izi plus skulle vara den bästa men den är tydligen enorm? Har erfarenhet av att i vissa bilar vi varit passagerare i så har det tom varit bökigt att få plats med babyskyddet om det sitter en person framför som vill ha utrymme, och med nöd och näppe och lite våld fått dit bältet.
Vi vill ha en av de säkraste stolarna som går att få tag på såklart, den ska vara bekväm fram tills det är dags att byta igen, även vara skön att åka längre bilturer i, maxvikt på 25kg, ha olika vilolägen(liggläge?), vill helst inte att den ska vara såpass stor att det inte går att sitta i framsätet bekvämt och gärna passa i de flesta bilar ifall man skulle åka med som passagerare i någon annans bil, fastsättning med bälte. Finns denna stolen? :D
Förutom BeSafen så har vi iaf kikat på Axkid minikid som verkar uppfylla det mesta, men är osäker på om lutningslägena innehåller något skönt viloläge? Någon som har denna och kan berätta vad ni tycker om den? För och nackdelar?
 
Noll erfarenhet men min unge ska åka BeSafe. Vi har en Skoda Superb som r enorm inuti och förutom det är jag typ pygmé ;)

Tanken är att knodd ska åka bak. Skulle det mot förmodan bli trångt för den framför får stolen vara på passagerarsidan och så sitter sambon bak när jag kör.
 
Vi har en Besafe Izi Plus. Ja den är stor men den är bra. Bra komfort för barnet, möjligt att ändra lutning under färd, hög krocksäkerhet mm. Vi valde mellan den och Britax Maxway. Maxwayen tog dock större plats i bilen när vi fick de båda provmonterade i bilen och är simplare i sitt utförande så valet var enkelt.
 
Vi har Besafe izi plus. Jag gillar lutningslägena (många tycker att det är onödigt) men något super-viloläge handlar det inte om och det är säkrare ju mer upprätt de sitter så ska inte användas "i onödan". Den tar rätt stor plats i bilen, men alla bilar är olika. Vi har den fram i en Skoda Octavia. Går in i bak men då sitter man inte helt bekvämt framför. Jag har suttit framför den i en V70 utan problem och i en SAAB 9-5 fick vi in två st izi plus bakom varann utan besvär.

Bra att veta att izi plus sägs vara trång för långa/stora barn så man kan inte vara helt säker på att den räcker hela tiden bakåtvänt. Vet dock inte vilka stolar som ev funkar riktigt bra till små bebisar och även är bra för 4/5-åringar? Jag tycker att izi plusen var suverän som första stol, vi bytte när dottern var 5 månader och hon satt perfekt i den från början, så blir det fler barn så får de ta över denna och dottern få en annan.

Vi har även en Britax multitech II som extrastol och den sitter hon inget vidare i, men den blir nog bra när hon blir äldre. Den är å andra sidan väldigt lätt att montera, tillskillnad från izi plusen som jag alltid får ett eller två psykbryt på...
 
Vi har en Besafe izikid X2 isize, vet inte hur stor skillnad det är på den och izi plus i storlek. Men vi har en Hyundai i30 halvkombi och min man som är 187 cm kan utan minsta problem sitta på passargerarsidan framför stolen. Fast izi plus kanske är mycket större..
 
Har Britax Maxway. Aldrig haft behov av mer viloläge/upprätt. Sonen sitter kanon även när han sover och stortrivs i den. Smidig att ta i/ur bilen om man behöver flytta den.
 
Vi har flera max-way och hi-way till våra. Har fyra fullstora kombi. En audi s6, en audi A6, två Volvos och en liten Toyota. Dom går i alla, givetvis kombina och även den lilla mini Toyota faktiskt. Vi är 175 och 181 cm långa och kan ha passagerarsätet och förarsätet fullt bakdraget o ändå mkt (lagom) lutning. Inte i toyotan då, men går att sitta helt ok!
 
Till våren när nytillskottet kommer så behöver vi ju ha två stolar i baksätet. Just nu sitter dottern bakom passagerarsätet och det funkar bra men sambon är den som använder bilen mest och han är lång så vi kommer behöva spara på utrymmet så mycket det går. Blir det någon skillnad om man väljer stol med eller utan isofix i hur stor plats den tar?
 
Till våren när nytillskottet kommer så behöver vi ju ha två stolar i baksätet. Just nu sitter dottern bakom passagerarsätet och det funkar bra men sambon är den som använder bilen mest och han är lång så vi kommer behöva spara på utrymmet så mycket det går. Blir det någon skillnad om man väljer stol med eller utan isofix i hur stor plats den tar?

Jag vet inte huruvida Isofix "tar mer plats", men vi fick sätta två hi way jämte varandra bak (alltså en bakom passagerarsätet och en i mitten) i vår BMW 530. Trots att det är en rätt stor bil hade vi aldrig kunnat ha en bakom förarstolen om min man ska kunna köra.
I hans lilla 130 fanns inte ens en liten chans att få in två bakåtvända :D
 
Jag vet inte huruvida Isofix "tar mer plats", men vi fick sätta två hi way jämte varandra bak (alltså en bakom passagerarsätet och en i mitten) i vår BMW 530. Trots att det är en rätt stor bil hade vi aldrig kunnat ha en bakom förarstolen om min man ska kunna köra.
I hans lilla 130 fanns inte ens en liten chans att få in två bakåtvända :D

Det är så vi tänker att vi nog också får göra. Hoppas babyskyddet får plats bakom förarstolen dock, vill inte ha en så liten bredvid den då tvååriga vilden.
 
Även vi har en Max-way. Trivs mkt bra med den. Dottern sitter bra och hon håller sig sval, tillskillnad mot i babyskyddet, även under varma dagar. Den sitter i en V 50 (bakom passagerarsätet) som är ganska trånga i baksätet. Jag som bara är 1,75 kan precis sitta ok i passagerarsätet. Sambon får sitta med benen uppdragna på instrumentbrädan. Så det undviks.
 
Min bror är modell lite längre, runt 190. Han sitter verkligen inte bra i vår bil när han kör. Det är väl precis att han kan flytta fötterna mellan pedalerna. Vi har en subaru legacy -05. Vi har idag en hi-way bakom passagerarsätet och en max-way i mitten. Det är precis att de får plats kan jag väl säga och då ska de vara rätt små. Sätta en av stolarna bakom förarsätet är verkligen inte att tänka på, då ryms inte ens jag att köra. Jag har hi-way bakom passagerarsätet och för att få det hyfsat rymligt lägger jag fötterna i kors på golvet så det blir som en skräddarställning (har din partner provat det, @Saigon ?)

Jag och maken sitter alltid fram samtidigt och stolarna är inställda så det inte är hela världen om barnen somnar, de sitter bra ändå. Därmed har vi tappat hela poängen med lutning under färd.

En granne har stol med Isofix och deras ganska stora stol tar mycket mindre plats än våra nätta. Däremot tappar man väl några kilo i maxvikt.

Vad gäller barnen i stolarna då. När äldsta barnet var drygt 2.5 fick hon flytta till max-way då vi köpte hem den på rea. Hi-way var gränsfall då. Hon rymdes men höll på att bli lite för lång. Dessutom satt hon lite sisådär med benen. De började bli lite långa. Däremot känns den helt optimal för minstingen som flyttade i den runt 6-7 månader. Jag upplevde samma med äldsta barnet som inte var 4-5 månader vid bytet pga missnöje i babyskyddet. Den är lite mindre helt enkel och för mig ett bra mellansteg innan en större bakåtvänd. Max-way har jag inte satt minsta i. Däremot den äldre. Jag tycker att hon öht får mer plats. Benen är fortfarande långa men hon verkar ha lättare att göra av dem någonstans än i hi-way trots att max-way står monterad så nära ryggstödet det går och hi-way var flyttad lite längre ut på sätet innan vi bytte. Jag tycker också att max-way ger en mer robust känsla.
 
Precis som med barnvagnar så känner jag att det är rena djungeln gällande bilbarnstolar, så tänkte att vi kunde ha en tråd för detta problem med :idea:
Så in med era tips, vad ni har för erfarenheter av olika bilbarnstolar, vilka bilar som passar vilken stol (finns det möjligen någon sida där man kan se om tex bältet i bilarna når runt, om det går att sitta bekvämt i framsätet osv?), eller ställ frågor om ni själva är på jakt efter en passande bilbarnstol!



Vår bebis är påväg att växa ur sitt babyskydd och vi vet inte vilken stol vi ska köpa. Kikade på något test där BeSafe izi plus skulle vara den bästa men den är tydligen enorm? Har erfarenhet av att i vissa bilar vi varit passagerare i så har det tom varit bökigt att få plats med babyskyddet om det sitter en person framför som vill ha utrymme, och med nöd och näppe och lite våld fått dit bältet.
Vi vill ha en av de säkraste stolarna som går att få tag på såklart, den ska vara bekväm fram tills det är dags att byta igen, även vara skön att åka längre bilturer i, maxvikt på 25kg, ha olika vilolägen(liggläge?), vill helst inte att den ska vara såpass stor att det inte går att sitta i framsätet bekvämt och gärna passa i de flesta bilar ifall man skulle åka med som passagerare i någon annans bil, fastsättning med bälte. Finns denna stolen? :D
Förutom BeSafen så har vi iaf kikat på Axkid minikid som verkar uppfylla det mesta, men är osäker på om lutningslägena innehåller något skönt viloläge? Någon som har denna och kan berätta vad ni tycker om den? För och nackdelar?

Vi har en Volvo V70 Classic och sonen sitter i bak i en britax multi-tech II. Från 9 månader - 6 år. Max 25 kilo. Hoppas han kan då plats i den länge och att han kan åka baklänges. När vi måste vända honom kommer vi köpa en ny stol.
 
Precis som med barnvagnar så känner jag att det är rena djungeln gällande bilbarnstolar, så tänkte att vi kunde ha en tråd för detta problem med :idea:
Så in med era tips, vad ni har för erfarenheter av olika bilbarnstolar, vilka bilar som passar vilken stol (finns det möjligen någon sida där man kan se om tex bältet i bilarna når runt, om det går att sitta bekvämt i framsätet osv?), eller ställ frågor om ni själva är på jakt efter en passande bilbarnstol!



Vår bebis är påväg att växa ur sitt babyskydd och vi vet inte vilken stol vi ska köpa. Kikade på något test där BeSafe izi plus skulle vara den bästa men den är tydligen enorm? Har erfarenhet av att i vissa bilar vi varit passagerare i så har det tom varit bökigt att få plats med babyskyddet om det sitter en person framför som vill ha utrymme, och med nöd och näppe och lite våld fått dit bältet.
Vi vill ha en av de säkraste stolarna som går att få tag på såklart, den ska vara bekväm fram tills det är dags att byta igen, även vara skön att åka längre bilturer i, maxvikt på 25kg, ha olika vilolägen(liggläge?), vill helst inte att den ska vara såpass stor att det inte går att sitta i framsätet bekvämt och gärna passa i de flesta bilar ifall man skulle åka med som passagerare i någon annans bil, fastsättning med bälte. Finns denna stolen? :D
Förutom BeSafen så har vi iaf kikat på Axkid minikid som verkar uppfylla det mesta, men är osäker på om lutningslägena innehåller något skönt viloläge? Någon som har denna och kan berätta vad ni tycker om den? För och nackdelar?

Vi körde dem en Britax Hi way efter babtskyddet och önda tills dottern bytte till bältesstol vid 4,5 års ålder. Kunde suttit ev ett par mån till i Hi way:en.
Vi har en liten volvo s40 o hadd stolen bakom passageraren, däe sambon satt bra (182cm lång)

Visst fick hon sitta m böjda ben i slutet men klagade aldrig, och hellre böjda ben än byta stol för tidigt :)
 
Bättre sent än aldrig.. :p
Blev en Axkid minikid för oss, vet inte om jag rekommenderar den. Jag tycker om den förutom det att vi måste ha på max viloläge för att sonen inte ska tippa framåt, har vi på rakt läge så sitter han ju för sjutton framåtlutad. Vet dock inte om det är stolen, felmontering(passagerarsätet inte tillräckligt långt fram?) eller om det är bilens säte (Kia Sportage) som ställer till det på det viset för jag kan inte tänka mig att det faktiskt ska vara så(?). Eller om det är att han haft bylsiga kläder (vinterkläder), om det nu kan ha något med saken att göra.
 
Bättre sent än aldrig.. :p
Blev en Axkid minikid för oss, vet inte om jag rekommenderar den. Jag tycker om den förutom det att vi måste ha på max viloläge för att sonen inte ska tippa framåt, har vi på rakt läge så sitter han ju för sjutton framåtlutad. Vet dock inte om det är stolen, felmontering(passagerarsätet inte tillräckligt långt fram?) eller om det är bilens säte (Kia Sportage) som ställer till det på det viset för jag kan inte tänka mig att det faktiskt ska vara så(?). Eller om det är att han haft bylsiga kläder (vinterkläder), om det nu kan ha något med saken att göra.

Testa smidigare kläder, det gör stor skillnad.
 
Bättre sent än aldrig.. :p
Blev en Axkid minikid för oss, vet inte om jag rekommenderar den. Jag tycker om den förutom det att vi måste ha på max viloläge för att sonen inte ska tippa framåt, har vi på rakt läge så sitter han ju för sjutton framåtlutad. Vet dock inte om det är stolen, felmontering(passagerarsätet inte tillräckligt långt fram?) eller om det är bilens säte (Kia Sportage) som ställer till det på det viset för jag kan inte tänka mig att det faktiskt ska vara så(?). Eller om det är att han haft bylsiga kläder (vinterkläder), om det nu kan ha något med saken att göra.

Troligtvis är sätet väldigt djupt/skålat. Har upplevt samma och monterat med något under för att jämna ut.

För övrigt kan jag meddela att Passat Alltrack är sjukt mycket rymligare invändigt än BMW 530 Xdrive. Blev mest av en slump att vi köpte en Passat och vilken skillnad :bow:
 
Bättre sent än aldrig.. :p
Blev en Axkid minikid för oss, vet inte om jag rekommenderar den. Jag tycker om den förutom det att vi måste ha på max viloläge för att sonen inte ska tippa framåt, har vi på rakt läge så sitter han ju för sjutton framåtlutad. Vet dock inte om det är stolen, felmontering(passagerarsätet inte tillräckligt långt fram?) eller om det är bilens säte (Kia Sportage) som ställer till det på det viset för jag kan inte tänka mig att det faktiskt ska vara så(?). Eller om det är att han haft bylsiga kläder (vinterkläder), om det nu kan ha något med saken att göra.
Bättre sent än aldrig.. :p
Blev en Axkid minikid för oss, vet inte om jag rekommenderar den. Jag tycker om den förutom det att vi måste ha på max viloläge för att sonen inte ska tippa framåt, har vi på rakt läge så sitter han ju för sjutton framåtlutad. Vet dock inte om det är stolen, felmontering(passagerarsätet inte tillräckligt långt fram?) eller om det är bilens säte (Kia Sportage) som ställer till det på det viset för jag kan inte tänka mig att det faktiskt ska vara så(?). Eller om det är att han haft bylsiga kläder (vinterkläder), om det nu kan ha något med saken att göra.


Vi har en kil från axkid under för att få mer lutning. Upplever att det är väldigt olika beroende på sätet i olika bilar.
Var på föreläsning för NTF och där sa de att det inte gör något att barnet hänger fram med huvudet om inte barnet verkar ha ont av det såklart men de brukar inte ha det. Tyckte det var skönt att höra det, för ibland hänger vår son framåt.
 
Vår Britax hi-way är likadan. Där skulle det tydligen ingå en kil. Jag gick nämligen till en helt annan butik för att köpa en och de tyckte att det var jättekonstigt att jag inte fått med en så jag fick en gratis :up:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har börjat kika lite på vad vi ska köpa för bilbarnstol när babyskyddet är urvuxet. Kravet är att stolen ska vara rymlig men ändå...
Svar
10
· Visningar
1 735
Senast: Calazirya
·
Småbarn Hej! Jag ska snart åka till Sverige på lite semester och tänkte jag skulle köpa en bilbarnstol där, eftersom det endast finns...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 052
Småbarn Köpte en begagnad Akta Graco Cosmic Comfort åt lilleman när det var dags att byta från babyskyddet. I takt med att han har växt tycker...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: jemaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp