Bukefalos 28 år!

Bilbarnstolen

turbofling

Trådstartare
Nu när vi är i Sverige ska vi passa på att köpa en bilstol till Maja (nu 10 mån) eftersom det bara finns framåtvända hemma i Österrike.

Jag var helt inne på Maxi Cosi Mobi eller Britax Hi-Way men har nu hittat en som verkar ha väldigt smarta lösningar. Den heter Axkid Kidzofix och kom ut på marknaden nu i sommar. Är det någon här som har provat den?
 
Sv: Bilbarnstolen

aldrig sett den IRL, ,men kikade på en film på YT, rent spontant är mina tankar såhär:

smidig fastsättning, men Matilda skulle nog hata den, hon blir skitarg om hon sissesasst (sitter fast) för hårt i bältet och den här såg ut att sätta fast barnet rejält!
 
Sv: Bilbarnstolen

Hur menar du med att bältet sitter hårt? Är det inte bra att barnet är ordentligt fastspänd?

turbo: Den påminde mycket om Ellas stol som hon har nu men snäppet bättre :)
 
Sv: Bilbarnstolen

man kan inte nypa fast henne helt och fullt (tänk 5-punkts rallybältestil) i stolen, utan lite sådär lagom. inte helt stumt, men nog hårt för att hålla henne på plats.

ser ut som att barnet verkligen blir fastkilad iom nackstödet kommer ner åxå.
 
Sv: Bilbarnstolen

Nu har vi provat stolarna i bilen och det ser ut som det måste bli en Britax (Hi-Way). Vi har en ganska stor bil men sätena bak är väldigt djupa så bilstolen hamnar långt fram. Bra eftersom barnet får bra benutrymme men mindre bra för den som sitter framför.

Den nya stolen var väldigt smart på många sätt, men Maja var lite för liten för den. Nu kan vi iof använda babyskyddet ett tag till så det var inte så stort problem, men något att tänka på för andra som är intresserad av stolen (Maja är 10 mån och ganska lång för sin ålder).

Maxi Cosin var tyvärr för stor i våran bil.

Rubytoo- Vi har en AG cosmic comfort S till våran äldre dotter och vi är inte helt nöjda med den. Den fungerar bra storleksmässigt eftersom man kan ha den uppe på sätet. Men mkt plats för benen blir det inte då och sätta ner klacken går inte platsmässigt.

Bara att inse att våran bil är väldigt skön att åka i som vuxen men inte så bra för bilstolar. Vi har en Mazda 5 om någon undrar.
 
Sv: Bilbarnstolen

Det blev en Hi-way men inte ens den får egentligen plats. När vi provade den så provade vi bara bakom passagerarsätet och det fungerade för den framför. Nu när vi monterade den i bilen tog vi platsen där Majas babyskydd varit, bakom förarsätet. Sambon får väldigt lite plats för sina ben när han kör. Bakom passagerarsätet är Emilias stol.

Visst är Hi-wayen den stol som tar minst plats i bilen?
 
Sv: Bilbarnstolen

Jag har inte en aning om Hi-Way, men E´s duologic tar faktiskt avsevärt liten plats. Inga problem för en lång att sitta framför eller köra när hennes stol är placerad i baksätet. Vi har en Passat från 2007.
 
Sv: Bilbarnstolen

Det blev en Hi-way men inte ens den får egentligen plats. När vi provade den så provade vi bara bakom passagerarsätet och det fungerade för den framför. Nu när vi monterade den i bilen tog vi platsen där Majas babyskydd varit, bakom förarsätet. Sambon får väldigt lite plats för sina ben när han kör. Bakom passagerarsätet är Emilias stol.

Visst är Hi-wayen den stol som tar minst plats i bilen?

Hi wayen kan du också sätta med klacken på sätet, på så vis spar du plats :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 138
Senast: Trott
·
Småbarn Hej! Jag ska snart åka till Sverige på lite semester och tänkte jag skulle köpa en bilbarnstol där, eftersom det endast finns...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 149
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 056
Senast: MayGrace
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 402
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp