Bukefalos 28 år!

Bilbatteri (eller Sexigaste tråden ever)

mandalaki

Trådstartare
De mätte batteriet på servicen och det står Byt batteri på lappen. Frågan är om det behövs eller om de tar i i onödan, de svävade lite när jag frågade.

Värdena är:
Volt 13,01
Uppmätt 398 EN(A)
Värde 470 EN(A)

Någon som kan dechiffrera?
 
De mätte batteriet på servicen och det står Byt batteri på lappen. Frågan är om det behövs eller om de tar i i onödan, de svävade lite när jag frågade.

Värdena är:
Volt 13,01
Uppmätt 398 EN(A)
Värde 470 EN(A)

Någon som kan dechiffrera?

Ett nytt batteri går på under en 1000-lapp på Biltema och det är inget fel på dem (bra garanti också). Jag chansar inte med ett batteri när det är på väg mot vinter.
 
Ett nytt batteri går på under en 1000-lapp på Biltema och det är inget fel på dem (bra garanti också). Jag chansar inte med ett batteri när det är på väg mot vinter.
Biltemas batterier är bra, och jag satsar lite extra där på ett med calcium-calcium eller calcium-silverteknologi för dom har jag bara bra erfarenheter av.
 
Fast om batteriet inte är helt hundra, så kan ju gnistan bli lite lidande i nästa fas ... :angel::o
Eh, nej, så länge batteriet orkar dra runt motorn så orkar det också ge tillräcklig gnista för att starta maskineriet.

McG - som skruvat och mekat med motorer i alla former i 46 år hittills.
 
Tack allihop! Det låter lugnt alltså. Här blir väl dessutom en vinter runt nollan, som vanligt :meh:
Var uppmärksam på underligheter.
Jag hade knepiga problem med bland annat startspärr på min Renault. Jagbagdomkollapå det när de gjorde något annat med bilen Jag trodde faktiskt inte på verkstaden när de påstod att det var batteriet det var fel på. det lät för osannolikt att batteriet klarade av att starta bilen men inte att få startspärren att funka. De bjussade på undersökningen eftersom jag inte var nöjd.
Jag provade själv med ett nytt batteri och fick skamset traska till verkstaden och betala ☺
 
Spänningen säger tyvärr inte så mycket om kapacitet hos batteriet, endast om den skulle sjunka väldigt snabbt över några dagar utan belastning (eller laddning såklart).
CCA-värdet är ett mått av kallstartsström, "möjligheten att leverera kraft när det behövs". Nytt låg det nära 470 men nu sjunkit till under 400 vilket indikerar att något är på gång och byte rekommenderat för att slippa stå med kasst batteri när allt annat samtidigt är kaos (Murphys...ja ni vet)

Har också haft bra erfarenhet av Biltemas batteri men de får ibland dåliga batcher (precis som våra batterileverantörer tyvärr kan lyckas med också).

Kylan som är på gång tar också hårt på batterierna, underhållsladda om den ofta står eller endast körs korta sträckor, brukar förlänga livet (batteriets alltså...)

Med vänlig hälsning Thomas
 
Spänningen säger tyvärr inte så mycket om kapacitet hos batteriet, endast om den skulle sjunka väldigt snabbt över några dagar utan belastning (eller laddning såklart).
CCA-värdet är ett mått av kallstartsström, "möjligheten att leverera kraft när det behövs". Nytt låg det nära 470 men nu sjunkit till under 400 vilket indikerar att något är på gång och byte rekommenderat för att slippa stå med kasst batteri när allt annat samtidigt är kaos (Murphys...ja ni vet)

Har också haft bra erfarenhet av Biltemas batteri men de får ibland dåliga batcher (precis som våra batterileverantörer tyvärr kan lyckas med också).

Kylan som är på gång tar också hårt på batterierna, underhållsladda om den ofta står eller endast körs korta sträckor, brukar förlänga livet (batteriets alltså...)

Med vänlig hälsning Thomas
Tack för bra svar!

Jag funderade på om det lite ledsna batteriet kunde bero på att jag mest kört korta sträckor eller inte alls i ett par månader :meh:

Verkstan vill ha 1500 för batteri + byte.
 
Tack för bra svar!

Jag funderade på om det lite ledsna batteriet kunde bero på att jag mest kört korta sträckor eller inte alls i ett par månader :meh:

Verkstan vill ha 1500 för batteri + byte.

O_o Köp på Biltema och byt själv!

Batteriet blir definitivt ledset av att köra korta sträckor alt att bilen stått så jag hade absolut bytt det där batteriet just eftersom vintern är på väg. Hade det varit innan sommaren hade jag haft is i magen (haha) och väntat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp