Bilbesiktning - kvalité på stationer

Magiana

Trådstartare
Jag har i åratal besiktigat bilen på en och samma station, både före och efter privatiseringen och det har jag fortsatt med även sedan det dök upp en ny besiktningstation i närheten av mitt jobb. Den här gången bestämde jag mig för att ta stationen nära jobbet för du kunde jag fixa det hela på lunchen.

Det var inte riktigt som jag var van vid och resultatet var inte heller exakt vad jag förväntade mig.

Det där momentet då de vickar hela kärran från sida till sida i snabba knyck, gjordes inte. Jag visste också att jag hade ett litet läckage i en stötdämpare men hade gjort bedömningen att den skulle gå igenom. Jag fick ju lite insidertips av @ASKAPLASKA om den kunde tänkas gå igenom. En liten anmärkning på stötdämparen hade jag räknat med, men det sades absolut inget om det.

Bilen gick igenom och det enda som var att anmärka på var lite rost (ja, min fina pärla har lite problem med sånt :( )

Jag brukar vilja vara med vid besiktningen, men har ju definitivt inte full koll på allt de kollar, men känslan var att den här stationen kanske hoppade över något.

Kan det vara så? Finns det stationer som är släpphänta?
 
Har också funderat på det där. Besiktade min förra bil hösten 2014, fick en 2a på bromsarna bak. Minns inte exakt vad det var med bromsarna, men ganska allvarligt. Åkte till verkstad dagen efter som justerade felet (och tog bara en 500ing för det för de tyckte synd om mig :p) sen när jag skulle ombesikta kollade de bromsarna fram istället och ba "godkänd". Skitkonstigt ju, såg det först efteråt på protokollet. En månad senare blev bilen söndersparkad av en galning så mitt bolag fick lösa in den så den hamnade på skroten, men tänk om den fortsatt att användas med ev defekta bromsar? Farligt ju.

Besiktade min och sambons bil för 1-2 veckor sen, de verkade rätt noggranna men kollade aldrig hur mkt den släpper ut. Är en miljöbil men de ska väl kolla det ändå? Den gick iaf igenom utan problem.
 
Har också funderat på det där. Besiktade min förra bil hösten 2014, fick en 2a på bromsarna bak. Minns inte exakt vad det var med bromsarna, men ganska allvarligt. Åkte till verkstad dagen efter som justerade felet (och tog bara en 500ing för det för de tyckte synd om mig :p) sen när jag skulle ombesikta kollade de bromsarna fram istället och ba "godkänd". Skitkonstigt ju, såg det först efteråt på protokollet. En månad senare blev bilen söndersparkad av en galning så mitt bolag fick lösa in den så den hamnade på skroten, men tänk om den fortsatt att användas med ev defekta bromsar? Farligt ju.

Besiktade min och sambons bil för 1-2 veckor sen, de verkade rätt noggranna men kollade aldrig hur mkt den släpper ut. Är en miljöbil men de ska väl kolla det ändå? Den gick iaf igenom utan problem.

Ja, livsfarligt. Lite ungefär som att få höger ben amputerat fast det är vänster ben som är förstört. Okej, jag överdriver, men de borde ju kunna skillnaden på bak och fram.

Och jag funderar lite över vad det är som kollas när de knycker bilen i sidled. Spindelleder? Äh, jag har ingen aning faktiskt. Men jag hoppas att jag inte sitter med något oupptäckt fel p.g.a. att de inte gjorde det momentet. Har jag fel på bilen så vill jag veta det.

Bromsarna funkar i alla fall och däcken är det bett i. Det testades live på vägen hem idag när rådjuren hoppade över vägen.
 
Det är skillnad på stationer, ja. Särbon säger att generellt verkar de släppa igenom mer rost här än uppe i Norrland, han har sett bilar här som aldrig hade gått igenom på en Norrlandsstation.

Jag är inte stolt över det men jag har mer eller mindre flörtat igenom gammel-Saaben på sista besiktningen (hade planerat att köpa ny bil men var tvungen att ha den rullande ett par månader till). Preskriberat nu och den är avställd.
 
Det är skillnad på stationer, ja. Särbon säger att generellt verkar de släppa igenom mer rost här än uppe i Norrland, han har sett bilar här som aldrig hade gått igenom på en Norrlandsstation.

Och ändå är det samma bedömning som ska göras. Enligt min bilmek får man ha upp till 15% rost på en balk.
 
Min sambo som har en liten transportfirma med några äldre skåpbilar åker alltid till Halmstad och besiktigar istället för här i Göteborgsområdet. Han säger att "det kostar 10 000 extra att besiktiga här upp i Göteborg" Vad han menar är att här får han en 2a på dåliga bromsar, när bromsarna klarar minst 1000 mil till och liknande, saker som i Halmstad bara blir ett muntligt påpekande att bromsarna börjar bli dåliga.

Så visst måste det vara skillnad på olika stationer.
 
Det är stor skillnad på besiktningsstationerna ja. Min man jobbar på den största, den "ursprungliga" sas. Alla nya stationer, är mer eller mindre dåliga. Iallafall här i Sthlm, dom släpper genom de mesta. Det är välkänt vilka stationer man ska åka till om man har en bil som inte borde gå igenom men kommer göra de ändå, tyvärr! Man får inte skriva ut namn förstår jag.
 
Min sambo som har en liten transportfirma med några äldre skåpbilar åker alltid till Halmstad och besiktigar istället för här i Göteborgsområdet. Han säger att "det kostar 10 000 extra att besiktiga här upp i Göteborg" Vad han menar är att här får han en 2a på dåliga bromsar, när bromsarna klarar minst 1000 mil till och liknande, saker som i Halmstad bara blir ett muntligt påpekande att bromsarna börjar bli dåliga.

Så visst måste det vara skillnad på olika stationer.

Hur är det ens möjligt? Det där mäter de ju med apparater och får fram bromsvärden. Det borde ju finnas något värde som är minimum och påpekandet bör ju då komma när man kommer under något annat värde som ligger lite bättre till.

Det är stor skillnad på besiktningsstationerna ja. Min man jobbar på den största, den "ursprungliga" sas. Alla nya stationer, är mer eller mindre dåliga. Iallafall här i Sthlm, dom släpper genom de mesta. Det är välkänt vilka stationer man ska åka till om man har en bil som inte borde gå igenom men kommer göra de ändå, tyvärr! Man får inte skriva ut namn förstår jag.

Jag jublade faktiskt inte när stationerna privatiserades då jag aldrig riktigt trodde på att det skulle bli bra, bara sämre och dyrare. Det är ju inte alltför länge sedan en besiktning kostade 300 kr och nu är det uppe i 395. Det är en höjning på nära 25% som har gått i rödaste rappet på bara några få år.

Tyvärr blev det ingen riktig besiktningsstation kvar här i närheten, så det fick ju bli den jag alltid åkt till. Fram till i år då. Och på den här stationen kändes allt sämre.
 
Sorry, mina mattekunskaper är kass. Jag räknade fel ovan. Över 30% ska det vara.

Det är ju ännu värre än vad första felberäkningen indikerade.
 
Har också funderat på det där. Besiktade min förra bil hösten 2014, fick en 2a på bromsarna bak. Minns inte exakt vad det var med bromsarna, men ganska allvarligt. Åkte till verkstad dagen efter som justerade felet (och tog bara en 500ing för det för de tyckte synd om mig :p) sen när jag skulle ombesikta kollade de bromsarna fram istället och ba "godkänd". Skitkonstigt ju, såg det först efteråt på protokollet. En månad senare blev bilen söndersparkad av en galning så mitt bolag fick lösa in den så den hamnade på skroten, men tänk om den fortsatt att användas med ev defekta bromsar? Farligt ju.

Besiktade min och sambons bil för 1-2 veckor sen, de verkade rätt noggranna men kollade aldrig hur mkt den släpper ut. Är en miljöbil men de ska väl kolla det ändå? Den gick iaf igenom utan problem.
Är det en hybrid, diesel nyare än -04 eller elbil så mäter man aldrig. :)
 
Det sägs att det är skillnad på stationerna. En vän som mekar har jobbat på en utav dem, och fått tillsägelse att hen godkände för många bilar, de behövde fler efterkontroller. Nu åker jag inte dit längre :p Besiktade bilen i våras vid inköp utan konstigheter. I höst fick jag 2 2or och säkert 5 bra att veta, sjukt mycket på så kort tid tycker jag. Lämnades på verkstad som direkt avfärdade två av punkterna, det var ju inget fel som behövde åtgärdas. Så nu provar jag en annan firma.
 
I min värld känns det som att det är ganska stor risk att det inte blir riktigt rätt om man konkurrensutsätter en kontrollfunktion. Hur lockar man kunder? Jo genom att göra sig kända som dom som är glada och snälla och inte är så hårda utan alltid släpper igenom bilar... :grin: Klart att den bekväma och ekonomiska Svensson väljer den stationen! Jag fortsätter dock att åka till den station i mitt område som känns lite ordentligare och noggrannare, särskilt efter att ha hört vänenr och bekanta rapportera om att "stationer i XX-kedjan kollar nästan ingenting - det är jättesmidigt att besiktiga där för det går jättesnabbt och man behöver aldrig komma på efterkontroll!"....
Känns lite som att man missar hela poängen?!...
 
Det sägs att det är skillnad på stationerna. En vän som mekar har jobbat på en utav dem, och fått tillsägelse att hen godkände för många bilar, de behövde fler efterkontroller. Nu åker jag inte dit längre :p Besiktade bilen i våras vid inköp utan konstigheter. I höst fick jag 2 2or och säkert 5 bra att veta, sjukt mycket på så kort tid tycker jag. Lämnades på verkstad som direkt avfärdade två av punkterna, det var ju inget fel som behövde åtgärdas. Så nu provar jag en annan firma.


Avregleringen Svenskbilprovning blev ungefär lika lyckat som apoteket =dyrare och massa små apotek som inte har något hemma när man råkar komma dit.
 
Avregleringen Svenskbilprovning blev ungefär lika lyckat som apoteket =dyrare och massa små apotek som inte har något hemma när man råkar komma dit.

Och enligt vissa är privatiseringar lösningen på precis allt. Det blir bara bättre då :grin:

Man behöver nog en dos önsketänkande och verklighetsfrånvaro för att tro på det.
 
Är det en hybrid, diesel nyare än -04 eller elbil så mäter man aldrig. :)

Att man hoppar över det momentet för elbilar och även hybrider kan jag förstå, men vad är anledningen till att nyare dieselbilar inte kollas? Kan det inte bli fel på dem?
 

Liknande trådar

Äldre Jag blir galen på min okunskap, men har tyvärr så dåligt intresse i det, att jag inte orkar lära mig heller. Ja, det handlar om bilen...
Svar
19
· Visningar
3 872
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp