Bilbur - hur åker dina små hundar?

Blueberry

Trådstartare
Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar när jag behöver mer utrymme i bilen.

Så... Jordbruksverkets regler. Hur noga är det egentligen?
Jag har två små hundar som åker tillsammans, två dvärgpinschrar på 28 respektive 33 cm i mankhöjd. Den ena kan bli lite åksjuk och har lätt för att få bilångest, och han mår bättre av att ha det "lite trångt".

De åker ärligt talat jättebra när de gör enstaka resor i canvasburen som är 42 hög, 42 bred och 60 djup, även om det bara sker ytterst sällan. I vanliga fall har de en mimbur, tror att det är storlek SL och det är den jag ska byta ut.

Längd och höjd är inga problem, men bredden... Det blir alltså 2 gånger den största hundens bröstbredd gånger 2,5? Känns vansinnigt stort. Då landar vi över 60 cm. Det kommer ärligt talat inte på fråga. O_o

Minsta mått
Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

  • Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.
Om du transporterar mer än en hund i en bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...terahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html
 
Nu har jag ingen erfarenhet av hundar men

Buren ska ökas (i bredd) med största hundens bröstbredd. Det står inget om bröstbredd gånger nåt.

Eller?
 
Nu har jag ingen erfarenhet av hundar men

Buren ska ökas (i bredd) med största hundens bröstbredd. Det står inget om bröstbredd gånger nåt.

Eller?

Ja, och det blir ju först hundens bröstbredd gånger 2,5 och sedan ska buren ökas med största hundens bröstbredd för varje hund.
 
I ditt fall, med två hundar:

hundens bröstbredd (har ingen aning om hur man mäter detta eller vad som är en 'vettig' bröstbredd) x2 +hundens bröstbredd.

10 x 2,5 +10 = 35cm. (tex)

För att komma över 60cm, behöver din största hund vara nästan 20 cm bred. Men det kanske är jag som har fel mått?
 
I ditt fall, med två hundar:

hundens bröstbredd (har ingen aning om hur man mäter detta eller vad som är en 'vettig' bröstbredd) x2 +hundens bröstbredd.

10 x 2,5 +10 = 35cm. (tex)

För att komma över 60cm, behöver din största hund vara nästan 20 cm bred. Men det kanske är jag som har fel mått?

Ja, jag är lite osäker på om jag ska mäta bara bröstet eller hela "bröstpartiet" med frambenen också?
Jag skulle tippa på att han är 13-14 cm över bröstpartiet, inklusive ben och allt.

Och det blir ju inte 60, hehe. Jag tänkte fel och trodde att de krävde 10 x 2,5 + 10 x 2,5 för att följa ditt räkneexempel :)
 
Ja, då blir det ju inte så tokigt med till exempel 45x45 och typ 60 djup.

Jag ska kolla vad det går att få för customburar, och tar gärna emot tips och inspiration från andra som har små hundar i samma bur.

Bilen är en Skoda Superb, så det finns såklart en hel del utrymme i teorin. Dessvärre delar hundarna bagageutrymmet med bland annat barnvagn och en hel del packning (väska, stol, gallerbur, skrinda...) när vi ska på tävling, så i praktiken är det inte riktigt samma sak.
 
Jag har mina två dvärgschnauzrar (31 cm i mankhöjd på båda) i en Artfex Medium Bred. Jag köpt en bred då jag tidigare ofta hade fler än två hundar i den buren. Om jag hade köpt en nu hde jag valt en vanlig medium.
Den hade räckt alldeles utmärkt utan att bli för stor eller liten.
Jag älskar artfex!
 
Jag har mina två dvärgschnauzrar (31 cm i mankhöjd på båda) i en Artfex Medium Bred. Jag köpt en bred då jag tidigare ofta hade fler än två hundar i den buren. Om jag hade köpt en nu hde jag valt en vanlig medium.
Den hade räckt alldeles utmärkt utan att bli för stor eller liten.
Jag älskar artfex!
Sörjer att min Artfex bur inte passar i tjänstebilen, tycker också att den var kanon! Så kolla på en sån :) (Exet hade sin basset i en Artfex small, den drunknade i bagaget på en XC70 - men basseten åkte tryggt och säkert och det fanns massor av plats till annat)
 
Lånar tråden lite :)

Vad skulle ni satsa på för bur till en Volvo 245? Stålbur i baksätet som man kanske sätter fast med säkerhetsbältet?
Är till en dvärgpudel..
 
Lånar tråden lite :)

Vad skulle ni satsa på för bur till en Volvo 245? Stålbur i baksätet som man kanske sätter fast med säkerhetsbältet?
Är till en dvärgpudel..
245 har väl hur mycket plats som helst. Jag hade tagit en MIM minimax
 
Ska kolla på en MIM SL till labben idag. Funderar på om den är för låg, men han får prova så får vi se.
Har även fundering på Artfex om inte den här MIM passar.
 
Jo, den är gigantisk :D
Googlade nu och den såg ju väldigt behändig ut!
Stålburar går bara sönder, böjer sig eller rasar ihop under en krock. Känns nästan farligare än att ha hunden i bilbälte (vilket jag inte heller tycker är särskilt bra).
Satsa på en krocktestad bur.
 
Stålburar går bara sönder, böjer sig eller rasar ihop under en krock. Känns nästan farligare än att ha hunden i bilbälte (vilket jag inte heller tycker är särskilt bra).
Satsa på en krocktestad bur.
Men hon svarar på mitt inlägg om MIM minimax. Den är krocktestad.
 
Jag har mina två dvärgschnauzrar (31 cm i mankhöjd på båda) i en Artfex Medium Bred. Jag köpt en bred då jag tidigare ofta hade fler än två hundar i den buren. Om jag hade köpt en nu hde jag valt en vanlig medium.
Den hade räckt alldeles utmärkt utan att bli för stor eller liten.
Jag älskar artfex!

Sörjer att min Artfex bur inte passar i tjänstebilen, tycker också att den var kanon! Så kolla på en sån :) (Exet hade sin basset i en Artfex small, den drunknade i bagaget på en XC70 - men basseten åkte tryggt och säkert och det fanns massor av plats till annat)

Ska prova en Artfex (small) som en kompis har. Är mest fundersam över luckan: blir man inte galen på att den öppnas "åt fel håll"?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver lite tips! Blev med Ford Focus (03:a) i helgen och behöver tips på hundbur. Vill självklart ha en krocktestad och skrammelfri...
2
Svar
21
· Visningar
2 701
Övr. Hund Läste att det finns regler om hur stor en bur ska vara. Jag vet inte om dessa regler är det senaste, men det gällde iallafall att buren...
Svar
1
· Visningar
862
Senast: hjarterdam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp