Bilbur, mått Staffe? Bilsele?

Londons

Trådstartare
Vad har ni för mått på bilbur till era staffar?

Har ni kört valp i bur direkt, eller börjat med sele inuti bilen?
 
Jag har ingen staffe så storlek kan jag inte säga något om.

När jag köpte min nuvarande hund ägde jag ingen bil. Så hon transporterades hem i en kattbur som sattes fast i baksätet med bilbälte. Under en tid åkte hon först i kattburen, sen i en rejäl cykelkorg med galler, båda fastsatta i bältet.

När dessa burar blivit för små köpte jag en bilsele. Men efter några månader köpte jag bil igen och då blev det en riktig bilbur. Jag har kvar selen. Den används om hunden är bortlämnad, om vi är ute och åker med någon annan eller om jag tillfälligt behöver ta ut buren (har en VW Polo så buren tar hela lastutrymmet och halva baksätet).

Men jag ser ingen vits att ha sele som ett mellanläge. Min hund var hal som en såpad bäver som yngre, så att få på den rätt otympliga bilselen… well. Som tur var gillar hon att åka bil och har förstått vad selen innebär, så numera låter hon sig snällt bli invecklad i selen de få gånger den används.
 
Jag har skaffat bur som är anpassad till min bilmodell. En dubbelbur från Jeppe och i den åker både chow chow och mops.

Gällande hur valpen åker i bilen så finns det ingen anledning att sätta den i sele först, utan sätt den i buren och kör.
 
Blir definitivt en bilbur! Frågan om mått återstår dock!
Jag har haft en Artfex Medium bred och den skulle fungera fint till en staffe, möjligtvis även den vanliga medium-modellen som inte är bred. Sen beror det såklart på vad du har för bil och vilka burar som passar i den. Enklast är att åka till en affär som säljer bilburar och prova ut. Det är viktigt att bilburen inte är för stor för då slängs hunden runt i den mer vid eventuell olycka.
 
95BDB72B-D772-4164-A5B1-31701FB02808.jpeg

MiM Variocage, tror det är S, hade jag till Nora. Den är toppen!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 005
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 640
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 645
Senast: ako
·
Övr. Hund Hur har ni hund i bilbur? Jag söker alla smarta tips och trix för förvaring, komfort, burträning eller annat bra att ha koll på. Det här...
2
Svar
21
· Visningar
2 153
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp