Bilbur till Ford

Nenyah

Trådstartare
Behöver lite tips!

Blev med Ford Focus (03:a) i helgen och behöver tips på hundbur.
Vill självklart ha en krocktestad och skrammelfri bur med "panikdörr" in mot bilen. Har en malle-hane på 28 kg och vill ha en bur som tar upp ca halva bagageluckan (alltså inte grindar).

MIM variocage verkar ju vara populära nu, men om man får vara sån så tycker jag de är fruktansvärt fula. Tycker Robust/Jeppe/Artfex är mycket snyggare. Så helst åsikter om dessa tre märken!

Hur noga är folk med att mäta sina hundar? Tänkte på detta som står på JBVs hemsida:

Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

  • Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

Tack på förhand! :bow::bow::bow:
 
Jag
Behöver lite tips!

Blev med Ford Focus (03:a) i helgen och behöver tips på hundbur.
Vill självklart ha en krocktestad och skrammelfri bur med "panikdörr" in mot bilen. Har en malle-hane på 28 kg och vill ha en bur som tar upp ca halva bagageluckan (alltså inte grindar).

MIM variocage verkar ju vara populära nu, men om man får vara sån så tycker jag de är fruktansvärt fula. Tycker Robust/Jeppe/Artfex är mycket snyggare. Så helst åsikter om dessa tre märken!

Hur noga är folk med att mäta sina hundar? Tänkte på detta som står på JBVs hemsida:

Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:

  • Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

Tack på förhand! :bow::bow::bow:

Jag älskar min Artfex och kan bara varmt rekommendera den!
 
Vill du ha en skrammelfri bur så skippa MIM. Vi är SJUKT missnöjda med våran. Går inte att köra fortare än 75 sen sätter mellanväggen igång. Även utan mellanvägg skramlar den lite men det kan vi ta. Just nu är buren redigt preparerad med silvertejp:mad:
 
Har också en skramlig Mim, trodde dock att det berodde på att den var gammal o begagnad.

Har precis köpt en focus också, söker dock en dubbelbur.
Tittar mest efter en robust pga priset, även om jag tycker artfex är snyggast!
 
Har också en skramlig Mim, trodde dock att det berodde på att den var gammal o begagnad.

Har precis köpt en focus också, söker dock en dubbelbur.
Tittar mest efter en robust pga priset, även om jag tycker artfex är snyggast!

Vår köptes ny. Skramlet började efter ca halvåret. Lika dant i 3 olika bilar så det beror inte på vibrationer från bil eller så. Sambon grejar regelbundet med att få den tyst. Har väl testat allt. Det funkar ett par månader sen är det igång igen. Den är 3 år nu.
 
Jag har haft min MIM i många år, helt skrammelfri, både i Honda CRV o i BMV 325xi, e dubbelbur utan mellanvägg.
 
Det verkar finnas sorgebarn mellan olika modeller när det gäller MIM. Detta enligt sonens faster som har jobbat på MIM med själva byggandet. Hon rekommenderade oss nån sorts i lägg men tyvärr pillade ena hunden ur som och bet sönder. De var snordyra så de blev inga fler. Nu gör vi egna i silvertejp ist ;)
 
Jag sålde min Artfex igår faktiskt. Har varit väääldigt nöjd med den, men nu ska en till hund införskaffas och i min bil passar bara den lilla storleken. Får du plats med en kan jag verkligen rekommendera en Artfex!
 
#8 Det var Jill på Jipotimas som satte ihop buren, hon är en hejare på att få till det. Inte en enda av gummibussningarna o listerna som fans med i paketet användes vid ihopsättandet.
 
Min MIM skramlade också. Jag ringde dom och informerade om läget, de tog kontakt med ÅF som tog in buren efter att MIM skickat reservdelar. Jag hämtade buren dagen efter och den har varit skrammelfri sen dess.
Ofta lossnar bussningarna inne i pinnarna som gör att de börjar skramla.

Jag ska dock sälja min bur till hösten och beställa en måttanpassad istället. Jag ska ha in två hundar from nästa vår och vill nyttja bagageutrymmet vettigare än med MIM-buren.
 
Vi har Robustburar i båda bilarna och är supernöjda!

Min Robust har en sarg eftersom min Skoda Fabia är nersänkt i bagaget. Iom det är buren delbar och den har det till trots, aldrig någonsin skramlat.
 
Tusen tack för alla svar!

Låter ju som att jag kan skippa MIM med gott samvete då.

@Malibu_Stacy & @McFlurry Jag gillar att det går upp på sidan på Artfex-buren! Herrn fäller endel. Men tycker ni det är krångligt att dörren öppnas "uppåt" och inte "åt sidan" som en vanlig dörr?

Robust låter ju också helt klart bra! Blir nog en sån eller Artfex!

Har ni mätt era hundar eller höftat om hur stort utrymme de måste ha?

Såg att det verkar vara spikat nu att Polisen måste köpa 500 nya bilar pga burarna... Så SJUKT onödigt.
http://dognews.se/2015/05/08/polisen-maste-skaffa-storre-burar-till-sina-hundar-omedelbart/
 
Tusen tack för alla svar!

Låter ju som att jag kan skippa MIM med gott samvete då.

@Malibu_Stacy & @McFlurry Jag gillar att det går upp på sidan på Artfex-buren! Herrn fäller endel. Men tycker ni det är krångligt att dörren öppnas "uppåt" och inte "åt sidan" som en vanlig dörr?

Robust låter ju också helt klart bra! Blir nog en sån eller Artfex!

Har ni mätt era hundar eller höftat om hur stort utrymme de måste ha?

Såg att det verkar vara spikat nu att Polisen måste köpa 500 nya bilar pga burarna... Så SJUKT onödigt.
http://dognews.se/2015/05/08/polisen-maste-skaffa-storre-burar-till-sina-hundar-omedelbart/

Jag har absolut inga problem med att dörren öppnas uppåt! Är ju likadant med bagageluckan på bilen.

Jag hade svårt med vilken storlek jag skulle ta så jag åkte helt enkelt till en djuraffär som hade burarna inne och provade de olika modellerna i bilen inkl hund. Köpte då faktiskt en större än vad jag tänkt från början.
Du måste ju inte köpa buren i butiken sedan utan kan ju beställa på nätet om du vill.
 
Tusen tack för alla svar!

Låter ju som att jag kan skippa MIM med gott samvete då.

@Malibu_Stacy & @McFlurry Jag gillar att det går upp på sidan på Artfex-buren! Herrn fäller endel. Men tycker ni det är krångligt att dörren öppnas "uppåt" och inte "åt sidan" som en vanlig dörr?

Robust låter ju också helt klart bra! Blir nog en sån eller Artfex!

Har ni mätt era hundar eller höftat om hur stort utrymme de måste ha?

Såg att det verkar vara spikat nu att Polisen måste köpa 500 nya bilar pga burarna... Så SJUKT onödigt.
http://dognews.se/2015/05/08/polisen-maste-skaffa-storre-burar-till-sina-hundar-omedelbart/
Hur menar du med att det går upp på sidan? För det tycker jag inte att det gör :p Jag har dock en hund som inte fäller så jag behöver inte tänka på hundhår i bilen!
Att luckan öppnas uppåt var en förutsättning för min del då min bil har en lasttröskel så hade inte gått annars. Men det är inget som stört mig, tycker det funkar bra. Luckan stannar ju uppe så det är bara skönt att ha en lucka som inte kan slå igen av misstag, tex om en råkar stöta till den eller så :)
 
Hur menar du med att det går upp på sidan? För det tycker jag inte att det gör :p Jag har dock en hund som inte fäller så jag behöver inte tänka på hundhår i bilen!
Att luckan öppnas uppåt var en förutsättning för min del då min bil har en lasttröskel så hade inte gått annars. Men det är inget som stört mig, tycker det funkar bra. Luckan stannar ju uppe så det är bara skönt att ha en lucka som inte kan slå igen av misstag, tex om en råkar stöta till den eller så :)

Alltså jag fattar inte vart jag har sett det någonstans.. att det går upp på sidan mot "bilväggen". Nu hittar jag inga sånna bilder, har jag drömt det?!

@apocalypsen Går det att sätta hänglås på Robust-burarna? Hittar ingen info på hemsidan och svårt att se på bilderna.
 
Nu spammar jag min egen tråd här..
Men ni som har Artfex, har ni den här säkerhetsselen till? Buren är alltså inte krocksäker om man inte har selen till?
 

Liknande trådar

Övr. Hund När ni mäter en hundbur, hur mäter ni då? Jag letar nu en begagnad bur till sambons labbe men det är inte så "bara" som jag först...
Svar
6
· Visningar
654
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 328
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
3 980
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund Vi har en volvo v70 och en cockerspaniel. På marknaden finns u hur mycket som helst vad det gäller halvburar, och på beg marknaden oxå...
Svar
3
· Visningar
1 132
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp