Bild och referenser i CV, ja eller nej?

Kiwifrukt

Trådstartare
Har ni bild på er själva i ert CV? Står era referenser med? Varför/varför inte?

Jag har inte haft bild tidigare. Men så sökte jag ett jobb spontant/gick till butiken det gällde och lämnade in en spontanansökan och tyckte det såg personligare ut med en bild. Det är samma foto jag har som profilbild på sociala medier, det är förvisso ett foto jag har tagit själv men det är inget "olämpligt" med bilden (det vill säga lättklätt, gräll bakgrund, duckface). Ska tillägga att jag använder det där CV:t i jobbsökarprocessen ungefär en (1!) procent av gångerna, för oftast söker jag via extern databas där alla kontaktuppgifter/utbildningar/arbetslivserfarenhet skrivs in direkt i databasen, och det enda som behöver bifogas är ett personligt brev. De enda gångerna jag använder CV:t är när jag söker ett jobb där jag ska ansöka via mejl, och det har hittills hänt två gånger, varav en gång faktiskt ledde till en intervju och att jag kom ganska långt i urvalsprocessen (det var två stycken kandidater som de rankade högre än mig till slut, varav en fick jobbet, och det var över 200 sökande från början). Jag hade tänkt ta bort fotot, men det har inte blivit av för att jag aldrig använder dokumentet.

Nu har jag blivit ihoptussad med ett bemanningsföretag, som ville se mitt CV. Det de hade att anmärka på var att den bilden inte var bra. De vill inte att jag tar bort bilden, utan att vi lägger dit en annan som de ska ta på mig. Jag är inte fotogenisk för fem öre, jag ser ut som ett slaktat åsnearsel på alla bilder som någon annan tar på mig. Därav har jag bara någon selfie som passerat nålsögat, och alla andra bilder på mig är tagna i ridsportsammanhang och då på avstånd med ridhjälm. Jag är inte alls bekväm med att ha en bild som jag inte får välja själv i mitt CV, även om jag fortfarande sällan kommer använda det. Tycker ni man ska ha bild? Jag har läst förut att många rekommenderar att inte ha det, och det är därför jag aldrig haft det innan?

Nästa punkt de hade anmärkningar på var mina referenser. Att de inte ska stå med alls? I samma datasystem som jag skrev om ovan frågas sällan efter referenser, så det är fortfarande de där "skicka-in-med-mejl-jobben" som det gäller. Jag har tre referenser, min gamla chef på mitt sommarjobb, och så två kollegor, en från varje arbetsplats jag jobbat på sista året. Det jobbet jag var på intervju för var inom samma bransch som ett av de ställena, och den referensen vägde blytungt till att jag ens fick komma på intervju. Jag hade aldrig varit aktuell om de inte hade ringt honom. Och det är den typen av jobb där det har betydelse som använder mejlfunktionen. 7

Just nu är jag bara förvirrad, bilden hade jag ju ändå tänkt ta bort (men inte ersätta den med något där jag ser ut som Frankensteins monster), men referenserna känns mycket mer konstigt att ta bort? Så, vad säger Bukepanelen? Brukar ni ha med bild och referenser i era CV:n? OBS! Jag använder alltså detta CV:t ytterst, ytterst, ytterst sällan, så det känns inte som att det är det som är huvudproblemet när jag söker jobb, för det här ser arbetsgivarna aldrig.
 
Sambon har bild, en trevlig vanlig bild, skickar referenser på begäran.
Ingen har kommenterat negativt på bilden, och arbetsförmedlingen var de som sa att man bör ha bild.

Jag har inget CV
 
Sambon har bild, en trevlig vanlig bild, skickar referenser på begäran.
Ingen har kommenterat negativt på bilden, och arbetsförmedlingen var de som sa att man bör ha bild.

Jag har inget CV

Vad är en vanlig trevlig bild? Jag tycker ju liksom att det är det jag har? Jag är typen som blundade sig igenom tretton års skolkataloger, jag blir inte bra på ett foto som andra tagit, inte ens riktiga fotografer. Mitt körkortsfoto är fruktansvärt. Jag ser inte ut så i verkligheten.

Det jag reagerar mest på (inte riktat mot dig utan mer allmän information) är att det här CV:t aldrig används, utom vid extremt riktade jobb mot den bransch jag jobbat i förut = den referensen är otroligt viktig. Annars använder jag extern databas som arbetsgivaren valt, och där referenser sällan efterfrågas och där jag inte har bild.
 
Har ni bild på er själva i ert CV? Står era referenser med? Varför/varför inte?

Jag har inte haft bild tidigare. Men så sökte jag ett jobb spontant/gick till butiken det gällde och lämnade in en spontanansökan och tyckte det såg personligare ut med en bild. Det är samma foto jag har som profilbild på sociala medier, det är förvisso ett foto jag har tagit själv men det är inget "olämpligt" med bilden (det vill säga lättklätt, gräll bakgrund, duckface). Ska tillägga att jag använder det där CV:t i jobbsökarprocessen ungefär en (1!) procent av gångerna, för oftast söker jag via extern databas där alla kontaktuppgifter/utbildningar/arbetslivserfarenhet skrivs in direkt i databasen, och det enda som behöver bifogas är ett personligt brev. De enda gångerna jag använder CV:t är när jag söker ett jobb där jag ska ansöka via mejl, och det har hittills hänt två gånger, varav en gång faktiskt ledde till en intervju och att jag kom ganska långt i urvalsprocessen (det var två stycken kandidater som de rankade högre än mig till slut, varav en fick jobbet, och det var över 200 sökande från början). Jag hade tänkt ta bort fotot, men det har inte blivit av för att jag aldrig använder dokumentet.

Nu har jag blivit ihoptussad med ett bemanningsföretag, som ville se mitt CV. Det de hade att anmärka på var att den bilden inte var bra. De vill inte att jag tar bort bilden, utan att vi lägger dit en annan som de ska ta på mig. Jag är inte fotogenisk för fem öre, jag ser ut som ett slaktat åsnearsel på alla bilder som någon annan tar på mig. Därav har jag bara någon selfie som passerat nålsögat, och alla andra bilder på mig är tagna i ridsportsammanhang och då på avstånd med ridhjälm. Jag är inte alls bekväm med att ha en bild som jag inte får välja själv i mitt CV, även om jag fortfarande sällan kommer använda det. Tycker ni man ska ha bild? Jag har läst förut att många rekommenderar att inte ha det, och det är därför jag aldrig haft det innan?

Nästa punkt de hade anmärkningar på var mina referenser. Att de inte ska stå med alls? I samma datasystem som jag skrev om ovan frågas sällan efter referenser, så det är fortfarande de där "skicka-in-med-mejl-jobben" som det gäller. Jag har tre referenser, min gamla chef på mitt sommarjobb, och så två kollegor, en från varje arbetsplats jag jobbat på sista året. Det jobbet jag var på intervju för var inom samma bransch som ett av de ställena, och den referensen vägde blytungt till att jag ens fick komma på intervju. Jag hade aldrig varit aktuell om de inte hade ringt honom. Och det är den typen av jobb där det har betydelse som använder mejlfunktionen. 7

Just nu är jag bara förvirrad, bilden hade jag ju ändå tänkt ta bort (men inte ersätta den med något där jag ser ut som Frankensteins monster), men referenserna känns mycket mer konstigt att ta bort? Så, vad säger Bukepanelen? Brukar ni ha med bild och referenser i era CV:n? OBS! Jag använder alltså detta CV:t ytterst, ytterst, ytterst sällan, så det känns inte som att det är det som är huvudproblemet när jag söker jobb, för det här ser arbetsgivarna aldrig.
Jag har ingen bild. Har fått sökta tjänster ändå. Angående referenser har jag skrivit att jag lämnar vid behov. I det fall jag hade en personlig rekommendation för just det jobbet mailade den personen arbetsgivaren och informerade att hon hade tipsat mig om tjänsten, så det blev en liten referens innan referenstagningen liksom.
 
Har aldrig bild och har inte med referenser när jag söker jobbet. Referenser ger jag i ett senare skede, om jag efter intervju är intresserad av jobbet.
 
Alltså. Jag går ju hos Trygghetsrådeet nu.

Där är de stenhårda med att bild MÅSTE MÅSTE MÅSTE finns. Jag finns ju inte ens på bild. Jag tittar mig knappt i spegeln. En av mina stora fobier.
De säger att profiler utan bild sållas bort i majoriteten av fallen. Både på LinkedIn och ansökningar.

Referener lämnar jag på begäran. Jag har normalt sänt med två rätt fantastiska arbetsbetyg men har nu på senare tid sökt jobb där man inte får lämna med bilagor. Det gör ju detta med referenser mer nödvändigt.

Min fundering är vilka referenspersoner som "räknas"? Är det larvigt med arbetskamrater? Är chefer alltid bättre? Känner mig vilsen i detta (speciellt som senaste chefen och jag inte drog jämt)
 
Skulle jag söka jobb i annan bransch idag skulle jag ha med bild (neutral, typ den jag har på min linkedin för att folk ska känna igenom mig). Referenser har jag aldrig haft med i ansökan, men vet man med sig att referenserna är allmänt kända och kan öka sannolikheten för en intervju, varför inte?
 
Har ni bild på er själva i ert CV? Står era referenser med? Varför/varför inte?
Ja, det har jag haft i mitt CV både bild och referenser. Utan bild är ett CV rätt intetsägande, en bild säger mer än tusen ord sägs det. Sen får man hitta en bra bild som sticker ut ut mängden och ändå positivt framhäver personligheten.

Likaså tänker jag angående referenser att en arbetsgivare vill inte ödsla för mycket tid att fråga efter referenser, bättre skicka med dom direkt. Sen håller man tummarna. :)
 
Alltså. Jag går ju hos Trygghetsrådeet nu.

Där är de stenhårda med att bild MÅSTE MÅSTE MÅSTE finns. Jag finns ju inte ens på bild. Jag tittar mig knappt i spegeln. En av mina stora fobier.
De säger att profiler utan bild sållas bort i majoriteten av fallen. Både på LinkedIn och ansökningar.

Referener lämnar jag på begäran. Jag har normalt sänt med två rätt fantastiska arbetsbetyg men har nu på senare tid sökt jobb där man inte får lämna med bilagor. Det gör ju detta med referenser mer nödvändigt.

Min fundering är vilka referenspersoner som "räknas"? Är det larvigt med arbetskamrater? Är chefer alltid bättre? Känner mig vilsen i detta (speciellt som senaste chefen och jag inte drog jämt)

Usch, det är precis det jag är rädd för. Jag känner lite att "fel" bild stjälper mer än det hjälper, och det blir fel när jag blir så fruktansvärt dålig på bild. Nu har jag inte gått mer än en vecka på det här programmet, men det kändes som att det här med bild var viktigt för dem. Men kan de verkligen "tvinga" en att ta en bild man inte kan stå för?

Känner lite samma som du med referenser. Bad min kollega från ena jobbet för att chefen och jag inte drog jämnt, och utelämnar hellre det stället helt än ber hen. På det andra stället sa chefen att han kunde tänka sig att ställa upp, men jag vet av erfarenhet att han är ytterst dålig på att svara i sin telefon på arbetstid och misstänker att han kommer vara okontaktbar, och det är anledningen till att jag valde en kollega där också. Men där kan jag trots allt fråga chefen ändå. Samtidigt tycker jag att en kollega jobbar med en hela dagarna och känner en mycket bättre/vet hur man fungerar i sin arbetsroll bättre än en chef?
 
Nu har jag visserligen bara skickat in CV en gång vid jobbansökan, men hade varken bild eller referenser. Helt enkelt bara texten att referenser lämnas på begäran.

Det är ju inte meningen att referenserna ska bli nedringda av en massa folk, det händer ju att folk söker mer än ett jobb i taget... Jag vill i alla fall kunna kontakta mina referenser i förväg, upplysa dem om vad för jobb det handlar om och att de kan bli kontaktade av den personen, för att den bett mig om referenser.

Och ja, det ledde till intervju ändå.

Jag skulle högst troligt göra likadant idag, vill någon prompt se en bild går det ju utmärkt att kolla upp mig på LinkedIn eller liknande (jag skulle kunna ha med en länk till min LinkedIn-profil, faktiskt, då det skulle kunna vara relevant för den typen av jobb jag kommer söka).

Gäller det jobb där man bokstavligen är ansiktet utåt mot kunderna så kan jag se en högre relevans med bild på ett CV.
 
Vad är en vanlig trevlig bild? Jag tycker ju liksom att det är det jag har? Jag är typen som blundade sig igenom tretton års skolkataloger, jag blir inte bra på ett foto som andra tagit, inte ens riktiga fotografer. Mitt körkortsfoto är fruktansvärt. Jag ser inte ut så i verkligheten.

Det jag reagerar mest på (inte riktat mot dig utan mer allmän information) är att det här CV:t aldrig används, utom vid extremt riktade jobb mot den bransch jag jobbat i förut = den referensen är otroligt viktig. Annars använder jag extern databas som arbetsgivaren valt, och där referenser sällan efterfrågas och där jag inte har bild.
Hans bild nu är i vinterjacka med snötackta träd bakom :D Tillsammans med sitt personliga brev har han fått bra respons.

Jag brukade också se sjuk ut på bilder jag inte tagit själv. Men jag tränade lite på vinklar osv, poser helt enkelt och nu är ju ok med att folk tar kort. ag vet vilken vinkel som ansiktet ser bäst ut i och använder det.

Ang referens eller inte vet jag faktiskt inte vad som är bäst.
 
I hur många fall ringer dom upp referenser? Jag menar man lämnar ju ingen referens som säger nått dåligt om en :confused:
 
I hur många fall ringer dom upp referenser? Jag menar man lämnar ju ingen referens som säger nått dåligt om en :confused:

Just det sista jobbet jag sökte ringde de min referens. Men då var det exakt samma tjänst som jag hade haft hos det andra företaget och han har själv jobbat där en gång i tiden. Mitt förra jobb ringde aldrig.
 
I hur många fall ringer dom upp referenser? Jag menar man lämnar ju ingen referens som säger nått dåligt om en :confused:
Fast det behöver ju inte handla om att säga bra/dåliga saker? Det kan ju handla om att kontrollera att uppgifter i ett CV/personligt brev faktiskt stämmer, vissa egenskaper eller hantering av situationer som kan passa bra/mindre bra i olika tjänster.

Det jag sökte gick via bemanningsföretag och de ringde upp en referens, så det händer. :)
 
Har ingen bild, men tycker absolut att man kan ha det. Referenser lämnar jag på begäran, jag kommer ju isåfall kontakta referenserna själv i förhand om en möjlig arbetsgivare vill ha dem.
 
Har aldrig haft någon bild i någon ansökan, och när jag själv har suttit på andra sidan och läst ansökningar har jag aldrig saknat bild om någon sådan inte funnits.

Dock skulle jag säga att de ansökningar som haft bild har gjort att jag ofta bildat mig en starkare uppfattning om personen på förhand, som sedan (på både gott och ont) visat sig stämma ganska dåligt när man väl träffar personen på intervjun.
I de ansökningarna som saknat bild har oftare min "förhanduppfattning" baserad på endast text visat sig stämma bättre med den bild jag också fick av personen i verkligheten.

Så uppenbarligen lägger jag en del omedvetna värderingar vid folks bilder, och det gör mig än mindre benägen att själv bifoga någon bild i min ansökan.

Referenser skulle jag aldrig bifoga i ansökan! Jag är rädd om mina referenser och vill inte att de blir belastade i onödan. Referenserna ska i mina ögon användas som en sista "check" när arbetsgivaren har bestämt sig för att jag är en lämplig kandidat för dem OCH (inte att förglömma) jag känner mig säker på att jobbet faktiskt är något för mig. Det kan framkomma mycket vid en intervju som gör att jag kanske inte längre är intresserad av jobbet.
Jag vill också hinna förvarna mina referenser om att någon kommer att ringa, och berätta lite om den aktuella tjänsten, så att de hinner förbereda tankarna lite - både för min och deras egen skull.
Har själv blivit uppringd i egenskap av referens för någon som jag inte ens hade en aning om hade angett mig som referens, och det blev inte särskilt lyckat.
 
Intressanta tankar. Referenserna känns ganska enhälligt att ni tycker att jag ska ta bort. Men bildskrället, hur hade ni gjort med den?

Alternativen är en extremt dålig och ofördelaktig bild bara för att göra bemanningsföretaget nöjda eller ingen bild alls. Ser högst normal och intetsägande ut i verkligheten (varken ful eller snygg, som folk gör mest) men som ett dreglande monster på bild som andra tar.
 
Om man söker ett jobb via databas (som jag gör i nio fall av tio) och de efterfrågar referens redan i ansökan (händer ibland) hade ni skrivit det då eller ändå skrivit i personliga brevet att referenser lämnas om man är riktigt intressant/något liknande?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 431
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 693
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Känner mig lite rådvill inför morgondagens arbetsintervju när det kommer till det här med referenser. Jag brukar i regel lämna två...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 327
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp