Bild på korrekt skodd hov? Trångskodd?

F

fragvis

Hejsan!

Efterlyser bilder på korrekt skodda hovar. Framförallt där man ser hur skon ser ut när hoven är upplyft (dvs det man ser när man kratsar hoven). Även andra bilder som visar kota + hov.

Vad kan hända om man har en "trångskodd" hov? Dvs om skon ligger för nära strålen i trakterna. På min häst är det ibland svårt att kratsa ur precis där strålen slutar. Det är helt enkelt svårt att få plats med hovkratsen. Tror därför att hon är sk trångskodd.

Ska tillägga att jag ska ringa en bra hovslagare och konsultera, men vill veta lite redan nu.

Tacksam för all hjälp! :bow:

mvh :bump:
 
VArje hov har ju en skoning som är optimal just då, det finns ju ingen universell bästa skoning. Däremot finns det riktlinjer till "normala" hovar, alltså sådana utan felbelastningar uppifrån.

Framhovarna är ofta rundare än bakhovarna, pga att ca 60% av hästens tyngd ligger på fram. Framhovens form är alltså rund, med ltie större insida, pga den ligger närmast mitten av hästen och tar upp mest tyngd, dock är den itne mycket större än yttersidan. Om man tittar framifrån på hoven är insidan mer rak och utsidan lutar lite mer, också pga av detta, men likadant där, det är inte mycket det skiljer på en "normal" hov.

Skon ska vid nyskoningen ligga lite utanför hovens kant, men ändå stödja hela bärranden. Traktarmarna på skon ska ligga lite längre utanför hovens kant, för att tillåta hoven att utvidgas. Traktarmarna ska också gå en liten bit bakom hoven, eftersom den förskjuts framåt när hoven växer och den ska ju stödja hela hoven under hela skoningsperioden.

Om hästen blir trångskodd kan hela hovmekanismen gå förlorad, alltså hästens stötdämpning. Strålen förträngs och blir mindre och mindre och trakterna kommer närmare varandra, en ond cirkel. Skon kan även skapa tryck på sulvinklarna och göra att hästen får ganska ont :crazy:

Vissa hästar kan man dock behöva sko lite trängre än normalt för att de trampar av sig skorna och skon då tar med sig en stor del av hoven så att det inte går att spika dit någon ny. Vanligtvis får man väl dock räkna med iaf 1 tappsko...
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 789
Senast: mily
·
Hästvård Hejsan! Vill poängtera att detta inte är min häst, jag hyr den några dagar i veckan. I flera år har nu ägaren haft samma hovslagare och...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
13 227
Senast: Toxis
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 398
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp