Bild på välmusklad rygg?

Sv: Bild på välmusklad rygg?

*knappen*

Jaaa..tack för alla bra förklaringar!! :bow:
Här är en bild på min hästs rygg, han har ridits i en väldigt opassande sadel länge. Jag tycker nog att han ser ut att ha rätt bra rygg men sedan är det gropar vid manken, vad tycker ni?

(de blir lite stora men man ser bäst då)

DSCN0482.jpg


DSCN0478.jpg
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Vilken konstig vinkel på bilderna... svårt att avgöra. Det första jag tänkte på att den ser ut att va VÄLDIGT tjock!! Men det kanske bara är pga den konstiga vinkeln?

Svårt att avgöra om den är TJOCk eller har bra muskler..
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Att hästen inte bygger muskler är logiskt om den har andra problem/defekter som gör att den inte jobbar korrekt. det är samma med människor -styrke tränar du tex men lyfter inte i rätt form eller med rätt teknik, så bygger du inte muskler heller på rätt ställe/sätt!

om din häst har problem med ett knä osv så belastar den antagligen annorlunda/kompenserar än en helt frisk häst skulle göra, och tar inte åt sig träningen på samma sätt. därmed inte sagt att det inte går att såsmåningom sätta muskler, men långsammare process än normalt....
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Här är en profilbild, han är INTE tjock. Men det ser ut så på bilderna. :devil: Det är det jag menar med sluttande från ryggraden. Kanske man ser bättre på denna bild?
:bow:

Denna är från december.
lordis.jpg


Från feb.
DSCN0481.jpg
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Kolla sadeln! En inte helt korrekt tillpassad sadel gör att hästen inte sätter muskler rätt, och kan t.o.m. tillbakabilda muskler pga sadeln.
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Polly_Mulle skrev:
ÅÅ så Mulle fick vara med... Nedre bilden syns det rätt bra på... Kan meddela att han är go att rida barbacka på... Min kuse...


haha aaa... kunde inte låta bli å lägga ut foton när jag ändå precis tagit på ryggen på honom :p
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Cavalettijobb under lina? Lite LÄTT inspänd så att han kommer ner i form. Övningar som får magmusklerna att jobba, därmed stärker han ju också ryggmusklerna. Snöpulsning är fantastisk bra vid hand. Klättring vid hand är också bra. Det värsta är bara att man ska orka gå själv också...
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Sadeln passar enligt sadelutprovare men han har bara gått med den i ca 1 år. Innan hade han en riktigt dålig sadel (syntet från 80-talet) som klämde på alla möjliga ställen. Nu har han tagit det lugnt i ca 6 mån drygt pga knäledsinflammation och jag har precis (januari) börjat sätta igång honom. Testade sadeln för första gången sedan i höstas och den satt lite konstigt. Tror att han breddat sig vid manken och faktiskt kommit upp lite över ryggen också så vi skulle behöva ta en tur till sadelutprovaren igen och lägga om stoppningen. Blir även konstiga tryckbubblor på sidorna av manken som jag inte vet var de kommer ifrån (förslag?) så tills vi kan åka iväg och bygga om sadeln blir det barbackaridning samt tömkörning och promenader. Mycket klättring hade jag tänkt... :)
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Jag kan inte ha honom i lina för han kan bara gå på rakt spår pga defekt i knät. Han kan gå i vänster varv men i höger trycker förmodligen defekten på leden (eller nåt) så han markerar på vänster fram. Enligt veterinären kommer han troligtvis alltid att göra det. Cavalettijobb är bra men vi har för det första inga bra bommar så min häst bara sparkar iväg dem och för det andra så tycker han att det är skittråkigt att vara i ridhuset/paddocken (matte också) efter 10 år på ridskola. Finns ju lite träd och annat i skogen som man kan gå över istället iofs. Har pulsat lite i snö men på ryggen och då jobbar han inte alls utan sänker ryggen och jobbar med frambenen = fel. Blir väl ett veterinärbesök igen så får vi se vad de säger. Jag misstänker själv att han har problem med höger bak (pålagring vänster fram) men veterinären vi var hos sist var inte ens intresserad av att kolla upp det pga defekten fram och hans ålder (fyller 20 i maj).

Jaja, ska man räkna med att det kan ta vääldigt lång tid för en häst som har grav rörelsestörning (går ej med bak och rygg) och har gått med dålig sadel att bygga ryggmuskler?

Såhär såg han ut sommaren 2003. http://hem.bredband.net/b231811/bilder/cnv00018.jpg http://hem.bredband.net/b231811/bilder/cnv00017.jpg Har inga aktuella nakenbilder :D på honom men ska fixa fram det när jag kommer ihåg kameran!

Här hittade jag en till bild från maj 2004. Vet inte om man kan se så mycket. http://hem.bredband.net/b231811/bilder/PICT0640.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Du kan ju faktiskt dra fram okapad ved och ha som cavalettibommar på gården om det finns tillgång (de väger ganska mkt) om du tar i lite och du kan ju alltid springa brevid honom i lina.

Att du red i snö var nog ingen bra idé. Poängen med mina tips var ju att han skulle få jobba med buk och ryggmusklerna utan vikt på ryggen.
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Jo precis men jag ville ju kolla hur det kändes eftersom min häst ser helt normal ut (nästan) när han går men känns helt annorlunda. Kändes mao som att han inte jobbade med ryggen alls och nu rider vi inte i snö längre om det inte är nödvändigt. Går i snö gör vi men matte har inte riktigt lika bra kondis som Mirage... :P Tack för förslagen, kom gärna med fler! :bow:
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

*knappen*

Någon som har något att säga om min hästs rygg på de tidigare bilderna? :crazy:
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Det ser iaf bättre ut på den bilden tagen i februari än den som är tagen i december, tycker jag! :)

/JES
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Lord Owen skrev:
*knappen*

Någon som har något att säga om min hästs rygg på de tidigare bilderna? :crazy:

Och jag tycker tväremot Kassiopeja. Där ser man hur svårt det är att göra några bedömningar på bilder.

Den i december ser det ut som om det finns mer muskler bakom manken, men det kan ju bero på att solen skiner och pälsen burrig och ren. På den nytagna bilden ser det ut som om hästen nyligen har gått och fått pälsen nedtryckt. Därmed så ser man ju bättre hur ryggen ser ut. Det ser ut som om det kan vara lite tunt med muskulaturen strax bakom manken. Men sedan är ju hästar så olika. Hästar med höga mankar kan ju aldrig fylla ut på samma sätt som t.ex. min häst som jag la en länk till tidigare.

Jag tittade på bilderna när du la ut dem och tänkte som jag skrivit ovan. Tyckte inte att jag egentligen kunde säga något, men eftersom du fråga igen, så här har du det.

Hur gör man föresten när man lägger ut en bild i ett inlägg?

Hälsning Maja
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Stopek skrev:
Och jag tycker tväremot Kassiopeja. Där ser man hur svårt det är att göra några bedömningar på bilder.

Den i december ser det ut som om det finns mer muskler bakom manken, men det kan ju bero på att solen skiner och pälsen burrig och ren. På den nytagna bilden ser det ut som om hästen nyligen har gått och fått pälsen nedtryckt. Därmed så ser man ju bättre hur ryggen ser ut. Det ser ut som om det kan vara lite tunt med muskulaturen strax bakom manken. Men sedan är ju hästar så olika. Hästar med höga mankar kan ju aldrig fylla ut på samma sätt som t.ex. min häst som jag la en länk till tidigare.

Jag tittade på bilderna när du la ut dem och tänkte som jag skrivit ovan. Tyckte inte att jag egentligen kunde säga något, men eftersom du fråga igen, så här har du det.



Hur gör man föresten när man lägger ut en bild i ett inlägg?

Hälsning Maja


Tack! :bow:
Ja, du sa ungefär vad jag tänker. Jag tror att han kunde förändras ordentligt i sin rygg bara han fick en ordentligt perfekt liggande sadel. Vilket jag letar efter nu men i maj ska han ha en i alla fall, av ekonomiska orsaker får det vänta tills min födelsedag.
Jag tycker att han ser tunn ut kring manken, jag tror att sadeln har tryckt där och på vis har ryggen inte kunnat muskla sig rätt.

Ang. att lägga in bilder så finns det på Buke hjälp forumet en nålad tråd om detta. Har jag för mig i alla fall.
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Kan ju vara klippningen som får det att se olika ut? Jag tyckte ju på de där bilderna tagna ur konstiga vinklar att det såg svankigt värre ut, men inte på de bilderna taget från sidan. Tittade inte så noga just vid manken, utan mer på att hästens rygg ser rakare ut mellan manke och bakdel på bild nummer två. Antagligen för att jag har gått och blivit aaaningens fixerad vid musklerna just där i svanken eftersom min Lilla Grå har problem just där... :angel:

/JES
vars häst fick breeeed (läs, musklad) manke istället för hajfena vid byte till bomlöst. Snacka om skillnad! :bow:
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Tittade en extra gång på bilderna nu och visst, tittar man runt manken så stämmer det att det är mindre musklat där på den senare tagna bilden. Men längre bak tycker jag nog ändå att det är mer muskler på bilden tagen i februari. När är bilderna ur de konstiga vinklarna tagna? När jag tittar på dem så önskar jag mig såna muskler över svanken på min häst...

/JES
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Kassiopeja skrev:
Tittade en extra gång på bilderna nu och visst, tittar man runt manken så stämmer det att det är mindre musklat där på den senare tagna bilden. Men längre bak tycker jag nog ändå att det är mer muskler på bilden tagen i februari. När är bilderna ur de konstiga vinklarna tagna? När jag tittar på dem så önskar jag mig såna muskler över svanken på min häst...

/JES

De är de senast tagna bilderna. De är väl tagna i början av mars, tror jag. :crazy:

Och en sak till, han är ju överbyggd, men jag tycker att på den sista bilden (feb.) så ser han rundare ut över korset än på första bilden? Den där spetsiga kanten är liksom rundare. Vad säger ni, och vad kan det bero på?

Varför är en bomlös sadel så mkt bättre för mankmusklutauren än en vanlig engelsk?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
950
Senast: tott
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: Efwa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 081
Senast: Twihard
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 750
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp