Bild på välmusklad rygg?

L

Lord Owen

Skulle någon här kunna lägga in en bild på en välmusklad rygg? Profilbild eller ej spelar ingen roll. Känner att jag inte riktigt känner igen en välmusklad rygg från sidan när jag ser den, om det inte är extremt vill säga. :crazy:
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Jag vill också gärna se en välmusklad rygg.
Skulle också gärna vilja se en korrekt musklad nacke,så man vet om man gör rätt eller fel.
mvhR
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Jag med.. men man får ju tänka på att alla hästar har olika förutsättingar. Min har haft en hjorthals sen födseln, och han har rätt svårt att bygga muskler på "överhalsen". När man tittar på han ser han ut som en felmusklad ridskolehäst enligt vissa. Man får se till individen, och inte till ett ideal.
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Hur gör man?! Min häst har jättesvårt för att bygga ryggmuskler för han avlastar något på ryggen. Ska klättra en del avsuttet sen när snön försvunnit. Han får bara gå i skogen. Finns det andra sätt man kan träna upp ryggen på? Hur ofta ska man göra dessa övningar och hur snabbt kan man märka skillnad? Min häst vill inte jobba med rygg/bakben i tex nedförsbackar utan lägger all vikt fram och struttar ner om han får välja själv. Konstigt med tanke på att han har problem med ena framknät. Några tips?

/Linda
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Hur funkar det om du går med honom ner för en backe? Du kan prova att backa kortare bitar i backen också, då måste hästen vinkla ihop sig i bakkärran.
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Om jag går fungerar det på samma sätt, han lägger vikten fram och sprätter eller hur man nu ska förklara. Ser liksom ut som att det är längre till marken än vad han tror och så blir det en smäll fram varje steg. Detta händer mest när han pinnar på lite och man kan få honom att smyga ner men tycker inte att det känns som att han jobbar mer genom ryggen för det. Har testat att backa och brukar träna lite på det men tycker att det känns som att han sänker ryggen och tar i med frambenen. Nu snackar vi en häst som haft ont i benet i flera år och som haft fel sadel länge så hans rörelsemönster är ju kanske inte helt korrekt heller. I traven tex går han mer uppåt än framåt och då höjer han tredje halskotan, hugger lite med tänderna (inte bettet utan snarare jobbigt eller något som stör honom som också gör att han inte vill gå framåt) och hänger sig i handen. Fungerar inte att släppa eller driva. Galopp har vi inte kommit till än (håller på att sätta igång honom).
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

LillaMy84 skrev:
här är en mkt välmusklad rygg :)



(klicka för större....)

Tack för bilderna! :bow: Vad jag förstått, och ser på den nedre bilden, så ska ryggraden ha två fileér p sidan av sig eller?

Kan någon här ge en beskrivning av hur en välmusklad rygg ser ut? I ord menar jag? :)
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Hej!

Vad jag vet så ska det vara två "fileér" på var sida om ryggraden!! :D :D

Mvh Lisa
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

_L_ skrev:
Hej!

Vad jag vet så ska det vara två "fileér" på var sida om ryggraden!! :D :D

Mvh Lisa


Men i så fall, ska väl ryggen inte slutta neråt på sidorna av ryggraden eller? För de gör de ju på bilden övan? :crazy:
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Det skall vara två fileér på sidan ja, och de är rätt breda. Berorende på hästtyp så är muskeln ca 10-15 cm bred.
Om ryggen sluttar ut på sidorna eller inte beror inte bara på musklerna utan också på vilken form hästens revbensbåge har. Vissa har en platt, bred båge. Medans andra har en smal, sluttande båge.
Rent i allmänhet kan man säga att en välmusklad rygg skall vara så platt som möjligt, och att det absolut inte skall finnas några "hål" efter sadeln m.m. Hästens rygg börjar ju redan efter bogbladen, och där är det mycket (alltför) vanligt att hästens muskulatur har blivit undantryckt av dåligt anpassade sadlar. Här får man ju tänka på att vissa håriga raser kan se ut som om de har märken efter sadeltryck men som i själva verket bara sitter i pälsen...
Titta på en bild av hästens muskulatur så ser du vilka konturer som skall finnas där och vilka som är onaturliga.

/Marie
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Värsta bra bilder :love: !!!
Klättra bygger upp musklerna jätte bra, markarbete är också jätte bra!
Hoppa studds är både roligt och bra för hästen...

Här e en MUSKELÖS häst... :D [URL]http://www.editionboiselle.de/deutsch/themen/andalusier/Resources/andalusieriii.jpeg[/URL]
Fast...andalusier brukar vara muskelösa... :D
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Passar på att fråga angående de där muskelfileerna på ryggen.
Min häst (Kraftig nordsvensk bruks) hade förut en fåra (som om ryggraden var nedsjunken) med mjuka fileer på sidorna samt att hon var svankig rejält efter att ha fått fyra föl.
Nu är den fåran nästan borta och fileerna är fastare, svanken har också höjt sig och hon har fått mera rak rygglinje.
Beror det på att hon byggt ryggmuskler eller är det tvärt om?
(Jag har svårt att se sådant).
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

då kan ju alla på bukefalos som säger att travhästar inte kan få ryggmuskler få en väldigt lång näsa(!) för mina älsklingar har jätte fina ryggmuskler om de ska se ut som på bilderna :) *glad*
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Hej!
min ponny har mycket välmusklad rygg, tyvärr har jag nog inga bilder som är tillräckligt tydlig på just ryggen..
Men jag har tränat massor på samlad galopp,då måste hon verkligen jobba med hela ryggen för att orka igenom dom korta sprången (hon står nästan still i luften..).
Jag är alltid jätte noga med att putta in bakbenen såpass mycket så att hon jobbar med hela ryggen, och självklart rider jag henne i den formen hon själv kan bära sej och samtdigt slappna av i (altså inte jätte hög form, inte helt perfekt i tävlingssynpunkt.. men det är bra i tävlingssyfte), på det sättet känner hon sej bekväm även fast det är otroligt jobbigt att samla sej såpass mycket..

Annars rekomenderar jag klättring och markarbete.
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Álin skrev:
Passar på att fråga angående de där muskelfileerna på ryggen.
Min häst (Kraftig nordsvensk bruks) hade förut en fåra (som om ryggraden var nedsjunken) med mjuka fileer på sidorna samt att hon var svankig rejält efter att ha fått fyra föl.
Nu är den fåran nästan borta och fileerna är fastare, svanken har också höjt sig och hon har fått mera rak rygglinje.
Beror det på att hon byggt ryggmuskler eller är det tvärt om?
(Jag har svårt att se sådant).

Har du inte en bild?!
Det är svårt att bedöma av det du skrev men jag tycker det låter som att hon musklat sig bättre på ryggen. Det kan väl knappast va tvärtom iaf? Ryggen har ju "lyfts upp" säger du... och är inte längre svankig.

Min bruksis har aldrig haft de där "filéerna" på sin rygg. Hon har en bra rygg (rak och ej svankig trots flera föl) men har aldrig fått de där "filéerna" trots mycket träning... Ryggraden är alltid ändå den som sticker upp mer än muskleran/fettet.
Bilder
På sommaren då hon är "lite" rund :angel: :
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/sep04002.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/sep11003.jpg
(den utan spöktäcket *fniss*)
Vintern då hon är i normalt hull:
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/Pollydec04.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/uppstlld2.jpg
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Lord Owen skrev:
Skulle någon här kunna lägga in en bild på en välmusklad rygg? Profilbild eller ej spelar ingen roll. Känner att jag inte riktigt känner igen en välmusklad rygg från sidan när jag ser den, om det inte är extremt vill säga. :crazy:

http://www.nerikesdistansryttare.org/poesi.jpg

Syns väl inte så väldigt tydligt på denna lilla bild. Men det syns åtminstone att det inte finns några gropar bakom manken och att ryggen är rund och fin. När hästen rör sig så ser man muskelfiléerna spela under huden.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bild på välmusklad rygg?

*Gotlandsrusset* skrev:
då kan ju alla på bukefalos som säger att travhästar inte kan få ryggmuskler få en väldigt lång näsa(!) för mina älsklingar har jätte fina ryggmuskler om de ska se ut som på bilderna :) *glad*

*pssst*
bilderna jag la ut är på just en "travarrygg"... eller ja varmblod ;)
(dock inte min pålle)
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

ÅÅ så Mulle fick vara med... Nedre bilden syns det rätt bra på... Kan meddela att han är go att rida barbacka på... Min kuse...
 
Sv: Bild på välmusklad rygg?

Det är stoora filéer på sidorna. Kan försöka ta ännu bättre bild om du vill... Häst ifråga drar vid-xvid bom...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
813
Senast: tott
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
508
Senast: Efwa
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 531
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp