Bild som skolämne (Utbruten från betyg i skolämnet bild - hur viktigt?)

Lingon

Trådstartare
Jag förstår överhuvudtaget inte varför skolan slösar tid på nåt så oviktigt som bild... De som vill bli konstnärer blir det ändå utan bildundervisningen i grundskolan. Om man ändå lärt sig nåt vettigt där som allmänbildning i konst. Nä... Man bara ritade. Totalt meningslöst.
 
Jag förstår överhuvudtaget inte varför skolan slösar tid på nåt så oviktigt som bild... De som vill bli konstnärer blir det ändå utan bildundervisningen i grundskolan. Om man ändå lärt sig nåt vettigt där som allmänbildning i konst. Nä... Man bara ritade. Totalt meningslöst.

Vi ritade typ ingenting. Lärde oss om olika konstepoker, stilar, tekniker för skulptur m.m. m.m. Det kanske var så att din skola inte hade så bra bildundervisning bara, blir konstigt att förkasta ett helt ämne utifrån det?
 
Jag förstår överhuvudtaget inte varför skolan slösar tid på nåt så oviktigt som bild... De som vill bli konstnärer blir det ändå utan bildundervisningen i grundskolan. Om man ändå lärt sig nåt vettigt där som allmänbildning i konst. Nä... Man bara ritade. Totalt meningslöst.
Det beror väl helt och hållet på vad man hade tänkt att bli antar jag, tex arkitekter, industridesigners, reklamare o dyl Sverige är väl också ganska stort inom dataspel som såklart har bilder i strukturen. Jag har svårt att förstå varför man skulle lämna ett visst ämne som kan ge ett yrke i framtiden som gynnar samhället och drar in skatt därhän. Alla ämnen förutom svenska och matte kan väl sägas vara mer eller mindre värdelösa om man ser det på det sättet. (men det var iofs helt på sidan av från diskussionen, bara för att protestera mot ditt inlägg.) Geografi? öppna en kartbok?
 
Jag förstår överhuvudtaget inte varför skolan slösar tid på nåt så oviktigt som bild... De som vill bli konstnärer blir det ändå utan bildundervisningen i grundskolan. Om man ändå lärt sig nåt vettigt där som allmänbildning i konst. Nä... Man bara ritade. Totalt meningslöst.
Jag tycker snarare skolan är dåliga på att förmedla VARFÖR (i alla fall i mitt tycke) ett visst ämne är relevant. Håller med vad @Badger skriver, det kanske inte är viktigt för 100% men ger en möjlighet och inspiration till vissa.
När jag gick i högstadiet och gymnasiet hade jag noll vetskap i hur mycket nytta jag skulle ha av matte, kemi och fysik i min utbildning på universitetet (kulturvård) eller bild, trä- och syslöjd och hemkunskap inom min hobby (historiskt återskapande) liksom.
 
Om man läser kunskapskraven för bild för åk 9 så är det mer än bara vara på plats.

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk och delvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsakfungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och visar då på enkla samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.

Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt med viss användning av ämnesspecifika begrepp.
 
Jag förstår överhuvudtaget inte varför skolan slösar tid på nåt så oviktigt som bild... De som vill bli konstnärer blir det ändå utan bildundervisningen i grundskolan. Om man ändå lärt sig nåt vettigt där som allmänbildning i konst. Nä... Man bara ritade. Totalt meningslöst.
Det där tycker jag är dumt att säga. Det som var meningslöst för dig kan ha en mening för någon annan. Bild var ett av mina favoritämnen och minns nästan allt högstadieläraren sa och samma med läraren i gymnasiet. Mycket pedagogiskt och kunniga och ffa roligt!
 
Det där tycker jag är dumt att säga. Det som var meningslöst för dig kan ha en mening för någon annan. Bild var ett av mina favoritämnen och minns nästan allt högstadieläraren sa och samma med läraren i gymnasiet. Mycket pedagogiskt och kunniga och ffa roligt!

Jag hade också roligt under bildlektionerna. Men jag har ju ingen nytta av det i mitt liv överhuvudtaget. Varken i privatlivet eller yrkeslivet.
 
Jag hade också roligt under bildlektionerna. Men jag har ju ingen nytta av det i mitt liv överhuvudtaget. Varken i privatlivet eller yrkeslivet.
Hur mycket nytta har man av många ännen överlag egentligen kan man fråga sig ;). Just bild är mer ett abstrakt ämne som samtidigt är väldigt konkret -du ser resultatet. Men det är ju också något som främjar skapandet och att kunna se saker ur flera synvinklar. Hur man kan förmedla stämningar genom sin målning. Motoriska färdigheter. Man kan ju ha en viss sorts bild eller tanke i huvet och sen när det kommer på pappret så blir det nått helt annat och inte alls det man tänkte sig från början. Hur mycket jobb, teknik och kunnande det ligger i många verk.
Sedan var det på min tid ämnet bild även en blandning mellan historia och nutid. Vi lärde oss om olika konstnärer och deras signum, varför man under vissa tider använde vissa färger mer än andra, vilka som var banbrytande och varför osv osv.
 
Jag tycker snarare skolan är dåliga på att förmedla VARFÖR (i alla fall i mitt tycke) ett visst ämne är relevant. Håller med vad @Badger skriver, det kanske inte är viktigt för 100% men ger en möjlighet och inspiration till vissa.
När jag gick i högstadiet och gymnasiet hade jag noll vetskap i hur mycket nytta jag skulle ha av matte, kemi och fysik i min utbildning på universitetet (kulturvård) eller bild, trä- och syslöjd och hemkunskap inom min hobby (historiskt återskapande) liksom.

Jag tycker att det hade varit bättre om alla fick välja ett estetiskt ämne istället för att alla ska ha både musik och bild. Då tycker jag att drama/teater borde finnas med också. På gymnasiet fick vi välja. Då kunde var och en välja det de ansåg att de skulle ha störst nytta av.

Om man överhuvudtaget måste ha nåt estetiskt ämne i skolan. Skolans uppgift är ju inte att lära eleverna en ny hobby utan att förbereda dem för ett yrkesliv. Har man konst/musik/teater som sitt mål i livet så lär inte grundskolans lektioner i ämnet påverka det minsta lilla i hur stor framgång man kommer nå.

TS, om du anser att ditt barns begränsning är nådd eller att den energin hen måste lägga ner på att uppnå godkänt betyg i bild är för stor (och priset hen skulle få betala är för stort) så tycker jag inte att du ska stressa över det faktiskt. I det verkliga livet är det nog inte många arbetsgivare som bryr som vilket betyg en arbetssökande har i bild på grundskolan.
 
Hur mycket nytta har man av många ännen överlag egentligen kan man fråga sig ;). Just bild är mer ett abstrakt ämne som samtidigt är väldigt konkret -du ser resultatet. Men det är ju också något som främjar skapandet och att kunna se saker ur flera synvinklar. Hur man kan förmedla stämningar genom sin målning. Motoriska färdigheter. Man kan ju ha en viss sorts bild eller tanke i huvet och sen när det kommer på pappret så blir det nått helt annat och inte alls det man tänkte sig från början. Hur mycket jobb, teknik och kunnande det ligger i många verk.
Sedan var det på min tid ämnet bild även en blandning mellan historia och nutid. Vi lärde oss om olika konstnärer och deras signum, varför man under vissa tider använde vissa färger mer än andra, vilka som var banbrytande och varför osv osv.

Ditt sista stycke låter intressant! Vi ritade/målade bara. Nån gång målade vi en mugg som vi fick ta hem minns jag.
 
Jag förstår överhuvudtaget inte varför skolan slösar tid på nåt så oviktigt som bild... De som vill bli konstnärer blir det ändå utan bildundervisningen i grundskolan. Om man ändå lärt sig nåt vettigt där som allmänbildning i konst. Nä... Man bara ritade. Totalt meningslöst.
Tycker du samma om musik? Hemkunskap? Slöjd?
För mig var bild det enda intressanta ämnet under hela grundskolan.
 
Ok, sorry att jag skrev IG stället för F, hoppades att det skulle gå fram ändå ;) Det var ett tag sen jag gick högstadiet ;)
Jag hade sett ett underkänt betyg som ett problem oavsett ämne. Sen är väl inte bild ett kärnämne så det lär kanske inte vara nödvändigt att räkna med det betyget när hen går ut gymnasiet, om problemet kvarstår endast i det ämnet?

Hehe, jag ser inga problem med underkända betyg i icke-kärnämnen. Jag hade 2:a i gymnastik och syslöjd :D

Givetvis har jag full respekt för ämnena som sådana och de som tycker de är roliga/har bra betyg i dem... men det är verkligen ämnen som bygger på att man har både talang och intresse för dem (precis som musik som jag fö har en 4:a i trots att jag är tondöv... det fick man om man var närvarande, inte käftade emot läraren och rent allmänt inte märktes).

Jag anser att de tre ovan nämnda ämnena borde ha genomfört/icke genomfört istället för betyg. Men de ska absolut finnas kvar inom läroplanen.
 
Hehe, jag ser inga problem med underkända betyg i icke-kärnämnen. Jag hade 2:a i gymnastik och syslöjd :D

Givetvis har jag full respekt för ämnena som sådana och de som tycker de är roliga/har bra betyg i dem... men det är verkligen ämnen som bygger på att man har både talang och intresse för dem (precis som musik som jag fö har en 4:a i trots att jag är tondöv... det fick man om man var närvarande, inte käftade emot läraren och rent allmänt inte märktes).

Jag anser att de tre ovan nämnda ämnena borde ha genomfört/icke genomfört istället för betyg. Men de ska absolut finnas kvar inom läroplanen.
OT Jag önskar att Bildämnet skulle bli mer teoretiskt - det handlar om ett språk som ofta talar direkt till känslorna. Man är handikappad rent kommunikativt om man inte medvetet kan analysera bilder.
 
OT Jag önskar att Bildämnet skulle bli mer teoretiskt - det handlar om ett språk som ofta talar direkt till känslorna. Man är handikappad rent kommunikativt om man inte medvetet kan analysera bilder.

Helt enig. Att själv utöva på en låg nivå om man inte har intresset/talangen ger inte mycket... däremot tror jag man får mer respekt och intresse för bild och konst om man får lära sig bakgrunden sas.

Edit: Ungefär som musik faktiskt, teorin och historien bakom olika musikstilar är väldigt intressant.
 
Jag hade också roligt under bildlektionerna. Men jag har ju ingen nytta av det i mitt liv överhuvudtaget. Varken i privatlivet eller yrkeslivet.

Jag hade roligt under SO och NO... vilket gjorde det uthärdligt att vara i skolan (mobbad från åk 2). Det är helt ok med att något "enbart" är roligt, speciellt om det får någon elev att stå ut resten av tiden. Oavsett vilket ämne det är.

Allt i livet inkl jobb/studier behöver vara till nytta. Det är bra att ha roligt ibland, inte sjutton har jag nytta av Grundkurs i keltiska studier eller Dinosauriernas tidsålder (utom möjligtvis vid frågesport) men jag läste dem ändå vid universitetet :D
 
Hemkunskap och slöjd behöver man i det vanliga livet.
Helt enig. Att själv utöva på en låg nivå om man inte har intresset/talangen ger inte mycket... däremot tror jag man får mer respekt och intresse för bild och konst om man får lära sig bakgrunden sas.

Edit: Ungefär som musik faktiskt, teorin och historien bakom olika musikstilar är väldigt intressant.

Jag är helt enig! Jag kan se hur man hade haft större nytta av att vara mer allmänbildad inom konst och musik mer än att faktiskt utöva det själv. De som har talangen och intresse kommer odla det utanför skoltid också. Däremot är det allmänbildande att kunna känna igen kända konstverk, analysera dem och kunna känna igen de mest grundläggande stilarna.

På musiklektionerna på högstadiet hade vi allsång, ofta Disneylåtar. Jag höll aldrig i ett instrument eller fick någon form av sångundervisning eller för den delen så speciellt mycket teoretisk kunskap. Men det var ju trevligt att sjunga Disneylåtar och andra gamla dängor (Tom Jones Delilah som var gammal redan då). Men det var ju varken allmänbildande eller utvecklande. På mellanstadiet älskade min lärare Beatles så vi lärde oss en del Beatleslåtar på musiklektionerna så det var ju betydligt bättre. Men fortfarande handlade det bara om att vi sjöng allsång till Beatles-låtar. Men det var ju allmänbildande iaf.
 
Jag hade roligt under SO och NO... vilket gjorde det uthärdligt att vara i skolan (mobbad från åk 2). Det är helt ok med att något "enbart" är roligt, speciellt om det får någon elev att stå ut resten av tiden. Oavsett vilket ämne det är.

Allt i livet inkl jobb/studier behöver vara till nytta. Det är bra att ha roligt ibland, inte sjutton har jag nytta av Grundkurs i keltiska studier eller Dinosauriernas tidsålder (utom möjligtvis vid frågesport) men jag läste dem ändå vid universitetet :D

Jag hade också roligt under NO och SO men nog tusan lärde läraren ut betydligt viktigare saker under de lektionerna än under bild/musik.
 
Jag förstår överhuvudtaget inte varför skolan slösar tid på nåt så oviktigt som bild... De som vill bli konstnärer blir det ändå utan bildundervisningen i grundskolan. Om man ändå lärt sig nåt vettigt där som allmänbildning i konst. Nä... Man bara ritade. Totalt meningslöst.
Fast så kan man ju tänka om alla ämnen... dvs den som vill lära sig franska/ historia kommer ändå göra det själv, den som vill träna kommer ändå göra det på fritiden så därför behövs inte idrott etc.
Jag tänker att det är bra att skolan har en rad olika ämnen eftersom det utvecklar ens tänkande och olika förmågor.
Sen tycker jag det är bra att eleverna kan få prova på olika saker som man kanske inte annars får göra. Om man tex inte kommer från en musikfamilj så får man inte prova på att spela ett instrument etc. Alla kommer inte bli idrottsmän men idrottslektioner kan främja hälsa etc. En vän till mig är idrottslärare och de arbetar aktivt med att eleverna ska få prova på aktiviteter man inte normalt gör på idrottslektioner så de har tex varit på kommunens ridskola och ridit, de har paddlat kanot, spelat tennis, golf etc.
 
Jag förstår överhuvudtaget inte varför skolan slösar tid på nåt så oviktigt som bild... De som vill bli konstnärer blir det ändå utan bildundervisningen i grundskolan. Om man ändå lärt sig nåt vettigt där som allmänbildning i konst. Nä... Man bara ritade. Totalt meningslöst.

För mig var bilden ett andningshål. Jag älskade det.
Det fanns dessutom resurser i form av drejning, oljefärger i mängd mm. Perspektivlära och sånt pratade vi också.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 801
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Vi har fått information från skolan att ett av våra barn riskerar underkänt betyg i bild. Hen går i högstadiet. Vi är medvetna om att...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 556
Senast: EmmaN
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 690
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 321
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp