Bilden som reklam för hästutrustning förmedlar

Jag fattar inte problemet. Man ser klart och tydligt kläderna och utrustning på hästen. Det är väl det man vill se?
Spela roll om modellen inte har "connection" med hästen. Ska jag köpa ett par ridbyxor köper jag ju inte samhörighet med hästen utan just ridbyxor.
Fast där har du lite lite fel, kläder kan faktiskt mycket väl ha den påverkan på folk att dom känner att dom rider bättre med vissa kläder, för att dom känner sig bättre. Det är ju mycket det man vill få fram. När jag köpt dyra ridbyxor så tycker jag att jag rider bättre, det är förmodligen inte så men det känns så. Kläder påverkar psyket mer än man tror. Iallafall för många.
Alla modeller i vilket sammanhang som helst blir ju retuscherade i mer eller mindre grad. De här har valt att retuschera mycket. Men jag köper inte modellen, jag köper byxorna.

Det blir ju lite som att klaga på att skyltdockor inte har rynkor och drag 🤔
Visst att alla modeller blir retuscherade men det ska inte ta fokus från allt annat vilket det gör när dom har bara suddat ut modellens ansikte mer eller mindre. Den bilden är ju ett ganska bevis på att fokus tas från kläderna till modellens utseende, vilket ju inte är tanken. Hade det varit en mer naturlig retuschering så hade bilden nog gett bättre intryck.

Dock måste jag säga att när jag såg dom andra bilderna på henne så var retuscheringen mycket bättre, vet inte vad som hände med den där första bilden men så ska det ju inte se ut.
 
Fast där har du lite lite fel, kläder kan faktiskt mycket väl ha den påverkan på folk att dom känner att dom rider bättre med vissa kläder, för att dom känner sig bättre. Det är ju mycket det man vill få fram. När jag köpt dyra ridbyxor så tycker jag att jag rider bättre, det är förmodligen inte så men det känns så. Kläder påverkar psyket mer än man tror. Iallafall för många.
Fast så menade jag inte. Det är många som skrivit att hon inte ser ut att ha ett band till hästen allmänt.

Jag är väl medveten om att man kan känna att man blir en bättre ryttare när man har fina kläder. Använder det knepet själv ;) och blir även därför lite irriterad när folk skriver att man inte ska få ha fina dyra saker till sin häst för då är man bortskämd och har aldrig mockat osv.
Om Sussie 45 vill ha svindyra snygga kläder i stallet och svindyra schabrak osv och har råd... Varför inte?
 
De där bilderna ser helt annorlunda ut, dessutom ser hon ju helt normal ut och äldre! än på den första bilden i tråden där hon mer ser ut som en plastig tonåring. (vet inte hur gammal hon är). Tror ingen hade reagerat på dessa bilder.
Håller med
 
Jag tycker bilderna passar för reklam helt klart. Ser inga problem i att ett företag som vill utmärka sig med lite dyrare och mer exklusiva grejer har sådana bilder. När det kommer till kvalitén av företagets produkter tycker jag själv de har väldigt bra kvalitet, ponnyungar sliter rätt bra på sina grejer kan jag säga men det vi har från PS har hållt i ur och skur. Dock har jag inget träns därifrån.

Och ett tillägg: jobbade extra på Börjes för längesedan, anledningen till deras modeller var inte att de ville gynna sina vänner och vara familjära, de var helt enkelt för snåla att betala modellerna. Tror min vän som även var anställd på företaget fick typ en 500ing extra i lön för att vara med i katalogen den månad hen fotades.
 
Som sagt det finns företag som inte gör annat än uppdrag som det du ursprungligen beskrev och de gör det med snabb turn around och sitter oftast på andra sidan jordklotet.

Gör det dem sämre som leverantörer av kvalitativt arbete? NEJ. Gör det dem billigare än en nordEuropeisk motsvarighet? Absolut!
Har du någon länk? Kände just hur enkelt mitt jobb kunde bli om jag kunde köpa en högkvalitativ, realistisk humanoid 3D-mesh för under €10.
 
Jag kollade på ryttarens instagram, det är jättemånga bilder som är tagna av samma fotograf och vid (gissningsvis) samma tillfällen men alla är inte sådär trista i uppsynen. Vet inte vem som valt reklambilderna, företaget?

Exempel:
https://www.instagram.com/p/CJ3SIjIHqS9/?igshid=17m0w3wjopscp

https://www.instagram.com/p/CIsZjJDn8N3/?igshid=xly2iynczm3g

https://www.instagram.com/p/CIAT7I7HJsJ/?igshid=rkfqg2g2phe4

https://www.instagram.com/p/CHPYr9hHOSA/?igshid=fccdwiwc24qt

Oavsett vad man själv har för frisyr eller färger i stallet..
Där såg hon bättre ut. Hennes hår ser ofta ut som en peruk på reklambilderna men fanns flera bilder på hennes sida där håret som normalt och äkta ut.
 
Jag blir lite irriterad på reklamen av barnridkläder. om man kollar i exempelvis höökskatalogen så har flickorna ljusa kläder med mulle på medans pojkarna har på sig mörka kläder som är i en design en vuxen man kan ha. Varför ska flickornas kläder vara söta och barnsliga?
 
Jag blir lite irriterad på reklamen av barnridkläder. om man kollar i exempelvis höökskatalogen så har flickorna ljusa kläder med mulle på medans pojkarna har på sig mörka kläder som är i en design en vuxen man kan ha. Varför ska flickornas kläder vara söta och barnsliga?
Den där uppdelningen gäller inte bara ridkläder utan även vardagskläder. Går bra att besöka vilken klädkedja som helst för att se den uppdelningen på barnavdelningen. "Flickor leker stillsamma lekar inomhus, pojkar röjer runt ute och skitar ner sig". Därför ska flickor har ljusa, söta kläder av tunnare modell, medan pojkar ska ha rejälare kläder.
Jag är glad att mina barn har passerat de där åldrarna...
 
En liten parantes I sammanhanget😅;
Jag jobbar som reklamfotograf till både små och stora företag, och som fotograf har jag aldrig vare sig fått välja vilka bilder som ska ingå i kampanjen eller hur bilderna ska se ut. Företagen har ofta en väldigt klar bild av vad dom vill ha, mitt jobb är att leverera den vision de har för sina produkter. Givetvis kan jag komma med förslag, men jag har levererat mängder med bilder som jag personligen inte hade valt själv (visserligen är bilderna bra, men modellernas poser och dylikt kanske inte jag har gillat så mkt)
Så, skyll inte på fotograferna när ni tycker reklam/produktbilder visar en konstig verklighet eller docklikna människor😅😅:D
 
1613740387768.png


Jag gillar denna bilden där Lisen har hästdreggel på tröjan.
 
Jag blir lite irriterad på reklamen av barnridkläder. om man kollar i exempelvis höökskatalogen så har flickorna ljusa kläder med mulle på medans pojkarna har på sig mörka kläder som är i en design en vuxen man kan ha. Varför ska flickornas kläder vara söta och barnsliga?

Jag tänker även, varför kan inte pojkarnas vara barnsliga? Om det nu är till barn. Varför skall barn se ut som minivuxna?
Funktion först och främst men jag tycker det är tråkigt att se små barn kläs som vuxna.
Det går ju igen i "vanliga" kläder med skinnyjeans och liknande till barn. Varför?
 
Jag känner mej som värsta (häst)nörden nu.

Jag tittar bara på hästen eller hästarna 🙈
Första gången jag SÅG modellen var nu när det påtalades i tråden 🙈🙈
Jag har aldrig tittat på dom innan, jag har sett kläderna eller produkten och hästarna förstås men aldrig människorna på reklambilderna 😅

Så olika det är!
 
Visa bifogad fil 63839Den här bilden är en i den senaste kampanjen från ett stort svenskt företag. Modellen ser ut som en Barbie (högerhanden!). Tycker det är fascinerande att ett svenskt företag som drivs av kvinnor vill förmedla den här bilden i samband med sina produkter.
Man ser ju ofta andra stora aktörer i branschen som väljer att marknadsföra sina produkter på lite konstiga sätt. Ridbyxor på modeller i högklackat t.ex.
Hur tycker ni att ridsportprodukter ska marknadsföras? Jag förstår att man inte kan ha modeller som ser ut som jag gör i stallet, men jag hade gärna sett något närmare verkligheten.
Det vore ju ett fall framåt om ridning marknadsfördes med sportbilder. Jag håller på med cykling en del, och på deras reklambilder är det ju inte barbietjejer som visar kläderna, utan de visas på riktiga cyklister i terrängen.

Men det är väl att ryttare drömmer om att se ut så här, snarare än att se sig själva som idrottare?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp