Bilder från drömresan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi kanske ska börja med den där fantastiskt vackra treårshingsten, Karen-Ser, bara för att sätta standarden så att säga? :D

Kanske ska skriva ut stammen också.. e. Azamat - Chakan - Sere
u. Chestnut - Djankoy - Dagomis

Vilket borde göra att han tillhör Sere-linjen...

DSC_8026.JPG
 
Senast ändrad:

31374


Han var med på avelsvärderingen och för att bli godkända ska hingstarna hoppa minst 1,20. Jag uppfattade tyvärr inte hur högt han hoppade, men möjligt att det inte räckte hela vägen eftersom han var rätt grön.
 
31376


Han var väldigt känslig, sådär som akhal tekéer ofta är. På den här bilden var han inte "dum" utan hade svårt att tolka förarens signaler och gick därför uppåt, antagligen för att hon bromsade honom hårt med kroppsspråket.
Tjejen har tävlat högt som junior tidigare i fälttävlan så väldigt duktig, men så som jag förstod det inte arbetat med de här hästarna så länge (anställd på stuteriet).
De flesta behöver lära om en del när de börjar med akhal tekéer..
 
12-årigt sto, Adygheya Ozal, som bor i Danmark.
e. Gargantua - Gigant 17 - Gektor 12
u. Abaza - Getman - Ahmed
Ingen koll på vilken linje där.

31377


Bedömd till 7,2 - 7,8 - 7,8 på typ, och 7,0 - 7,8 - 8,0 på exteriör (det var alltså tre domare som dömde, två från VIIK/MAAK, som är huvudstamboken)
 
Superfina! Kul med bilder!
Var det någon gul där?

Gul som i gul färg? Det var några perlino (men de är ju mer gräddvita) och någon isabell om jag inte minns fel. Flera med gulanlag/buckskin också.

Jag blir alltid lika förvirrad av färgerna eftersom översättningarna inte alltid stämmer med det jag är van vid.
 
Vilka fina!
Visste inte att de var så känsliga, tror jag läst i någon bok att de är hårda i temperamentet.
 
Gul som i gul färg? Det var några perlino (men de är ju mer gräddvita) och någon isabell om jag inte minns fel. Flera med gulanlag/buckskin också.

Jag blir alltid lika förvirrad av färgerna eftersom översättningarna inte alltid stämmer med det jag är van vid.
Haha yes. Palominos alltså (gulbrun duger med!) älskar att de ser ut som de är stöpta i guld nämligen.
Men jag är ju som sagt färgad av förra hästen ;)
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1560539873999.jpg
    FB_IMG_1560539873999.jpg
    47,5 KB · Visningar: 54
Haha yes. Palominos alltså (gulbrun duger med!) älskar att de ser ut som de är stöpta i guld nämligen.
Men jag är ju som sagt färgad av förra hästen ;)

Otroligt vacker :)
Däremot tror jag inte att man säger palomino om en akhal teké, det var ju det här med färg-förvirringen :cautious:

Tyvärr var tävlingarna inomhus (eller det var ju bra med tanke på all blåst och det trista vädret) så ingen kom helt till sin rätt färgmässigt där inne.
 
För att spinna vidare på färg-spåret; på akhal teké säger man att färgen är 'golden'-någonting, när de har massa extra skimmer. Typ golden chestnut, golden buckskin.

Min stackars svarta häst tror jag aldrig får 'golden' framför däremot, oavsett hur jäkla mycket han skimrar :rofl:
 
Vilka fina!
Visste inte att de var så känsliga, tror jag läst i någon bok att de är hårda i temperamentet.

Det hårda tror jag är en missuppfattning. De är känsliga och reaktiva, och om man inte är helt med på vad man gör kan man därför få stora reaktioner.

Idag longerade jag min häst och tappade en grej. När jag böjde mig ner tvärstannade han från trav och vände mot mig, eftersom han tolkade det som en inkallningssignal.

De tyr sig väldigt mycket till sin människa också, men i Turkmenistan är det inte ovanligt att galopphästarna rids av barn.
 
Otroligt vacker :)
Däremot tror jag inte att man säger palomino om en akhal teké, det var ju det här med färg-förvirringen :cautious:

Tyvärr var tävlingarna inomhus (eller det var ju bra med tanke på all blåst och det trista vädret) så ingen kom helt till sin rätt färgmässigt där inne.
De uppfödare jag pratat med har sagt palomino men jag vet inte om det är den korrekta termen i rasen annars 😅
Ja det är ju det tråkiga när det är inne!

Och tack. Jag gillade att han hade ärvt skimmret sas.
 
De uppfödare jag pratat med har sagt palomino men jag vet inte om det är den korrekta termen i rasen annars 😅
Ja det är ju det tråkiga när det är inne!

Och tack. Jag gillade att han hade ärvt skimmret sas.

Jag tror inte det, men det är som sagt väldigt rörigt. Beror säkert på vilket språk man pratar också. Annars rimligt att kalla färgen för det de flesta andra gör :)


Ibland känner jag bara för att lära mig ryska för att kunna ta mig fram i den här världen lite lättare :cool:
 
Darakhshan, ett nioårigt sto.
e. Gumon - Gumdeg - Greden
u. Davenda - Ekemen - Kemal

31421


Den fick höga poäng på measurements 9,5 (av maximala 10), men annars lågt på typ (7,8 - 7,6 - 7,6) och rörelser (7,0 - 7,0 - 7,3) och okej på exteriör (7,5 - 8,0 - 8,3).

Hästen var dock extremt välutbildad och väldigt välriden.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 039
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 272
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp