Bilder från en salukiutställning.

Red_Chili

Trådstartare
Ja, jag bestämde mig för att dagens bilder var värda en egen tråd ;)
Idag var det dags för årets största vinthundsutställning och ett helt hav av vinthundar fyllde ut området vid Strömsholms slott. Närmare 200 salukis var anmälda och det var såklart på de hundarna mitt fokus låg. Eftersom jag bara skulle ställa ut en hund passade jag sedan på att fotografera en del.

På bilderna går det att se flera olika exteriöra typer av saluki och ett flertal olika färger. Eftersom det brukar fånga andras intresse väljer jag att posta bilderna här, så får de som vill titta och jämföra hur mycket som helst. Är det något ni funderar på när det gäller hundarna, fråga på, jag borde ha kunskap nog att svara på de flesta frågor som kan tänkas dyka upp.

Först två bilder på min egna 1åriga tik, Ebrah. De här bilderna har bukemedlemmen Tonto tagit.
82889_1469995839.jpg


29893_1469995874.jpg


Två av Ebrahs bröder:
48829_1469995883.jpg


En trött saluki ;)
96216_1469995923.jpg

Championhanar:
34906_1469996001.jpg

53878_1469995934.jpg


39407_1469995943.jpg


95947_1469995953.jpg


54782_1469995973.jpg

Den sista är far till min Ebrah. Såhär ser han ut när han springer:
33644_1469995962.jpg

Den här pojken är bror till min älskade Aysu :)
29868_1469996010.jpg

En veteranhane från Tyskland:
85099_1469996049.jpg

88000_1469996068.jpg

En bekantings tik, även hon champion om jag inte tänker fel:
77006_1469996077.jpg


På tisdag kanske jag ska iväg för att fotografera lite på lure coursing, vill ni så kan jag fylla på den här tråden med bilder efter det :)
 
Ebrah, hennes bröder och pappa verkar vara väldigt lika varandra. :) Eller lurar jag mig själv?

Fina hundar. Majestätiska och eleganta :love:
 
Gissar att jag skriver detta med risk för att bli skjuten eller strypt, men..
Den röda ch-hanen var ju så läcker :love:
Färgen är fantastisk. Men jag ser också att han har betydligt rakare överlinje och mer knävinklar än tex Ebrah, så jag gissar att han är av den där typen som du inte gillar ;)
O andra sidan så tycker jag Ebrah tillhörde en av de vackraste :love: Hon har också väldigt fin färg!
 
Gissar att jag skriver detta med risk för att bli skjuten eller strypt, men..
Den röda ch-hanen var ju så läcker :love:
Färgen är fantastisk. Men jag ser också att han har betydligt rakare överlinje och mer knävinklar än tex Ebrah, så jag gissar att han är av den där typen som du inte gillar ;)
O andra sidan så tycker jag Ebrah tillhörde en av de vackraste :love: Hon har också väldigt fin färg!
Det kanske är bilden men den ser så kraftig ut. Nästan som om den inte vore en vinthund, tycker en som inte har en aning om hur en bra saluki ska se ut.
Men underbar färg!
 
Sagt det förut men det tåls..nog de elegantaste hundarna som finns detta! Är det en del storleksskillnad på hanar eller? Tyckte championhanen i mitten såg märkbart större ut än de andra..
 
Åh, grizzle är så himla snyggt (visst är det så det heter?)
Röda hanen hade snygg färg men tänker direkt på typ setter när jag ser honom. Kanske bara är färgen men fick inte alls vinthundskänslan av honom.
Kan inget om vinklar och grejer, asdålig på att se vad som är rasenligt och annat sånt, men tycker iaf Ebrah är supersnygg :up:
 
Ebrah, hennes bröder och pappa verkar vara väldigt lika varandra. :) Eller lurar jag mig själv?

Fina hundar. Majestätiska och eleganta :love:
De är väldigt lika! Jag hoppas på att få träffa resterande delen av kullen igen nu när de blivit större, för att se om de är lika pappan också eller om de brås mer på någon annan släkting. När jag pratar med ägaren till pappan så verkar det som om han har lika härlig mentalitet som Ebrah också, så jag är verkligen glad åt att uppfödaren valde just honom när de skulle para Ebrahs mor (som är en av mina absoluta favorit-tikar) :)

Sagt det förut men det tåls..nog de elegantaste hundarna som finns detta! Är det en del storleksskillnad på hanar eller? Tyckte championhanen i mitten såg märkbart större ut än de andra..
Tack :D Och jo, de varierar en hel del, men det gör salukin som ras oavsett kön. I rasstandarden står det "vanligen 58-71cm" och ingenting om vikten, så det är fullt möjligt att ställa en tik som är knappt 60cm bredvid en hane som är över 70cm och säga att båda är precis lika rastypiska. Min uppskattning är att de runt 60cm i mankhöjd väger ca 20kg och de runt 70cm väger ca 30kg. Det finns hanar som är 62cm i mankhöjd som är utställningschampions och de som är 72-73cm i mankhöjd som också är det.

Åh, grizzle är så himla snyggt (visst är det så det heter?)
Röda hanen hade snygg färg men tänker direkt på typ setter när jag ser honom. Kanske bara är färgen men fick inte alls vinthundskänslan av honom.
Kan inget om vinklar och grejer, asdålig på att se vad som är rasenligt och annat sånt, men tycker iaf Ebrah är supersnygg :up:
Grizzle är jättefint! kul att du gillar Ebrah också :D Jag är extremt nöjd med henne, på alla sätt och vis.

Kan bjuda på bilder från andra utställningar där det syns flera varianter av grizzle:
46125_1343671175.jpg

82464_1343671178.jpg

rahiba_01.jpg

intifada_bint_yasm.JPG
 
Tack :D Och jo, de varierar en hel del, men det gör salukin som ras oavsett kön. I rasstandarden står det "vanligen 58-71cm" och ingenting om vikten, så det är fullt möjligt att ställa en tik som är knappt 60cm bredvid en hane som är över 70cm och säga att båda är precis lika rastypiska. Min uppskattning är att de runt 60cm i mankhöjd väger ca 20kg och de runt 70cm väger ca 30kg. Det finns hanar som är 62cm i mankhöjd som är utställningschampions och de som är 72-73cm i mankhöjd som också är det.

Oj! Trodde inte Salukis blev upp runt 70cm!

Iofs träffade jag ju på en hane här för några månader sen som förvånade mig lite med hur stor han var..

Iaf, allt bra med Aysus ben nu? (visst var det hon som skadade sig?).
 
De är väldigt lika! Jag hoppas på att få träffa resterande delen av kullen igen nu när de blivit större, för att se om de är lika pappan också eller om de brås mer på någon annan släkting. När jag pratar med ägaren till pappan så verkar det som om han har lika härlig mentalitet som Ebrah också, så jag är verkligen glad åt att uppfödaren valde just honom när de skulle para Ebrahs mor (som är en av mina absoluta favorit-tikar) :)


Tack :D Och jo, de varierar en hel del, men det gör salukin som ras oavsett kön. I rasstandarden står det "vanligen 58-71cm" och ingenting om vikten, så det är fullt möjligt att ställa en tik som är knappt 60cm bredvid en hane som är över 70cm och säga att båda är precis lika rastypiska. Min uppskattning är att de runt 60cm i mankhöjd väger ca 20kg och de runt 70cm väger ca 30kg. Det finns hanar som är 62cm i mankhöjd som är utställningschampions och de som är 72-73cm i mankhöjd som också är det.


Grizzle är jättefint! kul att du gillar Ebrah också :D Jag är extremt nöjd med henne, på alla sätt och vis.

Kan bjuda på bilder från andra utställningar där det syns flera varianter av grizzle:
46125_1343671175.jpg

82464_1343671178.jpg

rahiba_01.jpg

intifada_bint_yasm.JPG

Men oj vilken skönhet den sista är! Nu vill ju till och med jag ha Saluki. :o
 
Men oj vilken skönhet den sista är! Nu vill ju till och med jag ha Saluki. :o
Haha! Hon var helt underbar, charmade alla just genom att vara så otroligt vacker. En mycket speciell tik som bodde på "min" kennel. Jag får leta fram någon liknande till dig då, det som är bakom henne på mammans sida i stamtavlan är inte helt ovanligt ;)

Oj! Trodde inte Salukis blev upp runt 70cm!

Iofs träffade jag ju på en hane här för några månader sen som förvånade mig lite med hur stor han var..

Iaf, allt bra med Aysus ben nu? (visst var det hon som skadade sig?).
De blir inte allt för sällan över 70cm också ;) Har träffat flera som är 72-73cm. Enorma saker. Själv gillar jag små tikar.

Och jo, Aysu verkar läka bra! Idag är första dagen som hon får gå helt utan skydd på benet och det verkar fungera bra, även vid skogspromenad. Ska träffa en veterinärvän i övermorgon och kommer be henne kolla lite så att jag inte missar något med det där såret :) Hoppas att Aysu snart vill springa igen. (Har haft henne lös nu också, men hon känner av att benet inte är bra och springer därför inte)
 
Haha! Hon var helt underbar, charmade alla just genom att vara så otroligt vacker. En mycket speciell tik som bodde på "min" kennel. Jag får leta fram någon liknande till dig då, det som är bakom henne på mammans sida i stamtavlan är inte helt ovanligt ;)


De blir inte allt för sällan över 70cm också ;) Har träffat flera som är 72-73cm. Enorma saker. Själv gillar jag små tikar.

Och jo, Aysu verkar läka bra! Idag är första dagen som hon får gå helt utan skydd på benet och det verkar fungera bra, även vid skogspromenad. Ska träffa en veterinärvän i övermorgon och kommer be henne kolla lite så att jag inte missar något med det där såret :) Hoppas att Aysu snart vill springa igen. (Har haft henne lös nu också, men hon känner av att benet inte är bra och springer därför inte)

Hujj.. Ja det är inte småttingar inte. Vad kul att höra att hon läker!

Nu hamnade jag in på en liten saluki-tripp på youtube.. kanske inte så jätteroligt att se hur många som kör coursing med riktiga harar istället för trasor som vi gör här för skojs skull :S Men råkade se en video där de jagar gasell med salukis också (även det inte direkt seriös "jakt" känns det som, mer för underhållning då..). Men bortsett från vad man kan tycka om det, måste jag tycka att det är HELT sinnesgalet hur de här jädrans hundarna kan hålla absolut maxfart i 6 minuter i sträck (och säkert längre ändå?!).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var jag iväg på en lure coursing-tävling i Katrineholm och för ovanlighetens skull fick jag möjlighet att fotografera riktigt...
2
Svar
22
· Visningar
2 022
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Så har jag varit iväg på en lure coursing-tävling igen, för att se fina vinthundar jaga, för att träffa vänner och få pussa på några...
2
Svar
22
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp