Bilder på däckelns passform

Ace

Trådstartare
Hej!
Eftersöker bilder på era sillettdäcklar framifrån så man ser passformen över ryggrad och ryggmuskler. Och info om vad det är för märke/modell.

Jag har precis blivit med min första sele. En Driveout Classic som jag på det stora hela är nöjd med, sjysst kvalitet för priset.

Men jag är inte nöjd med passformen på däckeln. Dels är den lite väl låg över manken men framförallt är utrymmet för ryggraden så smalt. Inte kan det finnas några hästar som ser ut så i ryggen? Precis samma problem som gamla sadlar med pyttesmala kanaler.

Jag har tidigare haft samma problem med tömkörningsdäcklar och hittade hem i bågdäckeln från Anders Eriksson men bröstselar har ju fasta järn.

Jag har inte gett upp att få selen acceptabel för inkörning med hjälp av rätt underlägg, eller är det lika hopplöst som att försöka padda upp en dålig sadel?
 
Kan ordna bild på Ideal-sele på shetlandsponny, men vet inte om det hjälper dig? :)

Flexselen har ju bågdäckel. Man kan köpa endast däckel om man vill.
 
Kan ordna bild på Ideal-sele på shetlandsponny, men vet inte om det hjälper dig? :)

Flexselen har ju bågdäckel. Man kan köpa endast däckel om man vill.
Allt hade varit intressant. Jag har kommit fram till att min inte är så illa ändå men som sagt tidigare. Olika sadlars passformer har man ju koll på men när det kommer till däcklar är underlaget sämre. Jag är mest intresserad av silettdäcklar med fast järn och bilder på själva däckeln utan häst :)
 
Allt hade varit intressant. Jag har kommit fram till att min inte är så illa ändå men som sagt tidigare. Olika sadlars passformer har man ju koll på men när det kommer till däcklar är underlaget sämre. Jag är mest intresserad av silettdäcklar med fast järn och bilder på själva däckeln utan häst :)
 

Bifogade filer

  • E847D832-2EB0-41E2-933D-26A6838A5D8D.jpeg
    E847D832-2EB0-41E2-933D-26A6838A5D8D.jpeg
    356,9 KB · Visningar: 52
  • Gilla
Reactions: Ace
Allt hade varit intressant. Jag har kommit fram till att min inte är så illa ändå men som sagt tidigare. Olika sadlars passformer har man ju koll på men när det kommer till däcklar är underlaget sämre. Jag är mest intresserad av silettdäcklar med fast järn och bilder på själva däckeln utan häst :)
Med dl-mått för referens :)
 

Bifogade filer

  • 13198436-AC70-4FA1-A17C-A379FCDB6C50.jpeg
    13198436-AC70-4FA1-A17C-A379FCDB6C50.jpeg
    291,9 KB · Visningar: 50
  • Gilla
Reactions: Ace
Alltså, jag tycker frågan är intressant. Det borde ju vara "bomvidd" på samma sätt som för sadlar på selar med någon form av "koppjärn" i däckeln.
Min parsele är nog egentligen för smal i "bomvidden" för mina plattryggade shetlandsponnyer. Selen belastar ju inte alls på samma sätt som en sadel med ryttare gör, så det är inte lika illa. Men det stör mig de gånger jag ska använda dem...
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Tack för bilder! 👍 Jag har exakt samma bekymmer med min sillettdäckel till mitt kallblod. Skulle gärna ha en bågdäckel men gillar sillettdäckeln i kombo med coller som hästen verkligen trivs med...
 
  • Gilla
Reactions: Ace

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp