Bilder på ens barn på facebook

Lycanthrope

Trådstartare
Vad tycker ni är okej/inte okej att lägga ut bild på när det gäller ens egna barn?

Varför?

Jag har vänner som bombar sina sidor med bilder på sina barn.
En lägger hela tiden ut bilder på när hon ammar och brösten syns. Det är till exempel något jag aldrig skulle lägga ut, tycker det är osmakligt och för privat.
Vissa lägger ut bilder på när barnen gråter, kräks, är sjuka, har ramlat osv.
Och vissa bara bilder på glada barn som leker och borstar hästar.

Så var går er gräns? Dels för vad ni själva lägger ut och vad ni kanske tänker om vad andra lägger ut.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Det ska mycket till innan jag lägger ut bilder på mina barn. Och på mig själv också, för den delen.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Jag lägger bara upp bilder på min dotter där hon är glad (alternativt neutral) samt påklädd. Åtminstone så kan jag inte komma på att jag lagt upp någon annan bild på henne.
Vad andra lägger upp är deras sak men rent generellt så uppskattar jag inte bilder på barn som är mer eller mindre nakna och/eller i situationer där man inte skulle publicerat motsvarande bild på en vuxen. Jag skulle ju aldrig publicerat en bild på en kompis som gråter men däremot på en kompis som står och borstar någon av mina hästar eller leker med min hund. Ungefär så.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Jag har väldigt lite bilder på mig och på mina barn på facebook, i år har jag lagt ut några från simhallen men det var något som barnen själva ville att jag skulle göra och det syns tydligt att de är i simhallen! ;) Annars är det ett kort från i julas framför granen, ett kort när de bakar pepparkakor och något kort från en födelsedag för ett par år sedan. Det är desto mer bilder på hunden... :D
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Varför är ammande osmakligt? Är en mjölkande ko lika osmakligt?

Vad som är privat och inte att lägga ut tycker jag man själv ställer och inte ska styras av andra.

Jag lägger ut bilder på mina barn som jag vill, och mina djur också. Varför gör man det? Jag vet inte, jag älskar mina barn och vill visa hela världen att de är bäst i mina ögon, kanske.

Men om man inte står ut med andras bilder får man scrolla förbi, ta bort som vän eller ha inställt att man inte tar in alla notiser från den vännen.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Jag lägger ut mycket bilder på vårt barn, så även min sambo.
Inget avklätt eller något som ska kunna upplevas som pinsamt, och är ganska restriktiv med vilka som jag är vän med- dvs bara folk jag betraktar som vänner alt pålitliga.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Jag lägger bara upp bilder på min dotter där hon är glad (alternativt neutral) samt påklädd. Åtminstone så kan jag inte komma på att jag lagt upp någon annan bild på henne.
Vad andra lägger upp är deras sak men rent generellt så uppskattar jag inte bilder på barn som är mer eller mindre nakna och/eller i situationer där man inte skulle publicerat motsvarande bild på en vuxen. Jag skulle ju aldrig publicerat en bild på en kompis som gråter men däremot på en kompis som står och borstar någon av mina hästar eller leker med min hund. Ungefär så.

Nej, inte nakna barn! Har sett flera bilder på nakna barn och det tycker inte jag är ok.

Mina barn bestämmer ibland vad jag ska ta foto på och lägga ut, de har åsikter de också med andra ord! :D
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Varför är ammande osmakligt?
Ammande i sig är inte osmakligt och jag bryr mig inte över en bild där någon har amningströja på sig (eller vad man nu har) där man knappt ser någonting.

Men jag vill inte se massa bröst på min vägg, och jag förstår inte varför man lägger upp såna bilder. Likaså vill jag inte se privata delar på män heller.
Sedan anser jag att det är lite respektlöst mot barnen att lägga ut såna bilder.
Hade min mamma gjort det när jag var liten hade jag inte varit så glad i det.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Nej, inte nakna barn! Har sett flera bilder på nakna barn och det tycker inte jag är ok.

Nakna bebisar då? Är det mer okej? Tänkte om det finns någon gräns där det inte längre är okej. Det tycker ju alla såklart olika om :)
Jag tycker inte heller naket är okej.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Fel mot barnet som ammas? Jag kan inte se det som något osmakligt att bli ammad. Inte pinsamt för det aktuella barnet heller. Det är ju naturligt.

Jag kan förstå att man inte vill se bröst eller könsdelar, men ta upp det med personerna istället. Det tror jag funkar :)
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Nakna bebisar då? Är det mer okej? Tänkte om det finns någon gräns där det inte längre är okej. Det tycker ju alla såklart olika om :)
Jag tycker inte heller naket är okej.

Men du, bebisar är barn :D Nej inte nakna barn eller bebisar. Det är för att de är andra personer- hur jag själv väljer att se ut på bild och lägga upp på mig är en sak, men att ha bilder på mina barn när de är nakna är inte ok i min värld.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Fel mot barnet som ammas? Jag kan inte se det som något osmakligt att bli ammad. Inte pinsamt för det aktuella barnet heller. Det är ju naturligt.
Jag menar mer att det är osmakligt att lägga ut den typen av bilder, där "allt" syns.

Jag kan förstå att man inte vill se bröst eller könsdelar, men ta upp det med personerna istället. Det tror jag funkar :)
En facebookvän fick ett gäng bilder anmälda av någon (amningsbilder där hela brösten syns) och drog igång något uppror så hennes vänner bombar hennes sida med amningsbilder nu, där allt syns. Det var tydligen väldigt viktigt för dom. :meh:

Jag menar inte att vara fördomsfull men alla dessa kvinnor är väldigt unga, outbildade mammor. Läste någon artikel i ämnet om att det är vanligare i vissa grupper, men det är möjligt att det inte stämmer.

Ingen av mina andra facebookvänner skulle lägga upp en sådan bild, och har aldrig gjort.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

Nu har jag inga barn, men kommer nog inte lägga ut några bilder på nätet sen. Vill inte att andra ska kunna stjäla bilder på mitt barn.
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

En facebookvän fick ett gäng bilder anmälda av någon (amningsbilder där hela brösten syns) och drog igång något uppror så hennes vänner bombar hennes sida med amningsbilder nu, där allt syns. Det var tydligen väldigt viktigt för dom. :meh:

Jag menar inte att vara fördomsfull men alla dessa kvinnor är väldigt unga, outbildade mammor. Läste någon artikel i ämnet om att det är vanligare i vissa grupper, men det är möjligt att det inte stämmer.

Ingen av mina andra facebookvänner skulle lägga upp en sådan bild, och har aldrig gjort.

Jag skulle inte lägga upp bilder på mina bröst varken när de innehåller mjölk än utan! Men jag kan förstå varför man kan känna det viktigt att FÅ och KUNNA göra det och i ärlighetens namn anser jag sexskämt av olika slag som cirkulerar där också vara hemskare än en bild eller 20 på ett naket ammande bröst. :)
 
Sv: Bilder på ens barn på facebook

En facebookvän fick ett gäng bilder anmälda av någon (amningsbilder där hela brösten syns) och drog igång något uppror så hennes vänner bombar hennes sida med amningsbilder nu, där allt syns. Det var tydligen väldigt viktigt för dom. :meh:

Jag menar inte att vara fördomsfull men alla dessa kvinnor är väldigt unga, outbildade mammor. Läste någon artikel i ämnet om att det är vanligare i vissa grupper, men det är möjligt att det inte stämmer.

Ingen av mina andra facebookvänner skulle lägga upp en sådan bild, och har aldrig gjort.

Fast det som drog igång amningsupproret var ju kanske inte att andra inte tyckte att det var okej med amningsbilder, utan för att facebook blockerade den användare som hade lagt upp en amningsbild, men andra bilder med nakna "porriga" bilder inte var något problem enligt facebook själva och då anser jag att det är något som är fel. Tycker man det är okej med en naken kvinna så måste även amningsbilder vara okej.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·
IT & mobiler Finns det någon möjlighet att ställa in på Facebook så att en viss vän inte ska se det jag publicerar i grupper och som kommentarer till...
2
Svar
21
· Visningar
3 020
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
21 462
Senast: iiantazie
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 536
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp