Bilder på sociala medier

beppe

Trådstartare
Vet inte vad folk tycker när det gäller att lägga upp bilder på sociala medier. Gick in på en bekants Facebooksida där det framkommer att hans mamma gått bort.
Det jag reagerade på var att han lagt upp en bild på sin mamma när hon är död. Visst döden är naturlig och så vidare. För mig känns det etiskt inte rätt. Men det är jag det.
Är det vanligt nu för tiden att göra så? Vad tycker ni?
 
Jag tycker att det helt och hållet är upp till var och en, särskilt som närstående. Personen är ju död och kan inte bry sig och alla andra kan låta bli att titta.

Själv förstår jag inte varför man vill ha ett kort överhuvudtaget, men vi fungerar ju olika.
 
Jag tycker att det helt och hållet är upp till var och en, särskilt som närstående. Personen är ju död och kan inte bry sig och alla andra kan låta bli att titta.

Själv förstår jag inte varför man vill ha ett kort överhuvudtaget, men vi fungerar ju olika.

Fast jag hade inte velat att mina anhöriga la upp bilder på mig som död. Visst är jag död vet jag ju inte och kan inte reagera men det känns fruktansvärt respektlöst.
 
Hade valet att inte titta på bilden funnits så hade jag inte tittat. Nu kändes det som att bilden trycktes upp i ansiktet vilket kändes som en chock.
 
Jag hade inte gjort det och vill någon av mina anhöriga lägga upp en bild på mig som död så kör på.

En bekant la upp bilder på sitt döfödda barn, det tyckte jag var obehagligt men det är ju bara min känsla och inte samma sak som att det är fel. Kan ju vara en del av sorgprocessen.
 
Fast jag hade inte velat att mina anhöriga la upp bilder på mig som död. Visst är jag död vet jag ju inte och kan inte reagera men det känns fruktansvärt respektlöst.

Som du säger- är en död så är en död och rent krasst så gör ju de efterlevande som de vill på gott och på ont. Jag antar att de hade öppen kista i och med fotot också, och att det är en del av sorgeprocessen för den som postade att dela med sig.

Sedan får man väl hoppas att en känner sina övriga närstående såpass väl att inte De tar illa upp, för det kan jag väl tänka mig. Att en make eller maka skulle bli upprörda till exempel.
Nu vet jag inte hur vanligt sådant här är men det är kanske något som kan vara värt att prata om inom familjen nu när social media är en sådan stor del i mångas liv, ungefär som man pratar om hur man vill ha en begravning/organdonationer och annat.
 
Jag tycker att det helt och hållet är upp till var och en, särskilt som närstående. Personen är ju död och kan inte bry sig och alla andra kan låta bli att titta.

Själv förstår jag inte varför man vill ha ett kort överhuvudtaget, men vi fungerar ju olika.
Jag hade nog inte tagit ett kort på mina nära å kära, däremot på en stängd kista ja.

Förvisso tog jag en bild när jag tog bort min häst när hon låg död på backen. Aldrig lagt upp den någonstans, vet inte riktigt varför jag gjorde det. Tror jag gjorde det för om jag skulle ångra mig att ja inte gjorde det. Nu kan ja radera bilden istället om jag vill.
Men hade nog inte gjort samma för någon närstående människa förstås. 😕
 
Jag tycker att det är bra att ta foton på döda och dela med sig av dem, så länge det känns rätt för en själv. Min motvilja är väl mer i allmänhet mot själva sociala mediet än bilden, men tar mer illa vid mig om någon lägger upp bilder på barn t.ex. som inte förstår följderna av det eller inte ens är medvetna om att bilder skickas och delas. En död är ju död, och lider inte av det.

Sen förstår jag också att det kan vara skärrande att scrolla och oväntat se ett lik. Tror det handlar mer om hur olika människor använder sociala medier snarare än bilden i sig. Men tja, vi antar ju också ofta att folk är intresserade av att se vår middag, vår semester, vårt bröllop; och döden är ju också en del av livet.
 
Jag hade inte tagit ett sådant kort på någon anhörig/kär. Jag känner heller ingen som skulle vara okej att bli postad på Fejan eller Insta som död.
Personligen så ser jag sociala medier som nöje och dit kopplar jag inte döden.
 
Det ser jag att flera av mina vänner gör. I samband med att tex en förälder går bort eller på årsdag så lägger man ut en bild på föräldern i sin krafts dagar. Ofta med en text av typen "Nu är det tre år sen min mamma gick bort. Saknar henne så."
 
Det ser jag att flera av mina vänner gör. I samband med att tex en förälder går bort eller på årsdag så lägger man ut en bild på föräldern i sin krafts dagar. Ofta med en text av typen "Nu är det tre år sen min mamma gick bort. Saknar henne så."

Fast i det här fallet handlade det ju om en bild på modern efter att hon gått bort, alltså på den döda kroppen/liket.
 
Vet inte vad folk tycker när det gäller att lägga upp bilder på sociala medier. Gick in på en bekants Facebooksida där det framkommer att hans mamma gått bort.
Det jag reagerade på var att han lagt upp en bild på sin mamma när hon är död. Visst döden är naturlig och så vidare. För mig känns det etiskt inte rätt. Men det är jag det.
Är det vanligt nu för tiden att göra så? Vad tycker ni?
Jag personligen skulle aldrig kunna lägga ut en sån bild, känns hemskt att ens tänka tanken. Respektlöst om inte annat.
Men alla är vi olika, I guess 😑
 
Vet inte vad folk tycker när det gäller att lägga upp bilder på sociala medier. Gick in på en bekants Facebooksida där det framkommer att hans mamma gått bort.
Det jag reagerade på var att han lagt upp en bild på sin mamma när hon är död. Visst döden är naturlig och så vidare. För mig känns det etiskt inte rätt. Men det är jag det.
Är det vanligt nu för tiden att göra så? Vad tycker ni?

Jag tycker absolut inte att det är okej. Att lägga upp bilder på lik... herregud så hänsynslöst. Nej.
Jag blir iofs förbannad varje gång jag ser ett matkladdigt barn på sociala medier också och ifrågasätter verkligen mina vänner omdömesförmåga när de skickar kräkkladdiga tröjbilder och långa filmklipp på när ungarna sitter och kladdar med gröt.
Önskar verkligen att sociala medier snart blir så smarta att jag kan "ställa in" mina preferenser och sådant jag inte ville se kan bortsorteras - typ barn, och döingar.
 
Lägger man upp det på sociala medier så kan ju mottagaren inte själv välja att se eller inte se. Det kommer ju liksom upp i flödet. Folk har börjat lägga upp länkar till att man ska skriva upp listor mot djurmarknader i Kina, då slinker det med hemska bilder på plågade hundar. Jag mår lika dåligt varje gång jag ser det. Jag vill inte, men de dyker upp ändå.
 
Lägger man upp det på sociala medier så kan ju mottagaren inte själv välja att se eller inte se. Det kommer ju liksom upp i flödet. Folk har börjat lägga upp länkar till att man ska skriva upp listor mot djurmarknader i Kina, då slinker det med hemska bilder på plågade hundar. Jag mår lika dåligt varje gång jag ser det. Jag vill inte, men de dyker upp ändå.
Samma här 🤮 ok att folk skriver listor, men ge fan i att sprida bilder och videor på djurplågeri!
 
Lägger man upp det på sociala medier så kan ju mottagaren inte själv välja att se eller inte se. Det kommer ju liksom upp i flödet. Folk har börjat lägga upp länkar till att man ska skriva upp listor mot djurmarknader i Kina, då slinker det med hemska bilder på plågade hundar. Jag mår lika dåligt varje gång jag ser det. Jag vill inte, men de dyker upp ändå.

Ja det är ju en sådan där grej man får räkna med på sociala media tyvärr. Jag avföljer människor som delar sådant omedelbums och det är väl det enda man kan göra. Man kan inte välja vad andra ska dela oavsett om det handlar om djurplågeri, bilder på olyckor, döda föräldrar eller bäbisar.. eller någonting annat man inte önskar se.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 936
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Gifar, snurrande bilder, saker som rör sig i en bild osv. Jag vet faktiskt inte vad det kallas men jag tänker att alla som har sociala...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 247
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp