Bilder på våra sommarfeta hästar

Praefatio

Trådstartare
Jag åkte ut till sommarbetet igår för första gången på en månad... och hittade en valack som nog fölar vilken dag som helst. I alla fall kan man tro det om man tittar på honom :D De andra hästarna fick byta till en kraftigare hage igår, min får gå kvar i den nerbetade hagen och "banta". Hagarna ligger precis bredvid varandra så de når varandra över stängslet, så det var en bra lösning för oss. Om någon vecka, när de andra hästarna har betat ner den nya hagen lite, så släpps min dit också.

image_51e6fb98ddf2b360e1ee4779.jpg


Nu är planen att börja skritta igång ordentligt och sakta men säkert bygga muskler istället för fett. Jag är helt chockad, förra året var han mager som en speta i mitten av betessäsongen, det är helt klart skillnad på bete och bete.

För att inte känna mig så ensam med min feta häst så vill jag nu se bilder på fler sommartjockishästar! :D
 
Sv: Bilder på våra sommarfeta hästar

Du, min är så fet att jag inte vågar visa bild ärligt talat :p

Från sidan på avstånd ser det inte så farligt ut efter ett träningspass(när man aktiverat bukmusklerna lite) men på nära håll.. fyfan..
Det är lite skönt att vi knappt fått något regn, finns inte mycket kvar i hagen och vi tränar som dårar. Håller på att försöka vänja in honom på betesreducerare, men vet inte om det går. Ponnyn är påhittig och jag vill inte att han kommer på att han kan ta av den...
Han är fet i mankam, bogar, sidor och tom bak på häcken nu... *ångest*

Nästa år ska han vara i topptrim inför sommaren, kosta vad det kosta vill. I år gjorde olyckliga omständigheter att han var lite rund redan innan betet...
 
Sv: Bilder på våra sommarfeta hästar

Usch ja, longerade hästarna igår, märktes tydligt att den ena inte motionerats på ngn vecka :p stor gräsmage, mycket energi och dålig kondis :rofl:. Får ta en bild på lilla köttbullen :D
 
Sv: Bilder på våra sommarfeta hästar

Ska ta en bild på min tjockis idag, och postar imorrn! Fjordingkorsning, som går med "gräskorg" typ 24/7, och de dagar hon slipper den så går hon i en liten nerbetad hage... Men inte fasiken märks det! :banghead: Motionen håller på att ökas, rids 5-6 dagar i veckan varierade pass, men än är det ingen skillnad...
 
Sv: Bilder på våra sommarfeta hästar

Min lilla Betty, lagomt sommartjock... Men tydligen i betydligt bättre form än förra sommaren (bara haft henne i ca 1 mån)
1070078_10153032543140114_863405724_n.jpg
 
Sv: Bilder på våra sommarfeta hästar

Skönt att veta att man inte är ensam! :D Ni vet de där "vecken/rynkorna" som PRE-hästar och andra raser med rejäla halsmuskler kan få bakom ganaschen när de böjer på huvudet? Som får dem att se sådär kraftfulla och häftiga ut? Såna har Baltazar nu. För att han är tjock. Vet dock inte om det bara är inbillning, men jag tyckte faktiskt att han såg lite mindre gräsmagerund ut när jag åkte ut idag. Fettet är kvar, men magen är inte lika ballongaktig.

Trott: Lite sådär ser min också ut, fast med större mage. Det där snygga 2 cm fettlagret som lägger sig jämnt över hela hästen och får en att se lite härligt uppblåst ut...
 
Sv: Bilder på våra sommarfeta hästar

*kl*

wem9.jpg


Detta är inte en NSV-bruks hingst, utan ett NSV-travsto.... Sambon som rider är ungefär 185 lång.
Hon är bred. Mycket bred. Som en lastbil ungefär. Tycker dock hon är gammal nog att få äta och tjocka på sig lite, det försvinner till vintern ändå :)

Borde ta en bild framifrån. :D
 
Sv: Bilder på våra sommarfeta hästar

Jag var på en riktigt bra föreläsning om hästars välmående och då beskrev föreläsaren att hästar äter upp sig på sommaren för att klara vintern (dåligt med bete) och lagrar i fettförrådet. Det ligger i deras instinkter. De tänker inte på att vi ger dem mat året om. ;)
Mycket motion löser problemet (får man hoppas i alla fall, finns såklart undantag som bekräftar regeln). :p
 
Sv: Bilder på våra sommarfeta hästar

kl, bild på vår sommar feta foderhäst ^_^ hon är 21 år och tappar lite under vintern så hon får gärna äta upp sig under sommaren ^_^.

1003447_10151672925503847_802658368_n.jpg

1013101_10151659548533847_801704229_n.jpg


och nej där är inga muskler, det är bara fett :p
 
Sv: Bilder på våra sommarfeta hästar

*kl*

Min tjockis
DSC_0781_zpsd7302505.jpg


Går i en ganska liten, nerbetad hage. Lättfödd? Ja ;)
 
Sv: Bilder på våra sommarfeta hästar

Tyckte jag kände igen hagen, jajjemen, det är min prins på bilden!
 
Sv: Bilder på våra sommarfeta hästar

Min lilla klump har lagt på sig en del men det var behövligt :D Tre år och relativt omusklad
Slutet på maj
dsc_0169_51f26dcaddf2b3234efff184.jpg


Nu
dsc_0753_51f26cdee087c35ba385a73c.jpg

img_20130723_182800_51efe313e087c35b817b5b19.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 854
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 648
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 807
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vi som har det lite knapert - Ät snart
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp