Bildilemma

Wille

Trådstartare
Jag söker jobb allt vad jag kan och de flesta jobben ligger i stan en timme bort. Pendlingskostnaden blir ju kännbar om jag får ett jobb där. Min nuvarande bil drar omkring 0,7 l per mil men byter jag bil till någon som bara drar runt 0,5 l per mil så sparar jag omkring en tusenlapp i månaden. Haken är att jag inte vill göra mig av med min nuvarande bil. Den är suverän att lasta saker i, lasta saker på och dra med. Det hör väl inte till vardagen att jag behöver lasta eller dra, men då och då händer det. Och jag tänker mig att om jag köper en annan bil så vill jag ha en Toyota corolla. Jag hade en förut. Det var en suverän bil men saknade alla möjligheter att lasta och dra. Och småbilar har väl sällan dragkrok generellt.

Så jag tänkte tanken att köpa en pendlarbil men också behålla den gamla och hyra ut den. Tyvärr tror jag inte att efterfrågan skulle vara tillräcklig för att täcka kostnaderna för att hålla bilen påställd.

Så hur f-n ska jag tänka? Behålla den gamla och ta den ökade bränslekostnaden? Sälja den gamla? Hyra ut den gamla? Jag vill inte ha omaket att ragga bil om jag spontant behöver åka och låna t.ex. en vedklyv en fredag eftermiddag så jag behöver ju ändå på något sätt ha en bil som klarar en sådan uppgift.
 
Jag söker jobb allt vad jag kan och de flesta jobben ligger i stan en timme bort. Pendlingskostnaden blir ju kännbar om jag får ett jobb där. Min nuvarande bil drar omkring 0,7 l per mil men byter jag bil till någon som bara drar runt 0,5 l per mil så sparar jag omkring en tusenlapp i månaden. Haken är att jag inte vill göra mig av med min nuvarande bil. Den är suverän att lasta saker i, lasta saker på och dra med. Det hör väl inte till vardagen att jag behöver lasta eller dra, men då och då händer det. Och jag tänker mig att om jag köper en annan bil så vill jag ha en Toyota corolla. Jag hade en förut. Det var en suverän bil men saknade alla möjligheter att lasta och dra. Och småbilar har väl sällan dragkrok generellt.

Så jag tänkte tanken att köpa en pendlarbil men också behålla den gamla och hyra ut den. Tyvärr tror jag inte att efterfrågan skulle vara tillräcklig för att täcka kostnaderna för att hålla bilen påställd.

Så hur f-n ska jag tänka? Behålla den gamla och ta den ökade bränslekostnaden? Sälja den gamla? Hyra ut den gamla? Jag vill inte ha omaket att ragga bil om jag spontant behöver åka och låna t.ex. en vedklyv en fredag eftermiddag så jag behöver ju ändå på något sätt ha en bil som klarar en sådan uppgift.

Särbon hade en Citroen C4. Snål som f-n och går att dra rimliga lass med. Så länge en inte behöver dra riktigt tungt eller ofta duger en småbil med drag. Hans fick motorhaveri tyvärr men han letar efter en ny sådan (CR-V:n är alldeles för dyr att pendla med).

Det är lite skillnad på en häst och lite möbler.
 
Jag tror att knäckfrågan är hur ofta du behöver det där stora lastutrymmet. En liten bil med dragkrok, och en liten obromsad kärra kanske? Kravställer man utifrån sällanbehov så blir det lätt dyrt i längden...
Då får jag alltid bök med att låna släpvagn (trots att jag lånar gratis via Villaägarna). Tänkte inte äga en.

Men hur ofta jag behövt stort lastutrumme har jag inte skrivit upp så vet inte hur ofta det hänt.
 
Du kan inte basera antaganden om vad du ska spara enbart på bensinförbrukningen. Räkna på verkliga kostnader dels för att köra dels för att hålla bilen.
Och hur räknar jag på det då? Det är väl bara skatten som skiljer?
 
Då får jag alltid bök med att låna släpvagn (trots att jag lånar gratis via Villaägarna). Tänkte inte äga en.

Men hur ofta jag behövt stort lastutrumme har jag inte skrivit upp så vet inte hur ofta det hänt.
Det är oerhört mycket billigare att äga en släpkärra än att äga en extrabil... och kärran tror jag att du har betydligt lättare att hyra ut för att delfinansiera, om du skulle vilja.
 
En bil kostar drivmedel, däck (ofta 1,50 - 2,50 kr/mil), service (2-3 kr/mil), övriga slitdelar, skatt, försäkring, värdeminskning...
Jo, jag vet. Men det är väl samma på alla bilar? Det är väl bara skatten som är olika på olika bilar?
 
Och hur räknar jag på det då? Det är väl bara skatten som skiljer?
Repetitioner, försäkringar, serviceintervall?
Mina skruttvolvo bytte jag olja och filter själv 1 gång om året. Min nya vill in på märkesverkstad 2 gånger om året för samma sak och det är DYRT. Utslaget per månad är det ändå rätt många hundralappar det diffar på. Men den drar ju mindre å andra sidan..
 
Kollade Blocket nu och det finns bara en bil som ligger inom min budget och som inte gått jorden runt hur många gånger som helst. Men den drar för mycket.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 352
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 629
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 099
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp