Bildilemma

Det är inte så svårt att kolla upp dock 😊
Googla kors och tvärs förstås. Orka. Sånt bidrar bara till utmattning.

Det räcker med att kolla upp bilen på transportstyrelsen.

Sist ägnade jag en månad åt att sitta i flera timmar och kolla bilar. Vill inte göra om det. Det har jag inte ork till.

Jag hatar verkligen att köpa bil.
 
Jag skulle nog också satsa på mindre bil med dragkrok. Dragkrok går att eftermontera om det inte redan sitter på.
Släp brukar ju inte vara svårt att få tag på, kan hyras på närmsta mack.
Släp får jag låna gratis, men den måste vara ledig också när jag behöver den.
 
Jag utökade antalet mil som bilen gott på Blocket och fick upp lite fler bilar att välja på, men även den andra bilen jag kollade upp drog för mycket bensin.
 
Det är dyrt som bara den att ha mer än en bil.

Om behovet inte kontinuerligt är två bilar så går det även att hyra en större bil de sällsynta tillfällen ett större fordon behövs.

Och många småbilar fungerar bra att dra med, det står i handboken vad som är högsta tillåtna dragvikt.
 
Jag tänkte mer att det kan vara värt att betala en liten slant de gånger du vill hyra men ditt gratissläp inte är ledigt.
Nä, det kostar också bensin att behöva åka för att hämta och lämna släp. Gratissläpet finns bara 5 km bort. Och jag är för snål för att hyra släp om jag bara vill ha hem lite virke eller köra iväg sopor. Och hur gör jag med ett hyrsläp om jag behöver det både på fredagen och på måndagen. Ska jag då sitta med och betala hyra hela helgen eller ska jag köra och lämna och hämta det igen?
 
Behåll den bil du har tills det du "tror" blir en realitet. Då slipper du använda energin till scenarion som kanske aldrig kommer att hända.
Den energi som du lägger på denna frågeställning här kan du istället lägga på att jämföra äkta bilkostnader. Motormännen och konsumentverket brukar ha relevanta siffror.
 
Jag brukar tänka att tid och onödigt krångel också är pengar.

Kör du mycket saker i bilen ofta kanske det är värt att den skulle kosta mer i bränsle när du pendlar?
Istället för att behöva låna kärra varje gång du ska köra något pga du har en mindre bil mot med din nuvarande där det bara är att lasta in och åka.
Speciellt om det inte alltid är säkert att kärran är ledig när du väl behöver.

Sen är det alltid bra med en bil som drar mindre både för plånbok och miljön. Men det kan finnas andra faktorer att ta hänsyn till också.
 
Jag brukar tänka att tid och onödigt krångel också är pengar.

Kör du mycket saker i bilen ofta kanske det är värt att den skulle kosta mer i bränsle när du pendlar?
Istället för att behöva låna kärra varje gång du ska köra något pga du har en mindre bil mot med din nuvarande där det bara är att lasta in och åka.
Speciellt om det inte alltid är säkert att kärran är ledig när du väl behöver.

Sen är det alltid bra med en bil som drar mindre både för plånbok och miljön. Men det kan finnas andra faktorer att ta hänsyn till också.
Förvisso sant. Och jag frågar mig var brytpunkten ligger för det ena eller det andra. Men tror vågskålen väger över för att skaffa en snålare bil. Tror dock inte det är lätt att hitta en sådan.
 
Repetitioner, försäkringar, serviceintervall?
Mina skruttvolvo bytte jag olja och filter själv 1 gång om året. Min nya vill in på märkesverkstad 2 gånger om året för samma sak och det är DYRT. Utslaget per månad är det ändå rätt många hundralappar det diffar på. Men den drar ju mindre å andra sidan..

Service kan du göra för halva priset på verkstad med behöriga mekaniker, Meca eller Mekonomen. Exact samma service men utökad till koll av batteri, däck, glykol och bromsvätska (vilket du får betala extra för på märkesverkstad) men betydligt billigare inkluderat stämpel i serviceboken...
 
Googla kors och tvärs förstås. Orka. Sånt bidrar bara till utmattning.

Det räcker med att kolla upp bilen på transportstyrelsen.

Sist ägnade jag en månad åt att sitta i flera timmar och kolla bilar. Vill inte göra om det. Det har jag inte ork till.

Jag hatar verkligen att köpa bil.
Din bil verkar inte vara nån stamkund på verkstaden. Behåll den.
Du har ingen aning om ifall den nya bilen är ett måndagsexemplar. Du har en gammal bil.Kör den tills den tar slut.

Reser du till jobbet med bil och det inte finns kollektivtrafik så kan du dra av resor i deklarationen. Det hjälper en del.
Reseavdraget diskuteras dessutom i politiken. Min gissning är att det kommer att bli fördelaktigare.
 
Din bil verkar inte vara nån stamkund på verkstaden. Behåll den.
Du har ingen aning om ifall den nya bilen är ett måndagsexemplar. Du har en gammal bil.Kör den tills den tar slut.

Reser du till jobbet med bil och det inte finns kollektivtrafik så kan du dra av resor i deklarationen. Det hjälper en del.
Reseavdraget diskuteras dessutom i politiken. Min gissning är att det kommer att bli fördelaktigare.

Förslaget som ligger nu är ju inte fördelaktigare för oss som uppfyller dagens krav 🙈
 
Fel tidpunkt att byta bil just nu, de begagnade ligger skyhögt i pris jämfört med för några år sedan. Dessutom är bränslesiffror ofta lite friserade, den som uppges dra 0,5 kanske egentligen drar 0,6 vid verklig körning och då försvinner halva skillnaden. Och, i prisklassen upp till 20k måste man vara supernoga med vad man köper, det är superlätt att råka köpa något vrak som är på väg att rasa
 
Din bil verkar inte vara nån stamkund på verkstaden. Behåll den.
Du har ingen aning om ifall den nya bilen är ett måndagsexemplar. Du har en gammal bil.Kör den tills den tar slut.

Reser du till jobbet med bil och det inte finns kollektivtrafik så kan du dra av resor i deklarationen. Det hjälper en del.
Reseavdraget diskuteras dessutom i politiken. Min gissning är att det kommer att bli fördelaktigare.

Jag tycker att alla förslagen som diskuterats,
iofs innan partierna bjuder över varandra på fossilrabatter, har varit att kraftigt reducera reseavdraget för de allra flesta.
 
Din bil verkar inte vara nån stamkund på verkstaden. Behåll den.
Du har ingen aning om ifall den nya bilen är ett måndagsexemplar. Du har en gammal bil.Kör den tills den tar slut.

Reser du till jobbet med bil och det inte finns kollektivtrafik så kan du dra av resor i deklarationen. Det hjälper en del.
Reseavdraget diskuteras dessutom i politiken. Min gissning är att det kommer att bli fördelaktigare.
Ja, hade jag en bil under 20 000 som funkade bra hade jag behållit den den. En bil under 20 000 behöver inte ens vara ett måndagsex för att den ska vara dyr i drift i reparationer. Jag hade kört slut på den.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 342
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 592
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 080
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp