Bukefalos 28 år!

Bildstyre vill snorkla

Rugge

Trådstartare
Resan till Thailand är bokad :banana:
Jag älskar verkligen att snorkla och hel den biten, men är ju ett riktigt blindstyre utan mina glasögon, så allt är bara en suddig röra under vatten tyvärr.

Har alltid glasögon till vardags, orkar inte ha linser, + att jag inte trivs med det heller. Har små ögon så bara det att pilla in dem är ett helvete. Skulle jag sen tappa dem, så hittar jag inte dem igen för jag ser ju inte :banghead:

Funderar dock starkt på att skaffa linser tillfälligt just för resans skull.

Någon som har samma/liknande problem? Hur gör ni?
 
Resan till Thailand är bokad :banana:
Jag älskar verkligen att snorkla och hel den biten, men är ju ett riktigt blindstyre utan mina glasögon, så allt är bara en suddig röra under vatten tyvärr.

Har alltid glasögon till vardags, orkar inte ha linser, + att jag inte trivs med det heller. Har små ögon så bara det att pilla in dem är ett helvete. Skulle jag sen tappa dem, så hittar jag inte dem igen för jag ser ju inte :banghead:

Funderar dock starkt på att skaffa linser tillfälligt just för resans skull.

Någon som har samma/liknande problem? Hur gör ni?
Du kan ju exempelvis trycka ut glasen på ett par gamla glasögon och klistra fast dessa med hjälp av silikon inne i cyklopet...
 
Visserligen, men samtidigt så är detta en mer långsiktig investering.
Åker utomlands en del och snorklign står alltid på listan av saker att göra .)
Fast snackar du långsiktig investering tycker jag att du ska operera dig.
Jag hade linser i 17 år när jag blev silikonallergiker, vilket innebär att jag inte kan ha linser längre utan att mina ögon ser ut som ryamattor. Och jag vägrar glasögon, eftersom det verkligen begränsar mitt liv och min frihet. Hatar att det immar på vintern, hatar att de blir smutsiga, hatar att se kanten, hatar att inte vakna och se vad jag gör etc. Så jag opererade mig. 23.800:- senare och jag ser som en hök!! Det var 5 år sedan jag opererade mig och jag har sedan dess undrat varför jag inte gjorde detta tidigare.

Lätt värt varenda krona och jag har en frihet nu som heter duga. Dessutom blir det i längden billigare än att köpa linser.
 


Någon som köpt och testat? Funkar det? Jag har såndär krånglig svindyr specialslipning.... går det att få sådan också? Ringer och frågar i veckan... *ivrig*

TS - hittar du någon smart lösning som funkar så återkoppla gärna! Detta är något som jag funderat på också. Kan inte ha linser, och kan inte laser-operera, så glasögon är vad som återstår. Ett slipat cyklop hade ju varit guld värt!
 
Fast snackar du långsiktig investering tycker jag att du ska operera dig.
Jag hade linser i 17 år när jag blev silikonallergiker, vilket innebär att jag inte kan ha linser längre utan att mina ögon ser ut som ryamattor. Och jag vägrar glasögon, eftersom det verkligen begränsar mitt liv och min frihet. Hatar att det immar på vintern, hatar att de blir smutsiga, hatar att se kanten, hatar att inte vakna och se vad jag gör etc. Så jag opererade mig. 23.800:- senare och jag ser som en hök!! Det var 5 år sedan jag opererade mig och jag har sedan dess undrat varför jag inte gjorde detta tidigare.

Lätt värt varenda krona och jag har en frihet nu som heter duga. Dessutom blir det i längden billigare än att köpa linser.

Fast en operation är inte livslång den heller. Inte enligt de jag har pratat med.
Sen så ser jag inte mina glasögon som något hinder i vardagen.
Sen finns det andra orsaker till att jag inte kan/ska göra en laserop
Skönt för dig att det har hjälpt dig, men jag har räknat bort det som ett alternativ iaf :)
 
Senast ändrad:
En operation är livslång, men som alla andra får man ju förr eller senare åldersseendet. Då får man antingen operera sig en gång till eller så får man ha progressiva läsglasögon.

Du väljer givetvis själv. Men för mig var det en frihet att kunna dyka utan mina linser. Linser har en tendens att bli lite torra med trycket. Men ska du bara snorkla är det ju lugnt.
 
Lyllo dom som kan operera synen, skulle göra det direkt om det det var lönt (har för kraftigt synfel som aldrig stabiliseras)...

Jag röstar på engångslinser, fast vänj dig vid dom i ca 14 dagar innan. Min man kör tex linser enbart vid skoterkörning osv och det tar ett tag att vänja ögonen. Själv har jag kört linser dagligen i 20 år.
 
En operation är livslång, men som alla andra får man ju förr eller senare åldersseendet. Då får man antingen operera sig en gång till eller så får man ha progressiva läsglasögon.

Jag blev avrådd av företaget som utför operationen att operera mig. Det var inte lönt ansåg de. Min syn skulle förändras framöver och inte ens under bättre åldersrelaterade omständigheter skulle de få synen bra.
 
Åh, det där ser ju toppen ut för mig som har ögon som bara fixar linser ibland och som har för mycket synfel för att operera. Enda kruxet är väl att jag har litet huvud och att den bara finns i en storlek. Vet du hur kvaliteten och storleken är?
Nope :(
 
Jag kommer lätt att beställa ett sådan cyklop.
SEr ändå bara med ett öga, så det blir billigare med bara ett slipat glas :P
 
Jag kommer lätt att beställa ett sådan cyklop.
SEr ändå bara med ett öga, så det blir billigare med bara ett slipat glas :P
Hur menar du? Är du blind på ett öga eller har du synfel bara på ett öga? :confused:
 
Jag kör engångslinser.
Det fungerar jättebra till speciella tillfällen.
De bästa engångslinserna är oerhört bekväma och jag vänjer aldrig in.
Jag har varit "till-och-från" bärare av linser sedan tidigt 80-tal.

När mina egna ögon inte längre kan ackommodera så kommer jag att byta ut ögats lins för att även slippa få grå starr på ålderns höst.
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 988
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 017
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fattade ju själv att det här med att börja ett helt nytt liv – nytt jobb, ny stad, nytt boende, ny familjesituation, nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 207
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 630
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp