Bildtråd på era ridstövlar

Corax

Trådstartare
Jag behöver lite inspiration inför beställning av nya ridstövlar så lägg in bilder på era stövlar med tillhörande kort 'recension'.
 
16B67979-BE1A-437E-B4AD-1F8CB1B05F0A.png


Mina favoritstövlar är polostövlar från Amazona Sueca. De är möjligen lite smala ovanpå foten (har höga vrister) så de är lite kluriga att knäppa och de är snyggare på än av. Men de är amazing att rida i. Har Königs också men de är hårdare och svårare att hålla om med. Amazona-stövlarna är supermjuka på insidan och hårda på utsidan. Nästa par kommer också bli från dem, har haft DeNiro också men de kunde jag inte gå i pga knöliga hälar.
 
Equipage Amalfi heter mina. Still going strong efter 5 års misshandel! Uppenbarligen behöver de så gott som ingen skötsel, är väldigt slittåliga och stabila utan att bli hårda eller svåra att få på. Extra plus i kanten för att de finns i många höjder och vidder - ovärderligt för mig med korta men normalbreda vader. 👍

48424095_1801253083331349_4512166304714588160_n.jpg
 
@Amanda_F och @Dressyrtjejen_97 Ni har inga närbilder?

Jag har ett par Cavallo som hängt med i säkert tio år och de är egentligen i skick för tio år till. Men de är liiite låga och saknar en fancypancy dressyrbåge.
Jag har sneglat på Amazona sueca med snörning men undrar hur legitima de är på en dressyrtävling (även om jag vet att många har det nu för tiden). :D Men det är ju otroligt praktiskt då man har utrymme för lite extra kläder på vintern...
 
@Amanda_F och @Dressyrtjejen_97 Ni har inga närbilder?

Jag har ett par Cavallo som hängt med i säkert tio år och de är egentligen i skick för tio år till. Men de är liiite låga och saknar en fancypancy dressyrbåge.
Jag har sneglat på Amazona sueca med snörning men undrar hur legitima de är på en dressyrtävling (även om jag vet att många har det nu för tiden). :D Men det är ju otroligt praktiskt då man har utrymme för lite extra kläder på vintern...

Tyvärr inte vad jag kan komma på :( Annars kan du ju googla, åtminstone mina finns det ganska bra bilder på, på google :)
 
@Amanda_F och @Dressyrtjejen_97 Ni har inga närbilder?

Jag har ett par Cavallo som hängt med i säkert tio år och de är egentligen i skick för tio år till. Men de är liiite låga och saknar en fancypancy dressyrbåge.
Jag har sneglat på Amazona sueca med snörning men undrar hur legitima de är på en dressyrtävling (även om jag vet att många har det nu för tiden). :D Men det är ju otroligt praktiskt då man har utrymme för lite extra kläder på vintern...
Klart du kan ha dom på tävling! Amazonas stövlar är så sjukt snygga, jag vill ha typ alla deras modeller. :D Om du skulle in på GHS-mässan, så har dom ju en monter där.
 
Jag har fler bilder på min instagram (och i shoppingtråden tror jag?). Har köpt dem på Back 2 use som säljer deras provex billigare. Kom hem med ett par till i veckan i galen färgkombination men de är hos skomakaren så ev kan jag langa bild på dem i nästa vecka.
 
Jag har ett par DeNiro, måttbeställda då jag har lite märkliga mått på mina ben.
Jag har dock bara ridit indom en gång sedan jag köpte dom för två år sedan. Tycket det känns överkurs att ha dyra stövlar till vardags när jag mest rider hemma där ingen ser mig 😉 Och i samma veva som jag beställde stövlarna så fick jag ta bort min unghäst och har efter det inte haft en häst att träna ordentligt med eller tävla.
Men den enda gången jag red i dom så gillade jag dom även om dom var lite hårda och stela då dom var nya. Vet inte om det hör till men dom blev nötta på utsatta ställen direkt efter ca 40 min ridning....
Tycker dom är supersnygga i alla fall då jag älskar brunt läder 🤩
 

Bifogade filer

  • F7B937DE-515C-4CFF-A8AB-06A639516863.jpeg
    F7B937DE-515C-4CFF-A8AB-06A639516863.jpeg
    157,1 KB · Visningar: 59
Jag rider ju både dressyr och hoppning. Har just nu ett par Cavallo som är toppen. Använder dem vid varje ridpass under perioden vår/sommar/höst Dvs ej under den kallaste tiden och de håller sig väldigt snygga både i formen och färgen. Putsar med jämna mellanrum och gnider till lite med en nylonstrumpa efter för att få till glansen. (Dock inte på insidan pga det kommer gnissel på köpet 😅)
Tycker Cavallo är prisvärda, snygga och håller bra kort och gott. Hat tidigare haft Parlanti pch De Niro bland annat men tycker det var sämre kvalité och hållbarhet på dem. Kan kanske beror på att de var mjukare och dessa är lite hårdare.
 
Har ett par MH Serenade. Tycker de är snygga vardagsstövlar som är sköna, men jag tycker lädret på insidan och kring vristen är för mjukt. Det kommer sjunka och ger inte optimalt stöd. Bågen är rätt hög för att vara en "billig" stövel och den insydda resåren gör att skaftet sitter mycket bra. Så för mig får de typ:
Läder 6/10
Design 8/10
Komfort 9/10
Prisvärdhet 7/10
IKXNEv7.jpg

YdbGDUu.jpg
 
Letade efter bilder på mina stövlar, och har nog inte så mycket bättre än så här. De är köpte på Falsterbo för 6-7 år sen från Alex Boots. Kostade 3.000:-. Är hårda, men lagom mycket. Hög båge. Otroligt prisvärda skulle jag säga! Använder dom i princip bara på tävling och trots att jag till vardags rider i mjuka Hööks Arezzo känns det aldrig konstigt att få tävlingsstövlarna på sig.

Gammal bild (och Barb var ju hiskeligt tjock)
13445306_10208388911912287_7929552656357004776_n.jpg


Från sommaren 2018, här syns bågen iaf:
39442421_10214987181184895_2585253747332481024_n.jpg
 
27755


Sämsta bilden men har ett par MH Sovereign :love:
Älskar dom, lagom hårda och fantastiskt fina i lädret. Ok pris, jag köpte dock mina för halva priset!
Snygga, har dessa både till dressyr och hopp :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
328
Senast: Badger
·
Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
610
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Squie
·
Utrustning Har precis mätt mina vader då dom inte fick plats i de gamla ridstövlarna som togs fram ur förrådet. Landar på 37 cm. Inser att det...
2
Svar
21
· Visningar
919
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp