Bukefalos 28 år!

Bildtråd på era skogshagar!

annie_

Trådstartare
Drömmen är att köpa gård med bl a en del skog, -för hagarnas skull! :angel:

Så nu vill jag se bilder på era skogshagar, lite info om hur stora de är o utfodringssätt, stall/lösdrift och vad det är för typ av hästar som går där. Höst-vinter-vår? Året om? :D
 
Tilläggsfråga, får man göra vad man vill med sin skog ifråga om hagar? Får för mig att man inte får det.. Tänker på skogsbruksplaner etc?
 
Är det inte upp till var och en som äger skog att göra "vad man vill"? Har inte heller riktig koll dock.
Här är min shettis/skogs/sommarhage under uppbyggnad. Bilder från tidig april.

Tanken är just vår/sommarhage, på hösten är där för mycket ekollon och på vintern är det lite "för långt" från stallet.
Batteriaggregat då det ligger ca 500 meter från husen. Storlek har jag inte koll på, 1,5-2 ha kanske? Till två minishettisar duger det ;)

10390041_10153306022879648_8890408163115723490_n.jpg


10429850_10153306023034648_8246185631048744733_n.jpg


10478673_10153306022934648_5431174001926119545_n.jpg
 
Det är inte helt säkert att man får göra vad man vill. Med tomtmark är det nog bara att tuta och köra, men skogsfastigheter kan ha planer, kan vara skyddade och kontrolleras av skogsvårdsstyrelsen. Då är det inte bara att göra vad man vill...
 
Oj, nu är buke omgjort igen, så jag är inte säker på att jag får till det här. Men här är några bilder från min höst-vinter-vår-hage. :)

4321772_orig.jpg


3774740_orig.jpg


7614365_orig.jpg


Jättesvårt att säga storlek, då det är väldigt kuperat inklusive en bäckravin som ställer till det lite. ;) Jag utfodrar 2-3 gånger/dag med hö eller hösilage beroende på årstid. Det är en lösdrift, för dagen går där två fjordhästar. Jag arrenderar marken, så förr eller senare kommer träden förmodligen att avverkas. :(
 
Nu har jag tagit alla bilder men det visade sig att bildhanteringsprogrammet har hoppat bort. Jag återkommer så fort jag kan.
 
Jag fattar inte hur man laddar upp annat än länkar. Och jag hatar länkar. Kan man inte få in URL från dropbox?
 
Jag är nog en av de sämsta att fråga, jag laddar upp bilderna på photobucket o klistrar sedan in länken i rutan som kommer upp när du klickar på bilden här bland verktygen... Det enda jag kunde hjälpa till med i frågan! :o
 
lägg in bildens adress i rutan med berg, dvs figur nr 11 från vänster.

Jo, det förstår jag men då kommer en begäran om URL och på dropbox verkar det inte finnas ett sådant alternativ. Eller har jag missat något?
Jag har Mac och då är det ett himla jobb att fixa photobucket med tillhörande installationer som inte vill fungera.

jag frågar mannen när han kommer hem.
 
Jo, det förstår jag men då kommer en begäran om URL och på dropbox verkar det inte finnas ett sådant alternativ. Eller har jag missat något?
Jag har Mac och då är det ett himla jobb att fixa photobucket med tillhörande installationer som inte vill fungera.

jag frågar mannen när han kommer hem.
Det är bara html adressen som ska in. Men ja apple saker brukar vara oerhört komplicerade :p. Har ännu inte kommit på hur iphone fungerar ens :rofl:.
 
Här är från grinden i andra hagen



Här är sett från andra sidan hage 1, med grinden på motsvarande sida.



Här är då samma sak i hage 2



Det här är gången mellan hagarna.....man kan precis åka fyrhjuling där



Sist men inte minst är nästa hage....not in the making än.



De båda skogshagarna såg ut som den sista bilden före hästarna släpptes. Som ni ser är det en del att göra för hästarna i hagarna trots att det är ganska tät skog ändå.

Och, tro det om ni vill men det är full galopp som gäller genom dessa hagar!!
 
Senast ändrad:
Vilka härliga hagar ni har allihopa! :love:

@Efwa, hur stora är hagarna? Hur mycket mark har du o va mycket är inhägnat? FÅR man göra hagar i sin egen skog om man vill det utan vidare? Med skogsbruksplan etc? Du fick frågan, inbillar mig att jag läst någonstans att du haft skogshage en stund.. :)
 
@annie_
Dessa hagar är inte speciellt stora, tycker jag. Den med gula fjordhästen i är mindre men det byts hage varannan dag så de inte står i "liten" hage jämt eller länge. Vad kan den större vara? En fotbollsplan? Kanske lite mindre. Men de är mer än godkända i storlek.

Vi har så förbannat hård mark. Han som bodde här har lagt rivningsmassor i hela skogen för att fylla ut vilket ger extremt grusig och tungjobbat underlag för stolp. Det har dragit ut på tiden med hagläggning kan man säga.
Dock gå hagarna att koppla ihop och göra större. Nästa hage blir nog riktigt stor!

Vi har tydligen inga restriktioner för vår skog...tack och lov.

Sammanlagt har vi 7 hektar mark. "Tyvärr" är det uppdelat på två tomter som sitter ihop (vi ligger både över kommun- och länsgräns). Egentligen inget problem då vi trots det är jordbruksfastighet.

Som ni ser är det en väldigt ung skog.

Grannarnas skog tror jag att de har andra regler för, direkt från vår skog kommer man in i en helt annan sorts skog, mer ursprunglig och gammal. Mer lik naturreservatsskog.

Vi har en dunge vi inte får göra vad vi vill med då det är servitut på den eftersom det ligger en fornlämning där. Om vi ska bygga hagar runt den så kommer vi ta kontakt med kommunen som får märka ut hur nära eller långt ifrån vi får gå.
 
Finns en pdf fil att ladda ner på 95 sidor om hur skog och lagar, sök på Skogsvårdslagstiftningen på Google.

En skogsbruksplan är ett sätt att värdera skogen på vid försäljning eller lån eller ett sätt att planera framtida skötsel.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 368
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 259
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 436
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 256
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp