Bildtråden på dressyrhästarna, del X

Tror att du blivit hemmablind. Förra året påpekade jag att HH hade en del övervikt men alltså nu är ännu värre.

Ni är jättesnygga ihop men med tanke på hans artros tycker jag att du är elak som låter han vara så där tjock.

Jäkla vad mycket bättre ekipage ni hade blivit ihop om du fick ner honom i vikt! Ni vinner på det bägge två.

Du får ha kvar honom rodnar längre och han slipper få ont i onödan.

Nej, om något har han snarare blivit smalare. Däremot har han blivit svankare bara senaste halvåret, därav att det kanske ser ut så med sadeln. Man känner revbenen tydligt nu för tiden, så överviktig är han knappast. Absolut, på den övre delen av skalan är han absolut, men inte överviktig!
 
Nej, om något har han snarare blivit smalare. Däremot har han blivit svankare bara senaste halvåret, därav att det kanske ser ut så med sadeln. Man känner revbenen tydligt nu för tiden, så överviktig är han knappast. Absolut, på den övre delen av skalan är han absolut, men inte överviktig!

Han är riktigt fet. Ledsen men det är värre än innan.

Jag ser skillnad på en tjock häst och en svankig häst.

Hoppas han håller länge och att ni kommer långt på banorna i år.

Tänker inte tjata på dig om vad jag anser är bäst för ditt djur utan jag accepterar att vi ser olika på detta.
 
Tagit lite bilder i solen idag. Lilla ponny har fått jobba lite medan den stora bara får sola sig i hagen och får vila lite till (nu har han vrickat sig fram också som grädde på moset, gick med honom när det hände sån inget mysterium).
57471749_10216682631770100_7472544557264011264_n.jpg


57490330_10216682632130109_3088160762330349568_n.jpg

Såhär bra hoppas jag kunna rida en dag.
Otroligt snyggt
 
När mamma kommer ner till banan och börjar fotografera oss spontant - då vet man att det ser bra ut! :D
Han var skitdryg när vi värmde upp; stark och övertaggad. Hade verkligen inga förhoppningar alls på passet, men oj vad bra det blev tillslut! 😍
Jobbade på volt med ställning (mot/rätt), tempoväxlingar inom gångarten samt längning och uppkortning av steglängden. På slutet var han riktigt alert och härligt mjuk i kroppen - bådar riktigt inför helgens och nästa veckas äventyr! 🌟 Och ja, jag är för lat för att rida i "riktiga" ridkläder på hemmaplan, särskilt när jag inte vet om innan att jag ska bli fotad. 😎

60614887_2020991114690877_645543862445539328_n.jpg


60492135_2020991158024206_6871338007287300096_n.jpg


60502577_2020991218024200_3250383197518692352_n.jpg


60877218_2020991271357528_4253123156211924992_n.jpg


60741524_2020991334690855_7628005068955975680_n.jpg


60777539_2020991401357515_5390618074594410496_n.jpg


60578690_2020991491357506_3778493402732036096_n.jpg


Bonusbild - det går visst alldeles utmärkt att variera dressyrpassen med uteritt längs bergshällarna iklädd enbart grimma och grimskaft. 😍 (Exakt vad vi gjorde häromdagen!)

60433007_2012548692201786_9183134691576774656_n.jpg
Tycker att ni verkar ha ridit ihop er väldigt bra mot tidigare.

Jag håller dock med om att han är väldigt tjock. Påminner om kompisens lusitano när han var ruggigt tjock förra sommaren. Han ser betydligt grövre ut än tidigare bilder som du visat upp. Kan säkert må bra av att gå ner en bit till (om han nu redan blivit smalare mot innan) :).
 
@Dressyrtjejen_97 Jag har ju sett din HH live och förra sommaren var han då ordentligt överviktig, men nu är det ännu värre. Dags för diet! Vet hur lätt det är att bli hemmablind, när jag ser bilder på Barb innan fången blir jag helt mörkrädd för herreminje vad fet hon var! Jag tyckte dock bara att hon var "lite rund" och maffig.

Så här såg hon ut 2016, ungefär två månader innan hon fick fång:
14203119_10208982175463505_5096454108605714085_n.jpg


Och så här vinter 2019, här är jag väldigt nöjd med hullet:
54419149_10216459206704613_1373579564017516544_n.jpg
 
@Dressyrtjejen_97 Är det inte nu det är dags att ta bukehjälp med en riktigt bra foderstat till din häst? Det är väl bara ett par månader sedan du hade en tråd om att han fallit ur, och i den visade sig ju en del konstigheter kring siffrorna i dina beräkningar.

På dina nya bilder ser han ut att ha sådär packat fett som min häst hade när hon var som mest överviktig. Precis som min behöver nog din en bra foderstat - och inte minst motion där han får sträcka ut och röra på sig.
 
@Dressyrtjejen_97 Är det inte nu det är dags att ta bukehjälp med en riktigt bra foderstat till din häst? Det är väl bara ett par månader sedan du hade en tråd om att han fallit ur, och i den visade sig ju en del konstigheter kring siffrorna i dina beräkningar.

På dina nya bilder ser han ut att ha sådär packat fett som min häst hade när hon var som mest överviktig. Precis som min behöver nog din en bra foderstat - och inte minst motion där han får sträcka ut och röra på sig.
Jag har redan dragit ner på fodret så mycket det bara går och mer därtill. Har också bra hjälp med foderstaten om jag så önskar. Med tanke på att hösilaget bara har en TS på 72% kan jag inte ge mindre än de 8.5 kg jag ger idag, och därtill får han bara 250 gr (torrvikt) Kwikbeet. Han går i en helt gräsfri hage. Det finns liksom inte mer att göra. Jag kan liksom inte svälta honom, det går inte med hans känsliga mage. Därtill rider jag 6 dagar i veckan, oftast med ungefärlig fördelning 15 min skritt, 20 min trav, 10 min galopp. Han är som han är, och jag kan inte göra mer. Slutdiskuterat.
 
Jag har redan dragit ner på fodret så mycket det bara går och mer därtill. Med tanke på att hösilaget bara har en TS på 72% kan jag inte ge mindre än de 8.5 kg jag ger idag, och därtill får han bara 250 gr (torrvikt) Kwikbeet. Han går i en helt gräsfri hage. Det finns liksom inte mer att göra. Jag kan liksom inte svälta honom, det går inte med hans känsliga mage. Därtill rider jag 6 dagar i veckan, oftast med ungefärlig fördelning 15 min skritt, 20 min trav, 10 min galopp. Han är som han är, och jag kan inte göra mer. Slutdiskuterat.
Om jag skulle vara du (eftersom jag också har en överviktig häst så vet jag hur det känns), så skulle jag kolla hur sockerrikt och proteinrikt fodret är. För oss spelar det stor roll i hur fet Caspian är.
 
Jag har redan dragit ner på fodret så mycket det bara går och mer därtill. Har också bra hjälp med foderstaten om jag så önskar. Med tanke på att hösilaget bara har en TS på 72% kan jag inte ge mindre än de 8.5 kg jag ger idag, och därtill får han bara 250 gr (torrvikt) Kwikbeet. Han går i en helt gräsfri hage. Det finns liksom inte mer att göra. Jag kan liksom inte svälta honom, det går inte med hans känsliga mage. Därtill rider jag 6 dagar i veckan, oftast med ungefärlig fördelning 15 min skritt, 20 min trav, 10 min galopp. Han är som han är, och jag kan inte göra mer. Slutdiskuterat.
Du måste förstå att folk inte hoppar på dig för att vara elaka. Utan det finns kunskap här som du inte har, sen kan ingen tvinga dig att ta det till dig. Men jo, det är dags för svält, ge tex probihorse för magen och planera fodringarna, köp halm, ge grankvistar. Det går liksom att lösa. Och du kan rida betydligt mer och längre pass. Om det är nån gång du faktiskt ska lyssna när folk säger nåt åt dig på Buke är det nu. För tro mig när jag säger att du inte vill gå igenom att ha en häst med fång.
 
Jag har redan dragit ner på fodret så mycket det bara går och mer därtill. Har också bra hjälp med foderstaten om jag så önskar. Med tanke på att hösilaget bara har en TS på 72% kan jag inte ge mindre än de 8.5 kg jag ger idag, och därtill får han bara 250 gr (torrvikt) Kwikbeet. Han går i en helt gräsfri hage. Det finns liksom inte mer att göra. Jag kan liksom inte svälta honom, det går inte med hans känsliga mage. Därtill rider jag 6 dagar i veckan, oftast med ungefärlig fördelning 15 min skritt, 20 min trav, 10 min galopp. Han är som han är, och jag kan inte göra mer. Slutdiskuterat.
Jag tror att ni behöver ut från ridbanan så att han verkligen får motion med pulshöjning.
 
Du måste förstå att folk inte hoppar på dig för att vara elaka. Utan det finns kunskap här som du inte har, sen kan ingen tvinga dig att ta det till dig. Men jo, det är dags för svält, ge tex probihorse för magen och planera fodringarna, köp halm, ge grankvistar. Det går liksom att lösa. Och du kan rida betydligt mer och längre pass. Om det är nån gång du faktiskt ska lyssna när folk säger nåt åt dig på Buke är det nu. För tro mig när jag säger att du inte vill gå igenom att ha en häst med fång.
Min häst fick inte fång men något som veterinären liknade vid korsförlamning. Det var förfärligt och jag hade skitdåligt samvete, jag hade inte lyckats med utfodringen och inte motionerat henne ordentligt (hade blivit ridrädd). Jag lämnade henne på foder och de fick ordning på henne, själv klarade jag inte det.
 
Jag har redan dragit ner på fodret så mycket det bara går och mer därtill. Har också bra hjälp med foderstaten om jag så önskar. Med tanke på att hösilaget bara har en TS på 72% kan jag inte ge mindre än de 8.5 kg jag ger idag, och därtill får han bara 250 gr (torrvikt) Kwikbeet. Han går i en helt gräsfri hage. Det finns liksom inte mer att göra. Jag kan liksom inte svälta honom, det går inte med hans känsliga mage. Därtill rider jag 6 dagar i veckan, oftast med ungefärlig fördelning 15 min skritt, 20 min trav, 10 min galopp. Han är som han är, och jag kan inte göra mer. Slutdiskuterat.
Rid mer, alltså längre pass, ut i skogen och trava och galoppera, bättre rida 3 dagar men kanske 1.5 tim ute i lite tempo och 1-2 dagar klättring/skritt, än 40 min på banan 6 dagar i veckan. Tyvärr var min tanke när jag såg honom att han ser ut som ardennern jag pysslar om ibland. Det är lätt att bli hemmablind, och ingen menar något illa, utan vi är bara måna om honom, för han är väldigt tjock!
 
Ja @Dressyrtjejen_97 ingen menar något illa. Men du älskar ju din häst och vill att han ska må bra - och då behöver du också lyssna. Svälj stoltheten och lyssna.

Hästen behöver bantas. Han måste äta bättre och du måste rida honom annorlunda och mer. Törs du inte själv - be någon om hjälp! Du kan inte försöka snacka dig runt det här, det funkar inte. Lyssna på dem som kan mer!
 
Vi har äntligen tränat för den tyska tränaren. Och det är mkt jag lärt mig fel (innan) så igår var mest svårt, idag lite bättre, men det är svårt att lära gamla tanter att sitta (i sadeln).

Fick rida med gummiband runt handlederna och klister på stövlarna. Men det blev bättre, svårast är att inte spänna mig för då lyssnar han inte alls.

1D67BED6-C195-4150-8AEE-FD52E61BDE79.png
 
Vi har äntligen tränat för den tyska tränaren. Och det är mkt jag lärt mig fel (innan) så igår var mest svårt, idag lite bättre, men det är svårt att lära gamla tanter att sitta (i sadeln).

Fick rida med gummiband runt handlederna och klister på stövlarna. Men det blev bättre, svårast är att inte spänna mig för då lyssnar han inte alls.

Visa bifogad fil 30122
Alltså klister på stövlarna är himla bra! Tävlar alltid med det och det ger verkligen en stadig och bra skänkel.
 
Alltså klister på stövlarna är himla bra! Tävlar alltid med det och det ger verkligen en stadig och bra skänkel.
Ja, undrar varför ingen har tipsat mig om det förr. Jag skulle väl visserligen behöva lika delar klister som avslappnande. För spänd eller för avslappnad. Någon gång ska jag hamna rätt. Men det var kul att galoppera nu. Tysken har lärt mig att för att få hästen i uppförsbacke ska jag använda innerskänkeln. Driver jag med ytter så dyker vi neråt. Så svårt att lära om men Casp köpte det helt. Och eftersom jag drivit med ytterskänkeln så har vi inte kunnat byta för han har varit i nedförsbacke. Vi ska bara bli stabila i detta så det blir lite mindre missförstånd. Men när jag gjorde rätt idag så blev det riktigt bra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Fristående fortsättning på tråden ”Operation X dokumentär på Helgstrand Dressage”, om avarter och hemskheter inom dressyrens värld och...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
55 635
Senast: Görel
·
Svar
695
· Visningar
36 612
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 169
Senast: gulakatten
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp