Bildtråden på dressyrhästarna, del X

Men alltså, menar ni bokstavligt tala klister på stövlarna? Hur fungerar det? Hur pass klistrigt är det? Massor frågor dök upp i mitt huvud nu :)
Det är en spray som gör att det blir lite mer friktion. Inte karlssons klister direkt, men mitt ben flög inte runt som i en torktumlare i alla fall...
 
Men alltså, menar ni bokstavligt tala klister på stövlarna? Hur fungerar det? Hur pass klistrigt är det? Massor frågor dök upp i mitt huvud nu :)
Jag har använt det i hoppningen när jag tävlat på min häst som gärna hoppar mig ur sadeln ibland. Jag hade ett stift som jag tog på insidan av stövlarna. Funkar toppen! Jag har ett från Effax. Blir som sagt mer friktion, men det är ju inte så att man sitter fast på något sätt.
 
Nej, om något har han snarare blivit smalare. Däremot har han blivit svankare bara senaste halvåret, därav att det kanske ser ut så med sadeln. Man känner revbenen tydligt nu för tiden, så överviktig är han knappast. Absolut, på den övre delen av skalan är han absolut, men inte överviktig!

Är så ledsamt att du verkligen inte ser att han är fet.
Folk hackar inte på dig/er utan vill bara väl!

Han ser jättetrevlig ut annars :)
 
@Dressyrtjejen_97 tips för att banta lättfödda hästar: rid ut i rask trav och galoppintervaller i lite högre tempo, stå upp och rulla på så han får upp pulsen ordentligt. Backjobb är också bra.

Min lättfödda får 20% halm, så tuggbehovet ska tillfredsställas, därefter bara mineraler. Ja, hon har varit smällfet. Nu bättre, men skulle absolut kunna gå ner mer i vikt.
30131
 
Jag har redan dragit ner på fodret så mycket det bara går och mer därtill. Har också bra hjälp med foderstaten om jag så önskar. Med tanke på att hösilaget bara har en TS på 72% kan jag inte ge mindre än de 8.5 kg jag ger idag, och därtill får han bara 250 gr (torrvikt) Kwikbeet. Han går i en helt gräsfri hage. Det finns liksom inte mer att göra. Jag kan liksom inte svälta honom, det går inte med hans känsliga mage. Därtill rider jag 6 dagar i veckan, oftast med ungefärlig fördelning 15 min skritt, 20 min trav, 10 min galopp. Han är som han är, och jag kan inte göra mer. Slutdiskuterat.
Den mängden ridning är långt ifrån mycket när det gäller att få ner hästar i vikt. Någon variant av pulshöjande träning, t.ex längre pass i lite kuperad mark, kan vara värt att prova ett par-tre gånger i veckan åtminstone.
 
@Dressyrtjejen_97

Jag vet precis hur det är med en häst med känslig mage. Men förutom att ge minsta möjliga fodergiva, så är det långa, lugna pass (vi snackar 2-3 h rask skritt och lugn trav) eller galoppintervaller (helst i backe) som gör skillnad.

Här är mina hästar i dagsläget. Valacken till vänster (som har känslig mage) är egentligen smalare än stoet till höger, men hon har mer magmuskler än honom och bär därmed upp vikten bättre. Bägge är dock överviktiga och ska ned ca 25-50 kg.

30132
 
@Dressyrtjejen_97

Det kan vara tufft att höra och jag förstår det. Jag gör verkligen det. Ingen vill ju göra sin häst illa men faktum är att det är precis det man gör.

Jag har en häst hemma som jag har som sällskap, hon har varit stående ett tag innan jag tog över henne och vi håller mjukt och fint på att sätta igång henne lite. Hon har lite problem så jag jobbar långsamt långsamt för att för hennes skulle så behöver hon motionera. Hon är fortfarande runt. Men inte i närheten av hur HH ser ut på dina bilder. Det är ändå dock så jag valt att vänta med betessläpp (skogsbete och hon har aldrig haft problem med fång eller så innan) för att hon skall gå ner ytterligare och för att hon skall vara så pass igång att jag klan motionera henne ordentligt under betestiden. För annars kommer hon bli tjock. Hon står på väl begränsad mängd foder just nu. Hon har gått ner men skulle kunna gå ner betydligt.

Det är inte roligt att höra men det är än mer tråkigt om hästen får fång. Det är inget de bara får av gräs utan av övervikt. Det känns som du gamblar just nu. Jag tror du kommer ånga dig om du inte tar till dig det folk säger.
 
Har man det på hela skaftet eller bara den delen som är mot sadeln? Blev också nyfiken!
Bara mot sadeln! Fast det är inte så att hästens päls fastnar så det spelar inte så stor roll.
Jag är (var)också flitig användare av klister (Effax stift är toppen, spray biter lite mer). Det är perfekt om man behöver lite mer 'stöd'. Man halkar liksom inte ur position lika lätt.

@Amanda_F Nyfiken jag. Vem red du för? 🙂
 
Bara mot sadeln! Fast det är inte så att hästens päls fastnar så det spelar inte så stor roll.
Jag är (var)också flitig användare av klister (Effax stift är toppen, spray biter lite mer). Det är perfekt om man behöver lite mer 'stöd'. Man halkar liksom inte ur position lika lätt.
Intressant, aldrig hört om!👍
 
Till den det berör; Det har varit tillräckligt många som påpekat hullet på Dressyrtjejens häst. Jag har, trots rapporter, låtit diskussionen i sig fortsätta, men det behövs inget ytterligare statistiskt underlag för att driva hem poängen.

//Mod
 
Bara mot sadeln! Fast det är inte så att hästens päls fastnar så det spelar inte så stor roll.
Jag är (var)också flitig användare av klister (Effax stift är toppen, spray biter lite mer). Det är perfekt om man behöver lite mer 'stöd'. Man halkar liksom inte ur position lika lätt.

@Amanda_F Nyfiken jag. Vem red du för? 🙂

Låter som en produkt jag ska köpa. Har lite svårigheter att hålla vänster skänkel på plats pga svaghet i det benet.

Har MS och haft halvsidig kroppsförlamning av både höger och vänster sida ( inte bägge sidorna samtidigt )

Jag har lite svårt att hålla vänster skänkel stilla och flaxar gärna med den. Att få något som hjälper till att hålla den på plats hade varit super.
 
30167


Min skrangelbening börjar växa till sig :D. Hoppas hon blir ännu snyggare nu när hon både börjat arbeta lite och får gå på ordentligt bete. Så klart fick hon ett skrubbsår på knät det första hon gjorde när vi bytte hage men men:meh:
 
Tjusig! Stam? Ålder? 🙂
Fyraåring, For Romance I - Corrado WL. Riktigt snäll häst dessutom. Velar mellan om hon ska få vara ridhäst ett par år och tävlas lite eller om hon ska betäckas. Egentligen är det en alldeles för bra häst för mig så borde väl låta någon som vet vad dom håller på med rida henne om hon ska tävlas men hon är bara så rolig att jobba med 😇
 
Senast ändrad:
Fyraåring, For Romance I - Corrado WL. Riktigt snäll häst dessutom. Velar mellan om hon ska få vara ridhäst ett par år och tävlas lite eller om hon ska betäckas. Egentligen är det en alldeles för bra häst för mig så borde väl låta någon som vet vad dom håller på med rida henne om hon ska tävlas men hon är bara så rolig att jobba med 😇
OH vad roligt! Samma pappa som min lilla :) Blir glad av att höra att hon är snäll och härlig att jobba med. :love:
 
OH vad roligt! Samma pappa som min lilla :) Blir glad av att höra att hon är snäll och härlig att jobba med. :love:
Psyket på henne är nåt helt fantastiskt. Har jobbat med unghästar i halvmiljonersklassen för massor med år sen och skulle välja den här över dom vilken dag som helst :D. Det är en egen uppfödning så jag kan vara liiite partisk men alla från hovslagaren till grannens lilla bjäbbiga hund älskar henne och hon dom tillbaka. Är din i närheten mentalt så har du en väldigt fin häst.
 

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Fristående fortsättning på tråden ”Operation X dokumentär på Helgstrand Dressage”, om avarter och hemskheter inom dressyrens värld och...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
55 624
Senast: Görel
·
Svar
690
· Visningar
36 201
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 165
Senast: gulakatten
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp