Bildtråden på dressyrhästarna, del X

Tömkörde idag och helt plötsligt har jag fått en riktig häst och inte bara en liten bebis :love:

C2DC4578-6489-487C-90DC-D811522A61E8.jpeg
 
Kanske visserligen passar bättre någon fälttävlanstråd... :angel: Men eftersom att jag i grunden är dressyrryttare så skriver jag här ändå.

Lördag med en mäktig känsla av förtroende och tillit ❤️
Det där med att dra ut i skogen verkar ha blivit något av en tradition för oss nu. 😁
Denna gång gav vi oss ut i än mer utmanande terräng än tidigare, och uteritten blev en riktig prövning för oss båda. Det var allt från branta backar, till diken och stockar. Gärna i kombination också. Jag stod för att att försöka överblicka landskapet för att hitta den bästa vägen framåt. H.H stod för resten, och det med bravur. ❤️
Det tog mig närmare 4 år att verkligen inse det, men efter idag förstår jag hur han kunde ha en så framgångsrik fälttävlanskarriär som yngre! Normalt sett tenderar han att vara rejält tittig ute, men när terrängen blir en stor utmaning och allt handlar om att öht ta sig fram, då släpper han tittigheten helt, kopplar på modet och tar sig fram med ett otroligt stadigt och vägvinnande steg. Något han verkligen visade prov på idag, och som gör mig enormt stolt! ❤️ Det blev en stor utmaning för mig också. Normalt sett är jag ett stort kontrollfreak när vi är ute, men idag var jag verkligen tvungen att släppa det helt och hållet. Jag insåg tämligen fort att jag skulle bli tvungen att ge honom helt fria tyglar, inte bara i bildlig, utan även i rent bokstavlig bemärkelse. Något som verkligen kändes som en stor prövning för mig, vars tidigare terrängtränings erfarenheter sträcker sig till att skritta och möjligen trava över max 40 cm markliggande stockar på helt plant underlag, med ridskoleponnyer, för närmare 10 år sedan. Att då sitta med bokstavligen hellånga tyglar i bl.a. branta uppförsbackar med 40-50 cm stockar på krönen, i nedförsbackar med 30-50 cm breda diken i nederkant och över is- och snötäckta myrar med div. utspritt ris och kvistar, prövade verkligen mig och mitt psyke. Jag var tvungen att helt och hållet förlita mig på min bedömning av landskapet och vägvalen, samt H.Hs förmåga att ta sig fram. Vi lyckades. H.H var verkligen i sitt esse, lyckligare än på länge. ❤️ Jag är så stolt över oss! 🌟

Några förtydliganden innan någon i tråden ev. rasar på mig:
- Allt ovanstående gick i skritt med undantag för några ytterst korta (ca. 5-25 m) sessioner trav.
- Jag visste att terrängen var tuff där vi skulle rida, men att det var _såhär_ tufft blev en överraskning som jag blev varse först när det var "för sent" så att säga.
- Därtill hade Alfrida gjort sitt till för svårighetsgraden på terrängen...:angel: Bland annat genom ännu fler stockar och allt ris och skit på myrarna.
- Med "fantastisk fälttävlanskarriär" åsyftar jag trevliga resultat i H90, kvalad till H100 och tränat på enstaka hinder på *-nivå. Han tyckte med andra ord inte att detta var svårt alls, bara jättejätteroligt! :D

50053202_1833709083419082_5098408887984324608_n.jpg


50042762_1833709140085743_8118758262809034752_n.jpg

Vilken härlig uteritt det verkar som ni haft :)
 
Jag var också ute i skogen igår, vi har haft ett uppehåll över december och jul pga mitt jobb så vi ska igång igen nu.
Tycker det är perfekt att skrutta igång i mer eller mindre jobbig terräng. Heta hästen måste ju också se sej för en aning :angel:

Hon är häftig för hon tar sej fram ta mej tusan överallt. Som en bulldozer eller nåt 😜

Tyvärr missar vi årets första dressyrträning :cautious:
Men men.

Här ska vi snart in i storskogen igen
523499DC-5BDD-4854-BCB7-7BE968638D23.jpeg
 
Vill också bjuda på en öronbild, för idag har vi lyckats med vår första mer korta och samlade galopp. :heart Nordsvensk brukshäst som blir 5 år i år och som nog tänker bli en liten dressyrhäst. Dock har vi inte varit offroad utan mest på bra vägar idag och med fin utsikt. :) Om två veckor ska vi rida för instruktör i ridhuset för första gången, hoppas ha lite ridbilder då.
IMG_20190120_123317_543.jpg
 
Screenshot_20190120-233641_Messenger.jpg

Bild från helgens träning dag 1. Häst har mullat i skogen senaste 1 1/2 året (mer eller mindre) jag har inte ridit ordentligt på flera år.. Men shit vad det var roligt. Älskar den däringa hästen som inte e min. Men jag får förmånen att rida och träna. ❤
 
För 3e dagen i rad har det snöat kraftigt. I fredags och igår fick han motionera sig själv på ridbanan, då han också var extremt pigg, men nu verkade han dels ha lugnat ner sig en smula och dels var det så igensnöat att man inte ens kunde ta sig till ridbanan. Skogen ska vi inte ens prata om. Hopplöst enligt lilla matte, livets fest enligt H.H. Så varför inte vara kreativ och försöka göra något roligt för H.H tänkte jag då? Sagt och gjort.
Knöt ihop grimskaftet till ett par tyglar, och lyckades efter några om och men sitta upp i hagen! :D
Så jag red helt sonika runt i hagen barbacka, med endast grimma. Då det var upp t.om. 50 cm på sina ställen, och hagen inte heller är helt platt, blev det ett superbra lågintensivt styrkepass ändå! Han var riktigt härligt lösgjord och mjuk när vi var klara! :love: H.H tyckte det var livets fest, men höll sig ändå på mattan, så snäll som han är! :heart

51116941_1864515347005122_2580694759806861312_o.jpg


51526300_1864515390338451_6496856510214176768_o.jpg


51699098_1864515473671776_5295321172727037952_o.jpg
 
Här har vi äntligen börjat komma igång igen efter min knäskada i början på december och nu senast ca tre veckor med kyla kring -30.
Så roligt!
Det blir promenader, något pass på lina och tömkörning så här i början för att smyga igång försiktigt och för att rasta av honom innan jag sätter mig upp igen. Trotts sina 20 år är han pigg som en 5-åring 😄 Och fluffig som en björn...
Även om han inte ska vara direkt tävlingshäst mer så hoppas jag att vi kan ta oss ut på klubbens hemmatävlingar till sommaren, bara för skojskull och för att ha något litet mål i sikte.
Han ser ut som en ponny med allt fluff, trotts sina 176 cm i mkh 💕
07EB97D5-B8C8-43C6-B453-B7CA1E67B10B.jpeg
 
Här har vi äntligen börjat komma igång igen efter min knäskada i början på december och nu senast ca tre veckor med kyla kring -30.
Så roligt!
Det blir promenader, något pass på lina och tömkörning så här i början för att smyga igång försiktigt och för att rasta av honom innan jag sätter mig upp igen. Trotts sina 20 år är han pigg som en 5-åring 😄 Och fluffig som en björn...
Även om han inte ska vara direkt tävlingshäst mer så hoppas jag att vi kan ta oss ut på klubbens hemmatävlingar till sommaren, bara för skojskull och för att ha något litet mål i sikte.
Han ser ut som en ponny med allt fluff, trotts sina 176 cm i mkh 💕
Visa bifogad fil 25308
:love::love::love:
 
Hoppas på att orka röra på hästarna till helgen. Just nu blir det inte roligare än att klappa på dom i hagen.
 

Bifogade filer

  • F6C5387D-868B-48B8-B64A-D9356E959A15.jpeg
    F6C5387D-868B-48B8-B64A-D9356E959A15.jpeg
    295 KB · Visningar: 119
Lånar knapp..

Nu e han min :o
Farbrorn som jag började rida i december och föll pladask för skulle säljas. Och en sån häst som gör mig så glad kunde jag bara inte låta gå till nån annan..
..så nu e jag frieserägare :D
♡♡♡
 

Bifogade filer

  • 20190218_221048.jpg
    20190218_221048.jpg
    191 KB · Visningar: 95
Lånar knapp..

Nu e han min :o
Farbrorn som jag började rida i december och föll pladask för skulle säljas. Och en sån häst som gör mig så glad kunde jag bara inte låta gå till nån annan..
..så nu e jag frieserägare :D
♡♡♡

Men vad kul! Grattis! Ska han stå kvar på samma stall?
 

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Fristående fortsättning på tråden ”Operation X dokumentär på Helgstrand Dressage”, om avarter och hemskheter inom dressyrens värld och...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
54 670
Senast: Görel
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 936
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 146
Hundavel & Ras En tråd där vi kan diskutera vad detta innebär i praktiken och hur man skulle kunna använda det: X-register ger nya möjligheter...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp