Bildtråden på dressyrhästarna, del X

En till bild bara för att jag är så nöjd med den😍😁
received_271927223962093.jpeg
 
Hur får man in en sån i släpet och senare i stallet osv direkt efter köp?

Jag har alltid undrat då jag varit med så många gånger vid tillfällen då normalt hanterbara hästar tex inte går in i transporten eller inte går att fånga i hagen.

Min egna förra häst var 3 år och ej mycket hanterad vid köp men ändå hanterad och inriden.
Vi kunde inte göra böjprov då hästen sparkade och när det kom till lastning så var det backa släpet intill stalldörr och kvast i röven som erbjöds (detta är många år sedan).

Så vad är en "ohanterbar" häst? Hästen ser iafl nöjd ut nu :)
Hon var hanterad tidigare, om än inte mycket. Det tog mer än två ti att få på henne i ett tomt släp (var ca en kvart att åka), och var inte mycket uppskattat av hästen.

Jag (eller någon annan) kunde inte leda henne, hon bara ställde sig och stack. Vet inte hur många grimmor och grimskaft hon gjort sönder. Hon slet sig från uppbindningsplatser (stallgång) och travade iväg och runt.

Hon var van vid sele och träns, och vagn men efter att de vant henne vid det hade hon bara stått ett halvår pga sjukdom hos förra ägaren. Hon hade blivit skodd när vi köpte henne, men tappat om det var två eller tre skor, hovarna hade kunnat vara bättre.

När vi köpte henne fick hon gå på lösdrift så det var inget absolut måste att gå in i stallet, men hon togs in i stallet och borstades ofta. Det tog ofta några timmar att få in henne i stallet, hon ställde sig när det ställdes krav eller det var läskigt.

Det gick inte att lyfta hovarna, hon sparkade bara (men aldrig mot mig, bara bort och det var jobbigt). De gjorde inte ett böjprov fullt ut men lite, vilket veterinären tyckte var lämpligt för en treåring.

Så en ohanterbar häst i detta fall är en häst med (extremt) mycket energi som stått på lösdrift och haft en ägare som inte sa till när hon höll på med massa dumheter det lilla hon blev hanterad (jag menar inte att man ska slå hästen, men markera så att hästen vet om att den ska lyssna). En häst som går dit den vill, och helt enkelt löser att det är en människa i andra änden snöret. Jag har skrivit lite med de som har träffat henne innan och hon började testa tidigt, vilket inte förvånade mig (;)). Hon är (och var) mycket känslig för hjälper, och reagerar snabbt (dock oftast inte så mycket nu), och kräver en tydlig ledare. Innan underlättade ridning och hantering av om hon hade mer utrustning (som förbygel och benskydd), nu spelar det mindre roll.

Dessa välhanterade travhästar :rofl:
 
Hon var hanterad tidigare, om än inte mycket. Det tog mer än två ti att få på henne i ett tomt släp (var ca en kvart att åka), och var inte mycket uppskattat av hästen.

Jag (eller någon annan) kunde inte leda henne, hon bara ställde sig och stack. Vet inte hur många grimmor och grimskaft hon gjort sönder. Hon slet sig från uppbindningsplatser (stallgång) och travade iväg och runt.

Hon var van vid sele och träns, och vagn men efter att de vant henne vid det hade hon bara stått ett halvår pga sjukdom hos förra ägaren. Hon hade blivit skodd när vi köpte henne, men tappat om det var två eller tre skor, hovarna hade kunnat vara bättre.

När vi köpte henne fick hon gå på lösdrift så det var inget absolut måste att gå in i stallet, men hon togs in i stallet och borstades ofta. Det tog ofta några timmar att få in henne i stallet, hon ställde sig när det ställdes krav eller det var läskigt.

Det gick inte att lyfta hovarna, hon sparkade bara (men aldrig mot mig, bara bort och det var jobbigt). De gjorde inte ett böjprov fullt ut men lite, vilket veterinären tyckte var lämpligt för en treåring.

Så en ohanterbar häst i detta fall är en häst med (extremt) mycket energi som stått på lösdrift och haft en ägare som inte sa till när hon höll på med massa dumheter det lilla hon blev hanterad (jag menar inte att man ska slå hästen, men markera så att hästen vet om att den ska lyssna). En häst som går dit den vill, och helt enkelt löser att det är en människa i andra änden snöret. Jag har skrivit lite med de som har träffat henne innan och hon började testa tidigt, vilket inte förvånade mig (;)). Hon är (och var) mycket känslig för hjälper, och reagerar snabbt (dock oftast inte så mycket nu), och kräver en tydlig ledare. Innan underlättade ridning och hantering av om hon hade mer utrustning (som förbygel och benskydd), nu spelar det mindre roll.

Dessa välhanterade travhästar :rofl:

Det låter som att denna häst har haft en extrem tur att hamna hos dig :heart

Ser fram emot många uppdateringar här på buke :bump:
 
20200511_211347.jpg
Idag testade jag att linda benen för första gången, svårt att få till rätt. Dream tyckte det var lite konstigt med bak, men hon är van vid höga benskydd så lyfte bara lite mer på fötterna :)

Plågade även den stackars hästen med flugspray, hon kan flyga :laugh:. Fick även morot samtidigt som jag sprayade (inte på henne), så nu är morot läskigt (fast det gick att äta lite till)
 
20200518_165437.jpg
Dream :heart

Hon uppförde sig mycket bra när jag tömkörde henne, sen finns det en del för mig att förbättra med hur jag gör. Men hästen verkar trivas och det är viktigast :)
 
Kanske att man ändå vågar haka på i dressyrtråden litegrann? :)
Lite bilder på mig och mitt sto Kimbi e.Briar ue.Uttini som nu är 15 år. Vi har mest tävlat hoppning och lite fälttävlan men efter mammaledigt för hästen så har vi ridit mest dressyr. Hann bara med en start innan coronapausen, men då kom vi tvåa på nästan 67 % i en LB:2. Målet för året är att våga starta någon LA. Jag insåg dock när jag såg bilderna att jag behöver jobba ännu mer på att få ihop henne, och framförallt jobba mer på sitsen. Kimbi är extremt svår att sitta ned på så jag misstänker att det är därför jag tappar sitsen en del.

kimbi01.jpg


Kimbi02.jpg


Kimbi03.jpg


Kimbi06.jpg
 
Kanske att man ändå vågar haka på i dressyrtråden litegrann? :)
Lite bilder på mig och mitt sto Kimbi e.Briar ue.Uttini som nu är 15 år. Vi har mest tävlat hoppning och lite fälttävlan men efter mammaledigt för hästen så har vi ridit mest dressyr. Hann bara med en start innan coronapausen, men då kom vi tvåa på nästan 67 % i en LB:2. Målet för året är att våga starta någon LA. Jag insåg dock när jag såg bilderna att jag behöver jobba ännu mer på att få ihop henne, och framförallt jobba mer på sitsen. Kimbi är extremt svår att sitta ned på så jag misstänker att det är därför jag tappar sitsen en del.

kimbi01.jpg


Kimbi02.jpg


Kimbi03.jpg


Kimbi06.jpg
Så fina ni är 😍
 
@Marty Är ju jättebra att se bilder och filmer på sig själv så man ser vad man ska jobba med. Klart det är bra med tränare men en aha-upplevelse från bild/film är icke att förakta.... söt häst har du iaf!:)
 
@Marty Är ju jättebra att se bilder och filmer på sig själv så man ser vad man ska jobba med. Klart det är bra med tränare men en aha-upplevelse från bild/film är icke att förakta.... söt häst har du iaf!:)
Det är verkligen nyttigt. Det som känns superbra på träning behöver ju inte göra att man ser ut som ett grand Prix-ekipage direkt, även fast det känns så 😅. Jag brukar väldigt sällan ha någon som kan filma eller fota. Nu var det nog typ 3 år sedan sist 😊. Jag borde försöka tvinga sambon göra det någon gång om året i alla fall.
 

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Fristående fortsättning på tråden ”Operation X dokumentär på Helgstrand Dressage”, om avarter och hemskheter inom dressyrens värld och...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
54 664
Senast: Görel
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 928
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 119
Hundavel & Ras En tråd där vi kan diskutera vad detta innebär i praktiken och hur man skulle kunna använda det: X-register ger nya möjligheter...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp