Bättre dressyr, domare, tränare och sadelns betydelse - Utbruten från Bildtråden på dressyrhästarna, del X

Jag var nog lite otydlig: Menade att H.Hs gångarter sätter en "begränsning" på typ 65%, nästan oavsett klass. Sen är det min taskiga sits och inverkan som tar ner det ytterligare. :)
Åh, nej. Att bara rida på fyrkanten och "jobba mot yttersidan" är det absolut sista som går med H.H. Jag provade det i något år innan nuvarande system, och det gick inte bara fullkomligt katastrofalt, det var snudd på farligt ibland. Det som funkar för oss är en jämn, ytterst lätt kontakt på tygeln, mycket sits/vikt hjälper och så lite skänkel på det. För att lösgöra honom ordentligt, utan att behöva rida 1.5-2 h "måste" man rida skolor. Så är det bara. Och det är inte heller "grundsystemet" det är fel på, det är det absolut bästa tänkbara för såväl mig som H.H. Det är som sagt min sits och inverkan det fel på. Det är ingenting min tränare kan hjälpa mig med i direkt bemärkelse heller, utan det handlar enkom om hur mycket tid jag lägger på att träna bålstabilitet och styrka. Det är det som allting, i grunden och botten, står och faller på. Nu när jag haft mycket med annat detta år, så har den träningen hamnat lite i skymundan, varför det gått som det gått hädan efter. Däremot tyckte jag mig faktiskt förtjäna absolut minst 4.5, men även 5 på sits och inverkan nu i helgen. Och t.om. när sitsen/inverkan inte varit så bra som den ändå var i helgen, har vi fått minst 4.5 på båda, ofta typ 4.5 på ena och 5 på andra punkten. Sen är det väl helt enkelt bara att konstatera att H.Hs stadigvarande ryttare i hans "past life" rört sig kring ungefär 175-185 cm storleksmässigt sett. Vilket absolut inte har varit någon slump. Är man då betydligt mindre än så, med väldigt mycket kortare ben, får man kompensera med enorm bålstyrka istället.

Förövrigt: Det mest optimala programmet för oss hade varit typ LA:2 med LC-LBs formkrav, om det hade funnits. För just teknikaliteter/skolor och "ett högt" i rörelseföljderna är vårt paradnummer. Så hade det varit lägre grundkrav, och jag fått till sits och inverkan bra, hade vi nog absolut kunnat få 60% i ett sådant program, om det som sagt funnits. :)

Jag önskar av hela mitt hjärta att du ville ta till dig alla tips du fått i den här tråden av flera duktiga ryttare. Att ni ligger på så låga resultat år efter år har INTE med din bålstyrka att göra. Det har INTE med din hästs gångarter att göra. Även om du blir stark som flinta i bålen så kommer inte dina resultat att bli bättre på grund av det. Du behöver ingen "enorm bålstyrka" för att rida LC på en ordinär häst. Du behöver lära dig grundridning och för att kunna göra det så behöver du en tränare som fokuserar på just det och inte låter dig sitta och rida skolor, starta LA etc innan grunden är på plats.
Det är så sorgligt att läsa dina inlägg, för det känns som om du vill så mycket och att du tycker så mycket om din häst, men att du verkligen är helt vilseledd. Jag skriver detta enbart för att jag önskar dig bättre än så, för både din och din hästs skull.
 
@Dressyrtjejen_97

Finns inget som hindrar dig att rida på fyrkanten i tex svag öppna om du inte kan rida helt rakt fram. Men vem tror du rider varv på varv i samma tempo utan halvhalter?

Ja, jisses det första jag fick lära mig på ridskolan för mer än 30 år sedan var att vid minst varje bokstav skulle man göra en halvhalt. Sen helst ett par till däremellan. Har nog aldrig i hela mitt ryttarliv hört talas om någon som rider varv på varv utan att göra en enda halvhalt.
 
@Dressyrtjejen_97
Jag är ledsen, men jag tycker också att du borde byta tränare. Något i grundridningen stämmer inte. Kan du verkligen rida korrekta skolor? Är hästen verkligen lösgjord? För mig går det inte ihop med 50% i LC. Menar absolut inget elakt, så ta inte illa vid dig! :)

Gick faktiskt in och kollade och det du skriver om att folk ofta blir placerade stämmer ju inte. Vet inte om det bara är en uppfattning du har fått. Vinnarna i dina klasser har ofta legat över 70 och sista placering på över 65 iallafall.

Kan ta mig och min häst som ett exempel. För ett år sedan var han ostadig i formen och vi kunde knappt fatta galopp eller flytta sidvärtes. Jag kunde inte sitta i traven. Idag red vi upp LA:3 för domare på drygt 66%. Hade säkert inte fått lika bra på riktig tävling, men ändå. Det är utveckling enligt mig, det ska liksom gå framåt. Vi har precis börjat kunna rida hyfsat korrekta skolor och enkla byten, det är ju skitsvårt! Ska kanske tillägga att min häst är korsn travare/ardenner, så inga supergångarter där heller :)

Som sagt menar jag absolut inget illa men dina förklaringar håller inte riktigt för mig. Sen är det upp till dig om du vill byta tränare/system eller inte :)
 
@Dressyrtjejen_97 Återigen nej. Nej på att tränaren tar dig framåt, nej på att hästen kräver skolor för att gå LC på 60% oavsett dina korta ben, nej på att allt faller på din bålstyrka.

Att trava runt fyrkanten och få hästen på yttertygeln innebär intet att harva runt i samma tempo och hänga på yttertygeln och tro att det ska bli lösgjort. Du måste ju rida dig dit och använda dig av utbildningsskalan.
1: hitta takt och tempo
2: rid hästen till kontakten, tempoväxlingar, halvhalter, reaktion framåt och tillbaka, använd hörnen för att forma runt innerskänkeln ut till yttertygeln och använd långsidorna för att känna rakheten och att du har bogarna på plats
3: lösgjordheten kommer sen vidare med att du kan rida lite sidvärts, variera ställning/böjning. Ta in hästen på kvartslinjerna och jobba vidare.

ALLT det här kan du få till genom att bara rida på fyrkanten. Det är bra mycket mer jobb än att bara harva runt. Jag rider massor bara runt fyrkanten. Även på Barb har jag såklart massor att jobba på även i det här grundjobbet och jag har nog fortfarande aldrig ridit en perfekt långsida.
 
@Dressyrtjejen_97 Det är bara så enormt frustrerande att läsa det du skriver. Du har så mycket vilja och ambition, men har dåliga bortförklaringar till det mesta. Det som skrivs här kan verka hårt, men alla vill dig väl och skriver det av omtanke. Det är duktiga, erfarna ryttare, så lyssna!

Och snälla fundera på att skaffa en ordentlig sadel. Det kommer göra en enorm skillnad för både dig och hästen.

Nu har jag ingen aning om hur ofta du rider för din tränare. Men är det något som sker på regelbunden basis och du känner att du verkligen tar till dig vad personen säger (och inte en massa bortförklaringar om varför ni inte kan göra så osv), bör du definitivt fundera på att byta....
 
Jag var nog lite otydlig: Menade att H.Hs gångarter sätter en "begränsning" på typ 65%, nästan oavsett klass. Sen är det min taskiga sits och inverkan som tar ner det ytterligare. :)
Jag hade en ponny när jag var yngre, den rörde sig inte bra, hälften fullblod så det blev trippigt och spring väldigt lätt. Jag red för en tränare som hade den högsta behörigheten där vi bodde, hon var även domare upp i höga klasser. Hon berömde alltid mig för min mjuka, fina ridning och sa att jag borde köpa en bättre häst, den här skulle aldrig kunna få mer än absolut max en 6a på gången.

Jag tröttnade på att inte utmanas i min ridning, på att höra att min ponny inte räckte till. Det var ju den ponnyn jag hade, det fanns inga möjligheter att köpa en ny och jag vill tävla och bli så bra som möjligt.

Jag bytte tränare, till en som var mycket tuffare. Hon var på mig som en hök och utmanade mig varje pass.

Ungefär ett år senare tävlade jag och domare var den första tränaren. Det var ett program på LA-nivå. Domaren som ansåg att min häst aldrig skulle kunna få bra poäng på gångarterna satte själv en 7a. Vi vann klassen på 75%. Detta på en häst som fortfarande hade mycket mediokra gångarter, men den hade takt, lösgjordhet och var lydig samt att vi red noggranna program.
Jag tävlade samma ponny upp på nationell nivå i FEI-klasser med godkända procent.

Det jag vill komma fram till är att det går att ta sig väldigt långt även med en häst med mediokra gångarter. Det är absolut inte något som förhindrar att få bra procent, definitivt inte i lätta klasser dvs LA och nedåt. (Då jag tävlade var även det som idag är Msv C, LA-klasser, så det räknar jag in i detta).
Men det kräver att du som ryttare jobbar och att du har en tränare som kan hjälpa till på rätt sätt. Det kan absolut ta tid att få igenom förändringar men det tar inte flera år att komma till att kunna rida ett LC-program på godkänd (60) procent.
 
@Dressyrtjejen_97
Jag kan tyvärr bara instämma i kören. Du är så otroligt driven och verkar vilja komma någonstans med din ridning. Men då måste du också plocka av glasögonen med rosa skimmer och kavla upp ärmarna. Du behöver sluta hitta bortförklaringar och ge dig och din häst bättre förutsättningar. Att rida under 60 % i lc-lb har inget med hästmaterial eller bålstabilitet att göra. Framförallt inte om man tänker att detta har varit en relativt bra ritt. Du måste byta inställning och få bättre hjälp om du vill få bättre %. Nu låter jag hård och har verkligen inte lindat in något i bomull. Flera andra har gjort det samma. Många av dom är duktiga ryttare med otroligt mycket erfarenhet! Jag hoppas att du kan ta det på rätt sätt och inte bara slå ifrån dig. För alla andra kan inte ha fel, framför allt när du inte får resultat! Precis som Fiorano gjort, jag själv också, så är det okej att bryta ihop och komma igen!
 
@Dressyrtjejen_97
Jag håller med om att du borde byta tränare, att rida på godkända procent i de klasserna kräver inte så mycket av varken ryttare eller häst. Ligger du så lågt är det något som brister rejält.

Jag har ridit några LB program på Fille, över 60% varje start trots att jag knappt kan sitta på honom i traven och rider i undertempo, felridning, oplanerat galoppombyte, rädd för ena kortsidan osv.
 
Det jag vill komma fram till är att det går att ta sig väldigt långt även med en häst med mediokra gångarter. Det är absolut inte något som förhindrar att få bra procent, definitivt inte i lätta klasser dvs LA och nedåt.

Håller med så otroligt mycket, det behövs verkligen inga riktiga, flotta gångartshästar för att få bra procent i sådana klasser.

Allmänt då . . Jag känner mycket att problemen eller situationen gärna läggs på olika faktorer som den enskilde ryttaren inte kan göra något åt; som att hästen har ett begränsat gångartsregister eller att domarna (denna abstrakta grupp som man själv inte kan påverka genom annat än sin faktiska ridning) är snåla med poängen. Då hamnar man ju i ett mentalt dödläge för det spelar ingen roll; vad man än gör så kan man inte vinna. Eller utvecklas. Och jag tror alla i tråden vill TS och dennes häst väl och hoppas på utveckling.
 
@Dressyrtjejen_97 Får jag fråga, har du ngn skada eller liknande som påverkar din sitsmuskulatur?
Jag är själv rätt klen muskulärt. Hade många års uppehåll från ridningen och har sen återupptagit med maximalt 1-2 ridpass per vecka, men det har räckt att att få sådär good-enough bålstabilitet. Det brister fortfarande i min styrka och det påverkar såklart detaljer i min sits men jag kan ju ändå utan problem rida typ alla hästar :)
Tänker om det är ngn skada eller så du refererar till när du skriver om bålstabilitet?

(Jag tränar ingenting alls avsuttet så det bör inte ha m saken att göra)
 
Fast jag måste säga att det har hjälpt mig rätt mycket i ridningen att börja styrketräna lite seriösare och då var jag ändå både ordentligt stark innan och har en känslig häst som på inget sätt behöver hållas ihop med styrka. Däremot så har jag fått mycket bättre muskelkontroll och har lättare att sitta helt stilla när jag vill göra det vilket tydligt märks på gammelhästen.

Bara för att det är en bildtråd så slänger jag in en bild på treåringen som har sommarlov helt för tillfället och inte gör så mycket annat än äter och sover. Svår att fota är hon dock eftersom man har en häst i knät så fort man kommer in i hagen:D:p
canvas.png
 
Jag önskar av hela mitt hjärta att du ville ta till dig alla tips du fått i den här tråden av flera duktiga ryttare. Att ni ligger på så låga resultat år efter år har INTE med din bålstyrka att göra. Det har INTE med din hästs gångarter att göra. Även om du blir stark som flinta i bålen så kommer inte dina resultat att bli bättre på grund av det. Du behöver ingen "enorm bålstyrka" för att rida LC på en ordinär häst. Du behöver lära dig grundridning och för att kunna göra det så behöver du en tränare som fokuserar på just det och inte låter dig sitta och rida skolor, starta LA etc innan grunden är på plats.
Det är så sorgligt att läsa dina inlägg, för det känns som om du vill så mycket och att du tycker så mycket om din häst, men att du verkligen är helt vilseledd. Jag skriver detta enbart för att jag önskar dig bättre än så, för både din och din hästs skull.
Åh! Jag instämmer så. Jag blir också nedstämd av att läsa att du tror att du/ni inte kan bättre. Så klart att ni kan!!! En sadel som sätter dig i balans, en tränare som kan hjälpa dig med sits och inverkan så att du verkligen kommer till ridning skulle göra stor skillnad. Alla vill dig så väl. Så klart ni ska ut och tävla för att det är kul, men det hindrar inte att skapa bättre förutsättningar för att lyckas. Det blir ännu roligare då.
Sagt från en helt talangjakt ryttare. Efter varje barn jag fått har min kroppsmedvetenhey flugit sin kos och min sits har kollapsat. Det är hemskt att se foton och bilder
Det är inte bara jag som är trött i värmen. Så här stod C efter träningen igår. Då var det två gnäggande hingstar, en ponnyridskola och en gnisslande skrittmaskin inom 500 meter från oss. Han har hittat tryggheten i mig nu när jag har börjat rida på ett sätt som han gillar..
Visa bifogad fil 15808
Vilken härlig läsning!
 
Åh! Jag instämmer så. Jag blir också nedstämd av att läsa att du tror att du/ni inte kan bättre. Så klart att ni kan!!! En sadel som sätter dig i balans, en tränare som kan hjälpa dig med sits och inverkan så att du verkligen kommer till ridning skulle göra stor skillnad. Alla vill dig så väl. Så klart ni ska ut och tävla för att det är kul, men det hindrar inte att skapa bättre förutsättningar för att lyckas. Det blir ännu roligare då.
Sagt från en helt talangjakt ryttare. Efter varje barn jag fått har min kroppsmedvetenhey flugit sin kos och min sits har kollapsat. Det är hemskt att se foton och bilder

Vilken härlig läsning!
Oj. Blev lite fel och högst oredigerat.
 
En superhelg! :love:

Efter förra helgens fiasko, har vi gjort två stycken superrundor! :love:

I går (lördag) var vi iväg och red en LC:1. H.H kändes otroligt spänd och i viss mån övertaggad på framridningen, vilket släppte lite inne på banan, men inte helt. Det blev egentligen bara en riktigt grov miss, att jag var för övertydlig i första galoppfattningen. Annars var det många småsaker, typ att jag inte riktigt fick till en hörnplacering som jag ville, att avbrottet från galopp kom något språng senare, att ena serpentinbågen inte blev riktigt jämn i inridningen osv. osv. På plussidan fanns en fri skritt där han inte fullkomligen exploderade (inte ovanligt...) och jämna galoppvolter. Tänkte att jag nu om någon gång förtjänade max 50%, men nepp. Fick 58.89%. :eek: Domaren hade inte sett någon annan miss än galoppfattningen verkade det som... Det var kanske inte i mitt tycke ett rimligt resultat med tanke på ritten, men för att vara LC:1 som helhet var det absolut det. Tror vårt rekord i LC:1 är typ 60.0% blankt. Vi gör oss helt enkelt bättre i mer "tekniska" program, och de gånger vi fått uppåt 62-63% i LC har det varit i LC:2.
Denna klubb hade förövrigt ett himla trevligt initiativ med att alla i LC fick en (megastor!) rosett och goodiebag, oavsett resultat! :love:

Idag (söndag) red vi en LB:3. Jag är snudd på mållös. Han var så grymt fin på alla sätt och vis! :love: Framridningen är vår i särklass bästa någonsin! Han var lätt, alert och som smör att sitta på enda från början! :love: Framridningen var också otroligt rymlig och med fri sikt typ 500 m åt alla håll, vilket jag tror bidrog till att H.H var såpass lugn och fin. (Han kan bli spänd/distraherad/stressad om det endera är dålig med plats eller dålig sikt/hör saker han inte ser). Collectingring var mitt bland FT-hinder, så då tyckte den forna FT-hästen i honom (för han har trots allt gått H90 en gång i tiden!) att det var roligare att titta på de än lyssna på matte. :p Då jag gick upp till collecting rätt så tidigt hann jag prata lite med hon som höll koll/prickade av där (samt hade övergripande koll över framridningen också). Hon tyckte att H.H verkade vara en superfin häst i allmänhet och ett jättebra dressyrläromästare/första häst åt mig i synnerhet. Snacka om värme i mamma-hjärtat att höra det minuterna innan man gick in på banan! :cry: :love: :heart
Väl inne på banan var han lite spänd i ena hörnet, men de situationerna gick enkelt att lösa. Annars var han lika fin som på framridningen! :love: Idag kändes (och såg!) min sits jättebra ut, jag fick till rörelserna precis där och som jag ville ha de, och allting bara allmänt flöt på superbra! Absoluta höjdpunkten var mellangaloppen i vänster varv. Just det är ju en av H.Hs svagare punkter; han skjuter iväg som en misil och blir mest springig. Nu kände man verkligen hur energin samlades uppåt, och hur stegen längdes, utan att han bara sprang iväg! :love: Resultatet blev 57.424% - Nytt procentrekord i LB:3, och bara ca. 7.5 hundradelar från vårt totala rekord i LB på 57.5% (LB:1). Hade knappt vågat hoppas på det med tanke på den lilla spänningen i ena hörnet, men jodå! Kommentarerna jag fick var också superrara och väldigt spot-on. :love:
Fick bl.a. den efterlängtade 6an på sits och kommentar om hur punktliga mina vägar var! :love:

Kan dock konstatera att känslan ändå överlag är bättre i ett mer "tekniskt" program som LB:3, jämfört med LB:3. Eftersom att rörelserna "kommer mycket snabbare" är det mycket lättare att på ett "snyggt sätt" lösa problem om H.H blir för på eller spänd.

Är så enormt tacksam för att jag har en så otroligt fin läromästare, och ett så fantastiskt team (pappa, tränare och hovslagare framförallt) runt mig som stöttar upp! :love: :bow: :heart

Lite bilder från helgen (blandat från mobil och pappas kamera):

Lördagens LC:1

34807327_1534541383335855_6525699736752619520_n.jpg


34746447_1534541413335852_6502866071404412928_n.jpg


34723636_1534541440002516_2236256546084356096_n.jpg


34857431_1534541503335843_316785942960537600_n.jpg


Söndagens LB:3
35078606_1535554093234584_9018550312138440704_n.jpg


35051497_1535554126567914_5971064144231661568_n.jpg


35080890_1535554156567911_4283781242656129024_n.jpg


34875765_1535554229901237_6759284062881316864_n.jpg


34822123_1535554253234568_3749716516258447360_n.jpg


34880172_1535554296567897_4046776443227602944_n.jpg


Ursäkta den lilla bildbomben! :D
 
Red lektion idag, vilket enklast kan beskrivas som ett halleluljah-moment. :love:
Fick bl.a. riktiga aha-upplevelser kring vilken enorm betydelse min inverkan och sits egentligen har, vilka gångarter H.H egentligen besitter (när jag väl lyckas göra honom rättvis!) samt hur jag på ett lätt och smidigt sett kan "avleda" honom ifall han blir spänd och tittig.

När jag väl sitter helt korrekt, inte faller fram med överlivet utan faktiskt kommer tillbaka med det något (vilket förövrigt kändes som "ska falla baklänges" för mig först... :angel: :grin:), sitter "tyngre" mitt över H.H och kommer ner med skänklarna, då blir det hur lätt som helst att plocka fram "de snygga bakbenen" på honom! :d
En kompis var med som fotograf, och här är ett litet urval av alla fina bilder! :love:

36281876_1559002324223094_6099323575771070464_n.jpg


36265725_1558980020891991_2192329742294712320_n.jpg


36363168_1558980390891954_720703715656335360_n.jpg
 
Red lektion idag, vilket enklast kan beskrivas som ett halleluljah-moment. :love:
Fick bl.a. riktiga aha-upplevelser kring vilken enorm betydelse min inverkan och sits egentligen har, vilka gångarter H.H egentligen besitter (när jag väl lyckas göra honom rättvis!) samt hur jag på ett lätt och smidigt sett kan "avleda" honom ifall han blir spänd och tittig.

När jag väl sitter helt korrekt, inte faller fram med överlivet utan faktiskt kommer tillbaka med det något (vilket förövrigt kändes som "ska falla baklänges" för mig först... :angel::grin:), sitter "tyngre" mitt över H.H och kommer ner med skänklarna, då blir det hur lätt som helst att plocka fram "de snygga bakbenen" på honom! :d
En kompis var med som fotograf, och här är ett litet urval av alla fina bilder! :love:

36281876_1559002324223094_6099323575771070464_n.jpg


36265725_1558980020891991_2192329742294712320_n.jpg


36363168_1558980390891954_720703715656335360_n.jpg

Hästen är trevligt koncentrerad på dig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp