Bilen vi söker - finns den??

Sv: Bilen vi söker - finns den??

Såg nu att den inte hade bagage utrymme att skryta med om inte vill frakta bara ett brev bakom sätet;)
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

SUV:ar är sällan särskilt rymliga vad avser bagageutrymme, och dom är sällan särskilt ekonomiska att köra med.

Vad är det för fel på minibuss ?

Dessa tillvaratar utrymmet otroligt mycket bättre än SUV-eländena.

Dessutom är SUV:ar gubbilar ;)

Med minibuss förstås självklart folkabuss eller liknande. Jänkare har aldrig kunnat göra bilar och Chrysler är inga "riktiga" minibussar utan är en dålig VAN.


Minibussar är klumpiga och fula, och går definitivt inte billigare än en SUV.
Har haft en suv tidigare, bensinare, som snittade 0,64 på landsväg, och låg på någon dl mer/mil vid blandad körning.

Om SUVar är gubbilar så är väl den här 35-åriga kvinnan en gubbe då :p
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Noll plats bakom bakre sätet, och bakre sätet ser minst sagt obekvämt ut.

Lutar mer o mer åt att jag får vika mig för mannens önskemål om XC90 :o
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Vi har en Suburban, vi är 6 stycken där bara två av oss är "små" barn, korta.
Får plats med en hundbur som rymmer en schäfertyp i bagaget och väskor bredvid. Sist vi åkte på semester hade vi ändå takbox,packar alltid med för mycket:p
Man kan möblera om i den så man har två soffor eller två fotöljer och en soffa.
Hur mycket man får dra är jag osäker på men med be får du nog dra bra mycket.
Vi har bensinare då den vi föll för råkade vara bensinare, drar inte så lite direkt
men långkörning så är den runt litern, kanske tom under...minns inte.

Vi är iaf väldigt nöjd:)

Vet inte om länken funka, kan inte sånt här:o


yukon
0712tahoe_suburban_avalanche_yukon_truck_level.jpg
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Alla bilar som inte går att köra på 0,5 liter per mil är att anse som törstiga idag ;)
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Problemet med SUV är att dom är någon form av missbildad hybrid som inte är riktigt bra på nått.

Dom är stora utan att ha något lastutrymme att tala om, dom har inte plats för fler passagerare än en "vanlig" bil och något terrängfordon är dom ju definitivt inte.

Eller så är det jag som är miljöskadad då jag anser att fyrhjulsdrivna fordon ska vara penselmålade så att det inte gör nått när dom blir repade :D
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

:D Det har vi missat.

Nä men vi har fått valt bort den biten då vi behöver så stor bil och även 4x4.

Och jag hade lite fel på bränsleåtgången:o 1,25 vid långkörning, 1,5 blandad.
Men jag tror dieslarna på dessa drar nog nästan lika mycket då dom är så stor och tung.
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

En diesel har som regel bättre verkningsgrad och drar för det mesta mindre än bensinare. Ofta har dom bättre vridmoment på lågt motorvarvtal också.

Jänkarna är ju ett konstigt släkte som vill ha bensinare med automatlåda... fast vi har ju löst det med att ha flera bilar istället, även om vi borde sälja av några :o

Så vi har en tvåsitsig King Cab, diesel naturligtvis, för att frakta hästar och som fyrhjuling m.m. och en KIA ceed för annan körning... och så har vi en Smart, även den 2 sitsig och en SAAB 9-5 med sexa och dessa senare två tänkte vi då försöka sälja nån gång.

Vi har ju inte en massa ungar som ska forslas runt, så då funkar ju tvåsitsigt tämligen bra.
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Det är ju just barnen som är "problemet" gällande bil. Jag har 2 barn, och min nya har också 2 barn, så för att slippa köra i två bilar när hela familjen ska någonstans så måste vi nu ha större bil. Samtidigt så vill vi ha en relativt smidig bil utan onödigt mkt plats, då vi varannan vecka endast är 2 personer, och bilen kommer användas av en av oss även dessa veckor (båda två behöver bil för att kunna ta sig till jobbet). De tillfällen då vi alla åker samtidigt är ganska lätträknade, men vi vill ändå ha möjligheten att kunna göra det på ett smidigt sätt.

Dessutom måste bilen vara hyffsat att dra med, både hästsläp och husvagn (och med tanke på hästsläpsdragandet är 4wd även ett starkt önskemål, dock inget krav)
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Fast om ni väldigt sällan åker allihopa samtidigt så kanske det ändå lönar sig att ha två "små" bilar ?

Ska ni ligga och pendla dagligen med ett groteskt monster till bil som drar 1,5 liter milen så rullar ju 10 000 lapparna snart iväg. Två bilar som drar 0,5 drar ju lika förbaskat mindre soppa tillsammans än vad en ful jänkebil drar i ensamt majestät om den har en v8 bensinare som glufsar i sig.

En annan sak att tänka på är ju körkortbehörigheter, en stor monsterbil kräver nästan alltid BE om du ska koppla nått mycket större än skottkärran bakom.

Fyrhjulsdrift är ju definitivt att föredra om det ska dras släp, det är ju skillnad som natt och dag - i synnerhet som många bilar idag är framhjulsdrivna vilket är direkt olämpligt när det ska dras släp. Även automatlåda är olämpligt på dragfordon.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Vi har just som du det "problemet" att vi är ibland 6 stycken och ibland bara 2.
Men som du skriver vill vi ha möjligheten att åka iväg alla lite då och då.

Vi har nu två st bilar med 4x4, en mindre fast där det finns uppfällbara säten i bagaget och sen suburban.
Den mindre är inget man gärna åker långt i och hundar och packning får inte plats.
Nu har vi inte långt till jobbet nån av oss men det krävs ändå två bilar.

Jag tycker det är svårt att få "allt" man vill med en bil.
Som du så håller jag med om att familjebussarna är ful:D
Gillar suburban, den är fin/frän.
Det som är synd med den är ju att den drar över litern...
Men annars, rymlig,sköna säten, 4x4, härlig att köra och att åka i, ni hade ju körkort för att dra tungt så...

Kanske ni får skriva upp en lista på vad ni vill att bilen ska ha för egenskaper och utrustning, vad ni kan tänka er vara utan för att få nåt annat osv.

Vi får ta bränsleförbrukningen för att få allt annat vi önskade:D
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Körkortsbehörighet är inget problem, som jag tidigare nämnt har jag BE.
V8 är det inte tal om då vi letar efter en diesel. Automatlåda är också out of the question, vi letar manuell.

Jag tycker inte det känns så motiverande att åka i 2 bilar om man ska iväg på familjeutflykt, hur mkt familjeutflykt blir det då om man inte reser tillsammans? Och, en diesel som snittar runt 0,7-0,8 är ju inte mkt dyrare i drift än 2 st medelstora bilar som snittar runt 0,65-0,7. Varken jag eller mannen är intresserade av någon småbil, i dagsläget kör jag saab 93 och han volvo v60. Mindre bil än så kommer inte vara aktuellt ens som andrabil.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp