Bilförsäkring?

Butterflyflip

Trådstartare
Någon som är duktig på detta med försäkringar?

Jag har en Volvo s80 -01, jag har bara den obligatoriska trafikförsäkringen på den hos Folksam. Jag är 23 år och bor i villa i Halland i en mindre by. Just nu betalar jag 1294 kr varje kvartal, och tycker det typ är lite för mycket för enbart trafikförsäkringen? Eller är det rimligt? Har bara haft en incident 2018 där jag råkade snudda en bil med fronten när jag skulle backa ut på ett ställe som var alldeles för trångt, så blev lite lackskador på andra bilen, annars är jag ”skadefri” i övrigt. Kör mindre än 1500 mil varje år, om det spelar någon roll. Har haft försäkringen sedan 2018.

Borde jag byta, eller är det rimligt? Byta bolag? Kan man göra sådana försäkringsjämförelser på nätet utan att bli uppringd av försäljare? :o
 
Någon som är duktig på detta med försäkringar?

Jag har en Volvo s80 -01, jag har bara den obligatoriska trafikförsäkringen på den hos Folksam. Jag är 23 år och bor i villa i Halland i en mindre by. Just nu betalar jag 1294 kr varje kvartal, och tycker det typ är lite för mycket för enbart trafikförsäkringen? Eller är det rimligt? Har bara haft en incident 2018 där jag råkade snudda en bil med fronten när jag skulle backa ut på ett ställe som var alldeles för trångt, så blev lite lackskador på andra bilen, annars är jag ”skadefri” i övrigt. Kör mindre än 1500 mil varje år, om det spelar någon roll. Har haft försäkringen sedan 2018.

Borde jag byta, eller är det rimligt? Byta bolag? Kan man göra sådana försäkringsjämförelser på nätet utan att bli uppringd av försäljare? :o

Kolla runt hos olika bolag och jämför? Det är superenkelt. :)
Min försäkring kostar nästan per månad vad din gör per kvartal men vi har helt olika bilar, så jag tror att det är svårt att jämföra sig med andra om man inte har en bil som matchar din ganska exakt.
 
Jag skulle göra en jämförelse, tycker det låter mycket.
Jag betalar ca 500 per månad i helförsäkring för min bil från 2007, sambon betalar ca 300 per månad i helförsäkring för sin från 2010.
Du kan alltid hitta på ett telefonnummer 🙄
 
Man får kolla runt. Din ålder kan spela in, man får nästan alltid fylla i om nån under 25 kommer köra. Jag betalar typ 550/månad, men då helförsäkring med extra allt och 2500 mil som max.
 
Det skiljde inte många 100 lappar om mellan trafikförsäkring och halvförsäkring på min gamla bil jag hade hos Folksam. Jag minns inte riktigt vad jag betalade men jag reagerade på att trafikförsäkringen inte var så billig som man kan tro.
 
Gjorde en jämförelse nu med fejknummer och såg att om jag försäkrar den hos ICA istället kan jag spara runt 2000 kr på årsbeloppet.... det lutar nog mot att byta O_o Halvförsäkringen var dessutom billigare hos dem än min vanliga trafikförsäkring hos Folksam, så får väl slå ett pling hos mitt bolag. Får dessutom rabatter hos dem eftersom andra bilar och hus är försäkrade hos Folksam, men inte är det billigare för det :p
 
Jag behöver aldrig fylla i telefonnr när jag jämför, bara reg- och personnr. :confused:

På de hemsidorna som gjorde jämförelserna fick jag fylla in telefonnummer. Men när jag skrev in hos mina uppgifter Ica behövde jag inte det, förmodligen för att de som gör jämförelserna ska kunna sälja på en, och jag har redan en grupp försäljare som ringer mig från olika ställen så orkar inte ha en till, därav fejknummer :D
 
Någon som är duktig på detta med försäkringar?

Jag har en Volvo s80 -01, jag har bara den obligatoriska trafikförsäkringen på den hos Folksam. Jag är 23 år och bor i villa i Halland i en mindre by. Just nu betalar jag 1294 kr varje kvartal, och tycker det typ är lite för mycket för enbart trafikförsäkringen? Eller är det rimligt? Har bara haft en incident 2018 där jag råkade snudda en bil med fronten när jag skulle backa ut på ett ställe som var alldeles för trångt, så blev lite lackskador på andra bilen, annars är jag ”skadefri” i övrigt. Kör mindre än 1500 mil varje år, om det spelar någon roll. Har haft försäkringen sedan 2018.

Borde jag byta, eller är det rimligt? Byta bolag? Kan man göra sådana försäkringsjämförelser på nätet utan att bli uppringd av försäljare? :o

Jag har en Volvo S70 -00 och betalar 3322:- per år för min halvförsäkring så jag hade definitivt kikat på andra alternativ om jag var du. Har Dina försäkringar, endast haft kontakt med dem vid ett tillfälle då en kollega körde på min bil på parkeringsplatsen.
 
Någon som är duktig på detta med försäkringar?

Jag har en Volvo s80 -01, jag har bara den obligatoriska trafikförsäkringen på den hos Folksam. Jag är 23 år och bor i villa i Halland i en mindre by. Just nu betalar jag 1294 kr varje kvartal, och tycker det typ är lite för mycket för enbart trafikförsäkringen? Eller är det rimligt? Har bara haft en incident 2018 där jag råkade snudda en bil med fronten när jag skulle backa ut på ett ställe som var alldeles för trångt, så blev lite lackskador på andra bilen, annars är jag ”skadefri” i övrigt. Kör mindre än 1500 mil varje år, om det spelar någon roll. Har haft försäkringen sedan 2018.

Borde jag byta, eller är det rimligt? Byta bolag? Kan man göra sådana försäkringsjämförelser på nätet utan att bli uppringd av försäljare? :o
Det är ju jättemycket som spelar in i kostnad för försäkring. Framförallt DIN ålder, ju yngre och mer oerfaren bilförare desto dyrare.
Sen kan typ av bil och ålder på bilen spela roll, likaså vad som ingår i försäkringen.
Ica ligger oftast väldigt bra i pris för just bilförsäkring, jag valde själv dom efter några år på If respektive Länsförsäkringar.

Det lönar sig att jämföra. Plus att byta försäkring med jämna mellanrum när du blivit äldre, då det oftast blir betydligt billigare ju äldre man är.
 
Jag anar också att det är din ålder som spelar in stort och höjer premien. Kolla vidare på alla försäkringsbolag du hittar, och glöm inte att kolla med bolaget som du försäkrar villan hos. Ofta kan det bli märkbara rabatter om man samlar sina försäkringar i samma bolag. Inte alltid billigast för den sakens skull, men värt att kolla.
 
Någon som är duktig på detta med försäkringar?

Jag har en Volvo s80 -01, jag har bara den obligatoriska trafikförsäkringen på den hos Folksam. Jag är 23 år och bor i villa i Halland i en mindre by. Just nu betalar jag 1294 kr varje kvartal, och tycker det typ är lite för mycket för enbart trafikförsäkringen? Eller är det rimligt? Har bara haft en incident 2018 där jag råkade snudda en bil med fronten när jag skulle backa ut på ett ställe som var alldeles för trångt, så blev lite lackskador på andra bilen, annars är jag ”skadefri” i övrigt. Kör mindre än 1500 mil varje år, om det spelar någon roll. Har haft försäkringen sedan 2018.

Borde jag byta, eller är det rimligt? Byta bolag? Kan man göra sådana försäkringsjämförelser på nätet utan att bli uppringd av försäljare? :o
Jag betalar 335 kr/månad för helförsäkring med lite extra allt och 3000mil/år på min leasingbil från nov 2019. (försäljaren dubbelkollade priset då hon trodde det blivit fel någonstans. 😅)
Om leasingen påverkar priset vet jag dock inte...

Tycker det lät dyrt med ca 400/månad för endast trafik. Men din ålder och att det finns många Volvos på vägarna påverkar säkerligen priset.
 
Tror jag betalar nu typ 100 kronor i månaden för min halvförsäkring på min gamla skrotbil. Men de var absolut dyrare innan jag fyllde 25z
 
Jag betalar 335 kr/månad för helförsäkring med lite extra allt och 3000mil/år på min leasingbil från nov 2019. (försäljaren dubbelkollade priset då hon trodde det blivit fel någonstans. 😅)
Om leasingen påverkar priset vet jag dock inte...

Tycker det lät dyrt med ca 400/månad för endast trafik. Men din ålder och att det finns många Volvos på vägarna påverkar säkerligen priset.
Åldern/hur länge en haft körkort är det avgörande. När jag skaffade körkort och bil i ungefär samma ålder som TS betalade jag ca 600-800 kr i månaden (olika pris då jag enbart hade trafikförsäkring ett tag, ibland även hel eller halv). Det var då den billigaste försäkringen jag hittade just då. När jag kollade runt med vänner i samma ålder låg de ungefär likadant. Vet att vissa då lät en förälder stå på försäkringen och som ägare, för att få ned kostnaden. Nu betalar jag inte ens hälften så här 10 år senare.
 
Ålder är oerhört avgörande för priset. Ju yngre man är desto dyrare är det eftersom försäkringsbolagen räknar med att en yngre person är mer benägen att hamna i olyckor än en äldre mer erfaren och "mogen" förare. En kille i 20-årsåldern som försäkrar en bmw eller motsvarande är nog bland det absolut dyraste enligt min erfarenhet.

Jag är 29 och har en 16 år gammal Honda CR-V, halvförsäkring hos folksam och betalar 353 kr i månaden.
 
Jag har en volvo lika gammal som din, har Länsförsäkringar.Kollade när jag köpte den och dom var billigast.Det skilde många tusenlappar när jag kollade.
 
Kolla också vad försäkringarna täcker. Jag har Folksam. Helförsäkrad Honda CR-V från 2006. Jag är strax över 50 år, och har inte varit inblandad i några olyckor. Betalar ca 450 kr/månad. Det som jag uppskattar med Folksam är att man inte behöver betala självrisk vid viltolycka.
 
Jag kollar regelbundet olika försäkringar och behöver bara knappa in personnummer och regnummer.

Det var betydligt dyrare när jag var i 20årsåldern 😎

Gå in på de stora bolagen och de andra mindre som känns aktuella och kolla pris, det är jättesmidigt.
Skriv upp vad som ingår och kostnaden och jämför, även de olika storlekarna på försäkring, är det inte så mycket dyrare med hel än halvförsäkring kan det vara värt att ta den större.
Har du Volvo så kolla upp if och volvia!
 
Gjensidige har gett oss en tusenlapp per bil lägre om året än de andra, med snäppet bättre villkor. Tre stycken tysk-spanska bilar mellan 4 och 13 år gamla.

Mest irriterande med alla försäkringsbolag är att de återkommande ringer om att man ska flytta sin hemförsäkring till dem för ytterligare rabatt. I sjutton år har jag svarat
-”Vad kul att ni börjat med Hästverksamhetsförsäkringar, det hade ni inte sist ni ringde med samma erbjudande! ”
-”ehhh, nej, det har vi inte. Ok, ha en bra dag.”
-”Notera gärna det i min kundinformation så slipper vi slösa varandras tid nästa gång?”
-varierande svar

Men det har ALDRIG funkat, utan de ringer programenligt nästa år igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp